احمد ولی
چشمان آبی چهره گلابی
کجاوی اوشا لیلا وروو وروو
آواز سریده و ابریشمین
برویت یادداشت هایم : - پاییز سال ۱۳۴۴ خورشیدی بود در فرجامین سال آموزشی لیسه غازی ( حالا شیرشا ه سوری ) بودم . لیسه های چهار گانه ی شهر کابل (غازی ، حبیبیه ، استقلال ، نجات ) همه ساله پیش از پایان سال تعلیمی ، کنفرانس و کنسرتی براه می انداختند . من درا نسال رییس کنفرانس لیسه ی غازی بودم . پس از کار دوام دار چندین روزه کارهای تدویر کنفرانس پایان یافته بود ، تنها ترتیبا ت مربوط به کنسرت تمام نشده بود . دران سالها مکتب ما با داشتن آواز خوانان و هنر مندانی چون ببرک وسا ( همین حالا رهبر ارکستر بزرگ در آلمان ) هارون یوسفی (ژورنالیست و طنز نویس نامدار ) هاشم بها و ... خیلی غنی بود . آنها کار های مربوط به کنسرت را انجام داده بودند . برای اطمینان نهایی به همراهی آنان به اتاقیکه هنر مندان تمرین میکردند رفتیم . کار ها سر براه بود ، من به همراهان گفتم که طبله نوازبسیار جوان است و به نظرم تازه کار میاید ، امید وارم که حین اجرای کنسرت کار خودرا درست انجام بدهد .
کنفرانس و کنسرت پیروزمندانه پایان یافت (( اولیای امور)) ، دانش آمو زان و آموزگاران از تمام کار ها به ویژه کنسرت و در کنسرت هم از دف نواز (طبله چی ) خوشنود بودند .
آمو ز ش ما در لیسه ی غازی پایان یا فت شامل پوهنتون بمثابه دانش آموز حقوق و علوم سیاسی شدیم . درست بیاد دارم که آغاز سال دوم آموزشی ما بود به همراهی همسبقانم ( عبدلله مصطفی ، عبدلله شادان، فرید شایان و ...) سوار بس های جمال مینه به طرف پوهنتون رهسپار بودیم . آوانیکه بس در ایستگاه جمال مینه ایستاد شد ، با باز شدن دروازه های بس یک آواز ملکوتی فضای بس را پر ساخته وگوش های همه را نوازش داد . آهنگ اینطور آغاز میشد : ((چشمان آبی چهره گلابی )) . مایان که سرگرم گفتگو پیرامون درس ها و سیاست بودیم خاموش شده و به آهنگ گوش دادیم و با حرکت بس ، درحالیکه همه یکصدا به تحسین آهنگ لب کشودیم هنر مند را نشناختیم .
من در درازنای سالهای آموزش در پوهنتون ، با رادیو افغانستان همکاری داشتم . روزی پس ازآنکه برنامه ام را در ستدیوی ۵۴ ضبط کردم وریل آنرا گرفته ازبرابر ستدیوی بزرگیکه آهنگ های هنر مندان ضبط میشد ، میگذ شتم همان آواز دلنشینی که در ایستگاه جمال مینه شنیده بودم ، باز بگوشم رسید و مرا در جایم میخکوب کرد . با آرامی داخل اتاق فرمان شده وخواستم که بدانم که دارنده ی این آواز سریده کیست ، وقتی از پشت آیینه نگاه کردم همان تازه جوانیرا دیدم که دوسال پیش من برای درست دف نوازی اش پریشان بودم . در حالیکه از تشخیص نادرست آنوقت خود نادم بودم نامش را پرسیدم حکیم جان آمر تخنیکی ستدیو ، پس از نگاهی به کاغذ های روی میزش گفت : نامش احمد ولی است .
پس ازآن من همانند هزاران هم میهن و همزبان دیگر مشتاق صدای ابریشمین وسریده ی احمد ولی
هستم . اینک برای انجام خدمتی به هنر وهنرمندان اصیل میهن خواستم که باکاوش پیرامون هنر و زنده گی احمد ولی که کمتر در رسانه ها باز تاب یافته ا ست ، دست بکار شوم . برای این هدف نخست از همه سراغ احمد ولی را گرفتم به بسیار مشکل و به کمک خانواده ی وزین (( یوسفی )) توانستم با ایشان تماس تلفنی حاصل کنم . ولی سوگ مندانه که مشکل از همین جا آغاز شد ، به این معنا که احمد ولی جان نه تنها که که به پرسش ها پاسخ دلخواه نمیدهد بلکه از گفتگو پیرامون هنر و زنده گی اش خوشش نمیا ید . ولی من (( ماندن والا )) نبودم . اینک حاصل تلاش هایم را باز تاب داده وپس از آن به نقد هنر آواز خوا نی احمد ولی خواهم پرداخت .
پیش از آنکه من به پرسش هایم شروع کنم احمد ولی التماس گو نه مرا ازین اقدامم بر حذر میداشت و پیوسته میگفت که من نمیخواهم کسی از نزدم آزرده شود . من هم پیوسته برایش دلداری میدادم که درین نوشته هر آنچه خودت میگویی باز تاب مییابد لذا چیزیکه دیگران را آزرده بسازد نگو .
ازاحمد ولی پیرامون این که ,,بار نخست که شوق هنر مندی به سرش زد به دف (طبله ) نوازی پرداخته بود چطور شد که به آواز خوا نی رو آورد ,، پرسیدم : گفت که بار نخست نزد استاد هاشم برای آموزش طبله ((گر )) گذاشت ولی پس از تشویق دیگران به ویزه روان شاد زلاند به آواز خوانی رو آورد و اولین آهنگش که خیلی ((گل )) هم کرد از ساخته های زلاند بود . آری ، آهنگ جاویدان چشمان آبی ... از شاد روان جلیل زلاند است .
از چگونگی راه یافتنش به دربار پرسیدم به پاسخم گفت که . زمانیکه در آکادمی پولیس مصروف آموزش بودم یگا ن شب به ارگ شاهی رفته و برای خانواده ی سلطنتی آواز میخواندم .
درین شب ها زنده نام استاد سر آهنگ نیز میبود . از نامبرده پیرامون رانده شدن استاد ازدربار ، پرسیدم ولی او اظهار بیخبری نموده افزود که استاد تا آخر مورد توجه بود. شاید احمد ولی جان از واقعیتهای آنزمان بی خبرباشد . ))در روشنی اخباریکه در سالهای پسین دهه ی چهل خورشیدی ازدربار به بیرون درز نموده بود حاکی بود که استاد سر آهنگ امتیاز ،، خواننده ی دربار ،، را از دست داده و استاد یعقوب قاسمی بجایش این سمت را بدست آورده است که این رویداد کشیدگی هایی را بین شاه و ملکه بمیان آورده بود )) .
همان طوریکه پیشتر گفتم احمد ولی وعده کرد که در آینده ی نزدیک به اروپا خواهد آمد و به همه پرسش هایم پاسخ خواهد گفت ، به امید و انتظارآنروز اینک میپردازم به نقد و بررسی هنر این آواز خوان نامدار میهن :
در قدم نخست باید بگویم که من نه آواز خوان وهنر مند هستم و نه اساسات موسیقی را به طور علمی میدانم ، ولی نه تنها که شیفته موسیقی هستم بلکه به آن عشق میورزم . دودیگر اینکه نه دانستن علمی موسیقی مانع نقد کردن آن نمیشود . زیرا :
از برنارد شاو منتقد بزرگ فرانسوی پرسیدند که ،خودت که شاعر نیستی چه گونه به خود اجازه میدهی که اشعار شاعران را نقد کنی ؟ نامبرده به پاسخ پرسنده گفت : (( من مرغ هم نیستم که تخم بگذارم ولی ا ملت خوب را از بد با مهارت زیاد تشخیص کرده میتوانم )) .در روشنی این پاسخ نغز , منهم به خود اجازه ی این کار را داده ام . دو دیگر اینکه من بیشترینه جهات زبانی و گفتاری آهنگ های احمد ولی را نقد و ارزیابی میکنم .
لومړی - پښتو سندری :
بی له ځنډه او په زغرده باید وویل شی چی ښا غلی احمد ولی په پښتو سندر بولی کی لکه دپاړسو په څیر بر لاسی او بریالی دی . د ((کجاوی او شالیلا وروو وروو ...))، ((واوړه جاله وانه جاله ... ))، ستا دسترګو بلا واخلم ...))، (( چی شور ماشور شی او ووګی ... ))او ... هغه په زړه پوری سندری دی چی
په ډیر ښه شان ویل شوی دی . خو له بده مرغه ګرامری او بولیز نیمګړتیاوی ډیر لری ، چی که لږ شانته توجه او زیار ایستنه شوای وای نو به تلپاتی وای
دلته دپورتنیو سندرو نیمګړتیاوی یو په یو څیړو او په ګوته کوو یی۰
د اروا ښاد سیلاب ساپی په زړه پوری شعر :(( ستا دسترګو بلا واخلم ...)) چه ((دسور او لئ ))له پلوه ډیر اعلی ویل شوی خو په یوه برخه کی احمد ولی وایی : ((خوله دی ګل شی بیا غنچی شی )) په داسی حال کی چی پیل،،خوله ،،یوه (مفرد) ده باید پای،،غنچه،، راشی نه غنچی . بل ځای کی وایی (( ځکه ماته ډیره ګرانی دپتنګ بلبل نغمی دی )) دلته پتنګ او بلبل ډیر(جمع)ده باید داسی وویل شی : ((ځکه ماته ډیری ګرانی د پتنګ بلبل نغمی دی په اصل کی باید وویل شی چی هنر مند (احمد ولی ) پړ نه دی داځکه چی سره له دی چی په خټه پښتون ده خو مورنۍ ژبه یی پښتو نه ده !؟ نو ځکه د((ړ)) پر ځای ((ل)) وایی او یا دشعر په معنی نه پوهیږی او ور څخه تیر وتنه کیږی۰
بل ځای وایی :((دازمونږزیبا وطن ، دا زمونږبابا وطن )) ، په دوهمه برخه کی باید وویل شی :((دا مو د بابا وطن
دری ښکلی سندری چی رښتیا ښکلی ویل شویدی : نری نری اوبه راځی ... ، لاړشه
ننګرهار ته ... ، ستا په جاله دپیر بابا ...، خو له بده مرغه دادری واړه ښځینه سندری دی
چی باید ښځینه سندر غاړې یی ووایی۰
همداراز ښاغلی احمد ولی دپښتو دلنډیود ښکلی سمندر نه یو څو دګوتو په شمار لنډۍ وار په وار چه سړی ستړی کوی په ټولو سندرو کی تکرار کړی ده ،لکه :یاری به نه کوم ډاریږم - دلیری لیری تماشی به دی کومه ، اویا : یو وار دی لاس په لاس کی راکړه - دلاس نیول به زه تر ډیره یادومه ، او یا : یار می هندو زه مسلمان یم - دیار دپاره درمسال جارو کومه۰
په لنډ وټکوکی د ښاغلی احمد ولی د پښو سندرو په هکله ویلی شو:د (( سور )) او احساس نه ډکی سندری دی خو دژبی له پلوه تشه پکی ډیره ده ، او که په راتلونکوسندرو کی دغی برخی ته توجه وشی ، تلپاتی شیان به هست شی چه د احمد ولی نوم به هم ورسره تلپاتی شی۰
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
دوم آهنگ های دری ، و اردو :
در درازنای چهل سال آواز خوانی ، احمد ولی جان در پهلوی آفرینش تک خوانی های نغز و بی مانند دوگانه های دلپذیر و بی همتا ی فراوان هم دارد . در ابتدای آواز خوانی و در درازنای دهه ی پنجای خورشیدی آهنگ های نغز و ماندگاری با خانم مهوش و دختر خاله ی خود ( خانم سلما ) آفریده است . باید گفته شود که دلپذیری این آهنگ ها در پهلوی آنکه مهارت هنری احمد ولی و خانم های هنر مند همراهش است بیشترینه نقش و سهم آهنگ ساز و هنرمند نامدار و تکرار نشدنی ، فضل احمد جان ((نینواز )) در آنها سازنده میباشد . پسانتر ها که احمد ولی با دو شیزه هنگامه ازدواج نمود توا نست به همراهی این خانم حنجره طلایی آهنگ های دلپذیر و مورد پسند هر ذوق بیافریند .
پس از همراهی با خانم هنگامه ، این همسران هنرمند در گستره ی باز آفرینی برخی آهنگ ها هم پرداختند که توانستند به خوبی بدرخشند . به گونه ی مثال آهنگ فولکوریک ((آهسته برو ماه من آهسته برو )) که از دهه ها بدینسو توسط آواز خوانان حرفه یی ویا شوقی در محافل عروسی ویا شیرینی خوری مردم ما سروده میشد و میشود پیش از آنکه احمد ولی و هنگامه این آهنگ را به شکل جداگانه بسرایند به آواز شاد روان استاد رحیم بخش بیشترینه مورد قبول مردم بود و حالا هم ، اکثریت بویژه نسل های پیشتر آنرا میپسندندو اما درکار احمد ولی وهنگامه علاوه از(( سوز و سر
دو بیتی های مناسب و مرغوب نیز برگزیده شده است ، چنانچه هنر مندان دیگر به شمول استاد رحیم بخش ، این دو بیتی را : ... تابوت مرا زچوب شمشاد کنید ، تابوت مرا قدم قدم بگذارید ، بر خاک سیه مانید وفریاد کنید ... هنگام اجرای آهنگ مذکور میسرودند ، که به گمان من سرودن همچو بیتی در محفل خوشی نه تنها بجا نیست که مناسب هم نیست
هم چنان آهنگ های فولکلوریک دیگر یکه در محافل شادی و سرور سروده میشوند توسط ایندو هنر مند ، زیبا باز خوانی و سروده شده است .
احمد ولی در درازنای سال های اقامت در آمریکا بویژه پس از جدا شدن از خانم هنگامه ، چندین آلبوم آهنگ هایشرا ضبط و پخش نموده است که ازین جمله میتوان آلبوم های حنا ، پر طاووس ، تمنا ، آتش ، چشم شوخ ، آوارگی ، آرزو و ... را نامبرد . نامبرده به جز چند اشتباه دستوری ویا گویشی ( در آهنگ بنفشه رسته از زمین ، نخست (( ر )) را با زبر ( فتحه ) میخواند ولی بار دوم با پیش ( ضمه ) که صورت درست آنست ، ادا میکند ، و چند اشتباه ناچیز دیگر ) ،همچون هنر مند چیره دستی از عهده ی سرایش دلپذیر و درست همه آهنگ ها برآمده است .
ناگفته نباید ماند که احمد ولی در کاپی خوانی نیز با چیره دستی سروده های خوب و ماندگاری اجرا نموده است ( به اهل فن روشن است که هنر مندان نام دار ما به شمول احمد ظاهر ، ناشناس و ... بیشترینه آهنگ های شان کاپی خوانی و در صد بالای آن کاپی از آهنگ های فلمی هندی میباشد ) ، آهنگ (( ای پادشه ی خوبان )) را که دراصل از محمد رفیع با موزیک سلیل چودری در فلم مدهو متی در اکت دلیپ کمارمیباشد و پیشتر آنرا احمد ظاهر سروده بود ،احمد ولی نیز نیکو سروده است . آهنگ ((زنده گی افسانه ی جدایی ))که از فلم برسات به آواز مکیش و لتا منگیشکر و موزیک شنکر جایکشن میباشد ، را نیز نیکو سروده است .
در فرجام این نوشته میخواهم یک اصل مهم را تذکر بدهم ، وآن اینکه در پهلوی دیگر بی سرو سمانیهاییکه در گستره ی هنرها بویژه هنر موسیقی دامنگیر کشور و مردم ما میباشد ، بر خی از آدم ها که هنوز زبان خود را به درستی نمیفهمند و در زبان خود آهنگ !؟ سروده نمیتوانند به زبان های دیگر کشور ها آهنگ میسرایند که نتیجه ی آن به جز ابتذال چیزی دیگری نیست . به گونه ی مثال یک جوانک تازه به زعم خودش هنر مند شده، آهنگ (( توتی هوی خوابو می )) را به زبان اردو ( که به هر چیز مانند است به غیراز اردو ) سروده !؟ است . باید دانست که هنر مند هر قدر چیره دست و ماهر باشد نمیتواند آهنگ هنر مند یراکه به زبان خود سروده و برای هنر مند دوباره خوان یک زبان بیگانه است ، بهتر ویا برابر با هنر مند اصلی بخواند . موجز اینکه کاپی خوانی , آنهم در صورتیکه زحمت و کوشش فراوان به خرچ داده شود خوب است ولی دوباره خوانی آنهم به زبان بیگانه تلاش بی ثمر و بیهوده خواهد بود . احمد ولی جان نیز دست به چنین کاری گاه گاه زده است که دوستانه ایشانرا ازین کار بر حذر میدارم . ( احمد ولی جان آهنگ (( آجا ری اب میرا دل پکاری )) را به اصل زبان سروده است که کار بی حاصلی را مرتکب شده است چه او هرگز نخواهد توانست که همانند لتا و مکیش ، آنهم به زبان اردو که زبان اصلی آنها و زبان بیگانه برای احمد ولی است این آهنگ را اجرا نماید . لذا بهتر است که تکرار نشود .
دادگرانه نخواهد بود اگر از آهنگ های نغز دو گانه که همراه با خانم مهوش ، خانم سلما و خانم هنگامه سروده است به نیکویی یاد نکنیم .
درفرجامین کلمات این نوشته یکبار دیگر به هم میهنان و همزبانان وعده میدهم که در آینده ی نزدیک گفت وشنید همه جانبه ی خواهم داشت با احمد ولی . و به احمد ولی جان هم تذکر و مشوره و توصیه میکنم که با اهل قلم وعده خلافی نکند که پشیمانی زیاد دارد .
زیرا من پیرامون زنده گی و هنر احمد ولی ، با دوستان و آشنایان ( هم دوستان وهم بد بینان ) گفتو گو های گسترده یی انجام داده ام که اگر احمد ولی جان بر قول خود مبنی بر انجام گفت و گو ، پا بگذارد آنگاه به پخش آنها اقدام خواهم کرد و در آنوقت پشیمانی بیفایده خواهد بود .
October 17th, 2010
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- ماریا دارواســـد الله آرام هنرمند تیاتر افغانستان به جاویدانگی پیوست
- نویسنده و مرتب عبدالله « وفا»یادی از استاد حفیظ الله « وفا » نورستانی
- سید احمد ضیا نوری روان مطهر و بزرگ استاد ( بیسد) شاد
- میرعبدالواحد ساداتصدای آشنای کریم از ام البلاد قدیم
- ماریا داروبیسد کی بود؟
- زلمی رزمیدرسوگ ازدست دادن استادعبدالقیوم بیسد
- نگارنده: زلمی رزمییادی ازبلبل توده ها مومن جان (بیلتون)
- فرستنده: آصف بره کیفلم یوسف بره کی برندۀ عالی ترین جائزۀ جشنوارۀ جهانی 2013 فلم های کوتاه دانشجویی مونترآل شد
- آصف بره کیدیر کاندیدات
- امان معاشرآریانا سعید با هنر ستوده
- نگارنده : زلمی رزمیمروری برکارنامه هنری وحید قاسمی
- نکارنده : زلمی رزمییادی از رحیم مهریار(سلطان غزل) هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمییادواره احمدظاهر آوازه خوان حنجره طلائی
- زلمی رزمییادی ازاستاد محمدحسین سرآهنگ سرتاج موسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ستاره تابناک و بی بدیل هنر موسیقی افغانستان احمد ظاهر شهید
- امان معاشر ، خبرنگار آزادوحیدامید پیشقراول (راک ان رول)درموسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ( مهریار) که مهرش بدل باقیست
- نگارنده : زلمی رزمییادی از نصرت پارسا
- زلمی نصرتتل پاتي ظاهر« هویدا«
- نگارنده: زلمی رزمی نگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثار زنده ياد ( نينواز )
- بشیر دژم یادی از مرحوم استاد ننگیالی(کارمند شایسته فرهنگ جمهوری افغانستان )
- بشیر دژم هفته تجلیل وقدر دانی از آوازخوان جوان ومحبو ب امُیــــــــــــدنظامی
- بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )تجلیل وبزرگداشت از هنرمند ا ین هفته موسیقی ما (بشـــــــــیر احمـــــــــد کــــــــندهاری)
- زلمی رزمیاستاد جلیل زلاند و هفت دهه عشق با موسیقی
- سجیه الهه (احرار) انستیوت ملی موسیقی افغانستان
- نذیر احمد ظفر سالاران هنر در مهاجرت
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادعتیق مزاری ، صاحب صدای سحر انگیزی که به مطرح شدن نیاز دارد
- دکتر بیژن بارانربعه سینماگران: رهنما، غفاری، کاووسی، گلستان
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل وقدر دانی از هفته ای (استاد رحمت الله عامر، نغمه سرا )
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل از هفته ای (استاد حسن هاشمی)
- بشیر دژم یادی از استاد گرامی محمد حسین ارمان
- دکتر بیژن بارانفروغ و فیلم
- داکتر آرینیادی ازظاهر هویدا
- نگاهي اجمالي به زندگي نامه هنري احمد پرویزآهنگسازوترانه سرای جوان وخوش صدا
- شیرین نظیری فعال حقوق زنبانوافسانه ستاره هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمیهمایون سخی نوازنده پنجره طلائی هموطن ما در یک نگاه
- عطا احمدىراجش كنا ستاره سينماى هند درگذست
- سید احسان " واعظی "استاد محمد حسین سر آهنگ( بخش دوم )
- سید احسان واعظی پایه های مستحکم خرابات کابل
- سید احمد ضیا نوری سلام به این مرد با وقار از روز ازل تا لحظهء غروب
- ماریا دارو الحاج عبدالمحمد همآهنگ
- نگارنده: زلمی رزمیشاخه گلی به احمدظاهر
- نگارنده : زلمی رزمیبه یادمان سومین سالگرد درگذشت خانم ژیلا آوازه خوان سابقه دار رادیو و تلویزیون کشور
- نوشته داکتر عارف پژمانهماهنگ ، صدايی کابليان، خاموش شد!
- ولی محمد« نورزی»د استاد هم آهنګ په یاد
- عطا احمدىبازهم صداى دلنواز ديگرى خاموش شد!
- همایون باختریانیغلام محمد مصور میمنه گی پیشاهنگ هنر نقاشی مصور
- رسول پویاندر مجلس استاد محد علی عطار هروی
- دکتر بیژن بارانوزن هجایی سرود سراومد زمستون
- اسماعیل هوشیارفاصله فتوای دیروز تا به امروز !
- امان معاشر،خبرنگار آزاد فلم برقع در فستیوال بین المللی فلم های مستند درونکوور کانادا
- دکتر بیژن بارانگویشهای ترانه و سرود
- نگارنده : زلمی رزمیسینمای افغانی درکجا ایستاده است؟
- نوشته : ماریا دارو آنکه هویدا بود ناپیدا شد مگر طنین صدایش که آخرین بار شینیدم در گوشهایم ظنین انداز است
- عبدالو کیل کوچی ظاهر هویدا به جا ودانگی پیوست
- ولی محمد نورزیدافغانستان نامتو سندرغاړی ظاهرهویدا په آلمان کي په حق ورسیدې
- نگارنده : زلمی رزمیمرگ هنرمند درغربت
- عطا احمدىظاهر هويدا آوازخوان نسلهاى ديروز،امروز و فردا ى كشور درگذشت
- حمید محویبرتولت برشت دربارۀ سینما (1931-1933)
- نقدی از همایون کریمپورهمسایه
- دکتر بیژن بارانمحبوبترین سرود ایرانی- سراومد زمستون
- نگارنده : زلمی رزمینگرش کوتاهی دربارهٔ شخصیت هنری نجیب رستگار
- سیامک ستودهگلشیفته فراهانی خراشی بر پوست شب
- نگارنده: زلمی رزمیاستادهماهنگ چهره سرشناس و بنام هنرموسیقی سرزمین ما دربستربیماری
- سید احمد ضیا نوریضایعهء فرهنگی
- نگارنده : زلمی رزمیتواب وهاب هنرمندچیره دست و قابل افتخار برای جامعه افغانی
- کریم پوپلصفدر توکلی
- نیلاب موج سلامفریدا کالو، لیوتروتسکی، اندری برتون، نمایشگاه پاریس
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (2)
- صالحه رشیدیدر حقيقت فلم مدرسه افتتاح شد !
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (1)
- عطا احمدىجگجيت سينگ شهنشاه غزل خاموش شد
- ارسالی ش اسحاق زیدرگذشت شهنشاۀ غزل، جگجیت سنگ
- باز گل بدخشیکریم پوپل
- برای ویکتور خارا یازده سپتامبر
- نگارنده : زلمی رزمی تبصره ای پیرامون ( تبصره گذرا بر تدویر نشست فرهنگی کشورهالند) و جوایز سینمایی شهر فرانکفورت
- شبی در پای نوای دلنواز موسیقی با حبیب قادری فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد
- ارسالی شین میم شینفرزند «وین سرخ»
- زلمی رزمییادمان اولین سالگرددرگذشت رحیم مهریار
- زلمی رزمینگاهی به ویدیوهای افغانی و ویدیوسازان
- محمدرضا راثی پورسردسته ابلهان تهران
- ازکریم پوپلبابه قِران
- ماریا داروتداوی جناب امانی هنرمند خوش آواز آغاز گردید
- نوشته نذیر ظفربلبلی که ترانه ندارد
- فرشید رویاییکمانکشی های مروت
- نگارنده : زلمی رزمی امیرجان صبوری هنرمندی که با دختر(هری) بدنیا آمد
- مکی عارفیادبود درگذشت زنده یاد عارف جهش
- برگزیده نقاشی هایبرگزیده نقاشی های
- برگردان شین میم شینپابلو پیکاسو ـ نقاش توده ها
- فرامرز دادرسخرسی که دو گروگان آلمانی را در ایران نجات داد
- منیر سپاسصدای خراباتیان کابل
- همت الله امین زینازيه اقبال دپښتوژبې غزلبوله سندرغاړې
- امان معاشر مصاحبۀ تلفونی خبرنگار مجلۀ نشریۀ زن با خانم پرستو بلبل خوش آواز کشور ما
- نگارنده : زلمی رزمی خانم پرستو مهریار ستاره همیشه محبوب هنرموسیقی بانوان کشور
- دکترحمید مفیدحمید جلیا مردیاز تبار هنر و خرد
- متن کامل دفاعیه جعفر پناهی تاریخ برخورد با هنرمندان را فراموش نمیکند
- حمید محویتأملاتی دربارۀ مفهوم سینمای ایران
- الف - محشور چشمان آبی چهره گلابی
- نو شته نذیر ظفرهنر مل ؛ هنر مل بود
- فضل الرحیم رحیم ممثل ، دایریکتر و صورتگری با جاذبه ئ از عشق و ا مید جهان فانی را وداع گفت
- دکتر بیژن بارانتطور موسیقی ایرانی
- نگارنده : زلمی رزمی نگاهی گذرا بزندگی وکارنامه های جلیل احمدمسحورجمال
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم منیر سپاس ، آوازخوان با استعداد کشور ما مقیم المان
- امان معاشرستار صابری هنرمند نقاش، نویسنده، و کارتونیست مستعد کشور
- امان معاشر،خبرنگار آزادسخنی چند با یک تن از جوهر شناسان
- نوشته : انجنیر صدیق قیام تال و لی یا ریتم
- نکارنده : زلمی رزمی مرگ رحیم مهریارآوازخوان خوش آواز وسابقه دار رادیوتلویزیون کشور
- همت الله امین زیله سندرغاړې نازيې اقبال سره ادبي مرکه
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم ببرک وسا ، موسیقیدان افغان مقیم المان
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد اینک سی و یک سال ازمرگ احمد ظاهر ، آوازخوان نسلها می گذرد او هنوز هم محبوب قلبهاست
- نگارنده : زلمی رزمیبیاد استاد فقید محمدحسین سرآهنگ
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با ممثل ورزیدهء تیاتر و سینما کشورما آقای زبیرپاداش مقیم المان
- انجنیر صدیق قیام انواع موسیقی در جهان
- انجنیرعبدالقادرمسعود ارواښاد استاد اولمیر زموږ د هیواد ویاړلي اوبرمیاله هنري څیره
- سید احمد ضیا (نوری) چراغ دیگری خاموش شد
- نوشته : انجنیر صدیق قیام راگ و تات
- نيلاب سلامبدرود « رودگر » با رود زندگی
- عبدالوکیل کوچیهنر وهنر مند
- نو شته نذیر احمد (ظفر)خنده ای اشکریز
- فضل الرحیم رحیم انیسه وهاب ، هنربیشه ء ممتاز کشورما جهان فانی را وداع گفت
- مرکچی: انجنیرعبدالقادرمسعود د خوږغږلرونکی سندرغاړی استادیارمحمدسره ځانګړی مرکه
- حمید محوینقدی در بارۀ «انجمن هنر در تبعید»
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با احمد پرویز آهنگساز و آواز خوان خوش صدا و با ذوق
- نوشته : انجنیر صدیق قیام مبدأ موسیقی و فولکولور
- فضل الرحیم رحیم گفت و شنود با محترم بشیر دژم ، هنرمند با سابقه عرصهء موسیقی افغانستان
- نوشته : انجنیر صدیق قیامدرک موسیـــــــــــــقی
- آصفه"صبا "یادی از پروفیسور غلام محمد میمنگی
- انجنــــــــــــیر صدیق قیام فراز ونشیب موسیقی در سر زمین ما
- مرکه کونکی انجنیر زلمی نصرتد محترم فرهاد «دولت زی» سره لنډه مرکه!
- نگارنده : زلمی رزمی جشنواره بزرگ موسیقی افغانی درشهرهامبورگ یک استثنا بود
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش سوم
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش دوم
- انجنیر صدیق قیام سرقت آثار ادبی دیگران گناه نابخشودنی است
- میهن فدا -- محشور به بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادچهارمین جشنواره ء اهدای جوایز تلویزیون آریانا، به بهترین های هنر موسیقی افغانستان، در شهر هامبورک المان
- رزمیآشیانه
- فضل الرحیم رحیمآیندهء درخشان در انتظار جوانی بنام احمد پرویز ، آواز خوانی با صدای سحر انگیز
- انجنير سيد احسان واعظی خرابات و نقش آن درسيمای فرهنگی کشورمان
- داکتر خاکستر تکه تکه تکه میشم
- زلمی رزمی دنیای هنروهنرمندان
- نگارنده : زلمی رزمیزما درهمه مرگ را زاد ایم
- رستم پیمانعلل "جاوید"انگی آمدظاهر
- هـ. دوستگُرمانی، یا شاگرد شدن نزد استاد موسیقی،رسم پسندیدۀ نگهداشتنی
- سيد مرتضي حسيني شاهترابينگاشتهاي برای "آخرین ملکهی زمین"
- نگارنده : زلمی رزمی به مناسبت درگذشت ( بلبل بدخشان )
- امان معاشر خبر نگار ازادگیتار نواز یما شپون در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر خبرنگار ازادسخنی با مجید قیام رییس مرکز فرهنگی و خانه مولانا در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر نمایشگاه نقاشی ستار صبوری در کنفرانس صلح جهانی در کانادا
- عبدالقدیر میرزاییگزارش از اهدای جوایز به هنرمندان موسیقی افغانستان در کالیفورنیا
- فضل الرحیم رحیم حشمت خان ،با همه ارزو ها نیکی که برای شگوفانی سینمائی کشورما داشت چشم از جهان بست
- فضل الرحیم رحیم داکتر واحد نظری ، دایرکتر ، سناریست و طنز نویس موفق کشور ما در بلجیم
- فضل الرحیم رحیم حفیظ کروندگر ، اواز خوان پرتلاش و با استعداد
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد(پردهُ سوم)
- امان معاشرموسیقی میراثمز گنجینه سی
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد( پردهٌ دوم)
- امان معاشرتنبوره بابه قیران
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد
- امان معاشر ستاره هنری از سمنگان در اسمان هنر موسیقی ما درخشید
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پر د ۀ پنجم
- فضل الرحیم رحیماستاد جلیل زلا ند ، شخصیت سرامد و ماندگار در موسیقی افغانستان
- فضل الرحیم رحیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور روی صحنه امد
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پردهّ سوم و چهارم
- نوشته : امید آذرخشپروفیسور امان الله " حیدرزاد"هنرمند والایی از تبار "مانی" و "بهزاد"
- فضل الرحیم رحیم حفیظ بخش ، غنچهء پرباری دست پرودهء شهنشاه غزل ، زنده یاد استاد رحیم بخش
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضليپر د ه د و م
- فر ستنده : نذ یر ظفر نما یشگاه آثار تا ریخی افغا نستان سوال بر انگیز است
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضلير و با ه مکا ر
- عبدل نصرت یک لحظه خاموشی
- ماريا دارو راحًیً چی وژارؤ په چیغو چیغو
- ترجمه از فرانسه توسط حمید محوی اتورانک هنر و هنرمند
- نويسنده: سيد مرتضي حسيني شاهترابينقد فيلم بادبادكباز يا گديپرانباز
- مترجم: انجنیرحفیظ اللــه زریـــر گنجینۀ در کابل
- زلمي رزمينگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثارزنده ياد ( نينواز)
- فضل الرحیم رحیم البوم " مادر" اولین کار هنری پیمان حبیب زی
- نو شته نذ یر (ظفر)سفیر دلها
- پشتون – ص – نبردموسيقي ،نوروزورسالت هاي ملي وميهني
- برگردان از یوسف آرینتا" تکسی در تاریکی" برنده اوسکاربهترین فلم مستند
- سعدشصت ساله گي ظاهرهويدا مبارک باد
- نگارنده: زلمی رزمیحضورزنان افغان درصحنه های تياتر
- سيد مرتضي حسيني شاه ترابينفوذ باليوود در افغانستان
- ترجمه ونوشته از :ظاهر دقیقجنگ چارلي ويلسون
- فضل الر حیم رحیم درسوگ و اندوهء شخصیت فرهنگی کشورما مرحوم ضیا قاریزاده
- نویسنده ظا هر دقیق تبصره وانتقاد یک هزاره مهاجر افغان از فلم گدی پرانباز
- فضل الر حیم رحیم گنجینه و پُند ک،اثر استثنائی هنر موسیقی کشور ما
- فضل الر حیم رحیم بصیر حید ر ، سینما گر موفق کشور ما
- فضل الرحیم رحیم مريم شريفي هنرپيشه موفق سينما
- اسد بودافرشتهاي با ناخنهاي سبز
- اسد بودا نسلكشي و منظره
- گزارشگر: ماریا یقینفیلم کوچه نارنجی
- فضل الر حیم رحیم گفت وشنود با دوشیزه رویا مالک، هنر پیشه سینماء خارج از کشور ما
- فضل الرحیم رحیم ظاهر هویدا ، با گامهای استوار از هنر موسیقی تا هنر هفتم ( سینما)
- فضل الر حیم رحیم با فريدون نيازی آشنا شويد
- فضل الر حیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور
- فضل الر حیم رحیم بزرگداشت از شصت ویک سالگی صاحب صدای سحرانگیز ، هنر مند نسلها احمد ظاهر و بیست هشتمین سالروز مرگ ان سرود گر جاویدان
- مهدی حق وردی طاقانکِیتحلیل سریال جواهری در قصر
- سید احمد ضیا نوریبه یاد نابغه و پروفیسور هنر موسیقی و آواز خوانی در افغانستان
- فضل الرحیم رحیم سخنان چند پيرامون موسيقي تکنو
- اسدالله کشتمند امیر جان صبوری «نیک مردی از تبار نیکان»
- تهيه وترتيب - صباحاول مي سرود هاي جاودانه
- فضل الرحيم رحيمبه ياد بود از استاد رفيق صادق فقيد
- فضل الر حیم رحیمفیروزه نشانهء از مقاومت در برابر غم و درد روزگار
- فضل الر حیم رحیم آشنايي با کارتونيست چيره دست کشورما
- نیلاب سلامتأملی بر "عطر" یا "سرگذشت یک جنایتکار"
- فضل الر حیم رحیمهنر کهکشانی
- فضل الرحیم رحیم شب موسیقی رپ
- فضل الر حیم رحیم پنجه های سحرآميز شيفته محشر مي کند
- فضل الر حیم رحیمساربان به زادگاهش برگشت
- حضرت ظریفی 60مین سالگرد تولدو 27 مین سال روز وفات احمد ظاهر
- فضل الرحیم رحیمبه بهانهء بیست وهفتمین سال مرگ بلبل شوریدهءکشور
- فضل الرحیم رحیم طنین آوازی که بارور شدن موسیقی کشور را نوید میدهد
- گزارشگر مشعلخبر فرهنگي
- فضل الرحیم رحيم ياد نصرت پارسا را گرامی ميداريم
- ساجدهازدرياي آرام شعرتاموج نوازشگر موسيقي
- فضل الرحیم رحیم آشنايي با کارگردان فلم گل محمد و درمحمد
- فضل الر حیم رحیم با سخي رحيمي آواز خوان خوب آشنا شويد
- زریر راوش سرود باستان
- فضل الرحیم رحیم اميد هنری فردای ميهن ما
- ارسالي سمسورهنر، حقيقت و سياست
- ارسالي سپيده صدفبابانوئل شخصيت جذاب سينماي جهان
- منيرسپاس بلخيتراوش اصالت ترنم و اسرار عشق
- زهره يوسفيرفيق ِ صادق ِ مردم
- ارسالي بنفشه ميتراگوگوش در گفتگو با روزنامه اينترنتى «روز»: از زندان تهران تا قفس لس آنجلس
- تهيه و تدوين از عبدالعزیزجهت نگاه مختصری به سير موسيقي در افغانستان
- استادصباحهنر و خلا قيت هنری
- آزمونچارلی چالین
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنرشرقي وغربي دربرگ هاي تاريخ
- زهره يوسفيپژواک در لايتناهي عشق و احساس
- ارسالي فرزاد ساحلسه جنبه نقد هنری
- ا ستا د صبا ح احمد ظاهرجا ودا نه مرد موسيقي کشو رما
- زهره يوسفيو بازهم ضايعه ی و اينبار هم جبران ناپذير
- تلخيص ا ز داکتر صيقلمروري برفيلم «اسكندر كبير» ساخته اليور استون
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنربي مانند ، نامه چارلي چاپلين به دخترش وجالبترين مصا حبه پسرچارلي چاپلين
- رستاخيزامروزما را با ارثـيه سياه خود تباه کرديد فردا يمان را به خو د ما وا گذ ا ريد !!!