ازچندی قبل به اینطرف مضامینی را در باره موسیقی در بعضی از سایت ها به نشر سپردم . تعدادی از علاقه مندان هنر و فرهنگ توسط تیلفون ، نامه های برقی یا در ستون نظریات سایت ها ضمن تشویق بردوام آن تاکید نموده اند . سپاس از شما به چشم دوام خواهد کرد. اما از گفته های بعضی از علاقه مندان قسمی فهمیدم که وقتی از راگ تات ،مقام یا لی وتال مینویسم گویا در باره موسیقی کلاسیک بحث دارم یا نوشته ام . که البته در آینده راجع به موسیقی کلاسیک که عالی ترین و زیبا ترین موسیقی است و اجرا و تحلیل آن هم ساده نیست قسمیکه تاگور هنرمند هندوستان میگوید که شنونده موسیقی کلاسیک هم هنر مند است نوشته های خواهم داشت.
ولی راگ ، تات ، مقام یا اصطلاحاتی مانند لی و تال ، سواد یا گرامر موسیقی است نه کلاسیک . طور مثال وقتی راگ بیهروی میگویم آن عبارت از یک سیت نت ها یا سُر های پیهم تابع یک مقرره خاص میباشد که بنام سکیل هم یاد می شود، سکیل در زبان ایتالیوی معنی زینه را دارد، یعنی صدا مانند زینه در یک راگ بالا و پایین میشود .
یک آواز خوان اگر آموزش موسیقی را تحت نظر استادی مجربی دیده باشد، تیوری موسیقی را بداند و توانایی و استعداد اجرای کلاسیک را داشته باشد میتواند در راگ ییهروی کلاسیک بخواند مانند دهرپد ،خیال ، ترانه یا نیمه کلاسیک مانند تهمری ، غزل ، تپه ، دادره ، وادر، گت و غیره یا بعضی از گروهای به اصطلاح هنری در داخل کشور در محافل عروسی بنام درد دندان را هم در راگ بیهروی میخوانند که ارتباط دارد به سلیقه ، ذوق و دانش شان و فهم شنونده در موسیقی .
اما کسانیکه علاقه مندی به موسیقی عالی را دارند باید سواد موسیقی را هم بیاموزند ، یعنی لازم است ، یا در باره راگ ها و تال ها معلومات کافی داشته باشند یا در باره گام ها ی مروج در غرب آشنایی کامل داشته باشند، علم هارمونی و سمفونی و موضوعات مهم دیگر را بدانند . در غیر آن برای پیشرفت سال ها ضرورت است آنهم با مشکلات ، بی کیفی ها و اغلاط.
قابل ذکر است که راگ ها یا مقام ها چون بدوی اند به صورت طبعی گیرایی و اثر آنی بالای شنونده دارد . مثال وقتی یک آواز خوان یا نوازنده راگ دربار ی را با مقرره خاص آن ، آلاب یا شکل بکند فورا بالای شنونده اثر آنی و گیرایی دارد، اما در اوصول غربی یا گام ها باید کمپوزیتور بسیار زحمت بکشد یعنی روز ها حتا ماه ها، تا پارچه آهنگ کمپوز شده را گیرا وزیبا بسازد.
بنا بر همین د لیل ،عده ای که شاید راگ و کلاسیک را تفکیک نتوانند خواستم در این مقاله به طور بسیار خلاصه بر معرفی انواع موسیقی ذیلاً بپردازم :
· موسیقی عتیقیه یا انتیک : این موسیقی از قدیمی ترین موسیقی جهان است که از زمان عبری ها هندوها ،مصری ها و یونان قدیم قبل از حضرت مسیح تا قرن پننجم به این نام یا د شده است.
· موسیقی قدیم : این موسیقی از قرن وسطی یا قرن پنجم میلادی آغاز تا دوره ء رنسانس را در بر میگرد و در اوایل قرن هفدهم ، با به وجود آمدن موسیقی دراماتیک که موسیقی حرام یا پروفون هم نامیده میشود خاتمه یافت و از آن به بعد را، دوره ء موسیقی معاصر مینامند.
· موسیقی پراگرام : نوعی از موسیقی است که با شنیدن قطعات آن یک موضوع یا یک فکر و احساس خاصی به شنونده دست میدهد . موسیقی های توصیفی ، تقلیدی و دراماتیک جز این موسیقی است.
· موسیقی ریاضی : نوعی از موسیقی است که گام ها ، صدا ها ، روی نسبت ها وقواعد اعداد انتخاب گردیده و به این ترتبیب عمل میکند.
· موسیقی ذوقی : نوعی از موسیقی است که هدف از اجرای آن ارضاء و تسکین ذوقهای مختلف است و برای نیل به آن ،از ساز ها یا آلات مختلف موسیقی کار گرفته میشود.
· موسیقی اندامی : این موسیقی برای بار اول در یونان قدیم سر بالا کرد و تا امروز دوام دارد و به نام رقص بلت یا د میشود.
· موسیقی سرایه یا کورال : این موسیقی توسط دسته یا گروپی از آواز خوانان به شکل چند صوتی اجرا میشود که این آواز ها ممکن زنانه ، مردانه یا طفلانه یا مخلوطی از آنها باشد که این روش تا امروز در مکاتب ، کلیسا ها ، اُپرا ها در غرب معمول است .
· موسیقی رومانتیک : در این نوع موسیقی برعکس موسیقی کلاسیک تجاوز از قواعد موسیقی تا حدی مجاز است . این کلمه مشتق شده ی از رومان است و بیشتر به خیالات و سودا ها و رویاهای خلاف زنده گی معمول عطف توجه میکند و گاهی برای تاثیر بخشی بیشتر از چار چوب معمول زندگی خارج و به مبالغه متوصل میشود.
· موسیقی کروماتیک : نوعی ازموسیقی است که سُر ها یا نُت ها مداومت ندارد بلکه بیشتر روی گام های کروماتیک ترکیب می شود. کلمه کروماتیک از لفظ یونانی کروما، به معنی رنگ گرفته شده است . در سکیل کروماتیک نُت ها سُر ها نیم نیم نُت بالا و پایین می شود . در نوشته های گذشته تذکرداده بودم که فارابی قبل از باخ و زارلینو آلمانی در باره گام کروماتیک معلومات داده است.
مثال از گام کروماتیک به الفبای انگلیسی
C C # D D # E F F # G G # A A # B C
C B B b A A b G G b F E E b D D b C
در موسیقی غربی علامه دیز است که نیم سُر آواز را زیر می سازد . - #
- بی خورد انگلیسی علامه بیمل است که نیم سُر یا نُت آواز را بم می سازدb
· موسیقی رویایی : نوع از موسیقی است که انسان را در رویاها ، خیالها ، خاطرات و تفکرات عمیق می برد . یا از شنیدن آن به شنونده احساسات خاص دست میدهد.
· موسیقی اطاقی : نوع موسیقی است که بیشتر برای سالون های بزرگ کمپوز و اجرا میشود مانند کنسرتو ، دوت ، تریو ، کواتور ، کنت و غیره .که از ساز های مختلف در آن استفاده میشود . موسیقی اطاقی نقطه مقابل موسیقی های درام و تیا تر است.
· موسیقی معاصر : موسیقی معاصر قسمی که از نام آن فهمیده میشود به موسیقی ی اطلاق می شود که درعصر حاضر مروج است.
· موسیقی کلیسا : یا موسیقی مقدس عموماً برای دوعا ها و نیایش کمپوز می شود .
· موسیقی فالفاز : در این نوع موسیقی مانند موسیقی باندو عسکری بیشتر از آلات موسیقی مسی یا برنجی کار گرفته می شود .
· موسیقی دیاتونیک : نوع از موسیقی است که سُر ها یا نُت های آن به اساس پرده و نیم پرده آمیخته شود و برعکس موسیقی کروماتیک است.
· موسیقی دیدکتیک : این موسیقی مخصوص تعلیم دادن است.
· موسیقی اومانتیک : نوع موسیقی یک صوتی می باشد . یعنی اگر چند نفر آهنگ را اجرا کنند همه یکصدا می نوازند ، اما موسیقی هم صدا هم آنرا نمیتوان نامید زیرا اکثر سُر های کهرچ و پور و بم و زیر نواخته میشود که در شرق مروج نیست .
· موسیقی دراماتیک : این موسیقی در تیاتر و اوپرا ها به شکل کمیدی خوانده میشود.
· موسیقی تصویری : این موسیقی توسط کش ها یا میند های مختلف ساخته میشود . و بنام موسیقی رنگی هم یاد می شود که نمونه آن موسیقی تهمری است .
· موسیقی تاریخی : این موسیقی در غر ب رواج دارد که برای قضایای مختلف تاریخی کمپوز و اجرا میشود.
· موسیقی میلودی : نوع موسیقی است که سُر های یا نُت ها یک یک پشت سر هم به شکل نرم اجرا میشود و دوم اینکه آواز انسان در آن تسلط دارد این موسیقی درشرق یا آسیا و افریقا زیاد تر معمول است.
· موسیقی سمفونی : این موسیقی چند صوتی یا پولی فونیک نامیده میشو د که توسط آلات موسیقی یا ساز ها بدون صوت انسان اجرا میشود و مخصوص ارکستر سمفونی کمپوز می گردد . برای این نوع موسیقی آهنگ سازان ماه ها زحمت می کشند تا برای نیم ساعت یا زیادتر، آهنگ شان به نمایش گذاشته شود . در موسیقی سمفونی شاید در حدود ده تا دوازده گروپ ساز ها حصه بگیرند که شاید در بعضی کشور ها تعداد نوازنده ها بالاتر از 300 نفر یا زیاد تر باشد . این موسیقی ازجمله عالی ترین موسیقی در کشور های غربی است و رهبری آن به اشخاص مجرب یا نا بغه تر از بین ارکستر داده میشود.
· موسیقی تقلیدی : این موسیقی بنام موسیقی توصیفی هم یاد میشود . در حقیقت توصیف طبیعت توسط موسیقی کمپوز و بیان می شود .
· موسیقی اسبابی : موسیقی سمفونی نمونه عالی آن است که انواع مختلف ساز ها در آن حصه داده میشود. این موسیقی با موسیقی درام یا آواز دخالتی ندارد .
· موسیقی موزون : نوع موسیقی است که روی اشعار کمپوز شد ه و با وزن وقیافه شعری و جمله های هم شکل مطابقت مینماید.
· موسیقی هارمونی : این موسیقی دارایی چند بخش با قواعد خاص آن می باشد . باید خاطر نشان کرد که کلمه هارمونی یک واژه عام است مثلا ً برای مقاصد مختلف استعمال شده یعنی در ریاضیات ، نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری ، فلسفه و بلاخره هارمونی درسیارات و نظام شمس وعلوم دیگر هم استعمال میشود . اما در موسیقی هارمونی سابقه طولانی دارد . چنانچه ابن سینا در حدود 1200 سال قبل هم در باره هارمونی در رابطه با موسیقی نوشته های دارد و هارمونی را به چهار بخش تقسیم نموده که درمقالات گذشته ام نشر شده است . هارمونی برای زیبا ساختن پارچه موسیقی استعمال میشود. کلمه هارمونی از هارموزون زبان یونانی گرفته شده به معنی برابر کردن تخته های نجاری است .
· موسیقی طبعی : این موسیقی بوسیله اصوات اجرا میشود و آنچه به کمک آلات موسیقی یا صنعت بشر اجرا می شود برای طرفداران این موسیقی قابل قبول نیست و آنرا مصنوعی میدانند . یا به عباره دیگر این موسیقی از روی قواعد طبعی و قواعدی که علم آنرا شناختانده ترکیب شده است یا نظم حقیقی حرکات طبعی و مادی صدا ها را موسیقی طبعی نامیده اند.
· موسیقی کلاسیک : نوعی از موسیقی یا روشی است که مطابق قواعد و موازین خاص و علمی و سیستماتیک که سابقه دیرینه دارد تنظیم و اجرا میشود. در موسیقی کلاسیک شرق به خصوص هندوستان با وجود قواعد پیش بینی شده ، برای ابتکار آواز خوان یا نوازنده جای و سیع و حتا لایتنهایی موجود است . که آواز خوان یا نوازنده نبوع خود را در آن به آزمایش میگذارد تا شنونده را شاد و مسرور بسازند . موسیقی کلاسیک مانند یک نظام حساب شده است که بدون تغیر با ید به همان روش و مسیر حرکت کند . این موسیقی نسبت به همه انواع موسیقی دامنه وسیعی برای ابتکار و نمایش نبوغ خواننده یا نوازنده خود دارد . یعنی موسیقی کلاسیک به خاطر دارا بودن پایه های علمی و هم از نظر تکنیک بلند و هم از نظر مضمون به بالاترین درجه ممکن خود رسیده است . موسیقی کلاسیک نه تنها در هندوستان بلکه در اکثر کشورهای جهان و به خصوص در غرب جایگای خاص و ذوقمند خود را دارد. قابل ذکر است که در غرب موسیقی سال های 1750 تا 1820 را کلاسیک می نامند اما موسیقی کلاسیک در هندوستان سابقه بیشتر نسبت به اروپا دارد طورمثال قدیمیترین موسیقی کلاسیک هند در ربع قرن دوازدهم بنام( پرُاباندی ) به وجود آمد که به شکل دوگانه متشکل از آستایی و انتره اجرا میگردید . تکامل بعدی آن تا قرن شانزده را در بر کرفت و شیوه جدید تر بنام دهرپد یا( دُربت) به وجود آمد . دهرپد یا دربت به معنی (مشخص ومعین) است . این به خاطریکه باید بدقت و بدون کوچکترین انحراف از سیر میلودی خوانده شود اولین کمپوزیتور یا مخترع و اجرا کننده موسیقی دربت شخصی بنام راجامان بود . این موسیقی ابتدا شکل رزمی داشت . درهندوستان با وجود به اصطلاح کهنه بودن موسیقی کلاسیک درس ها وروش ها ی تازه ای را بین جوانان باز کرده است و حتی اطفال آموزش دیده به بسیار توانایی کلاسیک می خوانند.
موسیقی دربت را باید اشخاصی میخواندند که دارایی صدای رسا و در سه سپتک یعنی مدهستان تارستان و مندرستان آواز خود را رسانده بتوانند .
دربت اگر با تال جهپتال خوانده میشد بنام ( ساره ) یاد میگردید که در وطن ما ، اهل خرابات آنرا سات میگفتند .یعنی تال جهپتال توسط کف دست مانند قفاق زدن در طبله ، پکاوچ یا مردنگم (نوع دهل ) نواخته میشود . همچنان دهرپد یا دربت را که به تال های دهمار ، چوتاله خوانده میشد بنام هوری یاد میگردند .
دربت متشکل از چار قسمت بود یعنی ( آستایی ، انتره ، ابهوگ ، سنچاری ) . سنچاری یک شکل تغیر یافته انتره و ابهوگ به حیث کوده یا قسمت اختتامیه یک پارچه که هدف آن به وجود آوردن یک ختم مناسب میباشد . تا سبب رضایت شنوندگان در ختم آهنگ گردد. این موضوع در موسیقی غربی هم بنام ترینر سه گانه یاد میگردد و مقایسه میشود. مشکل موسیقی دربت در آن بود که فقط به چند تال محدود خوانده میشد مانند جهپتال ، چوتال و دهمار . اگرکسانی که جلد اول و دوم معارف النغمات به زبان اردو چاپ هندوستان را خوانده باشد میدانند که تمام آهنگها به همین چند تال محدود خوانده شده است. در این نوع موسیقی معمولاً مردان حصه میگرفت و خانم ها به خاطر ثقلت بیش از حد آن کمتر دربت خوانده اند.
بعد ها در موسیقی دربت اختلافاتی بروز کرد که منتج به شیوه یا روش ذیل گردید :
1 – گوهربانی ، نوع دربتی است که قوی و برجسته خوانده میشد.
2 – خندربانی ، ضعیف تراز گوهربانی و به آواز بلند خوانده میشد.
3 – نوهربانی ، ملایم تر خوانده میشد.
4 – دگربانی ، تمایل به آلاب ها دارد متفکرانه و روانی خوانده میشد.
موسیقی دربت به خاطر ثقلت بیش از حد آن انکشاف نکرد و چندان محبوبیتی ندارد. که بعد ها موسیقی کلاسیک خیال به وجود آمد . البته بعداز موسیقی خیال روش های دیگری ظهور کرد که این ها همه تحولات در مقطع های تاریخی است مانند ترانه ، تهمری ، تپه ، وادر ، دادره ، غزل و غیره .
در سال های قبل یا در زمان جمهوریت مرحوم داود خان ،یک گروپ دربت خوانان هندی به کابل جهت اجرای کنسرت آمده بودند و در لیسه استقلال برنامه اجرا نمودند که گویندگی آنرا آقای غوث زلمی به عهده داشت و بنده هم اشتراک کرده بود م . واقعا موسیقی خیلی سنگین است ، گروپ مذکور بنام برادران داگر یاد میشد که همین خاندان هنوز هم دربت می خوانند . قابل تذکر است که همه هنرمندانی که در دوره امیرشیرعلی خان بکابل آمده بودند دربت خوانان بودند.
در نوشته ها در آینده ، بعد از لی و تال و معرفی یک تعداد راگ ها، درباره موسیقی کلاسیک مخصوصا ً خیال نوشته خواهم کرد
البته چندین نوع موسیقی دیگری هم است مانند گروند، موسیقی موثر ، موسیقی پرفون ، موسیقی ریتمیک ، و غیره که از آن صرف و نظر شده است.
نوت : خوشحالم که یک تن از همسلکانم عزیزم در سایت خاوران ، ضن تشویق از حوصله مندی ام گله و گذاری نموده اند . که حالا زمان موسیقی نیست باید در مسلک ساختمان بنویسی . از انتقاد شما جهان سپاس .
مهندس هوسی جان شما نوشته اید که تمام انجنیران به خاطر که لقمه بیشتر به حلقوم شان بریزد به موسیقی و سینما و تیاتر رو آورده اند.
هوسی عزیر اگر نام تان مستعار است یا اصلی من هوسی جان خطابت می کنم . اجازه بدهید که با شوخی خودم رامعرفی کنم ، من قبل از این که انجنیر شوم سازنده شده بودم یعنی در صنف هشت مکتب نادریه بودم که برای اولین بار موسیقی را از استادان اطریشی درکابل اموختم دیگر تعلیماتم را بگذار . و درباره لقمه بیشتراز طریق موسیقی ، تا حال زهر جانم شود اگر از طریق موسیقی در طول عمر پولی پیدا کرده باشم، تمام فعالیت هایم ذوقم بوده و افتخاری است حتی در تربیه شاگردان افغان و شش نفر خارجی هم پول نگرفته ام در جشن های دوره مرحوم داود خان که تازه فارغ فاکولته شده بودم و پست بلند درحربی پوهنتون هم داشتم در دوجشن استقلال نظر به خواهش استادان گران قدر آن وقت ، همه هفت شب جشن را در کمپ حربی پوهنتون از ساعت هفت تا یک شب آواز خوانده ام همه افتخاری بوده . سایت های انترنیتی هم برایم پول نداده اند و نه ضرورتی دارم . برعکس خودم در طول زندگی برای کسب این هنر بسیار بسیار مصرف کرده ام . اما دیگران به من ارتباط ندارد. من یک دیزاینر ساختمان هستم و در یک اداره بین المللی کار میکنم به پول موسیقی نیازی ندارم .
شما خواهش کردید که باید در موارد ذیل بنویسید: بلند منزل های بدون نورم های قبول شده ی انجنیری، احیای شهر کهنه کابل به شمول چار چته وخرابات ، دایمی شدن آب دریا کابل و غیره معلوم است که کابلی هم هستید در غیر آن هرگز به فکر کابل، مثل دیگران نمی بودید. و هم علاوه کرده ید که بعد از نوشته هایم در آینده ، مطابق فرمایش شما ، برای شما دوعا خواهم کرد .اما من همین حالا دوعایت میکنم .
هوسی عزیز پس خواهش میکنم که شما از همین حالا برای من دوعا کردن را شروع کنید تا اگر مستجاب شود. من از ده سال زیادتر در همین موارد که شما اشاره کرده اید نوشته کرده ام ، حجم مقالاتم کتاب ضخیمی شده است نه موسیقی ، در سال های قبل کتابی نوشته کردم که چطور ساختمان ها مقابل اوزان دینامیکی دیزاین و محاسبه شود که هنوز چاپ نشده بعد از نوشتن کتاب از صدا تا آهنک ده سال قبل ،این یکی دو سه ماه اخیر است که در فراغت شب درباره موسیقی نوشته میکنم . چون مسلسل و همه شب شنیدن ساز جنگ و کشتن کشتن و لاف وپتاق ها خسته ام ساخته است.
مهنددس غزیز ، من سن و سالت را نمی دانم که در کدام زمان فارغ فاکولته شدی و در کدام کشور زنده گی می کنی ؟ اگر بسیار جوان هستی گله ندارم و درغیر آن گله ام اینست چطور نتوانستی اینقدر مصاحبه های رادیویی تلویزونی ونوشته هایم را که همه درمورد مسلک ، باز سازی غلط یا جیب سازی و بلند منزل های خلاف نورم و غیره بوده نخواندی و نه شنیدی و نه دیدی . حتامافیای بازسازی و ساختمان سازی، متهم به تند بودنم کردند.
فقط اینقدر برایم رهنمایی کن که برای کی یا کی ها نوشته کنم ؟
به خاطر قناعت بیشتر شما و هموطنانی که مفکوره شما را دارند عنقریب یک مضمونی مفصل تری خواهم نوشت مستند تحت عنوان پاسخ به مهندس هوسی ، در همین سایت خاوران حتما ً باید بخوانی .
طول عمر و صحت برایت میخواهم .
از شاگرد عزیزم صدیق جان از المان هم اظهار سپاس . در سایت سابقه سایت وزین خاوران داخل شوید در بخش اجتماعی یک مضمونم تحت عنوان بازسازی سردرگم افغانستان را پیدا کنید آدرس و تیلفونم در اخیر موجود است.
May 11th, 2010
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- ماریا دارواســـد الله آرام هنرمند تیاتر افغانستان به جاویدانگی پیوست
- نویسنده و مرتب عبدالله « وفا»یادی از استاد حفیظ الله « وفا » نورستانی
- سید احمد ضیا نوری روان مطهر و بزرگ استاد ( بیسد) شاد
- میرعبدالواحد ساداتصدای آشنای کریم از ام البلاد قدیم
- ماریا داروبیسد کی بود؟
- زلمی رزمیدرسوگ ازدست دادن استادعبدالقیوم بیسد
- نگارنده: زلمی رزمییادی ازبلبل توده ها مومن جان (بیلتون)
- فرستنده: آصف بره کیفلم یوسف بره کی برندۀ عالی ترین جائزۀ جشنوارۀ جهانی 2013 فلم های کوتاه دانشجویی مونترآل شد
- آصف بره کیدیر کاندیدات
- امان معاشرآریانا سعید با هنر ستوده
- نگارنده : زلمی رزمیمروری برکارنامه هنری وحید قاسمی
- نکارنده : زلمی رزمییادی از رحیم مهریار(سلطان غزل) هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمییادواره احمدظاهر آوازه خوان حنجره طلائی
- زلمی رزمییادی ازاستاد محمدحسین سرآهنگ سرتاج موسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ستاره تابناک و بی بدیل هنر موسیقی افغانستان احمد ظاهر شهید
- امان معاشر ، خبرنگار آزادوحیدامید پیشقراول (راک ان رول)درموسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ( مهریار) که مهرش بدل باقیست
- نگارنده : زلمی رزمییادی از نصرت پارسا
- زلمی نصرتتل پاتي ظاهر« هویدا«
- نگارنده: زلمی رزمی نگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثار زنده ياد ( نينواز )
- بشیر دژم یادی از مرحوم استاد ننگیالی(کارمند شایسته فرهنگ جمهوری افغانستان )
- بشیر دژم هفته تجلیل وقدر دانی از آوازخوان جوان ومحبو ب امُیــــــــــــدنظامی
- بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )تجلیل وبزرگداشت از هنرمند ا ین هفته موسیقی ما (بشـــــــــیر احمـــــــــد کــــــــندهاری)
- زلمی رزمیاستاد جلیل زلاند و هفت دهه عشق با موسیقی
- سجیه الهه (احرار) انستیوت ملی موسیقی افغانستان
- نذیر احمد ظفر سالاران هنر در مهاجرت
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادعتیق مزاری ، صاحب صدای سحر انگیزی که به مطرح شدن نیاز دارد
- دکتر بیژن بارانربعه سینماگران: رهنما، غفاری، کاووسی، گلستان
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل وقدر دانی از هفته ای (استاد رحمت الله عامر، نغمه سرا )
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل از هفته ای (استاد حسن هاشمی)
- بشیر دژم یادی از استاد گرامی محمد حسین ارمان
- دکتر بیژن بارانفروغ و فیلم
- داکتر آرینیادی ازظاهر هویدا
- نگاهي اجمالي به زندگي نامه هنري احمد پرویزآهنگسازوترانه سرای جوان وخوش صدا
- شیرین نظیری فعال حقوق زنبانوافسانه ستاره هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمیهمایون سخی نوازنده پنجره طلائی هموطن ما در یک نگاه
- عطا احمدىراجش كنا ستاره سينماى هند درگذست
- سید احسان " واعظی "استاد محمد حسین سر آهنگ( بخش دوم )
- سید احسان واعظی پایه های مستحکم خرابات کابل
- سید احمد ضیا نوری سلام به این مرد با وقار از روز ازل تا لحظهء غروب
- ماریا دارو الحاج عبدالمحمد همآهنگ
- نگارنده: زلمی رزمیشاخه گلی به احمدظاهر
- نگارنده : زلمی رزمیبه یادمان سومین سالگرد درگذشت خانم ژیلا آوازه خوان سابقه دار رادیو و تلویزیون کشور
- نوشته داکتر عارف پژمانهماهنگ ، صدايی کابليان، خاموش شد!
- ولی محمد« نورزی»د استاد هم آهنګ په یاد
- عطا احمدىبازهم صداى دلنواز ديگرى خاموش شد!
- همایون باختریانیغلام محمد مصور میمنه گی پیشاهنگ هنر نقاشی مصور
- رسول پویاندر مجلس استاد محد علی عطار هروی
- دکتر بیژن بارانوزن هجایی سرود سراومد زمستون
- اسماعیل هوشیارفاصله فتوای دیروز تا به امروز !
- امان معاشر،خبرنگار آزاد فلم برقع در فستیوال بین المللی فلم های مستند درونکوور کانادا
- دکتر بیژن بارانگویشهای ترانه و سرود
- نگارنده : زلمی رزمیسینمای افغانی درکجا ایستاده است؟
- نوشته : ماریا دارو آنکه هویدا بود ناپیدا شد مگر طنین صدایش که آخرین بار شینیدم در گوشهایم ظنین انداز است
- عبدالو کیل کوچی ظاهر هویدا به جا ودانگی پیوست
- ولی محمد نورزیدافغانستان نامتو سندرغاړی ظاهرهویدا په آلمان کي په حق ورسیدې
- نگارنده : زلمی رزمیمرگ هنرمند درغربت
- عطا احمدىظاهر هويدا آوازخوان نسلهاى ديروز،امروز و فردا ى كشور درگذشت
- حمید محویبرتولت برشت دربارۀ سینما (1931-1933)
- نقدی از همایون کریمپورهمسایه
- دکتر بیژن بارانمحبوبترین سرود ایرانی- سراومد زمستون
- نگارنده : زلمی رزمینگرش کوتاهی دربارهٔ شخصیت هنری نجیب رستگار
- سیامک ستودهگلشیفته فراهانی خراشی بر پوست شب
- نگارنده: زلمی رزمیاستادهماهنگ چهره سرشناس و بنام هنرموسیقی سرزمین ما دربستربیماری
- سید احمد ضیا نوریضایعهء فرهنگی
- نگارنده : زلمی رزمیتواب وهاب هنرمندچیره دست و قابل افتخار برای جامعه افغانی
- کریم پوپلصفدر توکلی
- نیلاب موج سلامفریدا کالو، لیوتروتسکی، اندری برتون، نمایشگاه پاریس
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (2)
- صالحه رشیدیدر حقيقت فلم مدرسه افتتاح شد !
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (1)
- عطا احمدىجگجيت سينگ شهنشاه غزل خاموش شد
- ارسالی ش اسحاق زیدرگذشت شهنشاۀ غزل، جگجیت سنگ
- باز گل بدخشیکریم پوپل
- برای ویکتور خارا یازده سپتامبر
- نگارنده : زلمی رزمی تبصره ای پیرامون ( تبصره گذرا بر تدویر نشست فرهنگی کشورهالند) و جوایز سینمایی شهر فرانکفورت
- شبی در پای نوای دلنواز موسیقی با حبیب قادری فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد
- ارسالی شین میم شینفرزند «وین سرخ»
- زلمی رزمییادمان اولین سالگرددرگذشت رحیم مهریار
- زلمی رزمینگاهی به ویدیوهای افغانی و ویدیوسازان
- محمدرضا راثی پورسردسته ابلهان تهران
- ازکریم پوپلبابه قِران
- ماریا داروتداوی جناب امانی هنرمند خوش آواز آغاز گردید
- نوشته نذیر ظفربلبلی که ترانه ندارد
- فرشید رویاییکمانکشی های مروت
- نگارنده : زلمی رزمی امیرجان صبوری هنرمندی که با دختر(هری) بدنیا آمد
- مکی عارفیادبود درگذشت زنده یاد عارف جهش
- برگزیده نقاشی هایبرگزیده نقاشی های
- برگردان شین میم شینپابلو پیکاسو ـ نقاش توده ها
- فرامرز دادرسخرسی که دو گروگان آلمانی را در ایران نجات داد
- منیر سپاسصدای خراباتیان کابل
- همت الله امین زینازيه اقبال دپښتوژبې غزلبوله سندرغاړې
- امان معاشر مصاحبۀ تلفونی خبرنگار مجلۀ نشریۀ زن با خانم پرستو بلبل خوش آواز کشور ما
- نگارنده : زلمی رزمی خانم پرستو مهریار ستاره همیشه محبوب هنرموسیقی بانوان کشور
- دکترحمید مفیدحمید جلیا مردیاز تبار هنر و خرد
- متن کامل دفاعیه جعفر پناهی تاریخ برخورد با هنرمندان را فراموش نمیکند
- حمید محویتأملاتی دربارۀ مفهوم سینمای ایران
- الف - محشور چشمان آبی چهره گلابی
- نو شته نذیر ظفرهنر مل ؛ هنر مل بود
- فضل الرحیم رحیم ممثل ، دایریکتر و صورتگری با جاذبه ئ از عشق و ا مید جهان فانی را وداع گفت
- دکتر بیژن بارانتطور موسیقی ایرانی
- نگارنده : زلمی رزمی نگاهی گذرا بزندگی وکارنامه های جلیل احمدمسحورجمال
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم منیر سپاس ، آوازخوان با استعداد کشور ما مقیم المان
- امان معاشرستار صابری هنرمند نقاش، نویسنده، و کارتونیست مستعد کشور
- امان معاشر،خبرنگار آزادسخنی چند با یک تن از جوهر شناسان
- نوشته : انجنیر صدیق قیام تال و لی یا ریتم
- نکارنده : زلمی رزمی مرگ رحیم مهریارآوازخوان خوش آواز وسابقه دار رادیوتلویزیون کشور
- همت الله امین زیله سندرغاړې نازيې اقبال سره ادبي مرکه
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم ببرک وسا ، موسیقیدان افغان مقیم المان
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد اینک سی و یک سال ازمرگ احمد ظاهر ، آوازخوان نسلها می گذرد او هنوز هم محبوب قلبهاست
- نگارنده : زلمی رزمیبیاد استاد فقید محمدحسین سرآهنگ
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با ممثل ورزیدهء تیاتر و سینما کشورما آقای زبیرپاداش مقیم المان
- انجنیر صدیق قیام انواع موسیقی در جهان
- انجنیرعبدالقادرمسعود ارواښاد استاد اولمیر زموږ د هیواد ویاړلي اوبرمیاله هنري څیره
- سید احمد ضیا (نوری) چراغ دیگری خاموش شد
- نوشته : انجنیر صدیق قیام راگ و تات
- نيلاب سلامبدرود « رودگر » با رود زندگی
- عبدالوکیل کوچیهنر وهنر مند
- نو شته نذیر احمد (ظفر)خنده ای اشکریز
- فضل الرحیم رحیم انیسه وهاب ، هنربیشه ء ممتاز کشورما جهان فانی را وداع گفت
- مرکچی: انجنیرعبدالقادرمسعود د خوږغږلرونکی سندرغاړی استادیارمحمدسره ځانګړی مرکه
- حمید محوینقدی در بارۀ «انجمن هنر در تبعید»
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با احمد پرویز آهنگساز و آواز خوان خوش صدا و با ذوق
- نوشته : انجنیر صدیق قیام مبدأ موسیقی و فولکولور
- فضل الرحیم رحیم گفت و شنود با محترم بشیر دژم ، هنرمند با سابقه عرصهء موسیقی افغانستان
- نوشته : انجنیر صدیق قیامدرک موسیـــــــــــــقی
- آصفه"صبا "یادی از پروفیسور غلام محمد میمنگی
- انجنــــــــــــیر صدیق قیام فراز ونشیب موسیقی در سر زمین ما
- مرکه کونکی انجنیر زلمی نصرتد محترم فرهاد «دولت زی» سره لنډه مرکه!
- نگارنده : زلمی رزمی جشنواره بزرگ موسیقی افغانی درشهرهامبورگ یک استثنا بود
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش سوم
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش دوم
- انجنیر صدیق قیام سرقت آثار ادبی دیگران گناه نابخشودنی است
- میهن فدا -- محشور به بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادچهارمین جشنواره ء اهدای جوایز تلویزیون آریانا، به بهترین های هنر موسیقی افغانستان، در شهر هامبورک المان
- رزمیآشیانه
- فضل الرحیم رحیمآیندهء درخشان در انتظار جوانی بنام احمد پرویز ، آواز خوانی با صدای سحر انگیز
- انجنير سيد احسان واعظی خرابات و نقش آن درسيمای فرهنگی کشورمان
- داکتر خاکستر تکه تکه تکه میشم
- زلمی رزمی دنیای هنروهنرمندان
- نگارنده : زلمی رزمیزما درهمه مرگ را زاد ایم
- رستم پیمانعلل "جاوید"انگی آمدظاهر
- هـ. دوستگُرمانی، یا شاگرد شدن نزد استاد موسیقی،رسم پسندیدۀ نگهداشتنی
- سيد مرتضي حسيني شاهترابينگاشتهاي برای "آخرین ملکهی زمین"
- نگارنده : زلمی رزمی به مناسبت درگذشت ( بلبل بدخشان )
- امان معاشر خبر نگار ازادگیتار نواز یما شپون در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر خبرنگار ازادسخنی با مجید قیام رییس مرکز فرهنگی و خانه مولانا در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر نمایشگاه نقاشی ستار صبوری در کنفرانس صلح جهانی در کانادا
- عبدالقدیر میرزاییگزارش از اهدای جوایز به هنرمندان موسیقی افغانستان در کالیفورنیا
- فضل الرحیم رحیم حشمت خان ،با همه ارزو ها نیکی که برای شگوفانی سینمائی کشورما داشت چشم از جهان بست
- فضل الرحیم رحیم داکتر واحد نظری ، دایرکتر ، سناریست و طنز نویس موفق کشور ما در بلجیم
- فضل الرحیم رحیم حفیظ کروندگر ، اواز خوان پرتلاش و با استعداد
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد(پردهُ سوم)
- امان معاشرموسیقی میراثمز گنجینه سی
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد( پردهٌ دوم)
- امان معاشرتنبوره بابه قیران
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد
- امان معاشر ستاره هنری از سمنگان در اسمان هنر موسیقی ما درخشید
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پر د ۀ پنجم
- فضل الرحیم رحیماستاد جلیل زلا ند ، شخصیت سرامد و ماندگار در موسیقی افغانستان
- فضل الرحیم رحیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور روی صحنه امد
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پردهّ سوم و چهارم
- نوشته : امید آذرخشپروفیسور امان الله " حیدرزاد"هنرمند والایی از تبار "مانی" و "بهزاد"
- فضل الرحیم رحیم حفیظ بخش ، غنچهء پرباری دست پرودهء شهنشاه غزل ، زنده یاد استاد رحیم بخش
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضليپر د ه د و م
- فر ستنده : نذ یر ظفر نما یشگاه آثار تا ریخی افغا نستان سوال بر انگیز است
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضلير و با ه مکا ر
- عبدل نصرت یک لحظه خاموشی
- ماريا دارو راحًیً چی وژارؤ په چیغو چیغو
- ترجمه از فرانسه توسط حمید محوی اتورانک هنر و هنرمند
- نويسنده: سيد مرتضي حسيني شاهترابينقد فيلم بادبادكباز يا گديپرانباز
- مترجم: انجنیرحفیظ اللــه زریـــر گنجینۀ در کابل
- زلمي رزمينگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثارزنده ياد ( نينواز)
- فضل الرحیم رحیم البوم " مادر" اولین کار هنری پیمان حبیب زی
- نو شته نذ یر (ظفر)سفیر دلها
- پشتون – ص – نبردموسيقي ،نوروزورسالت هاي ملي وميهني
- برگردان از یوسف آرینتا" تکسی در تاریکی" برنده اوسکاربهترین فلم مستند
- سعدشصت ساله گي ظاهرهويدا مبارک باد
- نگارنده: زلمی رزمیحضورزنان افغان درصحنه های تياتر
- سيد مرتضي حسيني شاه ترابينفوذ باليوود در افغانستان
- ترجمه ونوشته از :ظاهر دقیقجنگ چارلي ويلسون
- فضل الر حیم رحیم درسوگ و اندوهء شخصیت فرهنگی کشورما مرحوم ضیا قاریزاده
- نویسنده ظا هر دقیق تبصره وانتقاد یک هزاره مهاجر افغان از فلم گدی پرانباز
- فضل الر حیم رحیم گنجینه و پُند ک،اثر استثنائی هنر موسیقی کشور ما
- فضل الر حیم رحیم بصیر حید ر ، سینما گر موفق کشور ما
- فضل الرحیم رحیم مريم شريفي هنرپيشه موفق سينما
- اسد بودافرشتهاي با ناخنهاي سبز
- اسد بودا نسلكشي و منظره
- گزارشگر: ماریا یقینفیلم کوچه نارنجی
- فضل الر حیم رحیم گفت وشنود با دوشیزه رویا مالک، هنر پیشه سینماء خارج از کشور ما
- فضل الرحیم رحیم ظاهر هویدا ، با گامهای استوار از هنر موسیقی تا هنر هفتم ( سینما)
- فضل الر حیم رحیم با فريدون نيازی آشنا شويد
- فضل الر حیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور
- فضل الر حیم رحیم بزرگداشت از شصت ویک سالگی صاحب صدای سحرانگیز ، هنر مند نسلها احمد ظاهر و بیست هشتمین سالروز مرگ ان سرود گر جاویدان
- مهدی حق وردی طاقانکِیتحلیل سریال جواهری در قصر
- سید احمد ضیا نوریبه یاد نابغه و پروفیسور هنر موسیقی و آواز خوانی در افغانستان
- فضل الرحیم رحیم سخنان چند پيرامون موسيقي تکنو
- اسدالله کشتمند امیر جان صبوری «نیک مردی از تبار نیکان»
- تهيه وترتيب - صباحاول مي سرود هاي جاودانه
- فضل الرحيم رحيمبه ياد بود از استاد رفيق صادق فقيد
- فضل الر حیم رحیمفیروزه نشانهء از مقاومت در برابر غم و درد روزگار
- فضل الر حیم رحیم آشنايي با کارتونيست چيره دست کشورما
- نیلاب سلامتأملی بر "عطر" یا "سرگذشت یک جنایتکار"
- فضل الر حیم رحیمهنر کهکشانی
- فضل الرحیم رحیم شب موسیقی رپ
- فضل الر حیم رحیم پنجه های سحرآميز شيفته محشر مي کند
- فضل الر حیم رحیمساربان به زادگاهش برگشت
- حضرت ظریفی 60مین سالگرد تولدو 27 مین سال روز وفات احمد ظاهر
- فضل الرحیم رحیمبه بهانهء بیست وهفتمین سال مرگ بلبل شوریدهءکشور
- فضل الرحیم رحیم طنین آوازی که بارور شدن موسیقی کشور را نوید میدهد
- گزارشگر مشعلخبر فرهنگي
- فضل الرحیم رحيم ياد نصرت پارسا را گرامی ميداريم
- ساجدهازدرياي آرام شعرتاموج نوازشگر موسيقي
- فضل الرحیم رحیم آشنايي با کارگردان فلم گل محمد و درمحمد
- فضل الر حیم رحیم با سخي رحيمي آواز خوان خوب آشنا شويد
- زریر راوش سرود باستان
- فضل الرحیم رحیم اميد هنری فردای ميهن ما
- ارسالي سمسورهنر، حقيقت و سياست
- ارسالي سپيده صدفبابانوئل شخصيت جذاب سينماي جهان
- منيرسپاس بلخيتراوش اصالت ترنم و اسرار عشق
- زهره يوسفيرفيق ِ صادق ِ مردم
- ارسالي بنفشه ميتراگوگوش در گفتگو با روزنامه اينترنتى «روز»: از زندان تهران تا قفس لس آنجلس
- تهيه و تدوين از عبدالعزیزجهت نگاه مختصری به سير موسيقي در افغانستان
- استادصباحهنر و خلا قيت هنری
- آزمونچارلی چالین
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنرشرقي وغربي دربرگ هاي تاريخ
- زهره يوسفيپژواک در لايتناهي عشق و احساس
- ارسالي فرزاد ساحلسه جنبه نقد هنری
- ا ستا د صبا ح احمد ظاهرجا ودا نه مرد موسيقي کشو رما
- زهره يوسفيو بازهم ضايعه ی و اينبار هم جبران ناپذير
- تلخيص ا ز داکتر صيقلمروري برفيلم «اسكندر كبير» ساخته اليور استون
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنربي مانند ، نامه چارلي چاپلين به دخترش وجالبترين مصا حبه پسرچارلي چاپلين
- رستاخيزامروزما را با ارثـيه سياه خود تباه کرديد فردا يمان را به خو د ما وا گذ ا ريد !!!