ميگويند : بر تعداد معتادين مواد مخدر افزوده شده است
ساجده سالار ساجده سالار

امسال  تعداد معتادين  مواد مخدر به شمول زنان، در ولايت تخار به مقايسۀ سال گذشته ، بيش از يکهزار تن افزايش يافته است .علل اين افزايش، عدم کلينيک تداوى معتادين و برگشت مهاجرين عودت کننده ، از کشورهاى همسايه عنوان شده است . در اعلاميۀ  که سه روز قبل ، از سوى وزارت زراعت و آبيارى به دنبال سفر وزير اين وزارت  در ولايت تخار نشر شد، آمده است که به اساس سروى ( UNODC ) ادارۀ مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، سال گذشته تعداد معتادين   مواد مخدر  در تخار به هفت هزار تن ميرسيد.

مدير عمومى مبارزه با مواد مخدر قوماندانى امنيۀ ولايت تخار  گفت که  سال گذشته ، حدود هفت هزار تن  ( ٢٥٠٠ معتاد به ترياک، ١٠٠٠ تن معتاد به هيروئين و ٣٥٠٠ معتاد به چرس)  در دفتر قوماندانى امنيه ولايت تخار  ثبت شده بود، اما امسال اين تعداد به بيش از هشت هزار تن رسيده است . وي  افزود که علت اصلى اين افزايش، نبود کلينيک مشخص براى تداوى معتادين است که اين عمل در وجود معتادين باقى مانده و ديگران  نيز  معتاد ميشوند. او علاوه کرد که يکعده زنان نيز به مواد مخدر از جمله ترياک و هيروئين معتاد اند ، اما کدام رقم مشخص ارايه نکرد. قرار اظهارات موصوف، اکثريت معتادين را جوانان و بخصوص مهاجرين عودت کننده از کشورهاى همسايه مانند ايران  و پاکستان تشکيل ميدهند. نصير احمد ٢٦ ساله  باشندۀ ناحيۀ دوم شهر تالقان مرکز تخار گفت : من هشت ماه ميشود که به هيروئين عادت کرده ام، همسايۀ ما از ايران آمده و پسرش هيروئينى بود، با او دوست شدم و او مرا به اين بلا آغشته کرد. وى افزود که او ميخواهد از اين  مرض مُهلک نجات يابد، اما  کدام کلينيک براى تداوى آنها وجود ندارد و کدام مرجعى نيست که آنها بدانجا مراجعه کنند.

مدير عمومى مبارزه با مواد مخدر ميگويد که تا زمانيکه کلينيک براى تداوى معتادين ايجاد نگردد، نه تنها تعداد معتادين کم نخواهد شد، بلکه افزايش  خواهد يافت .   طبق يک سروى سازمان ملل متحد و وزارتهای مبارزه با مواد مخدر و صحت کشور  در زمستان سال ١٣٨٤ - تعداد مجموعى  معتادان   مواد مخدر  در افغانستان  نزديک به يک ميليون تن  که   "۸۰ در صد آنان   را مردان ، ۱۳ درصد را  زنان و ۷ در صد را کودکان تشکيل می دهند< خوانده شده است.  در اين سروى تذکر رفته که  که در ميان انواع مواد مخدر، ترياک بيشترين استفاده را بخصوص در  ولايات  شمال  کشور  دارد.  تخار نيز يکى از ولايات شمال کشور است. رييس صحت عامۀ ولايت تخار نيز ميگويد که فقط سه بستر در شفاخانۀ مُلکى تالقان براى تداوى معتادان وجود دارد، اما به علت فقدان امکانات و تجهيزات ، نمى تواند معتادين را به طور شايد و بايد معالجه نمايد. وي متذکر شد که اقتصاد اکثر معتادين ضعيف بوده و  رياست صحت نمى تواند آنها را به کابل و يا کدام ولايت ديگر جهت تداوى راجع نمايد. رييس صحت عامۀ تخار علاوه کرد که آنها بار ها از وزارت صحت و مؤسسات بين المللى خواسته اند که در قسمت ايجاد کلينيک تداوى معتادان اقدام نمايند،اما تا حال کدام قدمى برداشته نشده است . به گفتۀ مدير عمومى مبارزه با مواد مخدر قوماندانى امنيۀ ولايت تخار ،امسال در تخار حدود سه هزار جريب زمين تحت کشت کوکنار قرار داشت که تمام آنها  توسط مسؤولين امنيتى از بين برده شد. اين درحاليست که  وزير زراعت و آبيارى در سفر سه روز قبلش به تخار با اعلان  هشت پروژه زراعتى، دهاقين را بجاى کوکنار به کشت مواد خوراکى فرا خواند و گفت که آنها توزيع ٣٥٠ تُن گندم اصلاح شده را براى دهاقين اين ولايت در پلان دارند. به گفتۀ وزير زراعت و آبيارى، نيم ميليون دالر امريکايى در بخش هاى مختلف زراعت تخار در حال اجرااست و  شش ميليون دالر ديگر بخاطر تقويت زراعت در تخار پيشنهاد شده است . طبق بررسى ادارۀ مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد ، کشت کوکنار در افغانستان به تناسب سال گذشته، ٥٩ در صد افزايش يافته است . بر اساس اين بررسى،کوکنار ١٦٥ هزارهکتار اراضى را در سال جارى  در افغانستان دربر ميگيرد، در حاليکه سال گذشته ١٠٤ هزار هکتار زمين رادر برميگرفت و قرار است افغانستان، ٩٢ فيصد تمام تدارکات ترياک جهان را درسال جارى توليد کند . انتونيو ماريا کوستا رئيس اجرائيوى اداره  کنترول مواد مخدر ملل متحد درکنفرانس خبرى تاريخ ١١ سنبله  درکابل  گفت  که افغانستان در سال جارى ٦١٠٠ تن ترياک را توليد خواهد کرد.

همچنان بخش مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، طرح جدید مبارزه با کشت کوکناررا در ولایات شمال و شمالشرق کشور اعلان نمود. اين طرح امروز با واليان هفت ولايت شمال و شمالشرق کشور درمزار شريف ،اعلان گرديد. طبق اين طرح، قراراست شوراهاى در سطح ولایات و ولسوالی ها ایجاد گردد و مسؤولیت هر ولايت را یکی از وزراء بعهده خواهد داشت تا در قسمت محو و جلوگیری از کشت کوکنار فعالیت کنند.  شورا ها مؤظف به رسيده گى به مشکلات دهاقين و تبليغ در مورد اضرار مواد مخدر خواهند بود تا دهاقين، ديگر دست به کشت کوکنار نزنند. کشت کوکنار درافغانستان به تناسب سال گذشته  تقريباً ٦٠  در صد افزايش يافته است. در سال جاری ٤٨ در صد کوکنار در ولایات جنوبی کشور کشت شده است. به گفتۀ مسؤولین ولايت بلخ، در سال جاری بیش از چهل هزار جریب زمین کوکنار دراين ولایت  کشت شده بود که بیش از بیست هزار جریب آن، توسط مسؤولین امنيتى از بین برده شد.  همچنان والى سمنگان وعده نمود که آنها درمبارزه عليه کشت و قاچاق مواد مخدر کوشا بوده و ازطرح هاى دولت، حمايت ميکنند. در این نشست ،نمایندگان سفارت خانه های امریکا و انگلستان نیز شرکت داشتند طبق بررسى ادارۀ مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد ، کشت کوکنار در افغانستان به تناسب سال گذشته، ٥٩ در صد افزايش يافته است. بر اساس اين بررسى،کوکنار ١٦٥ هزارهکتار اراضى را در سال جارى  در افغانستان دربر ميگيرد، در حاليکه سال گذشته ١٠٤ هزار هکتار زمين رادر برميگرفت و قرار است افغانستان، ٩٢ فيصد تمام تدارکات ترياک جهان را درسال جارى توليد کند . انتونيو ماريا کوستا رئيس اجرائيوى اداره  کنترول مواد مخدر ملل متحد در کنفرانس خبرى تاريخ ١١ سنبله  درکابل  گفت  که افغانستان در سال جارى ٦١٠٠ تُن ترياک را توليد خواهد کرد.

 

 


October 8th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مردم چه مي گويند