با مطالعه آثار ویدا و ریگویدا که به مرور زمان به قسم موسیقی شعری به شکل سام ویدا در آمده است ، معلوم میشود که در شرق خصوصا در کشور هندوستان و سرزمین ما مروج بوده است که اول شعر سروده میشد و سپس موسیقیدانان آنرا در قالب موسیقی تنظیم مینمودند ، به همین لحاظ در شرق تال های متنوعی ایجاد شده است و به طور مختصر گفته میتوانیم که تعداد زیاد تال ها از روی اوزان شعر ساخته شده که وزن و و قت بداخل مقیاس ها کمک کرده است .
کلمه تال از تالی گرفته شده به معنی کف زدن ، به خاطریکه در هر ضربه باید یک کف یا چک زده می شد . یک جوره کف چوبی بنام خاد تاله ابتدا ء معمول شد که بعد ها انواع دهل ها تکامل کرد. تال که صنعت و ساخته دست انسان است عبارت از مقیاس های زمانی می باشد و اقسام مختلف دارد ، یک تال بسیار ساده و طبعی، حرکت قلب ماست که دارایی دو ماتره یا ضربان است مثال ( دپ ، دُپ )، فاصله زمانی بین (دپ) و (دُپ) اگر منظم بود با لی است و قلب سالم است و اگر غیر منظم باشد طبعا ً انسان مریض است و قلب نا سالم و بی لی دارد.
لی : حرکات منظم اجسام است و یک پدیده طبعی می باشد نه ساخته دست انسان ، که در طبیعت زیاد دیده می شود ، نظام کایینات در یک لی منظم است یعنی حرکات مختلف کره زمین ، اقمار و سیارات یا در مجموع نظام شمس ، حرکت قلب انسان و هر زند ه جان با ضربات منظم می طپد، لی است ، حرکت یکنواخت عقربه ساعت و غیره مثال های از لی میباشد . درضرب نوازی لی یا ریتم شامل هرتال است .
قابل یاد آوریست که طبله را ابتدا امیرخسرو از تقسیم کردن پکاوچ به وجود آورد. امیر خسربلخی دهلوی ، برعلاوه که مشاور در بار و شاعر و ادیب بود موسیقی دان مجرب هم بود . متاسفانه بعد از به وجود آوردن طبله ، امیر خسرو مورد تشویق دربار قرار نگرفت و ازکار خود مایوس شد . اما بعد از مرگ وی موسیقیدانان متوجه این اختراع او شدند که حالا از کارش به نیکویی یاد میگردد.
(ازجمله 16 بول یا الفاظ اساسی مروج درطبله نوازی ، 12 بول در طبله زیر یا کاتی و چهار بول دربم طبله که شاید مسی یا برنجی باشد نواخته میشود)
1- بول یا الفاظی که با دست راست در کاتی یا Dayan کار میشود
(Ta,na—Te,ra, re – Te,ti- Tin – tun,ti- thun,di- Tak- Te/ - re/ Taa –ran- naa( .
2- بول یا الفاظی که دربم طبله یا Bayan با دست چپ کار میشود ( ge, ghe طنین دار – ka , ke , kat بدون طنین ).
3- ترکیب کارهمزما ن هردو دست در بم و کاتی : Dha = Ta+ghe, Dhin= Tin+gha, Dhi= ta+ghe, Dhet= tak+ ghe, Dhe =Te+ ghe
البته به دها بول یا الفاظ دیگر توسط طبله نوازان جدیداً ساخته و استعمال میشود که در منا طق مختلف فرق میکند.
تال ها دارایی ماتره ها یا ضربان مختلف اند ، ضرب یا ماتره اول تال را که بنام سم یا ضرب گران یاد میکنند بسیار مهم است. برای اینکه یک کمپوز آغاز خوب داشته باشد یعنی لازم است که در شروع هر جمله ء موسیقی با ضربه نستبا ً قوی به طبله یا دهل مشخص گردد و بعد از تکرار چندین مرتبه یک تال در حالیکه ( ضربه اول در هر بار تشدید میشود) ضربه آخری تال باید با سر آخری پارچه موسیقی همزمان باشد ، این یکجا ساختن ریتم و میلودی معراج موسیقی، مخصوصا ً موسیقی کلاسیک است . و سبب رضایت خاطر شنونده می شود.
سارنگ دیوا در کتابش به نام سنگیت رتناکارا از یکصدو بیست تال در قرن سیزدهم تذکر داده است. اما امروز بین استادان حرفوی بین سی تا شصت تا ل و بین آماتوران فقط بین ده تا پانزده تال مروج است که تعداد از آنها قرار ذیل می باشند
1 - تال تینتال یا سه چک ، دارایی 16 ضرب یا ماتره و چهار بار یا سیلاب مساوی میباشد .......4+4+4+4
2- تال کروا ، این تال دارایی هشت ماتره یا ضربان و دو بار یا سیلاب می باشد. ................... .4+4
3- تال دادره ، این تال دارایی شش ماتره یا ضربان و دو سیلاب یا بار میباشد..........................3+3
4- تال روپک ، تال روپک دارایی هفت ماتره یا ضربان و سه بار میباشد .........................3+2+2
به طور اسثتنی سم یا ضرب گران تال روپک خالی است یعنی ( تن تن تک – دن تک – دن تک ).
5- تال جهپتال ، جهپتال دارایی ده ماتره یا ضربان و چهار باریا سیلاب می باشد ......................3+2+3+2
6- یک تاله ، این تال دارایی دوازده ماتره یا ضربان و چهار سیلاب یا بارمیباشد.....................2+2+4+4
7- سوله تال ، سوله دارایی ده ماتره یا ضربان و پنج سیلاب یا بار میباشد ....................2+2+2+2+2
8- چوتاله ، این تال دارایی دوازده ماتره یا ضربان و شش بار یا سیلاب می باشد.................2+2+2+2+2+2
9- دهمار ، این تال دارایی چهارده ماتره و چهاربار نامساوی می باشد ..............................3+4+2+5
10 - جومار ، این تال دارایی چهارده ماتره وچهاربار نامساوی است ..............................4+3+4+3
11- فیرو دست ، این تال دارایی چهارده ماتره و شش بار می باشد ..............................4+2+2+2+2+2
12 – پشتو تال ، که دارایی هفت ماتره و سه بار میباشد ............................. 3+2+2 (دهن،این، تک – دهن ، این- دها،دها).
13- بازهم پشتو تال ، تال دومی هم پشتو نام دارد اما 17ماتره و5 بار نامساوی دارد....................... 2+3 +3+4+5
تال هفده ماتره هم مغلق است و کمتر رواج دارد اما تال هفت ماتره پشتو در آهنگ های فولکولور مروج است و زیاد شنیده میشود .
البته چندین تال های است که مخصوص کشورماست مانند تال مغلی و غیره که به اوزان مختلف در نقاط مختلف کشور رواج دارد که متاسفانه کسی بالای آن کار نکرده است .
14 – تال هشت ماتره یی( تپه ) که در وطن ما برای آن تاپیه میگویند، سم آن خالی ادا میشود ، این تال هم ریشه افغانی دارد که از حرکت رفتار شتر گرفته شده است . اصلا ًنوع تپه روش یا مکتبی بود مانند خیال ، ترانه و غیره که نسبت داشتن تان های سیمابی و مشکل از بین رفت و طرفدار ندارد اما تال آن یعنی تاپیه در غزل خوانی موسیقی شهری مخصوصا ًبین استادان خرابات و آهنگ های سمت شرق وجنوب کشور رواج دارد .
15 – تا ل گده که چهار ماتره است بسیار مروج است و تال های چار ماتره یی دیگر هم است که صرف حرکات فرق میکند .
16- تال قوالی، تالیست که هشت ماتره و دو بار دارد. قابل تذکر است که اخیراً به استفاده از الکترونیک، آله برقی را در هندوستان ساخته اند که تا بالاتر از شصت تال را در آن جا داده اند و برای تمرین بسیارمفید است .
نوت : اعداد عبارت از تعداد ماتره ها یا ضرب ها است ، اما اینکه رقم ها جدا جدا بین علامه جمع دیده میشود عبارت از تعداد بار یا سیلاب ها یا Bivage است.
حالا از جمله تال ها فقط در باره تال تینتال که تال مادر هم گفته میشود و از جمله تال های زیبای کلاسیک می باشد معلومات ارایه میگردد باید متذکر شد که اگر اصول طبله نوازی در یک تال درست درک شود همه تال تابع قوانین مشابه است و فقط بار ها و ماتره ها فرق میکند .
در فوق تذکر داده شد که تال تینتال یا سه چک دارایی 16 ضرب و چهار بار مساوی در یک دور میباشد به این معنی که سه بار آن بنام تالی و یک بار آن بنام خالی یاد میشود . در شکل دایره نمبر( 1 ) ،چکر تینتال را درمسیر عقربه ساعت بدقت مطالعه کنید
محیط دایره به شانزده حصه مساوی تقسیم گردیده است و هر بندی که بالای محیط دایره دیده میشود ماتره ها را نشان میدهد .
نقطه یا بند A بالای محیط دایره که برنگ سرخ نشان داده شده است ماتره یا ضرب اول است که بنام سم یا گُر یا ضرب گران یاد می شود که نسبت به همه ماتره ها قوی تر کار میشود. ولی بطور استثنی، سم تال روپک یا تاپیه در بار خالی اجرا میشود.
به مسیر حرکت عقربه ساعت در روی محیط دایره در تال تینتال ، بعداز ضرب اول ماتره های پنجم سیزدهم که به حروف B و D نشان داده شده است ضعیف تر از سم ، اما قوی تر از ماتره های دیگر نواخته میشود .
ماتره نهم که برنگ آبی بالای محیط دایره نشان داده شده است ، شروع سیلاب یا بار خالی است که به یک موجه خفیف و آرام نواخته میشود یعنی سیلاب یا فاصله از C تاD .
باید متذکر شد که بار خالی هم بسیار مهم است تا خواننده یا نوازنده جای ماتره ء سم یا ضرب گران را تشخیص کند واگر ماتره های خالی را مثلاً در تال تینتال طبله نواز نشان ندهد، یکنواختی تینتال شنونده را خسته میسازد ، و کسالت بار خواهد بود. همین طور درهمه تال ها .
در تال تینتال ،فاصله از A تا B ، از B تا C و از D تا A که در هر کدام آن چهار ضرب یا ماتره جا دارد بنام بار های تالی یاد می شود . اما فاصله از C تا D را بنام بار خالی یاد می کنند .
1 2 3 4............... 5 6 7 8............... 9 10 11 12 ............... 13 14 15 16
بار اول تالی ...............باردوم تالی............... بار سوم خالی ...............بار چهارم تالی
یا (X)....................(2)........................(0).........................(3) یا سه ضرب یک خالی
معمولا ًدرتحریر، ماتره اول یا سم را به علامه چلیپا نشان میدهند یعنی نقطه سرخ که به حرف A بالا محیط دایره نشان داده شده است.
در دایره (2)الفاظ مروج طبله در پهلوی بند های بالا محیط دایره، ماتره ها اضافه شده که بنام ( بول) یاد می شود مانند ( دها ، دهین ، تن ، نا ، تا ، تی، گهی، گد ، گن و غیره ) این الفاظ کدام معنی مشخص ندارد مثلیکه برای حرکت قلب در بالا کلمه ( دپ ، دُپ) را استعمال نمودیم که کدام معنی مشخص در ساختمان قلب ما ندارد.
دردایره (2) که در هر ربع دایره چهار ماتره همرا با چهاربول جاداده شده است ، که یک تینتال ساده می باشد یعنی در هر ماتره یا ضربان یک بول جا داده شده است.
شاید در بعضی وقت طبله نوازها در یک دور تینتال الفاظ مختلف را استعمال کند که مربوط می شود به روش ها یاگرانه ها،طور مثال در بالای محیط دایره (2) شما مشاهده میکنید
(دها ، دهین ، دهین ، دها ........... دها ، دهین ، دهین ، دها .......... دها ، تن ،تن ، نا .......... تا ، دهین ، دهین ، دها ) یا شاید عدهء
( نا ، دهین ، دهین ، نا .......... نا ، دهین ، دهین ، نا .......... نا ، تن ، تن ، نا .......... نا ، دهن ، دهن ، نا ). استعمال کند
هردو درست است ، بعضی وقت بین طبله نوازان خرابات ما مشاجرات بالا می گیرد از صحت بودن و عدم صحت بودن بول ها صحبت میکنند که این موضوع عدم اطلاع از گرانه ها یا روش ها می باشد .
در هندوستان در حدود ده گرانه یا مکتب یا روش موجود بود که فعلا ً هفت گرانه یا روش ذیل مروج است یعنی ( گرانه دهلی که در راس آن استاد اودر خان....... ، گرانه پوراب استاد چاند خان........ ، گرانه لکنهو استاد استاد مندو خان و استاد بکسو خان........ ، گرانه بنارس استاد رام ساهی........ ، گرانه فرخ آباد، استاد ولایت علی خان........ ، گرانه اجراده استاد محمودیبخش........ ، گرانه پنجاب استاد فقیر بخش خان ، قرار دارند که موسس گرانه ها شناخته میشوند . قابل ذکر است که در وطن ما زیاد تر گرانه پنجاب و دهلی مروج است .
در گرانه ها یا مکتب های طبله دیده میشود اکثرا ً بچه ها ، نواسه و کواسه های از گرانه ء دهلی می باشند و همه مسلمانان اند صرف مکتب یا گرانه بنارس اهل هنو د میباشد .
در دایره (3) در هر ماتره دو بول یا الفاظ استعال می شود که سرعت هم تغیر میکند و نواختن اندکی مغلق میگردد .
در دایره (4) سه بول یا الفاظ در یک ماتره جا داده شده است که نواختن اندک اندک مشکل تر و سریع تر میگردد.
همین طور مروج است که چهار بول یا الفاظ در یک ماتره جا داده میشود که طبعاً سرعت سریع تر میگردد و نواختن مغلق تر .
که بدون شکل قرار نوشته زیر بول ها درهر ماتره جا بجا گردیده است.
دها دهین دهین دها ........... دها دهین دهین دها .......... دها تن تن نا .......... تا دهین دهین دها --------------------------- x
تا دهین دهین دها .......... دها دهین دهین دها .......... دها تن تن نا ......... تا دهین دهین دها ----------------------------2
دها دهین دهین دها .......... دها دهین دهین دها .......... دها تن تن نا ......... تا دهین دهین دها --------------------------- 0 خالی
دها دهین دهین دها .......... دها دهین دهین دها .......... دها تن تن نا .......... تا دهین دهین دها ---------------------------3
به طورخلاصه تر :
1 2
دها ......................... دهین --------------- دو ماتره با یک بول
دها دها ....................دهین دهین ----------- در دو ماتره دو بول
دها دها دها ............دهین دهین دهین -------- در دو ماتره سه بول
دها دها دها دها ......دهین دهین دهین دهین ----- در دو ماتره چهار بول
تا 64 بول در یک دور دایره تینتال کار می شود که معادل است با تاکت شصت وچهارتایی در موسیقی غرب .
اما طبله نوازان ماهر در مسابقات و رقابت ها تال ها را مغلق تر از بالا هم ساخته میتوانند ، بدین معنی که در دو ماتره سه بول یا در سه ماتره پنج بول وهمین طور مغلق و مغلق تر می شود یا بنام سکته سازی یا کوتاه سازی یا syncopation هم در طبله نوازی مروج است.
سُر کردن طبله : کاتی یا زیر معمولا در ( سا) بالا یا کهرچ خواننده سُر می شود . در صورتیکه محیط کاتی کلان باشد ممکن وقت سر کردن تسمه بسکلد یا پوست پاره شود . در این صورت کاتی یا زیر به سُر های پنچم یا په میزان میشود . اما در صورتیکه کدام راگ بدون پنچم باشد باید به سُر مدهم یا مه سُر شود . اینکه چرا کاتی در پنچم یا مدهم سُر میشود یک بحث محاسبوی فزیک صوت است . به این معنی که هر سُر دارایی اهتزاز معین در ثانیه است . مثال S=240f/sec , R=270f/sec, G=300f/sec , M=320f/sec,P=360f/sec ,D=400f/sec, N=450f/sec, S=480f/sec
حالا اگر قیمت صوتی هر سُر را تقسیم قیمت سُر ( سا) بکنیم حاصل آن اعداد کسری میباشد ، اما بانهم دیده میشود که حاصل سُر های پنچم و بعد مدهم به عدد یک نزدیک تراست فقط دلیل همین است . اما بم طبله معمولا ً به سُر پنچم یا مدهم میزان میشود
بخش طبله یا ضرب نوازی بحث طویلی است . تنها اگر تال تینتال تا آخیر معرفی شود ایجاب چندین مقاله را می نماید . که درصورت پیدا کردن وقت ادامه خواهد کرد.
نوت : برای آواز انسان نباید بی سُر گفته شود اما میتوانیم کم سُر بگویم یا عکس آن ، طور مثال وقتی یک آواز خوان آواز سُر (سا) ادا کند اگر صد در صد آوازش پوره 240 فریکونس بر ثانیه باشد و همینطور در همه سُر ها آوازش سُر مطلق است . اما کسانی که آوازش طورمثال 235 یا برعکس 245 فریکانس بر ثانیه باشد آواز کم اثر است و شنونده عادی برآهنگش بی تفاوت می شود. اما کمله بی سُر فقط برای آواز زاغ ، مرکب وغیره گفته میشود که بی طنین است.
آدرس برقی sediqqiam@yahoo.com ……….
June 24th, 2010
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- ماریا دارواســـد الله آرام هنرمند تیاتر افغانستان به جاویدانگی پیوست
- نویسنده و مرتب عبدالله « وفا»یادی از استاد حفیظ الله « وفا » نورستانی
- سید احمد ضیا نوری روان مطهر و بزرگ استاد ( بیسد) شاد
- میرعبدالواحد ساداتصدای آشنای کریم از ام البلاد قدیم
- ماریا داروبیسد کی بود؟
- زلمی رزمیدرسوگ ازدست دادن استادعبدالقیوم بیسد
- نگارنده: زلمی رزمییادی ازبلبل توده ها مومن جان (بیلتون)
- فرستنده: آصف بره کیفلم یوسف بره کی برندۀ عالی ترین جائزۀ جشنوارۀ جهانی 2013 فلم های کوتاه دانشجویی مونترآل شد
- آصف بره کیدیر کاندیدات
- امان معاشرآریانا سعید با هنر ستوده
- نگارنده : زلمی رزمیمروری برکارنامه هنری وحید قاسمی
- نکارنده : زلمی رزمییادی از رحیم مهریار(سلطان غزل) هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمییادواره احمدظاهر آوازه خوان حنجره طلائی
- زلمی رزمییادی ازاستاد محمدحسین سرآهنگ سرتاج موسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ستاره تابناک و بی بدیل هنر موسیقی افغانستان احمد ظاهر شهید
- امان معاشر ، خبرنگار آزادوحیدامید پیشقراول (راک ان رول)درموسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ( مهریار) که مهرش بدل باقیست
- نگارنده : زلمی رزمییادی از نصرت پارسا
- زلمی نصرتتل پاتي ظاهر« هویدا«
- نگارنده: زلمی رزمی نگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثار زنده ياد ( نينواز )
- بشیر دژم یادی از مرحوم استاد ننگیالی(کارمند شایسته فرهنگ جمهوری افغانستان )
- بشیر دژم هفته تجلیل وقدر دانی از آوازخوان جوان ومحبو ب امُیــــــــــــدنظامی
- بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )تجلیل وبزرگداشت از هنرمند ا ین هفته موسیقی ما (بشـــــــــیر احمـــــــــد کــــــــندهاری)
- زلمی رزمیاستاد جلیل زلاند و هفت دهه عشق با موسیقی
- سجیه الهه (احرار) انستیوت ملی موسیقی افغانستان
- نذیر احمد ظفر سالاران هنر در مهاجرت
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادعتیق مزاری ، صاحب صدای سحر انگیزی که به مطرح شدن نیاز دارد
- دکتر بیژن بارانربعه سینماگران: رهنما، غفاری، کاووسی، گلستان
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل وقدر دانی از هفته ای (استاد رحمت الله عامر، نغمه سرا )
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل از هفته ای (استاد حسن هاشمی)
- بشیر دژم یادی از استاد گرامی محمد حسین ارمان
- دکتر بیژن بارانفروغ و فیلم
- داکتر آرینیادی ازظاهر هویدا
- نگاهي اجمالي به زندگي نامه هنري احمد پرویزآهنگسازوترانه سرای جوان وخوش صدا
- شیرین نظیری فعال حقوق زنبانوافسانه ستاره هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمیهمایون سخی نوازنده پنجره طلائی هموطن ما در یک نگاه
- عطا احمدىراجش كنا ستاره سينماى هند درگذست
- سید احسان " واعظی "استاد محمد حسین سر آهنگ( بخش دوم )
- سید احسان واعظی پایه های مستحکم خرابات کابل
- سید احمد ضیا نوری سلام به این مرد با وقار از روز ازل تا لحظهء غروب
- ماریا دارو الحاج عبدالمحمد همآهنگ
- نگارنده: زلمی رزمیشاخه گلی به احمدظاهر
- نگارنده : زلمی رزمیبه یادمان سومین سالگرد درگذشت خانم ژیلا آوازه خوان سابقه دار رادیو و تلویزیون کشور
- نوشته داکتر عارف پژمانهماهنگ ، صدايی کابليان، خاموش شد!
- ولی محمد« نورزی»د استاد هم آهنګ په یاد
- عطا احمدىبازهم صداى دلنواز ديگرى خاموش شد!
- همایون باختریانیغلام محمد مصور میمنه گی پیشاهنگ هنر نقاشی مصور
- رسول پویاندر مجلس استاد محد علی عطار هروی
- دکتر بیژن بارانوزن هجایی سرود سراومد زمستون
- اسماعیل هوشیارفاصله فتوای دیروز تا به امروز !
- امان معاشر،خبرنگار آزاد فلم برقع در فستیوال بین المللی فلم های مستند درونکوور کانادا
- دکتر بیژن بارانگویشهای ترانه و سرود
- نگارنده : زلمی رزمیسینمای افغانی درکجا ایستاده است؟
- نوشته : ماریا دارو آنکه هویدا بود ناپیدا شد مگر طنین صدایش که آخرین بار شینیدم در گوشهایم ظنین انداز است
- عبدالو کیل کوچی ظاهر هویدا به جا ودانگی پیوست
- ولی محمد نورزیدافغانستان نامتو سندرغاړی ظاهرهویدا په آلمان کي په حق ورسیدې
- نگارنده : زلمی رزمیمرگ هنرمند درغربت
- عطا احمدىظاهر هويدا آوازخوان نسلهاى ديروز،امروز و فردا ى كشور درگذشت
- حمید محویبرتولت برشت دربارۀ سینما (1931-1933)
- نقدی از همایون کریمپورهمسایه
- دکتر بیژن بارانمحبوبترین سرود ایرانی- سراومد زمستون
- نگارنده : زلمی رزمینگرش کوتاهی دربارهٔ شخصیت هنری نجیب رستگار
- سیامک ستودهگلشیفته فراهانی خراشی بر پوست شب
- نگارنده: زلمی رزمیاستادهماهنگ چهره سرشناس و بنام هنرموسیقی سرزمین ما دربستربیماری
- سید احمد ضیا نوریضایعهء فرهنگی
- نگارنده : زلمی رزمیتواب وهاب هنرمندچیره دست و قابل افتخار برای جامعه افغانی
- کریم پوپلصفدر توکلی
- نیلاب موج سلامفریدا کالو، لیوتروتسکی، اندری برتون، نمایشگاه پاریس
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (2)
- صالحه رشیدیدر حقيقت فلم مدرسه افتتاح شد !
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (1)
- عطا احمدىجگجيت سينگ شهنشاه غزل خاموش شد
- ارسالی ش اسحاق زیدرگذشت شهنشاۀ غزل، جگجیت سنگ
- باز گل بدخشیکریم پوپل
- برای ویکتور خارا یازده سپتامبر
- نگارنده : زلمی رزمی تبصره ای پیرامون ( تبصره گذرا بر تدویر نشست فرهنگی کشورهالند) و جوایز سینمایی شهر فرانکفورت
- شبی در پای نوای دلنواز موسیقی با حبیب قادری فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد
- ارسالی شین میم شینفرزند «وین سرخ»
- زلمی رزمییادمان اولین سالگرددرگذشت رحیم مهریار
- زلمی رزمینگاهی به ویدیوهای افغانی و ویدیوسازان
- محمدرضا راثی پورسردسته ابلهان تهران
- ازکریم پوپلبابه قِران
- ماریا داروتداوی جناب امانی هنرمند خوش آواز آغاز گردید
- نوشته نذیر ظفربلبلی که ترانه ندارد
- فرشید رویاییکمانکشی های مروت
- نگارنده : زلمی رزمی امیرجان صبوری هنرمندی که با دختر(هری) بدنیا آمد
- مکی عارفیادبود درگذشت زنده یاد عارف جهش
- برگزیده نقاشی هایبرگزیده نقاشی های
- برگردان شین میم شینپابلو پیکاسو ـ نقاش توده ها
- فرامرز دادرسخرسی که دو گروگان آلمانی را در ایران نجات داد
- منیر سپاسصدای خراباتیان کابل
- همت الله امین زینازيه اقبال دپښتوژبې غزلبوله سندرغاړې
- امان معاشر مصاحبۀ تلفونی خبرنگار مجلۀ نشریۀ زن با خانم پرستو بلبل خوش آواز کشور ما
- نگارنده : زلمی رزمی خانم پرستو مهریار ستاره همیشه محبوب هنرموسیقی بانوان کشور
- دکترحمید مفیدحمید جلیا مردیاز تبار هنر و خرد
- متن کامل دفاعیه جعفر پناهی تاریخ برخورد با هنرمندان را فراموش نمیکند
- حمید محویتأملاتی دربارۀ مفهوم سینمای ایران
- الف - محشور چشمان آبی چهره گلابی
- نو شته نذیر ظفرهنر مل ؛ هنر مل بود
- فضل الرحیم رحیم ممثل ، دایریکتر و صورتگری با جاذبه ئ از عشق و ا مید جهان فانی را وداع گفت
- دکتر بیژن بارانتطور موسیقی ایرانی
- نگارنده : زلمی رزمی نگاهی گذرا بزندگی وکارنامه های جلیل احمدمسحورجمال
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم منیر سپاس ، آوازخوان با استعداد کشور ما مقیم المان
- امان معاشرستار صابری هنرمند نقاش، نویسنده، و کارتونیست مستعد کشور
- امان معاشر،خبرنگار آزادسخنی چند با یک تن از جوهر شناسان
- نوشته : انجنیر صدیق قیام تال و لی یا ریتم
- نکارنده : زلمی رزمی مرگ رحیم مهریارآوازخوان خوش آواز وسابقه دار رادیوتلویزیون کشور
- همت الله امین زیله سندرغاړې نازيې اقبال سره ادبي مرکه
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم ببرک وسا ، موسیقیدان افغان مقیم المان
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد اینک سی و یک سال ازمرگ احمد ظاهر ، آوازخوان نسلها می گذرد او هنوز هم محبوب قلبهاست
- نگارنده : زلمی رزمیبیاد استاد فقید محمدحسین سرآهنگ
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با ممثل ورزیدهء تیاتر و سینما کشورما آقای زبیرپاداش مقیم المان
- انجنیر صدیق قیام انواع موسیقی در جهان
- انجنیرعبدالقادرمسعود ارواښاد استاد اولمیر زموږ د هیواد ویاړلي اوبرمیاله هنري څیره
- سید احمد ضیا (نوری) چراغ دیگری خاموش شد
- نوشته : انجنیر صدیق قیام راگ و تات
- نيلاب سلامبدرود « رودگر » با رود زندگی
- عبدالوکیل کوچیهنر وهنر مند
- نو شته نذیر احمد (ظفر)خنده ای اشکریز
- فضل الرحیم رحیم انیسه وهاب ، هنربیشه ء ممتاز کشورما جهان فانی را وداع گفت
- مرکچی: انجنیرعبدالقادرمسعود د خوږغږلرونکی سندرغاړی استادیارمحمدسره ځانګړی مرکه
- حمید محوینقدی در بارۀ «انجمن هنر در تبعید»
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با احمد پرویز آهنگساز و آواز خوان خوش صدا و با ذوق
- نوشته : انجنیر صدیق قیام مبدأ موسیقی و فولکولور
- فضل الرحیم رحیم گفت و شنود با محترم بشیر دژم ، هنرمند با سابقه عرصهء موسیقی افغانستان
- نوشته : انجنیر صدیق قیامدرک موسیـــــــــــــقی
- آصفه"صبا "یادی از پروفیسور غلام محمد میمنگی
- انجنــــــــــــیر صدیق قیام فراز ونشیب موسیقی در سر زمین ما
- مرکه کونکی انجنیر زلمی نصرتد محترم فرهاد «دولت زی» سره لنډه مرکه!
- نگارنده : زلمی رزمی جشنواره بزرگ موسیقی افغانی درشهرهامبورگ یک استثنا بود
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش سوم
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش دوم
- انجنیر صدیق قیام سرقت آثار ادبی دیگران گناه نابخشودنی است
- میهن فدا -- محشور به بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادچهارمین جشنواره ء اهدای جوایز تلویزیون آریانا، به بهترین های هنر موسیقی افغانستان، در شهر هامبورک المان
- رزمیآشیانه
- فضل الرحیم رحیمآیندهء درخشان در انتظار جوانی بنام احمد پرویز ، آواز خوانی با صدای سحر انگیز
- انجنير سيد احسان واعظی خرابات و نقش آن درسيمای فرهنگی کشورمان
- داکتر خاکستر تکه تکه تکه میشم
- زلمی رزمی دنیای هنروهنرمندان
- نگارنده : زلمی رزمیزما درهمه مرگ را زاد ایم
- رستم پیمانعلل "جاوید"انگی آمدظاهر
- هـ. دوستگُرمانی، یا شاگرد شدن نزد استاد موسیقی،رسم پسندیدۀ نگهداشتنی
- سيد مرتضي حسيني شاهترابينگاشتهاي برای "آخرین ملکهی زمین"
- نگارنده : زلمی رزمی به مناسبت درگذشت ( بلبل بدخشان )
- امان معاشر خبر نگار ازادگیتار نواز یما شپون در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر خبرنگار ازادسخنی با مجید قیام رییس مرکز فرهنگی و خانه مولانا در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر نمایشگاه نقاشی ستار صبوری در کنفرانس صلح جهانی در کانادا
- عبدالقدیر میرزاییگزارش از اهدای جوایز به هنرمندان موسیقی افغانستان در کالیفورنیا
- فضل الرحیم رحیم حشمت خان ،با همه ارزو ها نیکی که برای شگوفانی سینمائی کشورما داشت چشم از جهان بست
- فضل الرحیم رحیم داکتر واحد نظری ، دایرکتر ، سناریست و طنز نویس موفق کشور ما در بلجیم
- فضل الرحیم رحیم حفیظ کروندگر ، اواز خوان پرتلاش و با استعداد
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد(پردهُ سوم)
- امان معاشرموسیقی میراثمز گنجینه سی
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد( پردهٌ دوم)
- امان معاشرتنبوره بابه قیران
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد
- امان معاشر ستاره هنری از سمنگان در اسمان هنر موسیقی ما درخشید
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پر د ۀ پنجم
- فضل الرحیم رحیماستاد جلیل زلا ند ، شخصیت سرامد و ماندگار در موسیقی افغانستان
- فضل الرحیم رحیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور روی صحنه امد
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پردهّ سوم و چهارم
- نوشته : امید آذرخشپروفیسور امان الله " حیدرزاد"هنرمند والایی از تبار "مانی" و "بهزاد"
- فضل الرحیم رحیم حفیظ بخش ، غنچهء پرباری دست پرودهء شهنشاه غزل ، زنده یاد استاد رحیم بخش
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضليپر د ه د و م
- فر ستنده : نذ یر ظفر نما یشگاه آثار تا ریخی افغا نستان سوال بر انگیز است
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضلير و با ه مکا ر
- عبدل نصرت یک لحظه خاموشی
- ماريا دارو راحًیً چی وژارؤ په چیغو چیغو
- ترجمه از فرانسه توسط حمید محوی اتورانک هنر و هنرمند
- نويسنده: سيد مرتضي حسيني شاهترابينقد فيلم بادبادكباز يا گديپرانباز
- مترجم: انجنیرحفیظ اللــه زریـــر گنجینۀ در کابل
- زلمي رزمينگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثارزنده ياد ( نينواز)
- فضل الرحیم رحیم البوم " مادر" اولین کار هنری پیمان حبیب زی
- نو شته نذ یر (ظفر)سفیر دلها
- پشتون – ص – نبردموسيقي ،نوروزورسالت هاي ملي وميهني
- برگردان از یوسف آرینتا" تکسی در تاریکی" برنده اوسکاربهترین فلم مستند
- سعدشصت ساله گي ظاهرهويدا مبارک باد
- نگارنده: زلمی رزمیحضورزنان افغان درصحنه های تياتر
- سيد مرتضي حسيني شاه ترابينفوذ باليوود در افغانستان
- ترجمه ونوشته از :ظاهر دقیقجنگ چارلي ويلسون
- فضل الر حیم رحیم درسوگ و اندوهء شخصیت فرهنگی کشورما مرحوم ضیا قاریزاده
- نویسنده ظا هر دقیق تبصره وانتقاد یک هزاره مهاجر افغان از فلم گدی پرانباز
- فضل الر حیم رحیم گنجینه و پُند ک،اثر استثنائی هنر موسیقی کشور ما
- فضل الر حیم رحیم بصیر حید ر ، سینما گر موفق کشور ما
- فضل الرحیم رحیم مريم شريفي هنرپيشه موفق سينما
- اسد بودافرشتهاي با ناخنهاي سبز
- اسد بودا نسلكشي و منظره
- گزارشگر: ماریا یقینفیلم کوچه نارنجی
- فضل الر حیم رحیم گفت وشنود با دوشیزه رویا مالک، هنر پیشه سینماء خارج از کشور ما
- فضل الرحیم رحیم ظاهر هویدا ، با گامهای استوار از هنر موسیقی تا هنر هفتم ( سینما)
- فضل الر حیم رحیم با فريدون نيازی آشنا شويد
- فضل الر حیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور
- فضل الر حیم رحیم بزرگداشت از شصت ویک سالگی صاحب صدای سحرانگیز ، هنر مند نسلها احمد ظاهر و بیست هشتمین سالروز مرگ ان سرود گر جاویدان
- مهدی حق وردی طاقانکِیتحلیل سریال جواهری در قصر
- سید احمد ضیا نوریبه یاد نابغه و پروفیسور هنر موسیقی و آواز خوانی در افغانستان
- فضل الرحیم رحیم سخنان چند پيرامون موسيقي تکنو
- اسدالله کشتمند امیر جان صبوری «نیک مردی از تبار نیکان»
- تهيه وترتيب - صباحاول مي سرود هاي جاودانه
- فضل الرحيم رحيمبه ياد بود از استاد رفيق صادق فقيد
- فضل الر حیم رحیمفیروزه نشانهء از مقاومت در برابر غم و درد روزگار
- فضل الر حیم رحیم آشنايي با کارتونيست چيره دست کشورما
- نیلاب سلامتأملی بر "عطر" یا "سرگذشت یک جنایتکار"
- فضل الر حیم رحیمهنر کهکشانی
- فضل الرحیم رحیم شب موسیقی رپ
- فضل الر حیم رحیم پنجه های سحرآميز شيفته محشر مي کند
- فضل الر حیم رحیمساربان به زادگاهش برگشت
- حضرت ظریفی 60مین سالگرد تولدو 27 مین سال روز وفات احمد ظاهر
- فضل الرحیم رحیمبه بهانهء بیست وهفتمین سال مرگ بلبل شوریدهءکشور
- فضل الرحیم رحیم طنین آوازی که بارور شدن موسیقی کشور را نوید میدهد
- گزارشگر مشعلخبر فرهنگي
- فضل الرحیم رحيم ياد نصرت پارسا را گرامی ميداريم
- ساجدهازدرياي آرام شعرتاموج نوازشگر موسيقي
- فضل الرحیم رحیم آشنايي با کارگردان فلم گل محمد و درمحمد
- فضل الر حیم رحیم با سخي رحيمي آواز خوان خوب آشنا شويد
- زریر راوش سرود باستان
- فضل الرحیم رحیم اميد هنری فردای ميهن ما
- ارسالي سمسورهنر، حقيقت و سياست
- ارسالي سپيده صدفبابانوئل شخصيت جذاب سينماي جهان
- منيرسپاس بلخيتراوش اصالت ترنم و اسرار عشق
- زهره يوسفيرفيق ِ صادق ِ مردم
- ارسالي بنفشه ميتراگوگوش در گفتگو با روزنامه اينترنتى «روز»: از زندان تهران تا قفس لس آنجلس
- تهيه و تدوين از عبدالعزیزجهت نگاه مختصری به سير موسيقي در افغانستان
- استادصباحهنر و خلا قيت هنری
- آزمونچارلی چالین
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنرشرقي وغربي دربرگ هاي تاريخ
- زهره يوسفيپژواک در لايتناهي عشق و احساس
- ارسالي فرزاد ساحلسه جنبه نقد هنری
- ا ستا د صبا ح احمد ظاهرجا ودا نه مرد موسيقي کشو رما
- زهره يوسفيو بازهم ضايعه ی و اينبار هم جبران ناپذير
- تلخيص ا ز داکتر صيقلمروري برفيلم «اسكندر كبير» ساخته اليور استون
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنربي مانند ، نامه چارلي چاپلين به دخترش وجالبترين مصا حبه پسرچارلي چاپلين
- رستاخيزامروزما را با ارثـيه سياه خود تباه کرديد فردا يمان را به خو د ما وا گذ ا ريد !!!