مردم دربلخ ميگويد: املاک دولتى وسيله سلاح داران غصب ميگردد
داکتر بصير داکتر بصير

زورگویان و افراد مسلح در شهر مزار شريف، خلاف ماستر پلان در ساحات سبز و املاک دولتى، بلند منزل اعمار مينمايند. اما شاروالى و انکشاف شهرى از جلوگيرى آن عاجز اند. گفتۀ فوق، ادعاى رييس انکشاف شهرى و برخى مردم ولايت بلخ است.اما شاروال شهر مزار شريف  ميگويد که  نظر به فیصله والی بلخ و نمایندگان مشرانو جرگه، کمسیونى بخاطر استرداد زمينهاى دولتى وساحات سبز تشکيل گرديده است تا به اين مشکل رسيده گى شود. انجنیر اسماعیل ريیس انکشاف شهرى ولايت بلخ  میگوید که ماسترپلان شهر مزار شریف که فعلاً در دسترس آنها  و شاروالى قرار دارد در سال ١٣٥٢ از طرف وزارت شهر سازی و مسکن وقت، طرح و دیزاين شده است که بعد از حفظ شهرسابقه  ،الی ٣ کیلو مترکمربند احداث شده و در داخل این کمربند ، ٢٣ پروژه میباشد.  وی گفت که بخش پروژه های خارج از ماستر پلان  ،تماماً خود سر اعمار گردیده است که نقشه این پروژه ها از سوی شهر سازی نه ، بلکه از سوی کادستر نقشه گردیده است.  انجنيراسماعيل مى افزايد که آنها در این اواخرچند پروژه را به وزارت انکشاف شهرى، بخاطر ویزه ارسال کرده اند که از آن جمله پروژه  هاى رسول برات ،   کمال نبی زاده ، متحد ، امیری و خالد بن ولید میباشند که عملا کار در این پروژه ها جریان دارد و دیگر پروژه های خورد و ریزه نزد رياست انکشاف شهرى اعتبار ندارند. وی علاوه نمود : ( من منیحث یک شهر ساز نمی توانم به کسی بگویم که شما این کار را چرا خلاف قانون انجام داده اید زیرا تا هنوز هم سلاح حاکم است. (  به گفته نامبرده، تا کنون مردم صد در صد خلع سلاح نشده اند و او تا هنوز به خود اجازه نمی دهد که برسر تعمیر یک شخص برود و بگويد که چرا خلاف نقشه تعمیر میسازد . اين درحاليست که به گفته جنرال عبدالمنان، نماینده وزارت دفاع در ولایت بلخ، هنوز هم حدود یک میلیون سلاح در ولايات شمال  کشور در دسترس گروپهای مسلح غیر مسؤول قرار دارد.   تعمیراتی که در شهرمزار شریف خلاف قانون انکشاف شهری اعمار گردیده اند، شامل تعمیر پنج طبقه اى اشرف رمضان که در ساحه سبز اعمار شده و تعمیر شهزاده بای و هوتل محبت است که در بین چوک اعمار گردیده است و ده ها تعمیر دیگر که باید ویران گردند که در آنصورت، مالکان آنها به صدها هزار دالر خساره مند خواهند شد.  اشرف رمضان یکی از کاندیدان مؤفق ولسی جرگه بود که درجریان انتخابات ولسی جرگه سال گذشته در شهر مزار شریف توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد . اما عده اى از مردم در مورد اينکه آيا دولت در شرایط فعلی توانايی آنرا خواهد داشت تا قانون انکشاف شهرى را در شهر مزار شریف تطبیق و املاک دولتى را از تصرف زورگويان خارج نماید، مايوس به نظر ميرسند.

صالح محمد باشنده خراسان نمبر دوم شهر مزار شريف در مورد غصب ساحات سبز که مربوط به منطقه شان میشود، میگوید : ( منطقه پهلوی ما که بنام کارته مولاعلی یاد میگردد و در این سال های اخیر توزیع و به بلند منزل ها تبدیل گردیده، پارک و ساحات سبز منطقه ما مردم بود .) وی ادعا کرد که جای مکتب را که توسط عطا محمد والى فعلى  و قوماندان قول اردوی سابق ولايت بلخ ، شاروال و محمد اسحق رهگذروالی  وقت، در اینجا افتتاح گردید ، بعداً توسط سیرت تالقانی به چهار نمره تبدیل و هر نمره را سه هزار دالری به فروش رسانید. نامبرده در حاليکه در مورد سيرت تالقانى توضيح بيشتر نداد، گفت: ( امروز اولاد های ما جای مکتب، جای تفریح ،میدان های بازی ود یگر چیز های که دریک منطقه پنجصد فامیلی مدنظر گرفته میشود . ندارند.) مساحت زياد ساحات سبز ، پارک های تفریحی ، بعضی تعمیر های دولتی و غیر دولتی و هزاران جریب زمین بکروبایر در طول جنگ هاى گذشته و حوادث بعد از آن،توسط زورگویان غصب و زمین ها ، پارک ها و ساحات سبز به منازل رهایشی  تبديل شده اند. اما حسن شمبلی يکتن از باشنده گان کارته مولاعلی شهر مزار شريف میگوید  که این ساحه، ساحه سبز است و او زمانیکه از کابل مهاجر شد، این زمین را خریدارى نمود که از پارک بودن آن هم آگاهى نداشت  و در آن زمان قیمت این زمین ها هم ارزان بود.

وی علاوه کرد: ( میخواهم این خانه را بفروشم کسی حاضر به خریدن آن نیست میگویند که این زمین ساحه سبز کارته خراسان نمبردوم است ( .  یکتن از بزازا ن منطقۀ ياد شده  که نخواست اسمش افشا گردد در مورد غصب اپارتمانش میگوید : ( در این منطقه ما هفده نفر از بزازان در دوطبقه اپارتمان داشتیم که طبقه اول آن دکان های بزازی و طبقه دوم آنرا به کرايه داده بودیم، درآن زمان غفار پهلوان که معاون ریيس جمهور وقت بود، بالای بزازی های ما به زور سه طبقه دیگر را از نل های گاز تفحصات، اعمار کرد. ) وی گفت که آنهابه غفار پهلوان گفتند که اعمار این تعمیر، توسط نل های گاز، خلاف قانون انجنیری است ، این نل ها مقاومت ندارند و با اندکی اضافه باری ،جان هزارن نفر در خطر مى افتد، اما وی به زور از نزد بزازان هشتصد هزار دالر برای همین تعمیر که در حال چپه شدن است، گرفت و در فکر اضرار آن بمردم نگرديد. غفار پهلوان يکتن از اعضاى جنبش ملى بود که برهان الدین ربانی رييس جمهور حکومت مجاهدين بعد از سقوط کابل توسط طالبان ، بعد از اعلان مزار شریف به حيث پایتخت مؤقت ،پهلوان را به صفت معاون ريیس جمهور تعيین نمود. انجنیر فرهاد يکتن از انجنيران ساختمانى درشهر مزار شريف در مورد تعمیر غفار پهلوان   میگوید که این تعمیر با قانون انجنیری برابر نیست. حتی مقاومت همان باررا که فعلا بر این تعمیرقرار دارد برداشت ندارد و به اندازه ٧٥ سانتی متر نشست نموده است؛ باید این تعمیر تخریب گردد.  اما محمد یونس مقیم شاروال  مزار شریف در مورد اینکه چرا این تعمیر تا هنوز چپه و  واژگون نشده است ، گفت: ( در زمانیکه سلاح حاکم بود و ما هم ناچار بودیم نتواستیم که مانع کار این تعمیر شویم و فعلا ما امکانات چپه کردن این تعمیر را نداریم این تعمیر ضرورت به یک کرن که آنرا تخریب نماید دارد ولى ما همان کرن را نداریم، مگر در آينده درنظر داريم که این تعمیر را از بین ببريم.)

شاروال مزار شريف افزود که آنها برای دکانداران نيز هُشدار داده اند که دکاکین را تخلیه نمایند.  وى در مورد ساخت ساير بلندمنزل ها  گفت: ( در قسمت بلند منزلها، در سالهای قبل چنین بوده که بعد از اعمار بلند منزل برای مردم قباله داده میشد. ما بعضی از فیصله ها ی را در این مورد تصویب کردیم که بعضی از این افراد، برای حل معضلات شان به وزارت انکشاف شهرى به کابل  رفته اند و ما هم بر دیگران فشار آورده ایم تا کار ساختمان شانرا آغاز کنند. ) شاروال مزار شريف راجع به غصب زمینهای دولتی ميگويد که نظر به فیصله والی بلخ و نمایندگان مشرانو جرگه که به مزارشریف آمده بودند، آنها کميسیونى را تشکیل داده اند تا زمینهای دولتی استرداد گردند. اين درحاليست که طبق  معلوماتى که از ریاست زراعت ولايت بلخ بدست آمده، حدود دوصد هزار جریب زمین دولتی هنوز هم توسط افراد غير مسؤول غصب گرديده و مسؤولين زراعت  تلاش دارند تا اين زمينها را استرداد نمايند. اما شخصی که ازتذکر اسمش خوددارى کرد  و خود را زمیندار فارم پخته شهر مزار شريف  معرفی نمود، میگوید ( درساحه فارم ما مردم قباله شرعى از صد،صد جریب زمین در دست دارند که به ٤١٩ قباله میرسد، ولى یکعده افراد به امر شفاهی والی بلخ آمده و میگویند که زمینهای خود را با ما نصف نمایيد ، چطور میتوانیم که زمین خود را که قباله شرعی بدست داریم به امر شفاهی والی با مردم دیگر تقسیم کنیم .) اما عطامحمد نور والی ولایت بلخ ميگويد: (  ما بخاطر دفع نزاع خواستیم که این مسئله را از طریق فیصله قومی حل کنیم.) او در اين مورد جزئيات بيشتر نداد اما افزود که آنها قانون را در شهر مزار شریف تطبیق خواهند کرد، قسمیکه مردم شاهد اند که آنها با وسيع ساختن جاده شادیان ، ده ها خانه را که بر خلاف ماستر پلان اعمار گردیده بود از بین برده اند. والى بلخ علاوه کرد که  قانون شهر سازی در دروازه جمهوری نيز که تعداد زیاد  خانه ها با داشتن قباله ، اعمار گرديده بود، تطبیق گردیده است. موصوف ادعا کرد که آنها تا هنوز هزاران جریب زمین بکروبایر و ملکیت های دولت را که از سوی اشخاص و افراد غصب گردیده بودند ، دوباره بدست آورده  و در آینده نيز بقيه چنين زمينها را از تصرف غاصبين خارج خواهند ساخت.

با استفاده از منابع مختلف خبری


June 26th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مردم چه مي گويند