ترور مشعل تمو، عضو جنبش مستقل کردهای ترکيه
برگردان: احمد مزارعی برگردان: احمد مزارعی

 

 

 دولت ترکيه از ترور آقای مشعل تمو، دو هدف را دنبال می‌کرده است: يکم اين‌که يکی از مخالفان سرسخت خود را از ميان برداشته و دوم با متهم کردن دولت سوريه به اين قتل، باعث می‌شود که درگيری و اختلافات در سوريه، ولو به شکل موقت بالا بگيرد و اين خود در خدمت سياست‌های تفرقه‌افکنانه و سلطه‌جويانه دولت ترکيه در مورد سوريه می‌باشد.  آقای اوسی گفت: «گروه‌های تروريستی و برخی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای همسايه به اين عمل شنيع دست زده اند. سازمان "ميت"، پليس مخفی دولت ترکيه، هيچ‌گاه خواستار آرامش و ثبات در مناطق کردنشين نيست. اين مراکز اطلاعاتی با تمام توان می‌کوشند تا با ايجاد فتنه به جنگ و خونريزی در ميان کردها دامن بزنند و ما از دولت سوريه درخواست می‌کنيم که به سرعت در صدد کشف جنايت برآمده و عاملان آن را شناسايی کنند.»

 

 
در دو روز گذشته مطبوعات وابسته به آمريکا، عربستان و اسرائيل سر و صدای زيادی به پا کردند که دولت سوريه با دست زدن به جنايت ديگری، يکی از رهبران کردهای سوريه را به قتل رسانده است. با در نظر گرفتن توطئۀ امپرياليست‌ها به همراهی با ترکيه که در نظر دارند فاجعۀ ليبی را در سوريه تکرار کنند، خبرهای هيجان‌انگيز برای حقوق‌بگيران، به ويژه اپوزيسيون راست جمهوری اسلامی بسيار اهميت دارد. همين مزدوران هنگام حملۀ آمريکا به عراق نيز بدين شکل عمل می‌کردند. اما ببينيم «آخرين» جنايت دولت سوريه چگونه بوده و قلم به مزدان، آن را چگونه تبليغ کرده و در بوق و کرنا دميدند!

***

گاردين: مشعل تمو توسط پليس مخفی ترکيه ترور شد

خبرنگار گاردين، چاپ انگليس در شهر موصل در شمال عراق گزارش داد: پليس مخفی ترکيه عامل قتل آقای مشعل تمو، از مخالفان دولت سوريه است. اين خبرنگار در گزارشی که آن را محرمانه توصيف کرده، نوشت: «اين ترور در پاسخ ربوده شدن افسر سوری جنبش هرموش انجام گرفته است. چند هفته پيش اين افسر سوری به ترکيه فرار کرد، اما ارتش سوريه موفق شد وی را در مرز شناسايی کرده و او را مجدداً به سوريه بازگرداند.»

خبرنگار گاردين اضافه کرد: «دولت ترکيه از ترور آقای مشعل تمو، دو هدف را دنبال می‌کرده است: يکم اين‌که يکی از مخالفان سرسخت خود را از ميان برداشته و دوم با متهم کردن دولت سوريه به اين قتل، باعث می‌شود که درگيری و اختلافات در سوريه، ولو به شکل موقت بالا بگيرد و اين خود در خدمت سياست‌های تفرقه‌افکنانه و سلطه‌جويانه دولت ترکيه در مورد سوريه می‌باشد.»


اظهارات رييس جنبش مستقل کردهای سوريه در مورد قتل مشعل تمو

 آقای عمر اوسی، رييس جنبش مستقل کردهای سوريه در مورد قتل مشعل تمو اظهار کرد که اين حادثه زيان بسيار سنگينی به سوريه و جنبش ملی کردها وارد نموده است و هدف از اين ترور ايجاد فتنه و برادرکشی ميان کردها و دولت سوريه است.

آقای اوسی گفت: «گروه‌های تروريستی و برخی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای همسايه به اين عمل شنيع دست زده اند. سازمان "ميت"، پليس مخفی دولت ترکيه، هيچ‌گاه خواستار آرامش و ثبات در مناطق کردنشين نيست.» وی افزود: «اين مراکز اطلاعاتی با تمام توان می‌کوشند تا با ايجاد فتنه به جنگ و خونريزی در ميان کردها دامن بزنند و ما از دولت سوريه درخواست می‌کنيم که به سرعت در صدد کشف جنايت برآمده و عاملان آن را شناسايی کنند.»

از سوی ديگر آقای عبدالعزيز خير، عضو هيأت «هماهنگ کننده ملی برای نيروهای تغيير دمکراتيک» اظهار داشت: «قتل مشعل جنايتی سياسی می‌باشد و اين علامت بسيار خطرناکی در اين راه و در جهت قتل رهبران سياسی است که موجب گسترش هر چه بيش‌تر خشم و غضب و افراطی‌گری در جامعه خواهد شد.» وی در پايان از مسؤولين دولتی خواست تا هر چه سريع‌تر دست به يک تحقيق قضايی در جهت کشف جنايتکاران بزنند.

دولت ترکيه از ترور آقای مشعل تمو، دو هدف را دنبال می‌کرده است: يکم اين‌که يکی از مخالفان سرسخت خود را از ميان برداشته و دوم با متهم کردن دولت سوريه به اين قتل، باعث می‌شود که درگيری و اختلافات در سوريه، ولو به شکل موقت بالا بگيرد و اين خود در خدمت سياست‌های تفرقه‌افکنانه و سلطه‌جويانه دولت ترکيه در مورد سوريه می‌باشد.  آقای اوسی گفت: «گروه‌های تروريستی و برخی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای همسايه به اين عمل شنيع دست زده اند. سازمان "ميت"، پليس مخفی دولت ترکيه، هيچ‌گاه خواستار آرامش و ثبات در مناطق کردنشين نيست. اين مراکز اطلاعاتی با تمام توان می‌کوشند تا با ايجاد فتنه به جنگ و خونريزی در ميان کردها دامن بزنند و ما از دولت سوريه درخواست می‌کنيم که به سرعت در صدد کشف جنايت برآمده و عاملان آن را شناسايی کنند.».


October 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی