هوگو چاوز درگذشت
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از ماه‌ها مبارزه با سرطان در سن ۵۹سالگی درگذشت.

خبرگزاری فارس: هوگو چاوز درگذشت+بیوگرافی و عکس و فیلم

 «نیکلاس مادورو» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد «هوگو چاوز» که در چند روز اخیر وضعیت جسمانی وی به دلیل مشکلات تنفسی رو به وخامت گذاشته بود، درگذشته است.

بر اساس اعلام رسانه‌های ونزوئلا چاوز 59ساله در ساعت 16:25 روز سه‌شنبه به وقت محلی در بیمارستانی در کاراکاس درگذشته است.

همچنین اعلام شد سران ارتش این کشور وفاداری خود به مادورو را اعلام کرده‌اند.

به دنبال بدتر شدن وضعیت جسمانی «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور ونزوئلا، مقامات ارشد سیاسی و نظامی ونزوئلا سه‌شنبه در کاخ ریاست جمهوری این کشور جلسه تشکیل دادند.

در این جلسه که به طور زنده از تلویزیون دولتی ونزوئلا پخش شد نیکلاس مادورو معاون رئیس جمهوری در مقابل کابینه و دیگر اعضای بلندپایه حکومتی درباره شرایط جسمانی چاوز، وضعیت کشورش و توطئه دشمنان سخنرانی کرد.

وی تاکید کرد: مبتلا شدن چاوز به بیماری سرطان توطئه دشمن بوده است.

نیکلاس مادورو از اخراج دیپلمات‌های آمریکایی که به دنبال توطئه علیه دولت ونزوئلا هستند خبر داد و گفت: قصد داریم یک دیپلمات آمریکایی را به جرم تلاش برای ارتباط با نیروهای نظامی و بی‌ثبات کردن کشور اخراج کنیم.

وی به این دیپلمات آمریکایی که از وی به عنوان وابسته نیروی هوایی یاد کرد هشدار داد طی 24 ساعت ونزوئلا را ترک کند.

سخنگوی سفارت آمریکا در کاراکاس گفت: دیپلمات مورد نظر دولت ونزوئلا «دیوید دلموناکو» است.

هوگو رافائل چاوز فریاس(زاده 28 ژوئیه 1954) پنجاه و سومین رئیس‌جمهور ونزوئلا بود.

چاوز به عنوان رهبر «انقلاب بولیواری» شناخته می‌شد و به دلیل سیاستهای سوسیال دموکراتیک و ضدیتش با جهانی‌سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده مشهور بود. او موسس حزب چپگرای «جنبش جمهوری پنجم» بود که از دسامبر سال 2007 در ونزوئلا در قدرت است.

چاوز؛ از تولد تا قدرت

هوگو چاوز در 28 ژوئیه 1954 در منطقه روستایی «سابانتا» در غرب ونزوئلا به دنیا آمد. والدین او، معلم مدرسه بودند و او دومین فرزند خانواده در بین شش برادرش بود.

هوگو در مدرسه دولتی تحصیل کرد و در سال 1971 به عنوان دانشجو وارد دانشکده افسری ونزوئلا شد. قبل از به عهده گرفتن منصب دولتی، به عنوان یک سرباز چترباز و معلم تاریخ در دانشکده افسری مشغول به کار شد.

وی در 6 دسامبر 1998 به عنوان کاندیدای رفرمیست و جوان‌ترین رئیس‌جمهور کشورش با به دست آوردن 56درصد آرا انتخاب شد و در 2 فوریه 1999 ریاست جمهوری را به عهده گرفت. با تصویب یک قانون جدید مدت ریاست جمهوری در ونزوئلا را از پنج سال به شش سال افزایش داد. هوگو ائتلافی با کشور کوبا ایجاد کرد و با افزایش قدرت، تبدیل به مشهورترین رهبر چپ‌گرای نیمکره غربی شد. وی به کشورهای هم‌پیمان ونزوئلا کمک می‌کرد و با ایجاد برنامه‌های اجتماعی حمایت مردم فقیر کشورش را به دست آورده بود. وی مجدداً در سال‌های 2006 و 2012 در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

 

چاوز همواره خود را به عنوان یک فرد سیاسی به اثبات رساند. قبل از ابتلا به بیماری سرطان، تقریبا هر روز با لباس قرمز ارتشی‌اش در تلویزیون حاضر می‌شد و ساعت‌ها برای مردم کشورش صحبت می‌کرد.

«چاوز»، ثروت عظیم نفتی کشورش را صرف اجرای برنامه‌های اجتماعی، از جمله بازارهای مواد غذایی دولتی، طرح مسکن عمومی، کلینیک‌های درمان رایگان و برنامه‌های آموزشی می‌کرد. در دوره ریاست جمهوری چاوز، افزایش درآمدهای نفتی کشور ونزوئلا بی‌سابقه بود و میزان فقر کاهش یافت.

چاوز در ماه ژوئن 2011 در کشور کوبا تحت عمل جراحی قرار گرفت تا توموری به اندازه توپ بیسبال که در ناحیه لگنی وی وجود داشت را دربیاورند. اما با وجود جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی‌های متعدد، مجددا بعد از 18 ماه سرطان وی عود کرد. وی جزئیات اصلی بیماری، از جمله نوع سرطان و محل دقیق تومور را افشا نکرده بود.

وی خود را یک انقلابی و ناجی افراد فقیر می‌دانست. چاوز در عرصه جهانی هم چهره شناخته‌شده‌ای بود. چاوز در سخنرانی سال  2006 خود در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس‌جمهور وقت آمریکا «جرج بوش» را شیطان خواند.

برای تماشای کلیپ تصویری «از کودکی تا مرگ» هوگو چاوز اینجا و برای تماشای فیلم واکنش مردم ونزوئلا پس از اعلام خبر درگذشت رئیس جمهور ونزوئلا اینجا را کلیک کنید.

 

خیابان‌های «کاراکاس» مملو از صدای شیون مردم ونزوئلا شد

صدها نفر از مردم اندوهگین ونزوئلا به خیابان‌های «کاراکاس» آمدند و شعارهایی در حمایت از رئیس‌ جمهور متوفی خود سر دادند.

خبرگزاری فارس: خیابان‌های «کاراکاس» مملو از صدای شیون مردم ونزوئلا شد

صدها نفر از مردم غمگین ونزوئلا در حالیکه اشک می‌ریختند، به خیابان‌های حومه «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا آمدند و همدیگر را در آغوش گرفتند و شعارهایی را در حمایت از رئیس‌جمهور متوفی خود سر دادند.

بر اساس این گزارش، گروهی از زنان اهل ونزوئلا در حالی که اشک می‌ریختند در کنار کاخ ریاست‌جمهوری «میرافلورز» تجمع کردند و برخی از آنها تی‌شرت‌هایی را به تن داشتند که روی آنها نوشته شده بود: پیش به جلو فرمانده.

مردان نیز با مشت‌های گره کرده شعار می‌دادند: زنده باد چاوز، زنده باد چاوز.

بر اساس این گزارش، مردم ونزوئلا همچنین در مقابل بیمارستان نظامی که چاوز در آنجا درگذشت، تجمع کردند و سربازان این کشور شانه به شانه در مقابل این بیمارستان برای برای حفظ امنیت ایستادند.

یکی از شهروندان 39 ساله ونزوئلا در حالی که اشک برچشمانش داشت گفت: احساس درد بزرگی دارم که حتی نمی‌توانم صحبت کنم. چاوز بهترین چیزی بود که کشور داشت. من عاشق او هستم. بیایید امیدوار باشیم که کشور آرام شود و بتوانیم وظایفی او برای ما گذاشت را ادامه دهیم.

بسیاری از مردم ونزوئلا کار را رها کردند و پس از شنیدن مرگ رئیس‌جمهور خود به سمت خانه دویدند و مغازه‌ها نیز همه بسته شد و مردم به خیابان‌ها آمدند. خیابان‌ها با خودروها بسته شد و فقط موتورسیکلت‌ها می‌توانند عبور کنند.

«نیکلاس مادورو»، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا، بعد از ظهر روز سه شنبه (پنجم مارس - 15 بهمن) به وقت محلی، از طریق تلویزیون ملی این کشور، مرگ چاوز را تایید کرد.

چاوز که تنها 58 سال سن داشت، در دو سال گذشته برای معالجه بیماری خود بارها به کوبا سفر کرده بود.

مرگ چاوز واکنشش‌های بسیار زیادی را به همراه داشت که در یکی از آن موارد «جیمی کارتر»، رئیس جمهور سابق آمریکا، در اظهار نظری گفت: هوگو چاوز به خاطر ادعاهای جسورانه و خودکامه‌اش و نیز تلاش‌هایش برای استقلال دولت‌های آمریکای لاتین، در یادها خواهد ماند.

«شان پن» بازیگر و کارگردان هالیوود که از دوستان صمیمی چاوز بود، ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ او در بیانیه‌ای کوتاه گفت: ونزوئلا و انقلاب این کشور تحت رهبری نیکلاس مادورو به حیات خود ادامه خواهد داد. مردم ونزوئلا یک دوست بزرگ را از دست دادند، دوستی که حتی از داشتنش بی خبر بودند. اما فقرای جهان یک قهرمان را از دست دادند. من مراتب ثأثر و تألم خود را از مرگ رئیس جمهور چاوز اعلام می‌کنم و با خانواده او و مردم ونزوئلا ابراز همدردی می‌کنم.

 


ونزوئلا در سوگ «هوگو چاوز» به روایت تصویر


 

 

 

 

 

 


 


چاوز؛ پرچم‌دار گرایشات ضدآمریکایی در حیاط خلوت واشنگتن

هوگو چاوز در حالی در سن ۵۸ سالگی دیده بر جهان فروبست که طی سال‌ها رهبری بر ونزوئلا، کارنامه پرباری از مبارزه علیه گرایشات آمریکایی و ضدامپریالیستی در کارنامه کاری خود داشت.

خبرگزاری فارس: چاوز؛ پرچم‌دار گرایشات ضدآمریکایی در حیاط خلوت واشنگتن

به گزارش خبرگزاری فارس، هوگو چاوز فرزند پدر و مادری آموزگار از طبقه متوسط در سال 1954 میلادی به دنیا آمد و تحصیلاتش را در آکادمی نظامی ونزوئلا پی گرفت. پس از آن به دانشگاه سیمون بولیوار در کاراکاس وارد شد.

او در سال 1992، رهبری جنبشی را برعهده گرفت که هدفش برپایی انقلاب بولیواری بود. به همین منظور علیه کارلوس اندرس پرز، رئیس‌جمهوری وقت دست به کودتایی زد که نافرجام ماند. پس از آن دو سال را در زندان گذراند.

او در سال 1994، محبوبیت مردمی را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ دانست و یک حزب سیاسی موسوم به «جنبش جمهوری پنجم» بنیاد نهاد و در نهایت در سال 1998 در مقام رهبر این حزب در انتخابات شرکت کرد.

هوگو چاوز شعارهای مردمی را مبنا قرار داد و در کارزار انتخاباتی‌اش بر مواردی چون دفاع از فقرا و آمادگی برای پایان بخشیدن به فساد موجود در کشور تاکید داشت و به این ترتیب در انتخابات پیروز شد.

در سطح بین‌المللی، روابط نزدیک او با همتایانش تحت تاثیر انگیزه‌های مشترکی بود که عمدتا در ویژگی ضدآمریکایی تبلور می‌یافت.

در واقع، چاوز به تقلید از قهرمان خود یعنی «سیمون بولیوار» که آزادی را برای آمریکای لاتین به همراه آورده بود، اقدام به راه اندازی تلاشی برای اتحاد در میان آمریکای لاتین کرد و این چهره آزادیخواه تاریخی را به عنوان یک ملی‌گرای ضدآمریکایی معرفی کرد.

او حتی موفق شد چپ‌گراهای همفکر خود را جذب آرمان‌هایش کند. چاوز توانست کشورهایی مانند نیکاراگوئه، بولیوی، اکوادور و دیگر جزایر منطقه کارائیب را تحت لوای ائتلافی به نام «آلبا» در آورد. در عوض آلبا به عنوان مرکز ضدیت با گرایشات آمریکایی در قاره آمریکا تبدیل شد.

در زمان چاوز، روابط بین‌المللی ونزوئلا بر دو پایه به هم وابسته ایدئولوژی و اقتصاد قرار داشت. چاوز در آمریکای لاتین بر میراث مشترک مبارزه اقتصادی، احساسات پان‌امریکن و درک این مطلب که علت عقب‌ماندگی مردم آمریکای لاتین اتکا به آمریکا و اروپاست، تأکید داشت. در بقیه جهان، او بر ونزوئلا، به‌عنوان پایه‌گذار تأکید می‌کرد و در ضمن به نکات مهم‌تری از نظر اقتصادی و جغرافیای سیاسی که غالباً ضد آمریکایی بود، می‌پرداخت.

به این ترتیب وابستگی اقتصادی، موجب پیوند دولت ونزوئلا با کشورها و سازمان‌هایی ‌شد که در نیمکره غربی احساسات ضدآمریکایی داشتند. «مورالس»، رئیس ‌جمهور بولیوی، «نسترو کتوچز»، رئیس‌ جمهور آرژانتین، «لولاداسیلوا»، رهبر برزیل هر کدام با تفاوت‌هایی، معتقدند که نابرابری‌های موجود در آمریکای لاتین، به علت وابستگی‌های خارجی است. «دانیل اورتگا»، رئیس‌ جمهور نیکاراگوئه، «رافائل کوریا»، رئیس ‌جمهور اکوادور نیز همین نظر را دارند. بیشتر این رهبران مخالف طرح تجاری آزاد به رهبری آمریکا هستند و تلاش کرده‌اند تا دیپلماسی در نیمکره غربی چندقطبی شود.

در واقع، چاوز، نقش دولت را در اقتصاد ونزوئلا تعیین کرد و با اجرای برنامه‌های اجتماعی قوی، علیه سرمایه‌داری آمریکا دست به یک جنگ صلیبی شدید زد. مهم‌تر این‌که او اتحاد جدید و محکمی با دشمنان آمریکا ایجاد کرد که موجب بین‌المللی شدن اهداف او شد.

چاوز، خارج از آمریکای لاتین هم تلاش کرد که با اتحاد با تعدادی از دشمنان آمریکا و رقبای راهبردی، دست به یک مبارزه جهانی علیه سیاست خارجی آمریکا و جنگ عراق بزند. این متحدان عبارتند از سوریه، روسیه و بلاروس. اما مهم‌ترین اقدام چاوز برقراری روابط صمیمانه‌تر با ایران و چین بوده است.

چاوز از سازما‌ن‌های بین‌المللی، مانند جنبش غیرمتعهدها و سازمان ملل، برای انتقاد از سیاست‌های آمریکا استفاده می‌کرد. در سپتامبر 2006، هنگام برگزاری اجلاس عمومی سازمان ملل، چاوز به ‌شدت امپریالیسم آمریکا را تهدید کرد و صریحا بوش را شیطان نامید. مقامات دولت ونزوئلا معتقد بودند چنانچه آنها بتوانند یک کرسی موقت در شورای امنیت به‌دست آورند می‌توانند نقش بازدارنده‌ای در برابر آمریکا برای دست ‌زدن به جنگ پیشگیرانه و مداخله‌گری دائم داشته باشند. تلاش ونزوئلا برای احراز کرسی یادشده، این ترس را ایجاد کرد که آن کشور موجب اخلال در شورای امنیت شده و در روابط با ایران قدرت وتوی پنج عضو دائمی سازمان ملل را از بین خواهد برد. به همین دلیل واشنگتن به‌شدت از کاندیدشدن گواتمالا در این مورد حمایت کرد. در پایان، با فضاسازی‌های آمریکا، نه گواتمالا و نه ونزوئلا، هیچ یک نتوانستند دو سوم اکثریت لازم را برای کسب یک کرسی در سازمان ملل به‌ دست آورند.

به این ترتیب او طی سال‌ها ریاست بر ونزوئلا در عرصه سیاست خارجی کوشید با نفوذ و دخالت آمریکا در منطقه‌ای که حیاط خلوت واشنگتن به شمار می‌آید مبارزه کند و برای نیل به این هدف، متحدانی در داخل این منطقه و نیز در سطح جهانی را با خود همراه کرده بود.


پیام تسلیت احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوز:
چاوز شهید راه پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی است

خبرگزاری فارس: محمود احمدی‌نژاد در پیامی درگذشت هوگو چاوز رئیس ‌جمهوری ونزوئلا را تسلیت گفت.

خبرگزاری فارس: چاوز شهید راه پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری اسلامی ایران، در پیامی درگذشت هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به نیکلا مادورو کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

دوست گرامی جناب آقای نیکلاس مادورو

کفیل محترم ریاست جمهوری ونزوئلا

روح بلند مردی بزرگ از تبار عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان به آسمان پر کشید و جهان را در سوگ فروبرد. ونزوئلا فرزندی برومند و شجاع و جهان، رهبری خردمند و انقلابی را از دست داد.

در نهایت تأثر این حادثه غم‌انگیز را به همه ملت‌ها و ملت بزرگ ونزوئلا و خانواده محترم ایشان و جنابعالی تسلیت عرض می‌نمایم.

هوگو چاوز نامی آشنا برای همه ملت‌هاست. نام او یادآور زلال پاکی و مهربانی، شجاعت، پایمردی، عشق به مردم و فداکاری و تلاش بی‌وقفه برای خدمت به مردم به ویژه محرومین و زخم‌خوردگان از استعمار و استکبار است.

او انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیای الهی و حاکمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان بود.

او همزمان که با رشادت تمام در برابر زیاده‌خواهی‌های مستکبران می‌ایستاد و فشار سنگین تبلیغاتی و اقتصادی و تهمت‌ها و حتی کودتاها را در هم می‌شکست، قامت بلندش در برابر کودکی خردسال فرو می‌افتاد و با دست‌های مهربانش او را نوازش و سرود آزادی و سرافرازی را در گوش او زمزمه و زلال عشق را در اندیشه و جان او جاری می‌کرد.

هوگو چاوز نماد و میراث‌دار همه شجاعان و مبارزان و انقلابیون در تاریخ پرافتخار و البته غمبار آمریکای لاتین و تجلی روح آزادگی مردم مظلوم این دیار و همه ملت‌های تحت ستم و پرچم برافراشته مبارزات ضداستعماری و عدالت طلبانه و طلایه دار دوستی بین ملت ها است.

او نقطه اتکاء روحی و پشتیبان همه انقلابیون و آزادی خواهان منطقه و جهان بود.

او حقیقتا جلوه روشنی از یک ونزوئلایی پرشور و آرمانی و دوست داشتنی است و مردم بزرگ ونزوئلا با آگاهی و هوشمندی بارها و بارها او را به مسند ریاست جمهوری رساندند و در فراز و نشیب و سختی ها یاری‌اش کردند و او نیز همه فرصت‌ها و قدرت را برای خدمت به مردم و سربلندی کشورش و آزادی ملت ها به کار گرفت.

او سرانجام در پی یک بیماری مشکوک همه وجود و جان خود را نیز در این راه پرافتخار تقدیم کرد.

او در حقیقت شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش های انسانی و انقلابی است. گرچه امروز و به ظاهر هوگو چاوز، دوست صمیمی و مهربان مردم، در بین ما نیست اما اطمینان دارم که روح آسمانی و اندیشه پاک او هر روز و در افقی بالاتر در دل و جان تک تک مردم آمریکای لاتین و ونزوئلا و همه ملت های عالم و با درخششی بیشتر طلوع می کند و راه عزت و سربلندی را فراروی همگان قرار خواهد داد.

هوگو چاوز زنده است تا عدالت و عشق و آزادی زنده است. او زنده است تا ایمان و پاکی و انسانیت زنده است. او زنده است تا ملت ها زنده اند و برای استقرار استقلال و مهربانی و عدالت تلاش می کنند.

تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح(ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.

یک بار دیگر این ضایعه سنگین را تسلیت گفته و از خداوند منان برای جنابعالی و ملت ونزوئلا و همه ملت‌ها سعادت و سلامت و رفاه و عزت آرزو می‌کنم.

دوست و برادر شما

احمدی نژاد

رییس جمهوری اسلامی ایران

شانزدهم اسفند ۱۳۹۱

ششم مارس ۲۰۱۳


واکنش چهره‌های سرشناس جهان به درگذشت چاوز

 چهره‌های سرشناس جهان با اظهار بیاناتی احساس خود درباره مرگ رئیس جمهور ونزوئلا را اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: واکنش چهره‌های سرشناس جهان به درگذشت چاوز

شب گذشته «نیکلاس مادورو» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا خبر فوت «هوگو چاوز» رئیس جمهور این کشور که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد را اعلام کرد.

هوگو چاوز 58 ساله در ساعت 16:25 روز سه‌شنبه به وقت محلی در بیمارستانی در «کارکاس»، پایتخت ونزوئلا در گذشت.

چهره‌های مشهور و شهروندان عادی جهان واکنش گسترده‌ای به خبر درگذشت رئیس جمهور ونزوئلا داشته‌اند که در زیر می‌خوانید:

«رافائل کوره‌آ»، رئیس جمهور اکوادور:

« فردی انقلابی را از دست دادیم، اما او برای میلیون‌ها نفر از ما همچنان الهام‌بخش خواهد بود.»

«مایت سیرا» یکی از ساکنان 72 ساله شهر «هاوانا» در کوبا که نگران است مرگ چاوز در کشورش اثرات منفی داشته باشد:

«نمی‌دانم اکنون چه بر سرمان می‌آید؟»

الیور استون، کارگردان مشهور آمریکایی که فیلمی درباره هوگو چاوز ساخته است:

«هوگو چاوز مورد تنفر طبقات متجاوز بود و تا ابد در خاطر تاریخ خواهد ماند. امیدوارم روحش قرین آرامشی پایدار باشد.»

«مادورو»، معاون هوگو چاوز:

«نگذارید ضعف و خشونتی وجود داشته باشد. راه را بر نفرت ببندید. تنها یک احساس باید در قلبهای ما باشد: عشق، صلح و نظم.»

«سیلویو رودریگز»، هنرپیشه و خواننده کوبایی که آهنگی درباره «چه‌گوارا» خوانده است:

«خداحافظ برای همیشه فرمانده.»

«ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس:

«من امروز از مرگ چاوز غمگین شده‌ام. چاوز به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به مدت 14 سال، خاطره جاودانه‌ای برای مردم و کشور خود برجای گذاشته است.»

جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا که در سال 1998 با چاوز دیدار کرد در بیانیه‌ای طولانی درگذشت رئیس جمهور ونزوئلا را به خانواده وی تسلیت گفت:

«هوگو چاوز به خاطر اعلام خودمختاری و استقلال برای دولتهای آمریکای لاتین در خاطرها خواهد ماند. او همچنین به خاطر مهارتهای ارتباطی نیرومند و پیوندی که با هوادارانش در کشور خودش و در سایر نقاط دنیا داشت به یاد آورده خواهد شد. نرخ فقر در ونزوئلا در دوران چاوز به نصف رسید و میلیون‌ها نفر در این کشور برای اولین بار اسناد سجلی دریافت کردند که به آنها اجازه داد در حیات اقتصادی و سیاسی کشورشان نقش موثرتری ایفا کنند.»

«ایوو مورالز» رئیس جمهور بولیوی در پیامی در تلویزیون گفت از شنیدن این خبر احساس تأسف می‌کند و افزود:

«این خبر دردناک است اما همه ما باید برای آزادی نه تنها ونزوئلا، بلکه کل منطقه دست در دست هم قرار دهیم.»

ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل:

«مرگ چاوز یک تراژدی است؛ او سیاستمداری بزرگ برای کشورش، آمریکایی لاتین و دنیاست.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه:

هوگو چاوز انسانی بسیار قدرتمند بود که همواره به آینده نظر داشته و برنامه مشخصی برای آینده کشورش داشت. ضمن اینکه چاوز یکی از دوستان بسیار نزدیک و قابل اعتماد روسیه بود که از دست دادن وی باعث تاسف عمیق شده است.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا:

با آنکه من و چاوز تفاوتهای بسیاری داشتیم اما مرگ او فقدانی بزرگ برای ونزوئلا و کل منطقه است.»

«دیلما روسف»، رئیس جمهور برزیل:

«برای مرگ یکی از دوستان کشورم سوگواری می‌کنم. مرگ او در تاریخ آمریکای لاتین و مبارزات آن شکاف گسترده‌ای ایجاد می‌کند. مرگ او می‌تواند تمام آمریکای لاتین و مرکزی را در غم فرو ببرد. او بی‌شک رهبری متعهد به کشورش و توسعه مردم آمریکای لاتین بود.»

لوئیز ایناسیو، رئیس جمهور اسبق برزیل:

«از اینکه با چاوز کار کرده‌ام، احساس غرور می‌کنم.»

«جورج گالوی» نویسنده انگلیسی و عضو پارلمان انگلیس:

«خداحافظ فرمانده‌ی قهرمان قلب‌های فقیران و ظلم‌دیده‌ها در همه جا. تو اسپارتاکوس اعصار جدید خواهی بود. روحت قرین آرامش.»


پیکر «هوگو چاوز» جمعه به خاک سپرده می‌شود/۷ روز عزای عمومی در ونزوئلا

وزیر خارجه ونزوئلا ضمن اعلام ۷ روز عزای عمومی اعلام کرد که پیکر «هوگو چاوز» روز جمعه در یک مراسم عمومی به خاک سپرده می‌شود.

خبرگزاری فارس: پیکر «هوگو چاوز» جمعه به خاک سپرده می‌شود/۷ روز عزای عمومی در ونزوئلا

به نقل از خبرگزاری رویترز، «الیاس خائوا» وزیر خارجه ونزوئلا اواخر روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کرد که پیکر «هوگو چاوز»، روز جمعه هفته جاری طی یک مراسم عمومی و با حضور مهمانانی از سراسر آمریکای لاتین به خاک سپرده می‌شود.

وی به علت مرگ رئیس‌جمهوری ونزوئلا، 7 روز اعلام عزای عمومی کرد و گفت که پیکر او، امروز، چهارشنبه از بیمارستان به یک آکادمی نظامی منتقل می‌شود.

بر اساس اعلام رسانه‌های ونزوئلا چاوز 58 ساله در ساعت 16:25 روز سه شنبه به وقت محلی در بیمارستانی در کارکاس درگذشته است.

«نیکلاس مادورو»، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا، بعد از ظهر روز سه شنبه (پنجم مارس - 15 اسفند) به وقت محلی، از طریق تلویزیون ملی این کشور، مرگ چاوز را اعلام کرد.


March 6th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی