ميگويند :مردم تخارازستم جنگ سالاران به ستوه آمده اند
ساجده سالار ساجده سالار

هزاران تن در مخالفت به فعاليت هاى   قوماندانهاى محلى بر ضد دولت  و توزيع سلاح به افراد شان، در ولسوالى رستاق ولايت تخار، امروز  دست به مظاهره زدند. آنان مدعى اند که اخيراً يکعده قوماندانهاى محلى تخار، تشکيل جلسه داده و افراد خود را دوباره مسلح نموده اند تا از دولت امتياز کسب نمايند.

عين الدين رستاقى عضو شوراى ولايتى تخار يکتن از اين مظاهره کننده ها گفت که امروز پنجهزار نفر در ولسوالى رستاق بخاطرى مظاهره نمودند که برخى قوماندانهاى محلى افراد شانرا دوباره مسلح نموده و در جلسه اخير شان ، فعاليتهاى ضد دولت را سازماندهى کرده اند. رستاقى در حاليکه از آن قوماندانها نام نبُرد،  افزود که مردم فريب اين قوماندانها را نخورده و حمايت شانرا از دولت تجديد مينمايند.

عبدالرب يک مظاهره کنندۀ ديگر گفت : ما نمى خواهيم که در وطن ما امنيت خراب شود و قوماندانهاى سابقه باز زنده گى ما را نا آرام کنند. وى ادعا کرد که در جلسه قوماندانها، پيرام قُل وکيل در پارلمان، قاضى کبير سناتور در مشرانو جرگه،بشير چاه آبى ، مُطلب بيگ قوماندان امنيۀ سابق ولايت کندز و مامور حسن قوماندان سابق جنبش ملى شرکت داشتند و به افراد خود بخاطر فعاليتهاى ضد دولت،  دوباره سلاح توزيع نموده اند.

نامبرده از دولت خواست که اين افراد بايد خلع سلاح شده و مُحرکين شان دستگير شوند.

اما  مُطلب بيگ  قوماندان سابق جمعيت اسلامى که  فعلاً در شهر تالقان بدون وظيفۀ دولتى به سر ميبرد، توزيع سلاح توسط خودش را با شدت رد نموده، ولى پذيرفت که برخى قوماندانهاى ديگر ، سلاح را در بين افراد شان توزيع نموده اند؛ ولى از اين قوماندانها نام نبرد. ساير قوماندانها که اکثراً قوماندانهاى سابق جمعيت اسلامى و متهم به تشکيل جلسه و توزيع سلاح ميباشند، تاحال در مورد اين ادعاها اظهار نظر نکرده اند.

اما کين توز آمر امنيت قوماندانى امنيۀ ولايت تخار   تعداد مظاهره کننده ها  را حدود دو هزار تن خوانده و گفت که طبق اطلاع دقيق آنها، برخى قوماندانهاى محلى در جلسۀ اخير شان، به افراد خود سلاح توزيع نموده و ميخواهند با استفاده از وضع نا امن در جنوب کشور، وضع ولايات شمال را نيز مختل نموده و از دولت امتياز بگيرند. کين توز افزود که مردم بر ضد اينگونه تحرکات و به طرفدارى دولت  در ولسوالى رستاق مظاهره نموده اند و طبق اطلاع آنها، قرار است  در ولسوالى هاى دشت قلعه و چاه آب ولايت تخار نيز مظاهرات مشابه به راه بيفتد.  اما يکعده مردم مدعى اند که چنين تظاهراتى در آن دو ولسوالى نيز  امروز آغاز شده است. پتنگ قوماندان امنيۀ ولايت تخار گفته بود که   تعدادى از قوماندانان سابق محلى ، طى دو هفتۀ اخير، تعداد زياد سلاح را که اکثر آن از خارج وارد شده است، در بين افراد شان   توزيع نموده اند. وى نيز  از اين  قوماندانها نام نبرد، اما گفت که آنان قوماندانهاى مشهور محلى اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


October 8th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مردم چه مي گويند