چون که با کودک، سر و کارت فُتاد./ پس زبانِ کودکی، باید گُشاد. -مولانا
برای انتشار نور تنها دو راه وجود دارد. یا شمع باشی یا آینه ای که نور را منعکس کنی. ادیث وارتون
در 2کتیبه فوق مولانا ارتباط گیری را بنا به نوع مخاطب زبانی یا حسی مانند نقاشی و حرکتی قلمداد می کند. ادیث وارتون از تنهایی و محنت هنرمند اصل یا مقلد سخن می گوید.
از دهه 30ش به 40 ش در ایران گذار از هنر کلامی به هنر حسی می باشد. بیان کلامی به بیان صوتی-تصویری گذار کرد. روشن است که ابعاد این گذار تابع پیدایش افراد، ابزارها و نهادهای مدرن اند. هنر حسی می تواند از نوع بصری نقاشی/ فیلم یا اجرایی نمایش/ رقص و سمعی موسیقی/ دکلمه باشد. در این گذار وزن عروضی مشتق از ادب عرب به وزن هجایی گفتاری شبیه اوزان شعر ترکمن رسید. فروغ بهترین نمود این گذار کلام در 6 سال اول به حس در 6 سال آخر حیات هنری می باشد.
نمونه های فراوان افراد، ساختار، ابزار را می توان نام برد. افراد: اخوان، فروغ، سپهری، دکتر ه. کاووسی از کارگردانی به نقد فیلم، ویگن از خوانندگی به فیلم، دکتر ساعدی از داستان به نمایش/ لال بازی، گلستان از داستان به مستند، کیمیایی از انتشارات طرفه به فیلم هنری-تجاری به فیلم سیاسی-اجتماعی، فرخ غفاری از فیلمبرداری به نقد/ مدیریت هنری ، هنرمندی از ترجمه به رادیو، صابری از نمایش به فیلم، بیضایی از نویسندگی به کارگردانی، تهیه کنندگان از سرمایه گذاری در زمین به فیلم.
ساختار: تئاتر آناهیتا، 3 دانشکده هنرهای دراماتیک، علوم ارتباطات، صدا و سیما، سینه کلوپ تهران، جشنواره جهانی فیلم تهران، هنرهای زیبا، مرکز تلویزیون در شهرها، آتلیه های نقاشی، تالارها، محلهای کنسرت، کلاس موسیقی. ابزار: دوربینهای فیلمبرداری، نشریات مجله موسیقی، هنر و سینما، ستاره سینما، دستگاههای ضبط صوت/ صدابرداری، نورپردازی، استودیو های پارس فیلم، عصر طلایی، سازمان تلویزیون ملی ایران، تئاتر شهر، سالن 4سو، تالار وحدت.
در دهه 40ش جنبش فکری ایران با مراوده با خارج دگردیسی یافت؛ یعنی محافل هنری ایران از کلام شعر و داستان بومی به هنر نقاشی و فیلم جهانی گذار کردند. لذا وجه غالب ارتباط گیری از زبان کلامی و فردی به هنر حسی و گروهی توسعه یافت. حول و حوش هنرمندان 2زیستی شعر کلامی و هنر حسی- استودیو، آتلیه، منقد، بازیگر، تئاتر، کارگردان، تکنیسین، دوبلر، ابزار فنی، سالن، تهیه کننده/ سرمایه گذار، برنامه صدا و سیما، رادیو، تلویزیون، نشریات- پیدا شدند. گرچه برخی نقادها مانند سی تی سکن بوده؛ در هنرمند دنبال عیب میگشتند.
تقویم فعالیت فیلمی فروغ
۱۳۳۶ سفر به آلمان و ایتالیا. مطالعه نقاشی، فیلم، زبانهای ایتالیایی، آلمانی، فراسه.
۱۳۳۷ تابستان- رفتن فروغ ۲۳ ساله با رحمت الهی و سهراب دوستدار به کارگاه فیلم گلستان برای شغل دفتری.
۱۳۳۸ سفر به انگلستان برای مطالعهٔ سینما و امور تشکیلاتی فیلم.
۱۳۳۹ بازی در فیلم مستند مراسم خواستگاری، به سفارش مؤسسهٔ فیلم ملی کانادا. تهیهٔ قسمت 3 مستند آب و گرما.
۱۳۴۰ سفر دوم به انگلستان برای مطالعهٔ امور سینمایی. در بازگشت، تهیه یک فیلم کوتاه برای مؤسسهٔ کیهان با همکاری سهراب سپهری.
۱۳۴۱ سفر به تبریز برای مقدمات مستند بهکده بابا باغی. سفر مجدد ۱۲ روزه همراه 3 تن برای فیلم برداری خانه سیاه است.
۱۳۴۲ نوشتن فیلمنامه زندگی یک زن ایرانی، فیلم ساخته نشد. بازی در نمایش 6 شخصیت در جستجوی نویسنده از پیراندللو، کارگردان پری صابری. زمستان- دریافت جایزهٔ بهترین فیلم مستند خانه سیاه است از جشنواره اوبرهاوزن. فروغ در باره جایزه گفت: جایزه چه معنی دارد. من لذتی را که باید میبردم از کار بردهام. ممکن است یک عروسک هم به من بدهند. عروسک چه معنی دارد؟ جایزه هم عروسک است!
۱۳۴۳ همکاری در فیلم خشت و آینه گلستان. چاپ تولدی دیگر با شمارگان 3 هزار نسخه، انتشارات مروارید. ترجمهٔ نمایشنامهٔ ژان مقدس برنارد شاو دربارهٔ زندگی ژاندارک. قرار بود با فروغ در نقش ژاندارک روی صحنه بیاید. ترجمهٔ سیاحتنامهٔ هنری میلر در یونان، ستون زندگی ماروسی. چاپ برگزیدهٔ اشعارش.
۱۳۴۴ تهیهٔ فیلم نیم ساعته یونسکو از زندگی فروغ، به پاس شعر و هنر او در سطح جهان. سفر برتولوچی به ایران برای مشاورت با گلستان در باره فیلم نفتی؛ فیلمبرداری 15 دقیقه از زندگی فروغ.
۱۳۴۵ شرکت در دومین فستیوال فیلم پزارو، ایتالیا. پیشنهاد اقامت و ساختن فیلم در سوئد به فروغ، قبول فروغ. پیشنهاد ناشران آلمان، سوئد، انگلستان، فرانسه برای ترجمه و چاپ اشعار به فروغ. مرگ در 4 عصر دی در حادثهٔ اتومبیلش.
در تابستان 1337 کار فروغ ماشیننویسی فارسی و جواب تلفنها بود.. اما تا پاییز به کار تقسیمبندی و ثبت مشخصات نماهای مستندهای تهیه شده در کارگاه فیلم گلستان ارتقاء یافت. در این کارگاه- واقع در خيابان احتشاميهء شميران- اخوان ثالث، ناصر تقوائی قصه نويس، ذکريا هاشمی هم کار می کردند.
فروغ 3 استعداد ارثی شعری، تصویری، اجرایی داشت. این استعدادها مهارتهای دماغی و جسمی مانند تخیل، خلاقیت، بیان، رنگ، نور، فرم، عضلات چهری و تن را شامل می شدند. اصولا مهارتهای فرد تا 20% در ژن او حاصل کروموزومهای پدر و مادر و بقیه اکتسابی از محیط شامل آموزش، پرورش، خوراک می باشند.
قابلیت کلامی مربوط به حافظه قوی زبانی، خاطرات اپیزودیک، تشخیص مفاهیم در مثلث ورنیکه، می باشد. توان حسی مربوط به حافظه حساس آوایی، بینایی، اجرایی در مثلث بروکا برای فعالیت عضلات صوتی، صورتی، حرکتی می باشد. پدر و مادر او هم نیروی ایجابی برای کسب داده های شعر کلاسیک، عواطف، وجدان اجتماعی، اعتقادات، دیگر کارکردهای مغزی مانند تخیل، خلاقیت، حل مسئله، برنامه ریزی، بیان بودند. زندگی در امیریه با شلوغی محل لهجه تهرانی او را صیقل داد. او نیمه اول عمر هنری دهه 30ش را در شعر و نیمه دوم را در فیلم گذراند.
در دبستان، دبیرستان، هنرستان مهارت نقاشی خود را توسعه داد. پتگر، خانم حائری، بعد سهراب سپهری استعداد بصری او را در جهت نقاشی تلطیف و تشویق کردند. خواندن کتب و مجلات، دیدن فیلمها و نقاشیها- ذهن او را به جریانهای ادبی و هنری وصل می کردند. آتلیه پتگر 4راه تقاطع پهلوی و شاه بود. با رفتن به کانون فیلم، نمایش، نمایشگاه نقاشی و بحث با روشنفکران پایتخت کنجکاوی، حل مسئله، تخیل، بیان او تقویت شدند.
فروغ 3 سبک بیان را در 5 کتاب شعرش تجربه کرد: 1- کلاسیک عاشقانه در قالب 4پاره با اوزان عروضی با زحافات مطبوع فردی. 2- گفتار تهرانی در شعر به علی گفت.. به روال پریای شاملو. 3- نثر آهنگین با وزن هجایی در شعر بلند ایمان بیآوریم. آیا این گذار از مرحله پیشامدرن به مدرن در رشد فکری او بود یا اثرپذیری ذهنی از تغییر اجتماعی؟
پرویز بهرام، بازیگر، گوینده و دوبلور سینما در خاطرات من از فروغ، نوشت: فروغ در دوبلهء فیلم مهر هفتم برگمن به جای همسر دلقک سخن گفت. او در فیلم ناتمام دریا ی گلستان با فروغ همبازی بود. برگمن 1918-2007 کارگردان سوئدی، مهر هفتم را 1957 در باره عیاری در قرون وسطا ساخت که در بازی شطرنج نقش مرگ را بازی می کند.
گذار از هنر کلامی شعر، اوزان عروضی، مناسبات پدرسالاری در نیمه اول حیات 16-23 سالگی به هنر بصری فیلم، اوزان هجایی، حقوق فردیت مدرن در نیمه دوم حیات 23-32 سالگی چگونه اتفاق افتاد؟ آیا این گذار از 3 فاز فردی کلامی، گروهی نقاشی، اجتماعی فیلم تشکیل می شد؟ آیا این استحاله در اجتماع بیرون از و سپس بازتاب در ذهن فروغ اتفاق می افتاد؟
آیا یک فلسفه/ کلیت مشترک مثلا پوچی باعث شباهت هنر هدایت و فروغ است؟ آیا یافتن ساختار در ژرفا در آثار هنری کمک به فرمولبندی این فلسفه می کند؟ برای نمونه اکثر اشعار فروغ شرح حال/ اتوبیوگرافیک بوده؛ ساختار در ژرفای واحد من-تو- او/ آن یا شیئ ثالث دارند. ساختار در ژرفا را در شعر و فیلم نیز می توان یافت. آیا چینش/ سکانس خطی یا دایره ای مفصلها/ نماهای فیلم فراتر از معنای گذشت زمان تقویمی- علیت بین علت و معلول، مناسبات قیاسی یا بصیرتی intuitionبین فرد و محیط یا جزء و کل، مسئله و حل، روابط نامشهود بین اشیاء در ذهن شاعر و خواننده را تداعی می کند؟ رک پانویس.
محیط فروغ 3 عامل مهم در مراحل حیاتش داشت. نقش پدر در فراوانی شعر عروضی کلاسیک خانه کودکی، دوستی سپهری در تلطیف هنر بصری نقاشی نوجوانی پس از طلاق و سفر ایتالیا، اشتغال در کارگاه فیلم گلستان در خلاقیت فیلمی. این عوامل بیرونی پرورش 80% مهارتهای شعر، نقاشی، فیلم او بر بنیان 20% ژنتیک قابلیت او تعیین کننده اند. زیرا این 3 فرد یعنی پدر، سپهری، گلستان از اعجوبه های عظیم اثرگذار زندگی فروغ بودند. ژن غالب استعداد ادبی در خواهر و برادران فروغ هم دیده می شود.
قوانین وراثت 2 نوع ژن- غالب با بروز کامل و مغلوب یا خفته- را ودیعه از اولیا در کودک را برای انتقال صفات ارثی تایید می کنند. مندل، اسوالد ایوری، واتسون، کریک- انتقال صفات از پدر و مادر به کودک را در بسته های ژنتیک 23 زوج کروموزون فرموله کردند. در آزمایشات سده 20م تا 20% استعدادهای فرد ارثی قلمداد می شوند. پس ژن ادبی پدر و مادر در احتمال وقوع در کودک بصورت ترکیب زیر غالب/ غالب، غالب/ مغلوب، مغلوب/ غالب، مغلوب/ مغلوب در می آید که 3 مورد از 4 مورد یعنی 75% ژن ادبی انتقال می یابد.از 6 فرزند این خانواده، 3 یعنی فریدون، فروغ، پوران ژن ادبی غالب داشتند.
در بهمن 1344 مجلهء زن روز، فروغ به سینما و مستند خشت و آیینه گلستان می پردازد. برتولوچی سینماگر ایتالیا در تهران برای مشاورت در امور فیلمبرداری صنعت نفت بود. او در گفتگو با فروغ، میپرسد: چه رابطه ای میان روشنفکران ایرانی با مکتبهای ادبی و همچنین با مردمشان وجود دارد؟
فروغ، پرسش مکتبهای ادبی را نشنیده گرفته؛ به بخش دوم نیز پاسخی عامیانه می دهد. در این دیدار برتولوچی فیلم کوتاهی دربارهء زندگی فروغ انجام داد؛ نیز فروغ نامه ای برای تخفیف حکم اعدام نیکخواه برای بردن بمیان رسانه های ایتالیا باو داد. او در حلقه دوستان آنتونیونی و ثریا اسفندیاری در روم بود.
منابع. http://www.cinemaee.com/articleview.php?cat=12&id=461 2012/11/1
http://www.irandocfilm.org/historyfa.asp
http://honaremotaali.com/NewsDetail.aspx?itemid=143
http://aminalijani.persianblog.ir/post/8 امین علیجانی گنجی: مستند سازی در ایران.
http://www.youtube.com/watch?v=BNXnCdxoGw8 3گانه جام جان: شعر و نویسندگی فروغ فرخزاد.
http://www.youtube.com/watch?v=ETzIhfDML2c&feature=context-cha ناصر صفاریان 3 مستند زندگی فروغ فرخزاد.
http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=48048 چهرهی زن در شعر احمد شاملو: مجید نفیسی.
http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=48025 فروغ "باب" گذار شعر مدرن به پسامدرن: دکتر بیژن باران. عشق اول و آخر http://forougham.blogfa.com/page/baran5.aspx فروغ فرخزاد -دکتر بیژن باران
www.imdb.com/ بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها.
پانویس. دکتر سیروس شمیسا، نگاهی به فروغ فرخزاد: نقد محاکاتی/ مقلدی Mimetic criticism- فروغ شاعری است اصیل و به قول فرنگی ها اورژینال به دو دلیل واضح: ا- محاکات او عموما از نسخه های اصلی است. خود به جهان درون و بیرون نگاه کرده است نه این که جهان درون و بیرون را در نگاه این و آن جسته باشد. از این و آن پرسیده باشد که چه دیده اند و آن ها را بازگو کند.
2- از اموری محاکات کرده است یعنی اشیاء و اموری را دیده است که قبل از او معمولا موضوع محاکات شاعران دیگر نبوده است. شاعران دیگر آن ها را ندیده بودند. گویی آن اشیاء و امور اصلا در جهان قبل از فروغ وجود نداشته است. هر شاعر بزرگی با طرح مسائل تازه همواره به جهان قبل از خود می افزاید.
نگاه های فروغ به جهان درون و بیرون نوعا اصیل و تازه اند. محاکات عمده به وسیله ی تشبیه و استعاره صورت می گیرد. تشبیهات و استعارات فروغ غالبا نو اند؛ وجه شبه ها دلالت بر نگاه های نوین او دارند. بهر حال او یکی از شاعرانی است که لااقل چندین تابلوی بدیع به موزه ی ادبیات فارسی افزود. زندگی را که هر روز من و شما می بیننیم و تجربه می کنیم، چنین اصیل و موثر نقاشی میکند:
زندگي شايد
يك خيابان درازست كه هر روز زني با زنبيلي از آن مي گذرد
زندگي شايد
ريسمانيست كه مردي باآن خود را از شاخه مي آويزد
زندگي شايد طفليست كه از مدرسه بر مي گردد
زندگي شايد افروختن سيگاري باشد ،در فاصله ي رخوتناك دو همآغوشي
يا عبور گيج رهگذري باشد
كه كلاه از سر بر مي دارد
و به يك رهگذر ديگر با لبخندي بي معني مي گويد “صبح بخير”
زندگي شايد آن لحظه ي مسدوديست
كه نگاه من ،در ني ني چشمان تو خود را ويران مي سازد
و در اين حسي است
كه من آن را با ادراك ماه و با دريافت ظلمت خواهم آميخت
November 3rd, 2012
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- ماریا دارواســـد الله آرام هنرمند تیاتر افغانستان به جاویدانگی پیوست
- نویسنده و مرتب عبدالله « وفا»یادی از استاد حفیظ الله « وفا » نورستانی
- سید احمد ضیا نوری روان مطهر و بزرگ استاد ( بیسد) شاد
- میرعبدالواحد ساداتصدای آشنای کریم از ام البلاد قدیم
- ماریا داروبیسد کی بود؟
- زلمی رزمیدرسوگ ازدست دادن استادعبدالقیوم بیسد
- نگارنده: زلمی رزمییادی ازبلبل توده ها مومن جان (بیلتون)
- فرستنده: آصف بره کیفلم یوسف بره کی برندۀ عالی ترین جائزۀ جشنوارۀ جهانی 2013 فلم های کوتاه دانشجویی مونترآل شد
- آصف بره کیدیر کاندیدات
- امان معاشرآریانا سعید با هنر ستوده
- نگارنده : زلمی رزمیمروری برکارنامه هنری وحید قاسمی
- نکارنده : زلمی رزمییادی از رحیم مهریار(سلطان غزل) هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمییادواره احمدظاهر آوازه خوان حنجره طلائی
- زلمی رزمییادی ازاستاد محمدحسین سرآهنگ سرتاج موسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ستاره تابناک و بی بدیل هنر موسیقی افغانستان احمد ظاهر شهید
- امان معاشر ، خبرنگار آزادوحیدامید پیشقراول (راک ان رول)درموسیقی افغانستان
- سید احمد ضیا نوری ( مهریار) که مهرش بدل باقیست
- نگارنده : زلمی رزمییادی از نصرت پارسا
- زلمی نصرتتل پاتي ظاهر« هویدا«
- نگارنده: زلمی رزمی نگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثار زنده ياد ( نينواز )
- بشیر دژم یادی از مرحوم استاد ننگیالی(کارمند شایسته فرهنگ جمهوری افغانستان )
- بشیر دژم هفته تجلیل وقدر دانی از آوازخوان جوان ومحبو ب امُیــــــــــــدنظامی
- بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )تجلیل وبزرگداشت از هنرمند ا ین هفته موسیقی ما (بشـــــــــیر احمـــــــــد کــــــــندهاری)
- زلمی رزمیاستاد جلیل زلاند و هفت دهه عشق با موسیقی
- سجیه الهه (احرار) انستیوت ملی موسیقی افغانستان
- نذیر احمد ظفر سالاران هنر در مهاجرت
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادعتیق مزاری ، صاحب صدای سحر انگیزی که به مطرح شدن نیاز دارد
- دکتر بیژن بارانربعه سینماگران: رهنما، غفاری، کاووسی، گلستان
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل وقدر دانی از هفته ای (استاد رحمت الله عامر، نغمه سرا )
- اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان تجلیل از هفته ای (استاد حسن هاشمی)
- بشیر دژم یادی از استاد گرامی محمد حسین ارمان
- دکتر بیژن بارانفروغ و فیلم
- داکتر آرینیادی ازظاهر هویدا
- نگاهي اجمالي به زندگي نامه هنري احمد پرویزآهنگسازوترانه سرای جوان وخوش صدا
- شیرین نظیری فعال حقوق زنبانوافسانه ستاره هنرموسیقی افغانستان
- نگارنده: زلمی رزمیهمایون سخی نوازنده پنجره طلائی هموطن ما در یک نگاه
- عطا احمدىراجش كنا ستاره سينماى هند درگذست
- سید احسان " واعظی "استاد محمد حسین سر آهنگ( بخش دوم )
- سید احسان واعظی پایه های مستحکم خرابات کابل
- سید احمد ضیا نوری سلام به این مرد با وقار از روز ازل تا لحظهء غروب
- ماریا دارو الحاج عبدالمحمد همآهنگ
- نگارنده: زلمی رزمیشاخه گلی به احمدظاهر
- نگارنده : زلمی رزمیبه یادمان سومین سالگرد درگذشت خانم ژیلا آوازه خوان سابقه دار رادیو و تلویزیون کشور
- نوشته داکتر عارف پژمانهماهنگ ، صدايی کابليان، خاموش شد!
- ولی محمد« نورزی»د استاد هم آهنګ په یاد
- عطا احمدىبازهم صداى دلنواز ديگرى خاموش شد!
- همایون باختریانیغلام محمد مصور میمنه گی پیشاهنگ هنر نقاشی مصور
- رسول پویاندر مجلس استاد محد علی عطار هروی
- دکتر بیژن بارانوزن هجایی سرود سراومد زمستون
- اسماعیل هوشیارفاصله فتوای دیروز تا به امروز !
- امان معاشر،خبرنگار آزاد فلم برقع در فستیوال بین المللی فلم های مستند درونکوور کانادا
- دکتر بیژن بارانگویشهای ترانه و سرود
- نگارنده : زلمی رزمیسینمای افغانی درکجا ایستاده است؟
- نوشته : ماریا دارو آنکه هویدا بود ناپیدا شد مگر طنین صدایش که آخرین بار شینیدم در گوشهایم ظنین انداز است
- عبدالو کیل کوچی ظاهر هویدا به جا ودانگی پیوست
- ولی محمد نورزیدافغانستان نامتو سندرغاړی ظاهرهویدا په آلمان کي په حق ورسیدې
- نگارنده : زلمی رزمیمرگ هنرمند درغربت
- عطا احمدىظاهر هويدا آوازخوان نسلهاى ديروز،امروز و فردا ى كشور درگذشت
- حمید محویبرتولت برشت دربارۀ سینما (1931-1933)
- نقدی از همایون کریمپورهمسایه
- دکتر بیژن بارانمحبوبترین سرود ایرانی- سراومد زمستون
- نگارنده : زلمی رزمینگرش کوتاهی دربارهٔ شخصیت هنری نجیب رستگار
- سیامک ستودهگلشیفته فراهانی خراشی بر پوست شب
- نگارنده: زلمی رزمیاستادهماهنگ چهره سرشناس و بنام هنرموسیقی سرزمین ما دربستربیماری
- سید احمد ضیا نوریضایعهء فرهنگی
- نگارنده : زلمی رزمیتواب وهاب هنرمندچیره دست و قابل افتخار برای جامعه افغانی
- کریم پوپلصفدر توکلی
- نیلاب موج سلامفریدا کالو، لیوتروتسکی، اندری برتون، نمایشگاه پاریس
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (2)
- صالحه رشیدیدر حقيقت فلم مدرسه افتتاح شد !
- برگردان میم حجرییوهانای مقدس کشتارگاه ها (1)
- عطا احمدىجگجيت سينگ شهنشاه غزل خاموش شد
- ارسالی ش اسحاق زیدرگذشت شهنشاۀ غزل، جگجیت سنگ
- باز گل بدخشیکریم پوپل
- برای ویکتور خارا یازده سپتامبر
- نگارنده : زلمی رزمی تبصره ای پیرامون ( تبصره گذرا بر تدویر نشست فرهنگی کشورهالند) و جوایز سینمایی شهر فرانکفورت
- شبی در پای نوای دلنواز موسیقی با حبیب قادری فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد
- ارسالی شین میم شینفرزند «وین سرخ»
- زلمی رزمییادمان اولین سالگرددرگذشت رحیم مهریار
- زلمی رزمینگاهی به ویدیوهای افغانی و ویدیوسازان
- محمدرضا راثی پورسردسته ابلهان تهران
- ازکریم پوپلبابه قِران
- ماریا داروتداوی جناب امانی هنرمند خوش آواز آغاز گردید
- نوشته نذیر ظفربلبلی که ترانه ندارد
- فرشید رویاییکمانکشی های مروت
- نگارنده : زلمی رزمی امیرجان صبوری هنرمندی که با دختر(هری) بدنیا آمد
- مکی عارفیادبود درگذشت زنده یاد عارف جهش
- برگزیده نقاشی هایبرگزیده نقاشی های
- برگردان شین میم شینپابلو پیکاسو ـ نقاش توده ها
- فرامرز دادرسخرسی که دو گروگان آلمانی را در ایران نجات داد
- منیر سپاسصدای خراباتیان کابل
- همت الله امین زینازيه اقبال دپښتوژبې غزلبوله سندرغاړې
- امان معاشر مصاحبۀ تلفونی خبرنگار مجلۀ نشریۀ زن با خانم پرستو بلبل خوش آواز کشور ما
- نگارنده : زلمی رزمی خانم پرستو مهریار ستاره همیشه محبوب هنرموسیقی بانوان کشور
- دکترحمید مفیدحمید جلیا مردیاز تبار هنر و خرد
- متن کامل دفاعیه جعفر پناهی تاریخ برخورد با هنرمندان را فراموش نمیکند
- حمید محویتأملاتی دربارۀ مفهوم سینمای ایران
- الف - محشور چشمان آبی چهره گلابی
- نو شته نذیر ظفرهنر مل ؛ هنر مل بود
- فضل الرحیم رحیم ممثل ، دایریکتر و صورتگری با جاذبه ئ از عشق و ا مید جهان فانی را وداع گفت
- دکتر بیژن بارانتطور موسیقی ایرانی
- نگارنده : زلمی رزمی نگاهی گذرا بزندگی وکارنامه های جلیل احمدمسحورجمال
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم منیر سپاس ، آوازخوان با استعداد کشور ما مقیم المان
- امان معاشرستار صابری هنرمند نقاش، نویسنده، و کارتونیست مستعد کشور
- امان معاشر،خبرنگار آزادسخنی چند با یک تن از جوهر شناسان
- نوشته : انجنیر صدیق قیام تال و لی یا ریتم
- نکارنده : زلمی رزمی مرگ رحیم مهریارآوازخوان خوش آواز وسابقه دار رادیوتلویزیون کشور
- همت الله امین زیله سندرغاړې نازيې اقبال سره ادبي مرکه
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد گفت و شنود با محترم ببرک وسا ، موسیقیدان افغان مقیم المان
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزاد اینک سی و یک سال ازمرگ احمد ظاهر ، آوازخوان نسلها می گذرد او هنوز هم محبوب قلبهاست
- نگارنده : زلمی رزمیبیاد استاد فقید محمدحسین سرآهنگ
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با ممثل ورزیدهء تیاتر و سینما کشورما آقای زبیرپاداش مقیم المان
- انجنیر صدیق قیام انواع موسیقی در جهان
- انجنیرعبدالقادرمسعود ارواښاد استاد اولمیر زموږ د هیواد ویاړلي اوبرمیاله هنري څیره
- سید احمد ضیا (نوری) چراغ دیگری خاموش شد
- نوشته : انجنیر صدیق قیام راگ و تات
- نيلاب سلامبدرود « رودگر » با رود زندگی
- عبدالوکیل کوچیهنر وهنر مند
- نو شته نذیر احمد (ظفر)خنده ای اشکریز
- فضل الرحیم رحیم انیسه وهاب ، هنربیشه ء ممتاز کشورما جهان فانی را وداع گفت
- مرکچی: انجنیرعبدالقادرمسعود د خوږغږلرونکی سندرغاړی استادیارمحمدسره ځانګړی مرکه
- حمید محوینقدی در بارۀ «انجمن هنر در تبعید»
- فضل الرحیم رحیم گفت وشنود با احمد پرویز آهنگساز و آواز خوان خوش صدا و با ذوق
- نوشته : انجنیر صدیق قیام مبدأ موسیقی و فولکولور
- فضل الرحیم رحیم گفت و شنود با محترم بشیر دژم ، هنرمند با سابقه عرصهء موسیقی افغانستان
- نوشته : انجنیر صدیق قیامدرک موسیـــــــــــــقی
- آصفه"صبا "یادی از پروفیسور غلام محمد میمنگی
- انجنــــــــــــیر صدیق قیام فراز ونشیب موسیقی در سر زمین ما
- مرکه کونکی انجنیر زلمی نصرتد محترم فرهاد «دولت زی» سره لنډه مرکه!
- نگارنده : زلمی رزمی جشنواره بزرگ موسیقی افغانی درشهرهامبورگ یک استثنا بود
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش سوم
- میهن فدا -- محشوربه بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر بخش دوم
- انجنیر صدیق قیام سرقت آثار ادبی دیگران گناه نابخشودنی است
- میهن فدا -- محشور به بهانه هشتاد سالگی لتا منگیشکر
- فضل الرحیم رحیم خبرنگار آزادچهارمین جشنواره ء اهدای جوایز تلویزیون آریانا، به بهترین های هنر موسیقی افغانستان، در شهر هامبورک المان
- رزمیآشیانه
- فضل الرحیم رحیمآیندهء درخشان در انتظار جوانی بنام احمد پرویز ، آواز خوانی با صدای سحر انگیز
- انجنير سيد احسان واعظی خرابات و نقش آن درسيمای فرهنگی کشورمان
- داکتر خاکستر تکه تکه تکه میشم
- زلمی رزمی دنیای هنروهنرمندان
- نگارنده : زلمی رزمیزما درهمه مرگ را زاد ایم
- رستم پیمانعلل "جاوید"انگی آمدظاهر
- هـ. دوستگُرمانی، یا شاگرد شدن نزد استاد موسیقی،رسم پسندیدۀ نگهداشتنی
- سيد مرتضي حسيني شاهترابينگاشتهاي برای "آخرین ملکهی زمین"
- نگارنده : زلمی رزمی به مناسبت درگذشت ( بلبل بدخشان )
- امان معاشر خبر نگار ازادگیتار نواز یما شپون در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر خبرنگار ازادسخنی با مجید قیام رییس مرکز فرهنگی و خانه مولانا در شهر وانکوور کانادا
- امان معاشر نمایشگاه نقاشی ستار صبوری در کنفرانس صلح جهانی در کانادا
- عبدالقدیر میرزاییگزارش از اهدای جوایز به هنرمندان موسیقی افغانستان در کالیفورنیا
- فضل الرحیم رحیم حشمت خان ،با همه ارزو ها نیکی که برای شگوفانی سینمائی کشورما داشت چشم از جهان بست
- فضل الرحیم رحیم داکتر واحد نظری ، دایرکتر ، سناریست و طنز نویس موفق کشور ما در بلجیم
- فضل الرحیم رحیم حفیظ کروندگر ، اواز خوان پرتلاش و با استعداد
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد(پردهُ سوم)
- امان معاشرموسیقی میراثمز گنجینه سی
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد( پردهٌ دوم)
- امان معاشرتنبوره بابه قیران
- دوکتور بشير افضلي وخانم ايلزا افضليسلطان و چهار دزد
- امان معاشر ستاره هنری از سمنگان در اسمان هنر موسیقی ما درخشید
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پر د ۀ پنجم
- فضل الرحیم رحیماستاد جلیل زلا ند ، شخصیت سرامد و ماندگار در موسیقی افغانستان
- فضل الرحیم رحیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور روی صحنه امد
- دوکتوربشير افضلي وخانم ايلزا افضلي روباه مکار پردهّ سوم و چهارم
- نوشته : امید آذرخشپروفیسور امان الله " حیدرزاد"هنرمند والایی از تبار "مانی" و "بهزاد"
- فضل الرحیم رحیم حفیظ بخش ، غنچهء پرباری دست پرودهء شهنشاه غزل ، زنده یاد استاد رحیم بخش
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضليپر د ه د و م
- فر ستنده : نذ یر ظفر نما یشگاه آثار تا ریخی افغا نستان سوال بر انگیز است
- دوکتور بشير افضلي و خانم ايزا افضلير و با ه مکا ر
- عبدل نصرت یک لحظه خاموشی
- ماريا دارو راحًیً چی وژارؤ په چیغو چیغو
- ترجمه از فرانسه توسط حمید محوی اتورانک هنر و هنرمند
- نويسنده: سيد مرتضي حسيني شاهترابينقد فيلم بادبادكباز يا گديپرانباز
- مترجم: انجنیرحفیظ اللــه زریـــر گنجینۀ در کابل
- زلمي رزمينگاهی به زندگی، شيوۀ کار وآثارزنده ياد ( نينواز)
- فضل الرحیم رحیم البوم " مادر" اولین کار هنری پیمان حبیب زی
- نو شته نذ یر (ظفر)سفیر دلها
- پشتون – ص – نبردموسيقي ،نوروزورسالت هاي ملي وميهني
- برگردان از یوسف آرینتا" تکسی در تاریکی" برنده اوسکاربهترین فلم مستند
- سعدشصت ساله گي ظاهرهويدا مبارک باد
- نگارنده: زلمی رزمیحضورزنان افغان درصحنه های تياتر
- سيد مرتضي حسيني شاه ترابينفوذ باليوود در افغانستان
- ترجمه ونوشته از :ظاهر دقیقجنگ چارلي ويلسون
- فضل الر حیم رحیم درسوگ و اندوهء شخصیت فرهنگی کشورما مرحوم ضیا قاریزاده
- نویسنده ظا هر دقیق تبصره وانتقاد یک هزاره مهاجر افغان از فلم گدی پرانباز
- فضل الر حیم رحیم گنجینه و پُند ک،اثر استثنائی هنر موسیقی کشور ما
- فضل الر حیم رحیم بصیر حید ر ، سینما گر موفق کشور ما
- فضل الرحیم رحیم مريم شريفي هنرپيشه موفق سينما
- اسد بودافرشتهاي با ناخنهاي سبز
- اسد بودا نسلكشي و منظره
- گزارشگر: ماریا یقینفیلم کوچه نارنجی
- فضل الر حیم رحیم گفت وشنود با دوشیزه رویا مالک، هنر پیشه سینماء خارج از کشور ما
- فضل الرحیم رحیم ظاهر هویدا ، با گامهای استوار از هنر موسیقی تا هنر هفتم ( سینما)
- فضل الر حیم رحیم با فريدون نيازی آشنا شويد
- فضل الر حیم فلم سیاسی و انتباهی پروفیسور
- فضل الر حیم رحیم بزرگداشت از شصت ویک سالگی صاحب صدای سحرانگیز ، هنر مند نسلها احمد ظاهر و بیست هشتمین سالروز مرگ ان سرود گر جاویدان
- مهدی حق وردی طاقانکِیتحلیل سریال جواهری در قصر
- سید احمد ضیا نوریبه یاد نابغه و پروفیسور هنر موسیقی و آواز خوانی در افغانستان
- فضل الرحیم رحیم سخنان چند پيرامون موسيقي تکنو
- اسدالله کشتمند امیر جان صبوری «نیک مردی از تبار نیکان»
- تهيه وترتيب - صباحاول مي سرود هاي جاودانه
- فضل الرحيم رحيمبه ياد بود از استاد رفيق صادق فقيد
- فضل الر حیم رحیمفیروزه نشانهء از مقاومت در برابر غم و درد روزگار
- فضل الر حیم رحیم آشنايي با کارتونيست چيره دست کشورما
- نیلاب سلامتأملی بر "عطر" یا "سرگذشت یک جنایتکار"
- فضل الر حیم رحیمهنر کهکشانی
- فضل الرحیم رحیم شب موسیقی رپ
- فضل الر حیم رحیم پنجه های سحرآميز شيفته محشر مي کند
- فضل الر حیم رحیمساربان به زادگاهش برگشت
- حضرت ظریفی 60مین سالگرد تولدو 27 مین سال روز وفات احمد ظاهر
- فضل الرحیم رحیمبه بهانهء بیست وهفتمین سال مرگ بلبل شوریدهءکشور
- فضل الرحیم رحیم طنین آوازی که بارور شدن موسیقی کشور را نوید میدهد
- گزارشگر مشعلخبر فرهنگي
- فضل الرحیم رحيم ياد نصرت پارسا را گرامی ميداريم
- ساجدهازدرياي آرام شعرتاموج نوازشگر موسيقي
- فضل الرحیم رحیم آشنايي با کارگردان فلم گل محمد و درمحمد
- فضل الر حیم رحیم با سخي رحيمي آواز خوان خوب آشنا شويد
- زریر راوش سرود باستان
- فضل الرحیم رحیم اميد هنری فردای ميهن ما
- ارسالي سمسورهنر، حقيقت و سياست
- ارسالي سپيده صدفبابانوئل شخصيت جذاب سينماي جهان
- منيرسپاس بلخيتراوش اصالت ترنم و اسرار عشق
- زهره يوسفيرفيق ِ صادق ِ مردم
- ارسالي بنفشه ميتراگوگوش در گفتگو با روزنامه اينترنتى «روز»: از زندان تهران تا قفس لس آنجلس
- تهيه و تدوين از عبدالعزیزجهت نگاه مختصری به سير موسيقي در افغانستان
- استادصباحهنر و خلا قيت هنری
- آزمونچارلی چالین
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنرشرقي وغربي دربرگ هاي تاريخ
- زهره يوسفيپژواک در لايتناهي عشق و احساس
- ارسالي فرزاد ساحلسه جنبه نقد هنری
- ا ستا د صبا ح احمد ظاهرجا ودا نه مرد موسيقي کشو رما
- زهره يوسفيو بازهم ضايعه ی و اينبار هم جبران ناپذير
- تلخيص ا ز داکتر صيقلمروري برفيلم «اسكندر كبير» ساخته اليور استون
- تهيه و تدوين از استاد صباحهنربي مانند ، نامه چارلي چاپلين به دخترش وجالبترين مصا حبه پسرچارلي چاپلين
- رستاخيزامروزما را با ارثـيه سياه خود تباه کرديد فردا يمان را به خو د ما وا گذ ا ريد !!!