LATA MANGISHKAR
بانو اند هیرا گا ندهی ، فرهیخته زن خا ور زمین ،
یگانه فرزند جواهر لال نهر و ، بزرگمرد تا ر یخ معاصر نیم قا ره،
با نوی كه لانه ی شر وتجاوز یعنی پاکستان را تجزیه نمود ،
در گفت و شنیدی با خبر نگارا ن در سال ۱۹۸۲ ترسایی گفته بود :
آنچه كه ما داریم دیگران نیز دارند ولی دو چیز مارا هیچ کس در جهان ندارد
, اندو لتا منگیشکر و تا ج محل میباشد .
_ 3 _
لتا جی هنگام گفت و گو با رسانه های گروهی از یگانه پرسشی که طفره میرود و هیچ خوشش نمیآید پرسش در مورد عشق و ازدواج است .
ازهمین رو در نوشته ها ، در روز نامه ها، هفته نامه ها وماهنامه
ها ییکه پیرامون زند گی و هنر او نوشته شده است از ان دو گستره کمتریاد شده وگر شده هم بسیار نا بسنده میباشد .
من در پهلوی معلومات دست داشته ام با استفاده از مجله نامدار
(( شمع دلهی نو )) که دربین افغانها بنام
(( شمع دهلی )) شهرت دارد ، برای پرداختن به این گستره ی مهم و مورد دلجسپی همه سود برده ام . این مجله در برخی از شماره های دهه ی شصت زایشی ترسایی سده ی گذشته پیرامون عشق و ازدواج لتا جی جسته و گریخته مطالبی را به نشر رسانیده که لب و لباب ان چنین است :
پیش ازآنکه لتا جی بمثابه آواز خوان فلمهای بالیوود برگزیده شود , طوریکه در بخش پیشتر نوشتم ، بالیوود دارای آواز خوانان نامدار ی و دران جمله طلعت محمود که بنام هنرمند ابریشمین آواز شهرت داشت ،از محبوبیت زیادی برخوردار بود . لتاجی خودش بار ها گفته بود که به صدای نامبرده نسبت به دیگر آواز خوانان علاقه ی بیشتر دارد . و پس از آنکه اولین آهنگ های دوگانه با نامبرده اجرا کرد و از نزدیک باوی آشنا شد . آهسته آهسته این علاقمندی به عشق سوزانی تبدیل گردید ، که سوگمندانه این عشق یکجانبه بود و طلعت محمود در حالیکه دارای زن و فرزند بود ازین عشق بیخبر و با لتا جی تنها بمثابه یک هنر مند همکار برخورد میکرد . این بیخبری که بی توجهی نا آگاهانه را به همرا ه داشت عشق یکجانبه ی لتا جی را شعله ورتر میساخت .
اسباب نزدیکی بیشتر لتاجی با طلعت محمود همانا شوتنگ فلم های ((داغ و ترانه )) با شرکت دلیپ کمار که نقش های مقابلش را مدهوبالا و نیمی ایفا کرده اند و آهنگ های این فلم ها را به گونه یکه و دوگانه لتا جی و طلعت محمود اجراکرده اند . شده بود .
با گذشت هر روز ، لتا جی بیشتر در آتش این عشق میسوخت و چون معشوق را بی توجه میدید در پهلوی آنکه گرویده تر میشد خشم زنانه اش نیز اوج میگرفت)( به نظر من خطر ناک ترین خشم و کینه ی زن ، خشمش در عشق است )( . لتا جی باوجودآنکه به سر حد جنون ط لعت محمود را دوست داشت ، از غرور و عزت نفس برای یکبار هم به مقابل او ازین عشق آتشین پرده بلند نکرد ،
ولی چون بی توجهی طرف مقبل ادامه یافت ، آرام آرام شعله های کینه و انتقام در قلبش در حال اوج گیری بود .
اولین نشانه های این خشم در گستره ی کارآواز خوانی نمودار شد ، به این معنا که
لتا جی که اینک ، محبوب ترین و در عین حال با نفوذ ترین شخص درین گستره بود ، به مخالفت ها و بهانه گیری های ضد ط . محمود آغاز نموده و از دوگانه خوانی با وی امتناع نمود . ط . محمود که اینک آرام آرام به راز عشق یکجانبه ی لتا جی واقف شده بود در مرحله ی نخست خواست که با کار توضیحی و (( نصایح پدرانه )) این اختلاف و کینه توزی را از میان بردارد ، بیخبر از آنکه این کارش نتیجه ی وارونه میدهد . به این معنا که آخرین امید های طرف مقابل را نیز نقش بر آب مینماید و به واکنش بسیار شدید تر روبرو میشود .
لتا جی اینک آشکارا به تمام موزیک سازان خبر میدهد : (( هر کس که برای
ط .محمود آهنگ بسازد ، او ساخته های ان موزیسین را اجرا نخواهد کرد )). و این به مثابه پایان کار هنری ط . محمود بود ، زیرا هرگاه لتا جی با کسی خشم کند ، بازار آنکس دیگر کساد است ، و هیچ کس حاضر نیست که کار و روزی خود را به خاطر ط . محمود ,با خطر روبرو سازد.
پس ازین کار دشمنانه ی لتا جی روز گار ط . محمود تار و زند گی اش خوار گردید . همان آواز خوان حنجره ابریشمین که یکزمانی آهنگ هایش سر زبانها بود اینک دیگر نه تنها که خریدار نداشت بلکه کسی ازو یاد هم نمیکرد . سرودگر آهنگ های :
(( یی هوا یی رات و یی چاندنی )) (( دل نادان تجهی هو و ا کیا هی ))
(( میل تهی هین آکی دل هوا دیوانا کسی کا ))
(( بی چین و نظر بیتاب وجیگر )) و ... اینک آواره سرک ها، بیکار و بی روزگار شده بود . برای خاطره داران ، آهنگ)) یی هوا یی راتو . ..(( را با بر گردان ان پیشکش میکنم :
***
یی هوا یی رات و یی چاندنی, تیری ایک ادا پی نثا ر و هی ----
این هوا این شب زیبا وماه آسمان همه فدای یک نگاه توست
مجهی کیو نه هو تیری آرزو ، تیری جستو جو می بهار وهی ----
من چگونه میتوانم که ترا آرزو نکنم ، چراکه جستجوی توبهار آفرین است
تجهی کیا خبر هی او بی خبر, تیری ایک نظر من هین کیا اثر ----
ای بیخبر از حال من ، تو چه میدانی که در یک نگاه تو چه تاثیر ژرفی نهفته است
جو غضب من آیی وو قهر و هی ، جو هو مهربان وو قرار و هی ----
با یک اخم تو دل آزرده است و زمانیکه مهربان باشی یکسره آرام است
تیری بات و باتو هین دلنشین ، کوئی تجه سی بر کی نهین حسین ----
هر حرف و گپ تو دلنشین است و کسی زیباتر ازتو در جهان نیست
هین کلی کلی مین جو مستیا ن تیری اک و کا, یی خمار و هی ----
زیبایی و مستییکه در هر برگ گل وجود دارد باز تاب خمار چشمان توست
***
با گذشت هر روز و هر شب حالت ط . محمود بد و بدتر شده میرفت ، مساله بجایی رسید که همکاران و دوستان، دیگر دست از بهبودی محمود شستند و او را در حال فراموش کردن بودند . درین میان دوستان نامداری چون دلیپ کمار ، محمد رفیع ، ک. آصف (کارگردان نامدار ) و دیگران پا پیش گذاشته و به میانجیگری پرداختند . پس از کوشش های زیاد آنها توانستند که لتا جی را نرم ساخته و از تحریمش منصرف سازند ، واما اینک خود ط . محمود حاضر نبود که کنار بیاید . او میگفت که چون من فدای یک دشمنی بیهوده و بی دلیل شده ام ، بایدلتاجی ازمن معذرت بخواهد و اولین آهنگیکه من اجرا میکنم باید با لتا منگیشکر باشد ، هنگامیکه این خواست ها به لتا جی رسید او با خشم آنهارا رد نمود .
میانجیگران با مشکل بزرگی روبرو بودند و هر قدر میکوشید ند ، نمیتوانستند آنهارا از خواست هایشان منصرف سازند . میگویند که کار به جاهای باریک یعنی مقامات بالایی دولت کشانیده شد . در نتیجه مداخله ی ان مقامات یک فیصله میانگین به عمل آمد و ان اینکه :
ط . محمود از درخواستش مبنی بر عذر خواهی منصرف شود و لتا جی همرا با
ط . محمود اولین آهنگش را به شکل دوگا نه اجرا نماید .
پس از بگو و بشنو های فراوان هردو جانب این قرار را پذیرفتند و او لین آهنگیرا که ط-لعت محمود پس از سالها دوری از دنیای هنر آواز خوانی بالیوود سرود
همرا با لتا منگیشکر در فلم ((روپ کی رانی - چورو کا راجا ))
( شهبانوی زیبا روی و پادشاه دزدان ) با این مطلع (( تم روپ کی رانی مین چورو کا راجا -- تیرا میرا پیار و نیرالا )) بود . ولی سوگمندانه که این دیگر, ان آواز ملکوتی و ابریشمین نبود .و فشار جفا ها و کینه توزی ها آنرا در هم فشرده بود .
نمود های بیرونی (ظواهر امر ) نشان میداد که لتا جی نیز دیگر آن عاشق سینه چاک دیروزی نبود ؟! ولی یک چیزیکه روشن بود )) شرنگ(( دایمی صدای اوست
که تا سالهای دراز دوام نمود و((داشت داد )) و دارای هوا خواهان و دوست داران بسیار بود و است.
و پس از پایان عشق نا فرجام نیز دل انگیز سرود ، قشنگ سرود و جاودانه های نوین آفرید .
ولی ستاره ی شهرت و اقبال طلعت محمود پس از چند صباحی افول کرد و
نا مبرده در کنج گمنامی و عزلت غنوده و با زند گی پدرودگفت .
***
پیشترسخن ازدوگانه خوانیهای لتا جی آمد . باید گفت که دوگانه های او همه دلپسند ند , ولی آهنگ (( اجاری اب میرا دل پکاری - رورو کی غم بی هاری )) با مکیش ، که احمد ولی آنرا کاپی کرده است .
آهنگ (( دل تیرا، دیوانا هی صنم - جانتهی هون تم, کچ نا کهینگی هم - محبت کی قسم )) با محمد رفیع که ((کرچ )) بسیار بالا داشت و جلیل جان مسحور جمال
آنرا نیکو کاپی کرده بود . و دوگانه های فراوان دیگر که با همه آواز خوانان مردینه سروده است .
***
پیرامون ازدواج ویا کدام عشق دیگر لتا جی پس از پژو هش و کاوش زیاد همینقدر یافتم که : لتاجی در پایان دهه ی هفتاد و اوایل دهه ی هشتاد با اولاد های آهنگ سازان سابق به همکاری پرداخت که آنها عبارت بودند از راجیش روشن پسر روشن ،
انو مالک پسر سردار ملک ،آنند میلند - پسر چندرا گوپتا و ا ر.دی . برمن پسر ا س.دی . برمن . در پایان همین بخش اینقدر زیاد شده بود : (( ار .دی . برمن که برادر شوهرآینده اش میشود )) واز ان چنین بر میآید که لتا جی گویا با پسر اس . دی . برمن ازدواج کرده باشد . ولی هر قدر کاویدم و پالیدم از چگونگی این ازدواج ، ثمرات ان ، دوام و عدم دوام ان و نام این شخص چیزی نیافتم . به گمان من که این پیوند شاید در زمان نامزدی از هم پاشیده باشد .
***
لتاجی در دهه ی هشتاد کار های خود را محدود ساخته و تنها با (( یاش راج)) که بنگاه فلم سازی اش بنام (( راج شری پرودکشن )) یاد میشود همکاری کرده و ساخته های آهنگ سازان جوان مانند (( شیو هاری ، رام لکشمن و - ای . ار .رحمان )) را بیشترینه میسرود . در دهه ی نود و آغاز سده بیست ویک با (( یاش چوپرا ))و بنگاه ((یاش راج فلم )) آهنگ های فلم های (( چاندنی ۱۹۸۹ -- لمهی ۱۹۹۰ --daar ۱۹۹۳ -- یی دل لگی ۱۹۹۵-- دل تو پاگل هی ۱۹۹۷-- محبتی ۲۰۰۰ -- مجسی دوستی کروگی ۲۰۰۲
-- ویر زارا ۲۰۰۴ )) را سرود ه است .
همچنان او درین اواخر یک آلبوم را که همه غزل های غیر فلمی بوده و در آن غزل سرای نامور (( ججیت سنگه ))او را همراهی کرده ، به هوا خواهان آواز خود پیش کش نموده است .
در فرجام این نوشته پیش از آنکه از دو ریکارد دیگر جهانی لتا جی یاد آور شوم سخنان (( شاهرخ خان )) شهنشاه فعلی بالیوود را که هنگام شرکت در یکی از کنسرت های لتا جی در اواخر سده ی گذشته گفته بود ، نقل کنم : (( ای کاش من هیرویین
میبو دم تا میتوانستم آهنگ های سروده شده ی لتا جی را -- لبسنگ -- کنم ))
***
لتا جی در درازنای هنر آواز خوانی بیشتر از هر هنر پیشه ی دیگر کاندید جوایز و مدال های هنری گردیده و جوایز زیادی را از آن خود ساخته است ، درسالهای پسین برای اینکه هنر مندان جوان بتوانند جایزه به دست آورند ، خود را به جوایز کاندید نمیکرد . بزرگ ترین وبا ارزش ترین جایزه اش (( بهارتیا رهتنا )) میباشد که بالاترین جایزه ی ملکی در هند به شمار میرود .
لتاجی دارای دو ریکارد دیگر جهانی نیز میباشد ، نخست آنکه نامبرده شصت وچهار و به روایت دیگر شصت و شش سال پیهم و بی ایست (بلا وقفه ) آواز خوانده ومردم باعلاقه مندی به این آواز ها گوش داده اند . دو دیگر اینکه لتا جی برای دو نسل هیرویین های فلم های هندی آواز خوانده ،(( از نرگس ، مدهوبالا ، مینا کماری و ویجینتی مالا ، در آنطرف
شصت سال ،گرفته تا ، مدهوری دکست ، کرشما کپور ، آشواری رای ،کجول و پریتی زینتا درین طرف شصت سال ,سروده و ایندو نسل سروده هایش را لبسنگ کرده اند . که سرودن برای مادر و دختر (( تنوجا و کجول ،مادر و دخترهیرویین )) در دنیا مانند ندارد .
لتا جی برای برای این مادر و دختر با فاصله پنجاه سال آهنگ سروده است . برای تنوجه در سال ۱۹۶۳ در فلم ((راج کمار)) با این آغاز ( مطلع ) (( آجا آیی بهار -- دل هی بیقرار -- او میری راج کمار -- تیری بین رها نه جایی )) با آهنگ سازی ، شنکر جایکشن ، و برا ی کجول در سال ۲۰۰۲ در فلم
(( دل والی دلهنیا لی جاینگی )) با این آغاز ((مهندی لگا کی رکنا –
دولی سجا کی رکنا )) با آهنگ سازی -جاتین لالیت - سروده است . که در طول تا ریخ هنر آواز خوانی این اصل بی سابقه بوده و این را نیز میتوان یک ریکارد به حساب آورد .
لتا منگیشکر در ۲۷ جون ۲۰۰۷ آلبوم تا زه ی غزل هایش را که اشعارش از جاوید اختراست به بازار کشید . به عنوان پایان نیکو (حسن اختتام ) باید بگو یم که لتا جی هیچ آهنگ ساخته ی o .p .nyar آهنگ ساز نامدار را نه سروده ، و آهنگ های نامبرده را خواهرش اشا بهوسلی و گیتا رای سروده اند .
== پایان ==
December 20th, 2009
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- ماریا دارواســـد الله آرام هنرمند تیاتر افغانستان به جاویدانگی پیوست
- نویسنده و مرتب عبدالله « وفا»یادی از استاد حفیظ الله « وفا » نورستانی
- سید احمد ضیا نوری روان مطهر و بزرگ استاد ( بیسد) شاد
- میرعبدالواحد ساداتصدای آشنای کریم از ام البلاد قدیم
- ماریا داروبیسد کی بود؟
- زلمی رزمیدرسوگ ازدست دادن استادعبدالقیوم بیسد
- نگارنده: زلمی رزمییادی ازبلبل توده ها مومن جان (بیلتون)
- فرستنده: آصف بره کیفلم یوسف بره کی برندۀ عالی ترین جائزۀ جشنوارۀ جهانی 2013 فلم های کوتاه دانشجویی مونترآل شد
- آصف بره کیدیر کاندیدات
- امان معاشرآریانا سعید با هنر ستوده
- نگارنده : زلمی رزمیمروری برکارنامه هنری وحید قاسمی
- نکارنده : زلمی رزمییادی از رحیم مهریار(سلطان غزل) هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمییادواره احمدظاهر آوازه خوان حنجره طلائی
- زلمی رزمییادی ازاستاد محمدحسین سرآهنگ سرتاج موسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ستاره تابناک و بی بدیل هنر موسیقی افغانستان احمد ظاهر شهید
- امان معاشر ، خبرنگار آزادوحیدامید پیشقراول (راک ان رول)درموسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ( مهریار) که مهرش بدل باقیست
- نگارنده : زلمی رزمییادی از نصرت پارسا
- زلمی نصرتتل پاتي ظاهر« هویدا«
- نگارنده: زلمی رزمی نگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثار زنده ياد ( نينواز )
- بشیر دژم یادی از مرحوم استاد ننگیالی(کارمند شایسته فرهنگ جمهوری افغانستان )
- بشیر دژم هفته تجلیل وقدر دانی از آوازخوان جوان ومحبو ب امُیــــــــــــدنظامی
- بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )تجلیل وبزرگداشت از هنرمند ا ین هفته موسیقی ما (بشـــــــــیر احمـــــــــد کــــــــندهاری)
- زلمی رزمیاستاد جلیل زلاند و هفت دهه عشق با موسیقی
- سجیه الهه (احرار) انستیوت ملی موسیقی افغانستان
- نذیر احمد ظفر سالاران هنر در مهاجرت
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادعتیق مزاری ، صاحب صدای سحر انگیزی که به مطرح شدن نیاز دارد
- دکتر بیژن بارانربعه سینماگران: رهنما، غفاری، کاووسی، گلستان
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل وقدر دانی از هفته ای (استاد رحمت الله عامر، نغمه سرا )
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل از هفته ای (استاد حسن هاشمی)
- بشیر دژم یادی از استاد گرامی محمد حسین ارمان
- دکتر بیژن بارانفروغ و فیلم
- داکتر آرینیادی ازظاهر هویدا
- نگاهي اجمالي به زندگي نامه هنري احمد پرویزآهنگسازوترانه سرای جوان وخوش صدا
- شیرین نظیری فعال حقوق زنبانوافسانه ستاره هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمیهمایون سخی نوازنده پنجره طلائی هموطن ما در یک نگاه
- عطا احمدىراجش كنا ستاره سينماى هند درگذست
- سید احسان " واعظی "استاد محمد حسین سر آهنگ( بخش دوم )
- سید احسان واعظی پایه های مستحکم خرابات کابل
- سید احمد ضیا نوری سلام به این مرد با وقار از روز ازل تا لحظهء غروب
- ماریا دارو الحاج عبدالمحمد همآهنگ
- نگارنده: زلمی رزمیشاخه گلی به احمدظاهر
- نگارنده : زلمی رزمیبه یادمان سومین سالگرد درگذشت خانم ژیلا آوازه خوان سابقه دار رادیو و تلویزیون کشور
- نوشته داکتر عارف پژمانهماهنگ ، صدايی کابليان، خاموش شد!
- ولی محمد« نورزی»د استاد هم آهنګ په یاد
- عطا احمدىبازهم صداى دلنواز ديگرى خاموش شد!
- همایون باختریانیغلام محمد مصور میمنه گی پیشاهنگ هنر نقاشی مصور
- رسول پویاندر مجلس استاد محد علی عطار هروی
- دکتر بیژن بارانوزن هجایی سرود سراومد زمستون
- اسماعیل هوشیارفاصله فتوای دیروز تا به امروز !
- امان معاشر،خبرنگار آزاد فلم برقع در فستیوال بین المللی فلم های مستند درونکوور کانادا
- دکتر بیژن بارانگویشهای ترانه و سرود
- نگارنده : زلمی رزمیسینمای افغانی درکجا ایستاده است؟
- نوشته : ماریا دارو آنکه هویدا بود ناپیدا شد مگر طنین صدایش که آخرین بار شینیدم در گوشهایم ظنین انداز است
- عبدالو کیل کوچی ظاهر هویدا به جا ودانگی پیوست
- ولی محمد نورزیدافغانستان نامتو سندرغاړی ظاهرهویدا په آلمان کي په حق ورسیدې
- نگارنده : زلمی رزمیمرگ هنرمند درغربت
- عطا احمدىظاهر هويدا آوازخوان نسلهاى ديروز،امروز و فردا ى كشور درگذشت
- حمید محویبرتولت برشت دربارۀ سینما (1931-1933)
- نقدی از همایون کریمپورهمسایه
- دکتر بیژن بارانمحبوبترین سرود ایرانی- سراومد زمستون
- نگارنده : زلمی رزمینگرش کوتاهی دربارهٔ شخصیت هنری نجیب رستگار
- سیامک ستودهگلشیفته فراهانی خراشی بر پوست شب
- نگارنده: زلمی رزمیاستادهماهنگ چهره سرشناس و بنام هنرموسیقی سرزمین ما دربستربیماری
- سید احمد ضیا نوریضایعهء فرهنگی
- نگارنده : زلمی رزمیتواب وهاب هنرمندچیره دست و قابل افتخار برای جامعه افغانی
- کریم پوپلصفدر توکلی
- نیلاب موج سلامفریدا کالو، لیوتروتسکی، اندری برتون، نمایشگاه پاریس
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (2)
- صالحه رشیدیدر حقيقت فلم مدرسه افتتاح شد !
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (1)
- عطا احمدىجگجيت سينگ شهنشاه غزل خاموش شد
- ارسالی ش اسحاق زیدرگذشت شهنشاۀ غزل، جگجیت سنگ
- باز گل بدخشیکریم پوپل
- برای ویکتور خارا یازده سپتامبر
- نگارنده : زلمی رزمی تبصره ای پیرامون ( تبصره گذرا بر تدویر نشست فرهنگی کشورهالند) و جوایز سینمایی شهر فرانکفورت
- شبی در پای نوای دلنواز موسیقی با حبیب قادری فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد
- ارسالی شین میم شینفرزند «وین سرخ»
- زلمی رزمییادمان اولین سالگرددرگذشت رحیم مهریار
- زلمی رزمینگاهی به ویدیوهای افغانی و ویدیوسازان
- محمدرضا راثی پورسردسته ابلهان تهران
- ازکریم پوپلبابه قِران
- ماریا داروتداوی جناب امانی هنرمند خوش آواز آغاز گردید
- نوشته نذیر ظفربلبلی که ترانه ندارد
- فرشید رویاییکمانکشی های مروت
- نگارنده : زلمی رزمی امیرجان صبوری هنرمندی که با دختر(هری) بدنیا آمد
- مکی عارفیادبود درگذشت زنده یاد عارف جهش
- برگزیده نقاشی هایبرگزیده نقاشی های
- برگردان شین میم شینپابلو پیکاسو ـ نقاش توده ها
- فرامرز دادرسخرسی که دو گروگان آلمانی را در ایران نجات داد
- منیر سپاسصدای خراباتیان کابل
- همت الله امین زینازيه اقبال دپښتوژبې غزلبوله سندرغاړې
- امان معاشر مصاحبۀ تلفونی خبرنگار مجلۀ نشریۀ زن با خانم پرستو بلبل خوش آواز کشور ما
- نگارنده : زلمی رزمی خانم پرستو مهریار ستاره همیشه محبوب هنرموسیقی بانوان کشور
- دکترحمید مفیدحمید جلیا مردیاز تبار هنر و خرد
- متن کامل دفاعیه جعفر پناهی تاریخ برخورد با هنرمندان را فراموش نمیکند
- حمید محویتأملاتی دربارۀ مفهوم سینمای ایران
- الف - محشور چشمان آبی چهره گلابی
- نو شته نذیر ظفرهنر مل ؛ هنر مل بود
- فضل الرحیم رحیم ممثل ، دایریکتر و صورتگری با جاذبه ئ از عشق و ا مید جهان فانی را وداع گفت
- دکتر بیژن بارانتطور موسیقی ایرانی
- نگارنده : زلمی رزمی نگاهی گذرا بزندگی وکارنامه های جلیل احمدمسحورجمال
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم منیر سپاس ، آوازخوان با استعداد کشور ما مقیم المان
- امان معاشرستار صابری هنرمند نقاش، نویسنده، و کارتونیست مستعد کشور
- امان معاشر،خبرنگار آزادسخنی چند با یک تن از جوهر شناسان
- نوشته : انجنیر صدیق قیام تال و لی یا ریتم
- نکارنده : زلمی رزمی مرگ رحیم مهریارآوازخوان خوش آواز وسابقه دار رادیوتلویزیون کشور
- همت الله امین زیله سندرغاړې نازيې اقبال سره ادبي مرکه
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم ببرک وسا ، موسیقیدان افغان مقیم المان
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد اینک سی و یک سال ازمرگ احمد ظاهر ، آوازخوان نسلها می گذرد او هنوز هم محبوب قلبهاست
- نگارنده : زلمی رزمیبیاد استاد فقید محمدحسین سرآهنگ
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با ممثل ورزیدهء تیاتر و سینما کشورما آقای زبیرپاداش مقیم المان
- انجنیر صدیق قیام انواع موسیقی در جهان
- انجنیرعبدالقادرمسعود ارواښاد استاد اولمیر زموږ د هیواد ویاړلي اوبرمیاله هنري څیره
- سید احمد ضیا (نوری) چراغ دیگری خاموش شد
- نوشته : انجنیر صدیق قیام راگ و تات
- نيلاب سلامبدرود « رودگر » با رود زندگی
- عبدالوکیل کوچیهنر وهنر مند
- نو شته نذیر احمد (ظفر)خنده ای اشکریز
- فضل الرحیم رحیم انیسه وهاب ، هنربیشه ء ممتاز کشورما جهان فانی را وداع گفت
- مرکچی: انجنیرعبدالقادرمسعود د خوږغږلرونکی سندرغاړی استادیارمحمدسره ځانګړی مرکه
- حمید محوینقدی در بارۀ «انجمن هنر در تبعید»
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با احمد پرویز آهنگساز و آواز خوان خوش صدا و با ذوق
- نوشته : انجنیر صدیق قیام مبدأ موسیقی و فولکولور
- فضل الرحیم رحیم گفت و شنود با محترم بشیر دژم ، هنرمند با سابقه عرصهء موسیقی افغانستان
- نوشته : انجنیر صدیق قیامدرک موسیـــــــــــــقی
- آصفه"صبا "یادی از پروفیسور غلام محمد میمنگی
- انجنــــــــــــیر صدیق قیام فراز ونشیب موسیقی در سر زمین ما
- مرکه کونکی انجنیر زلمی نصرتد محترم فرهاد «دولت زی» سره لنډه مرکه!
- نگارنده : زلمی رزمی جشنواره بزرگ موسیقی افغانی درشهرهامبورگ یک استثنا بود
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش سوم
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش دوم
- انجنیر صدیق قیام سرقت آثار ادبی دیگران گناه نابخشودنی است
- میهن فدا -- محشور به بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادچهارمین جشنواره ء اهدای جوایز تلویزیون آریانا، به بهترین های هنر موسیقی افغانستان، در شهر هامبورک المان
- رزمیآشیانه
- فضل الرحیم رحیمآیندهء درخشان در انتظار جوانی بنام احمد پرویز ، آواز خوانی با صدای سحر انگیز
- انجنير سيد احسان واعظی خرابات و نقش آن درسيمای فرهنگی کشورمان
- داکتر خاکستر تکه تکه تکه میشم
- زلمی رزمی دنیای هنروهنرمندان
- نگارنده : زلمی رزمیزما درهمه مرگ را زاد ایم
- رستم پیمانعلل "جاوید"انگی آمدظاهر
- هـ. دوستگُرمانی، یا شاگرد شدن نزد استاد موسیقی،رسم پسندیدۀ نگهداشتنی
- سيد مرتضي حسيني شاهترابينگاشتهاي برای "آخرین ملکهی زمین"
- نگارنده : زلمی رزمی به مناسبت درگذشت ( بلبل بدخشان )
- امان معاشر خبر نگار ازادگیتار نواز یما شپون در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر خبرنگار ازادسخنی با مجید قیام رییس مرکز فرهنگی و خانه مولانا در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر نمایشگاه نقاشی ستار صبوری در کنفرانس صلح جهانی در کانادا
- عبدالقدیر میرزاییگزارش از اهدای جوایز به هنرمندان موسیقی افغانستان در کالیفورنیا
- فضل الرحیم رحیم حشمت خان ،با همه ارزو ها نیکی که برای شگوفانی سینمائی کشورما داشت چشم از جهان بست
- فضل الرحیم رحیم داکتر واحد نظری ، دایرکتر ، سناریست و طنز نویس موفق کشور ما در بلجیم
- فضل الرحیم رحیم حفیظ کروندگر ، اواز خوان پرتلاش و با استعداد
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد(پردهُ سوم)
- امان معاشرموسیقی میراثمز گنجینه سی
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد( پردهٌ دوم)
- امان معاشرتنبوره بابه قیران
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد
- امان معاشر ستاره هنری از سمنگان در اسمان هنر موسیقی ما درخشید
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پر د ۀ پنجم
- فضل الرحیم رحیماستاد جلیل زلا ند ، شخصیت سرامد و ماندگار در موسیقی افغانستان
- فضل الرحیم رحیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور روی صحنه امد
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پردهّ سوم و چهارم
- نوشته : امید آذرخشپروفیسور امان الله " حیدرزاد"هنرمند والایی از تبار "مانی" و "بهزاد"
- فضل الرحیم رحیم حفیظ بخش ، غنچهء پرباری دست پرودهء شهنشاه غزل ، زنده یاد استاد رحیم بخش
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضليپر د ه د و م
- فر ستنده : نذ یر ظفر نما یشگاه آثار تا ریخی افغا نستان سوال بر انگیز است
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضلير و با ه مکا ر
- عبدل نصرت یک لحظه خاموشی
- ماريا دارو راحًیً چی وژارؤ په چیغو چیغو
- ترجمه از فرانسه توسط حمید محوی اتورانک هنر و هنرمند
- نويسنده: سيد مرتضي حسيني شاهترابينقد فيلم بادبادكباز يا گديپرانباز
- مترجم: انجنیرحفیظ اللــه زریـــر گنجینۀ در کابل
- زلمي رزمينگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثارزنده ياد ( نينواز)
- فضل الرحیم رحیم البوم " مادر" اولین کار هنری پیمان حبیب زی
- نو شته نذ یر (ظفر)سفیر دلها
- پشتون – ص – نبردموسيقي ،نوروزورسالت هاي ملي وميهني
- برگردان از یوسف آرینتا" تکسی در تاریکی" برنده اوسکاربهترین فلم مستند
- سعدشصت ساله گي ظاهرهويدا مبارک باد
- نگارنده: زلمی رزمیحضورزنان افغان درصحنه های تياتر
- سيد مرتضي حسيني شاه ترابينفوذ باليوود در افغانستان
- ترجمه ونوشته از :ظاهر دقیقجنگ چارلي ويلسون
- فضل الر حیم رحیم درسوگ و اندوهء شخصیت فرهنگی کشورما مرحوم ضیا قاریزاده
- نویسنده ظا هر دقیق تبصره وانتقاد یک هزاره مهاجر افغان از فلم گدی پرانباز
- فضل الر حیم رحیم گنجینه و پُند ک،اثر استثنائی هنر موسیقی کشور ما
- فضل الر حیم رحیم بصیر حید ر ، سینما گر موفق کشور ما
- فضل الرحیم رحیم مريم شريفي هنرپيشه موفق سينما
- اسد بودافرشتهاي با ناخنهاي سبز
- اسد بودا نسلكشي و منظره
- گزارشگر: ماریا یقینفیلم کوچه نارنجی
- فضل الر حیم رحیم گفت وشنود با دوشیزه رویا مالک، هنر پیشه سینماء خارج از کشور ما
- فضل الرحیم رحیم ظاهر هویدا ، با گامهای استوار از هنر موسیقی تا هنر هفتم ( سینما)
- فضل الر حیم رحیم با فريدون نيازی آشنا شويد
- فضل الر حیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور
- فضل الر حیم رحیم بزرگداشت از شصت ویک سالگی صاحب صدای سحرانگیز ، هنر مند نسلها احمد ظاهر و بیست هشتمین سالروز مرگ ان سرود گر جاویدان
- مهدی حق وردی طاقانکِیتحلیل سریال جواهری در قصر
- سید احمد ضیا نوریبه یاد نابغه و پروفیسور هنر موسیقی و آواز خوانی در افغانستان
- فضل الرحیم رحیم سخنان چند پيرامون موسيقي تکنو
- اسدالله کشتمند امیر جان صبوری «نیک مردی از تبار نیکان»
- تهيه وترتيب - صباحاول مي سرود هاي جاودانه
- فضل الرحيم رحيمبه ياد بود از استاد رفيق صادق فقيد
- فضل الر حیم رحیمفیروزه نشانهء از مقاومت در برابر غم و درد روزگار
- فضل الر حیم رحیم آشنايي با کارتونيست چيره دست کشورما
- نیلاب سلامتأملی بر "عطر" یا "سرگذشت یک جنایتکار"
- فضل الر حیم رحیمهنر کهکشانی
- فضل الرحیم رحیم شب موسیقی رپ
- فضل الر حیم رحیم پنجه های سحرآميز شيفته محشر مي کند
- فضل الر حیم رحیمساربان به زادگاهش برگشت
- حضرت ظریفی 60مین سالگرد تولدو 27 مین سال روز وفات احمد ظاهر
- فضل الرحیم رحیمبه بهانهء بیست وهفتمین سال مرگ بلبل شوریدهءکشور
- فضل الرحیم رحیم طنین آوازی که بارور شدن موسیقی کشور را نوید میدهد
- گزارشگر مشعلخبر فرهنگي
- فضل الرحیم رحيم ياد نصرت پارسا را گرامی ميداريم
- ساجدهازدرياي آرام شعرتاموج نوازشگر موسيقي
- فضل الرحیم رحیم آشنايي با کارگردان فلم گل محمد و درمحمد
- فضل الر حیم رحیم با سخي رحيمي آواز خوان خوب آشنا شويد
- زریر راوش سرود باستان
- فضل الرحیم رحیم اميد هنری فردای ميهن ما
- ارسالي سمسورهنر، حقيقت و سياست
- ارسالي سپيده صدفبابانوئل شخصيت جذاب سينماي جهان
- منيرسپاس بلخيتراوش اصالت ترنم و اسرار عشق
- زهره يوسفيرفيق ِ صادق ِ مردم
- ارسالي بنفشه ميتراگوگوش در گفتگو با روزنامه اينترنتى «روز»: از زندان تهران تا قفس لس آنجلس
- تهيه و تدوين از عبدالعزیزجهت نگاه مختصری به سير موسيقي در افغانستان
- استادصباحهنر و خلا قيت هنری
- آزمونچارلی چالین
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنرشرقي وغربي دربرگ هاي تاريخ
- زهره يوسفيپژواک در لايتناهي عشق و احساس
- ارسالي فرزاد ساحلسه جنبه نقد هنری
- ا ستا د صبا ح احمد ظاهرجا ودا نه مرد موسيقي کشو رما
- زهره يوسفيو بازهم ضايعه ی و اينبار هم جبران ناپذير
- تلخيص ا ز داکتر صيقلمروري برفيلم «اسكندر كبير» ساخته اليور استون
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنربي مانند ، نامه چارلي چاپلين به دخترش وجالبترين مصا حبه پسرچارلي چاپلين
- رستاخيزامروزما را با ارثـيه سياه خود تباه کرديد فردا يمان را به خو د ما وا گذ ا ريد !!!