باززائی یگان های استعماری در لیبی
 ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

نوشتۀ مانلیو دینوچی

(جغرافی شناس، متخصص جغرافیای راهبردی)

پاریس/24 اکتبر 2012

 


« L’art de la guerre »

Les troupes coloniales renaissent

par Manlio Dinucci

Réseau Voltaire | Rome (Italie) | 23 octobre 2012

http://www.voltairenet.org/article176351.html

یکی از اهداف رسمی جنگ ایالات متحده در لیبی استقرار پایگاه نظامی دائمی برای «آفریکوم» (مرکز فرماندهی ناتو برای قارۀ آفریقا) بود. اکنون وقت آن رسیده است که این امر را بی آن که آشکارا مطرح کنند، به اجرا بگذارند. در اینجا مانلیو دینوچی چگونگی و روش اجرائی این طرح را توضیح می دهد:

شبکۀ ولتر/ رم (ایتالیا) / 23 اکتبر 2012



نخستین یگان های نیروهای ویژه در «لیبی نوین»: 

لیبیائی ها در خدمت انکشاف استعمار در کشور خودشان.

یک سال پیش، پس از درهم شکستن دولت لیبی، طی 10000 حملۀ هوائی و نفوذ نیروهای ویژه، ناتو در چهار چوب عملیات «پشتیبانی متحد» معمر قزافی را به دست نیروهای اطلاعاتی مخفی به قتل رساند. ولی جنگ به همینجا خاتمه نیافت. شکاف هائی که برای براندازی دولت لیبی ایجاد کرده بودند و از خارج هدایت می کردند، گشترش یافته و به شاخه های متعددی تقسیم شده است. در بنی ولید، که توسط شبهه نظامیان مصراته محاصره و بمباران شده بود، امروز تمام مردم شهر مقاومت می کنند. طرابلس تنها بخش کوچکی از لیبی را تحت کنترل خود دارد و طعمۀ زد و خوردهای مسلحانۀ شبهه نظامیان بوده و قتل و ناپدید شدن افراد به امری کاملا رایج بدل شده است.

به گفتۀ محمد یوسف المقریف رئیس کل کنگرۀ ملّی، این حوادث به دلیل «تأخیر و تسامح» در ایجاد ارتش ملّی روی داد، ولی او نگران نیست : زیرا این مشکل در حال برطرف شدن است. نه در طرابلس بلکه در واشینگتن.


محمد یوسف المقریف

ایالات متحده پس از فرماندهی عملیات پشتیبانی حفاظتی، از هم اکنون در حال فرماندهی پشتیبانی خفاظتی از «لیبی نوین» است که بتواند نیروی نظامی در اختیار داشته باشد. پنتاگون و وزارت امور خارجه دست اندرکار تشکیل «نیروی ویژه» در لیبی هستند که از 500 نفر تشکیل شده است و هستۀ مرکزی ارتشی را تشکیل می دهد که در آینده پیرامون آن باید به خدمت گرفته شود. تأمین مالی اولیه 8 میلیون دلار است که از روی بودجه ای که برای کمک به پاکستان برای «عملیات ضد تروریستی» اختصاص دارد برداشت می شود.

مأموریت رسمی «نیروی ویژه» که آموزش نفرات آن مورد تأیید کنگره بوده است، مقابله و از میان برداشتن سازمان های تروریستی و افراطی است که دست به اعمال خشونت آمیز می زنند».

انتخاب نفرات آغاز شده و توسط کارمندان پنتاگون، وزارت امور خارجه و سازمان سیا طی آزمن و ردیابی متقاضیان انجام می گیرد و قابلیتهای جسمی، و شیوۀ فکری و به ویژه موضع  فکری آنها در رابطه با ایالات متحده به پیکرۀ سنجش یابی تعلق دارد. دانستن زبان انگلیسی( و به طریق اولی آمریکائی – زبان انگلیسی که در آمریکای شمالی رایج است) یعنی زبانی که فرامین از طریق آن صادر می شود. در واقع نیروی ویژۀ لیبی توسط نیروهای ویژۀ ایالات متحده آموزش می بینند، که به لیبی، پاکستان و یمن گسیل شده اند.

این تمهیدات را باید به عنوان عملیات مهم استراتژیک ایالات متحده تلفی کنیم. در وهلۀ نخست، فرماندهی یگان های برگزیده و آموزش دیده به عهدۀ پنتاگون خواهد بود، و تنها ازد یدگاه رسمی لیبیائی نامیده می شوند، در واقع این یگان ها همان نقشی را خواهند داشت که یگان های بومی در دوران استعمار. در وهلۀ دوّم، به این علت که تشکل ارتش لیبی سالها به طول خواهد انجامید، استقرار نیروهای ویژۀ ایالات متحده در لیبی موقتی نخواهد بود بلکه دائمی خواهد بود. بر این اساس ایالات متحده پایگاه های نظامی خاص خود را در لیبی خواهند داشت که در پیوند با پایگاهشان در سیسیل است : امروز در آسمان بنغاری و دیگر شهرها پهپادهائی که از سیگنولا (در سیسیل) به پرواز در می آیند دیده می شود که از راه دور یعنی از ایالات متحده (از صحراهای نوادا) هدایت می شوند.

پایگاه های نظامی نه تنها برای اجرای عملیات در مرزهای لیبی به خدمت گرفته می شود، بلکه در دیگر مناطق (یعنی در مناطقی که آفریکوم در حال اجرای چهاردهمین مانور نظامی خود می باشد) و در خاور میانه (در حالی که شبهه نظامیان لیبی در سوریه نفوذ کرده اند).

در سوّمین وهله، ایالات متحده دارای نه تنها قدرت نظامی بلکه قدرت سیاسی و اقتصادی خواهد بود که انحصاری سازی و امتیاز نفت لیبی را برای آمریکائی ها تضمین می کند.

و هم پیمانان ایالات متحده در اروپا؟ آنها را برای کمک فرامی خوانند ولی همواره تحت فرماندهی ایالات متحده خواهند بود. بخش بزرگی از این همکاریها به عهدۀ ایتالیا خواهد بود که تجربۀ استعماری سی ساله در لیبی دارد و به ویژه در زمینۀ ایجاد یگانهای سرباز مزدور. در اتیوپی به فرماندهی افسران ایتالیائی کشتارها را برای هموار ساختن راه امپراتوری سازماندهی می کنند.



October 24th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی