مرد م درشهرپلخمري ولايت بغلان ميگويند:
گل باز فقير گل باز فقير

 

 

مقامات سابق ولايت بغلان مندوی عمومی را که گفته می شود يک منبع بزرگ درآمد برای دولت بوده است، به چند تاجر محلی فروخته اند. اين اقدام مسئولان سابق ولايت بغلان اشتغال بيش از ۵۰۰ نفر را در معرض تهديد قرار داده و موجب خشم مغازه داران شده است.  مندوی بازار بزرگ شهر پلخمری در مرکز اين شهر قرار دارد که مکان اصلی برای خريد و فروش اجناس و لوازم مختلف از آب يخ و نان خشک گرفته تا مواد خوراکی و لوازم برقی و پارچه است.  اما اين بازار با تمام بی نظميهايش، از سالها به طور سنتی در اختيار مردم قرار داشته و فعال بوده و مغازه های کوچک يک طبقه ای گلی و سوداگران دست فروش در چهارسوی مندوی پلخمری حلقه زده اند. اين بازار بزرگ با همين سر و سيما، محل اصلی درآمد حدود شش صد نفر است که هرکدام دست کم پنج نفر وابسته به خود دارند.  آنان صبح وقت از خواب می خيزند و برای پيدا کردن قوت لايموت راه مندوی را در پيش می گيرند.  ملکيت مندوی پلخمری از آن دولت است، ولی از بيش از پنجاه سال ساکنان ولايت بغلان در اين محل دکان ساخته اند و به دولت در بدل استفاده از زمين، پول می پردازند. بدين ترتيب دکانداران مندوی که هزاران نفر در روز مشتری دارند، به يک منبع سرشار درآمد برای شهرداری پلخمری تبديل شده است.

دکانداران مندوی می گويند آنها سالانه حدود بيست ميليون افغانی معادل چهارصد هزار دالر به دولت ماليات می پردازند. ولی شکايت آنان از اين نيست که به دولت ماليات می پردازند. آنها شکايت از اين دارند که به تازگی برخی مقامات ولايتی اقدام به فروش اين بازار بزرگ درآمدزای دولتی کرده اند. دليل ذکر شده برای اين کار، ويران کردن مغازه های گلی يک طبقه و ساختن خانه و ساختمانهای مجلل ذکر شده است.

پولداران استدلال می کنند که ساخت چنين ساختمانهايی از عهده مغازه داران کنونی اين محل برنمی آيد و آنها با اين "خدمت" شان می خواهند سر و سيمای شهر پلخمری را در جهت بهتر تغيير دهند.

به همين لحاظ، به گفته دکانداران مندوی، واليان و شهرداران سابق، مندوی را که در ساحه بيش از هزار جريب زمين و در مرکز شهر ساخته شده، با دريافت مبالغ هنگفت پول به عنوان رشوت، به چند تاجر محلی فروخته اند. نادر، يکی از دکانداران مندوی پلخمری که ادعا می کند خانواده او بيش از پنجاه سال در اين محل مشغول کار بوده است، می گويد که اين معامله بين دولت و به گفته او سودجويان، در خفا و بدون هماهنگی مقامات دولت مرکزی افغانستان صورت گرفته است.  او می گويد واسطه و پول به اندازه ای بر مقامات سابق بغلان تاثير گذاشته است که آنها اين مندوی را با هزينه حدود دو ميليون افغانی که يکدهم درآمد يکساله آن هم نيست، فروخته اند. نادر می افزايد که در اين معامله، چند مقام معدود نزديک به سيصد هزار دالر رشوت دريافت کرده اند.

با اين وصف، اقدام به فروش مندوی با مخالفت دکانداران رو برو شده است.

دکانداران مندوی پلخمری برای رساندن دادشان به رييس جمهور و ديگر مقامات عالی رتبه چند بار به کابل رفته اند و خواستار باطل کردن سند فروش مندوی، که يک ملکيت عمومی است، شده اند.

علم راسخ، والی فعلی بغلان و حميد اکبری، شهردار کنونی پلخمری می گويند که با مردم همنوا هستند و با فروش مندوی مخالفند. شهردار پلخمری می گويد که اقدام همکاران سابقش در راستای فروش اين بازار بزرگ عمومی غيرقانونی بوده و آنها تنها به نفع شخصی خود انديشيده اند تا منافع ملی.  تصرف و فروش ملکيتهای دولت حتی پس از سرنگونی رژيم طالبان، يک معضل جدی در اين کشور بوده است. در اغلب مناطق فرماندهان مسلح و مقامات دولتی زمينهای دولتی را غصب کرده اند و يا هم بطور غيرمشروع به مردم فروخته اند.  در برخی موارد بر سر تقسيم زمين، ميان فرماندهان و پيروان احزاب که هنوز هم مسلحند، زد و خورد صورت گرفته است.

سه سال پيش واگذاری منطقه تاريخی شيرپور در مرکز کابل نيز جنجال برانگيز شد، اما تمام سرو صداها اندکی بعد فرونشست و اين شيرپور اکنون گرانترين محله کابل است که مقامات دولتی و فرماندهان مسلح در آن برای خود خانه ساخته اند. شايد دولت با ايجاد کميسيونی، بخواهد به موضوع فروش بازار مندوی پلخمری رسيدگی کند، اما همانگونه که کميسيون رسيدگی به موضوع شيرپور کار به جايی نبرد، از اين کميسيون احتمالی هم انتظاری نمی رود. مساله غصب زمين و جايدادهای دولتی را در اين کشور يک بحران می خواند.

اما دولت تاکيد دارد که آنگونه که برخی ها می گويند، بحران غصب زمين و ملکيت دولت نياز به يک روند طولانی برای حل و فصل دارد و در کوتاه مدت قابل حل نيست.  يوسف پشتون، وزير توسعه شهری ، در سفر چندی پيش خود به شمال گفت که دولت جداً در پی حل و فصل زمينهای غصب شده توسط فرماندهان و زورگويان است.  اما اين که شهردار و والی تحت فرمان دولت خود اقدام به فروختن بازارهای بزرگ عمومی دولت کنند، پديده ای است که در افغانستان کم نظير بوده است.  با اين حال، مردم و کسبه کاران در مندوی پلخمری اين محل را به يک کارخانه برای خود تشبيه می کنند که تنها فرصت شغلی برای آنها را فراهم کرده است.  آنها می گويند توقعشان از دولت اين است که وابستگان دولت و مقامات محلی با فروش محل کار و درآمد مردم، هم به آبروی نظام و به اقتصاد خانواده ها ضربه نزنند.

همچنان فابریکات سمنت غوری و ذغال سنگ کرکر دو ماه قبل به داوطلبی قرار گرفته بود که در نتیجه شرکت ای – آی – سی برنده شناخته شده دران 34 تاجر  سکتور خصوصی سهم دارند . دراین داوطلبی دو شرکت سکتور خصوصی اشتراک نموده بودند که شرکت تولید سمنت اریا زمین نتوانست شرایط وزارت معادن را برای اجازه این فابریکات تکمیل کند در نتیجه شرکت ای – آی – سی برنده اعلان شد . نظر به شرایط این وزارت هر شرکت که در داوطلبی اشتراک می نماید باید 25 ملیون دالر را به روز داوطلبی به وزارت معادن حاضر و 3 ملیون دالر را طور تضمین به حساب وزارت معادن در دافغانستان بانک تحویل نماید که شرکت ای – آی – سی تمام شرایط وزارت معادن را براورده ساخته و برنده اعلان شد . گفته ميشود با اين عمل صدها کارگربيکاروصدهاي د يگروسيله سرمايداران به استثمارکشانده  خواهد شد . وهم گفته مي شود که درين معامله مليونها افغاني زيرورو گرديده است.

 


July 3rd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مردم چه مي گويند