آيساف ميگويد: ازتشديد حملات درشمال افغانستان نگرانيم
تهيه و ترتيب از ساجده تهيه و ترتيب از ساجده

نیروهای آیساف ، از تشديد حملات در ولایات شمال افغانستان  ابراز نگرانى نموده ولی میگویند که همچو حملات هیچگاه آنها را از وظایف شان منحرف نخواهد ساخت. این مطلب را مارکوس ویردر Markus Werther مسؤول مطبوعاتی تیم آیساف( نيروهاى بين المللى کمک به امنيت) در ولایت بلخ، طی  کنفرانس خبری٨ سرطان در میدان هوايی شهر مزارشریف اظهار داشت.   ویردر در حالیکه حملهء انتحاری اخیردر ولایت کندز را تقبیح میکرد گفت که دشمنان افغانستان تلاش دارند تا وضعیت امنیتی را در افغانستان اخلال کنند . در اثر حملهء انتحاری دو روز قبل  در ولایت کندز، سه تن به شمول انتحار کننده  کشته  و هشت تن ديگر جراحت برداشتند ولى به نيروهاى آيساف آسيب نرسيد.  اين حمله ، ٢٨  مين حمله انتحارى  در جريان امسال  که عمدتاً بر نيروهاى خارجى انجام شده،  به سطح کشور شمرده ميشود. همچنان دو شب قبل ، يک حملۀ راکتى بر نيروهاى گزمه آيساف در کندز صورت گرفت که آن حمله   تلفاتى در بر نداشت، اما طالبان  ادعا کردند که يک موتر آيساف دراين حمله تخريب و دو ميل سلاح بدست آنها افتيده است. مسؤول مطبوعاتی تیم آیساف تصریح کرد: ( تعداد حملات در این اواخر در شمال افغانستان افزایش يافته و این نمایانگر آنست که یکتعداد دشمنان افغانستان، آخرین تلاش خود رامیکنند تا ما را از وظایف ما منحرف بسازند که این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.) وی علاوه کرد که حدود ده فیصد  مردم در افغانستان وجود دارند که با اسلحه مجهز بوده و قصد برهم زدن امنیت را دارند که این نمایانگر نمايش دادن آخرین قدرت مخالفين دولت بر علیه نیروهای خارجی و دولتی میباشد.   ویردر در حاليکه متذکر شد که مهمترین خوف آنها همکاری مردم با دهشت افگنان است،افزود: ( ما هیچگاه از هدف خود برنمیگردیم و هدف ما تامین امنیت درافغانستان بوده و همراه با دشمنان این سرزمین میجنگیم.) ولایات شمال افغانستان طی چند هفتهء گذشته ، شاهد ناآرامی های از جمله حمله بر موتر سازمان غیر دولتی CHA  (هماهنگی کمکهای بشری) در ولسوالی چمتال ولايت بلخ  که   دوتن کشته برجاى گذاشت بود. همچنان وقوع حملات راکتی بر  اکادمی پولیس در شهر مزار شريف و فیض آباد مرکز ولایت بدخشان که هیچ تلفات و خسارات در قبال نداشت،   نيز شاهد اين نا آرامى ها ميباشند. با اين حال، کلاوس نیچ  Klaus Nitsch، آمر تعمیراتی نیروهای آیساف در شمال، در حاشیهء اين کنفرانس مطبوعاتى به آژانس خبرى پژواک ، از ایجاد یک کورس سواد آموزی   سخن گفته و افزود که این کورس برای آموزش   کارمندان آن کمپ  ،ایجاد گردیده است.  وی افزود که هدف آنها از ایجاد این کورس آموزش دادن افغانهای است که در این کمپ باهم کار میکنند و تا حال حدود بيست تن شامل شده اند.  نیروهای آیساف تحت رهبری دولت آلمان با داشتن بیش از دوهزار سرباز از چند ماه بدینسو در ولایت بلخ فعالیت دارند.  رهبری این تیم چندی قبل  کمپی را بنام کمپ هماهنگ کننده ساحوی مارمل در میدان هوايی شهر مزارشریف ایجاد نموده تا از آنطریق به برنامه های شان در ولایات شمال رسید ه گی نمایند در جمله اين ولايات، بلخ، سرپُل، بغلان، کندز، تخار ، جوزجان و فارياب شامل  ميباشند.

همچنان نيروهاى ائتلاف،درنتيجه دو انفجاردردو منطقه مختلف،ازمجروح شدن سه سربازخود خبرداده اند. ډگرمن اننس، سخنگوى نيروهاى ائتلاف در ميدان هوايى کندهار گفت که امروز يک موتر نيروهاى آنها درمربوطات ولايت زابل  با ماين تصادم نمود.  وى افزود که در اين انفجار دو سرباز مجروح  و موتر آنها تخريب گرديده است .  اننس همچنان گفت که شب گذشته يک موتر ديگر آنها در هلمند با ماين منفجر گرديد که يک سرباز ائتلاف در آن مجروح گرديد.  وى گفت که هر سه سرباز مجروح بواسطه هليکوپتر به ميدان هوايى کندهار منتقل گرديده و وضع صحى آنها اطمينان بخش دانسته شده است .  از طرف ديگر مل پاسوال غلام نبى ملاخيل ، قوماندان امنيه هلمند در نتيجه درگيرى با طالبان در ولسوالى نادعلى ولايت مذکور از مجروح شدن يک پوليس خبر داده است .  اين درحاليست که روز گذشته در ولسوالى موسى قلعه هلمند يک سرباز امريکايى کشته شده و سه تن ديگر مجروح گرديده بودند.

طبق يک خبرديگرنيروهاى خارجى ، يک کلينر موتر مسافربرى  کاستر را در سا حه  ولسوالى  بگرامى شهر کابل  با ضرب گلوله به  تاريخ   هشتم  سرطان ،  مجروح ساخت . به گفته شاهدان عينى ،اين واقعه صبح امروز هنگامى رخ داد که کاروان موترنوع GMC  خارجى ، از سرک عبور ميکرد . اين کاستر داراى نمبرپليت ١٥٦٤١ که حالا  در قوماندانى امنيه بگرامى توقف است ،  روانه شهر جلال آباد بود .  راشد شاهد عينى  و کسيکه  زخمى مذکور را براى انتقال شفاخانه در تکسى بالا نموده بود، گفت که مرمى در چاربند ( کمر ) او اصابت نموده و از بغل ديگرش برآمده است . قرار اظهارات موصوف  ، کاستر بر سرک قير روان بود ، موتر خارجى به وى اشاره کرد ، کاسترسرک را ترک نمود، اما از طرف مقابل سه چهار فير صورت گرفت که يکى آن باعث زخمى شدن کلينر موتر مذکورشد . به گفته موصوف ، اين شخص در پهلوى دروازه کاستر نشسته بود . جاويد ٢٢  ساله که در زمان اين حادثه در محل بود گفت که ، خارجيان  بعد از زخمى کردن  فقط به مدت دو سه دقيقه توقف کردند و بعداًساحه را ترک نمودند . ثارمن نورالدين  نوکريوال  ولسوالى  بگرامى ،اين واقعه را تاييد کرد، اما افزود که زمانى وى به ساحه رسيد که نه موتر خارجيها وجود داشت  و نه زخمى  . گرچه تاهنوز هويت اين خارجيان معلوم نيست ، اما اين موتر ها که از آن فير صورت گرفته مربوط نيروهاى امريکايى ميباشد . بتاريخ هشتم جوزا نيز يک کاروان نيروهاى ائيتلافى به رهبرى امريکا در سراى شمالى شهر کابل  ، با شمارى از موتر هاى مسافر برى تصادم نموده  و بعدا ً آنهابطرف مردم فير نيز نمودند. در اين  واقعه که بعدا به يک اشوب تبديل شد ، باعث کشته شدن بيش از ١٣ تن و زخمى شدن اضافتر از ١٠٠ تن گرديد . هنوز در مورد اين شخص مجروح معلومات در دست نيست .

 


July 9th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مردم چه مي گويند