فوتوریسم ؛ مایاکوفسکی
نويسنده: بابک صحرانورد نويسنده: بابک صحرانورد

مكتب فوتوريسم شورشی در برابر شکل های قراردادی بود و ازعصر ماشین، جنگ و خشونت طرفداری می کرد. مارینتی  بیانیه ای در سال ۱۹۰۹پخش کرد که با عبارت متهورانه پایان هنر گذشته را اعلام کرد و نوید تولد هنر آینده را می داد. او عقیده داشت باید برای ادبیات و هنر امروز سبک و زبانی سزاوار ساخت . پیشروان فوتوریسم می خواستند تلاش ها و سر و صداهای زندگی نو و صنعتی را به نمایش بگذارند و جز از جنبش و هیجان زندگی نو و حرکت چرخ های ماشین و سیر اتومبیل و غرش هواپیما سخن نگویند . همه این ها به گمان فوتوریست ها گویای دنیای آینده اند .

آن ها مغلق گویی های شاعران سمبولیسم را به مسخره گرفتند و هر گونه تغزل در شعر را طرد کردند و سبکی نثر مانند به جای نظم به وجود آوردند . با تمام این احوال فوتوریسم با ابزار احساس، بیان هیجان درونی شاعر و رعایت قاعده های دستور زبان و معانی بیان مخالف بود. آزادی در به کار گیری واژه های غیر شاعرانه را مطالبه می کرد و برای بیان مقصود واژه های مقطع و نامربوطی شبیه به اصطلاح های تلگرافی ساخت .

نماینده ی این مکتب در روسیه ولادیمیر مایاکوفسکی بود. او این مکتب را وسیله ی مناسبی برای تبلیغ اندیشه های انقلابی می دانست و باور داشت که این بهترین شیوه  برای نزدیک کردن شعر به ذوق و سلیقه ی مردم است . او در شعر روسی وزن ، لفظ و عبارت های تازه وارد کرد . لفظ های جاری و عبارت های روزمره را در شعر به کار گرفت و قاعده های مرسوم را در هم شکست .

برای مایاکوفسکی، شاعر یک روبنای مکانیکی نیست که بر بنای پایان یافته ی روزمرگی افزوده  می شود . در باور مایاکوفسکی ، شاعر اصیل نیامده است علف زندگی روزمره را بچرد و پوزه به زمین تکیه دهد زیرا " اگر ضعیف در جای می ایستد تا رویدادی روی دهد و آن را بازتاب دهد، قوی پیشاپیش رویداد می دود و آنقدر جلو می افتد که زمان را دهنه می زند و به دنبال خودش می کشد ".

تصویر شاعری که از زمان جلو افتاده و زمان را به تندتر رفتن نهیب می زند، یکی از تصویرهای پایدار مایاکوفسکی است . آیا این تصویر، تصویر حقیقی خود مایاکوفسکی نیست ؟

مایاکوفسکی در سال ۱۹۳۰با شلیک گلوله ای به قلب خود به زندگی اش خاتمه داد . در نامه ای که در کنار او پیدا شد، چنین نوشته بود :

برای همه ...می میرم . هیچ کس مقصر نیست و شایعات الکی راه نیندازید . اینجانب مرحوم از شایعه بدم می آید. مامان ، خواهرانم ، رفقایم ، مرا ببخشید. این روش خوبی نیست ( و به کسی آن را توصیه نمی کنم ) اما من چاره ی دیگری نداشتم .

لیلی دوستم داشته باش .

رفیق دولت ، خانواده ی من عبارت است از: لیلی بریک، مامان، خواهرانم، ورونیکا و تیولدوونا پولونسکایا، اگر زندگی آنها را فراهم کنی، متشکرم

همانطور که می گویند

" پرونده بسته شد "

و قایق عشق

بر صخره ی زندگی روزمره شکست

با زندگی بی حساب شدم

بی جهت

دردها را

فاجعه ها را

 دوره نکنید                                                                                           

 و یا آزارها را

 شاد باشید .

بسیاری بر این عقیده اند که دلیل خودکشی مایاکوفسکی سرخوردگی او از وضعیت اسفبار سیاسی و اجتماعی در اتحاد جماهیر شوروی بود . با مرگ نابهنگام مایاکوفسکی فوتوریسم نیز دیری نپایید و خاموش شد .

ما یا کوفسکی سیزده اثر نوشت که دوازده تای آن ها پس از انقلاب به چاپ رسیدند. برخی ازآثار او که به فارسی ترجمه شده اند به شرح ذیل است :

۱ - ابر شلوار پوش،( منظومه ی بلند ) ترجمه؛ مدیا کاشیگر

 ۲- خودم، زندگی و کار، ترجمه؛ مدیا کاشیگر

۳- شعر چگونه ساخته می شود، ترجمه؛ اسماعیل عباسی و جلیل روشندل

 ۴ - آمریکایی که من کشف کردم، ترجمه؛ وازریک درساهاکیان

 ۵ – ساس، ترجمه؛ ع. نوریان


July 5th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان