ميگويند: هيئت اعزامي دولت مورد انتقاد شديد مردم قرارگرفتند
جمشيد شغناني جمشيد شغناني

هيئت وزارتهاى مبارزه با مواد مخدر و امور داخله که جهت محو کشت کوکنار واردولايت بدخشان شده اند، با  انتقادات شديد بعضى اعضاى شوراى ولايتى، علما و دهاقين مواجه شد.

اين انتقادات در اجلاسى که با شرکت حدود يکصد تن به شمول جنرال خدايداد معين وزارت مبارزه  با مواد مخدر، ازوزارت داخله  و ولسوالها و قوماندانهاى امنيۀ بدخشان در شهر فيض آبا د داير شد، انعکاس يافت.

محمد عظيم موسوى عضو شوراى ولايتى بدخشان گفت که دولت هميشه مردم بدخشان را در مورد کشت کوکنار ملامت ميداند، در حاليکه مردم بسيار بى بضاعت بوده و در بدخشان سرک، برق و ساير ضروريات عام المنفعه  و زمينۀ کار وجود ندارد. وى افزود که خشکسالى آنقدر مردم را متضرر ساخته که امکان دارد صد ها خانواده به همين علت به ولايات همجور کوچ نمايند. موسوى علاوه کرد که دولت بجاى اينکه کمکهاى جهان  را براى تدوير اينگونه جلسات و ورکشاپها به مصرف ميرساند، بايد اين پولها را براى پروژه هاى عام المنفعه و ايجاد کار به مردم مصرف نمايد که در اينصورت مردم مجبور به کشت کوکنار نخواهند شد.

محمد حنيف ٦٠ ساله يکتن از دهاقين حومۀ شهر فيض آباد گفت :  امروز جلسه اى که شد، در شهر راه بندان بود و تنها خود دولتى ها در آن شرکت داشتند، دولت مشکل ما دهاقين را در  نظر نمى گيرد و ما مجبوريم که کوکنار بکاريم . وى خواهان تخم هاى اصلاح شده زراعتى ، کود کيمياوى و پروژه هاى کارى براى دهاقين و مردم گرديد. مولوى عبدالواحد يکتن از علماى ولسوالى کشم بدخشان گفت که آنها به مردم در مورد اضرار مواد مخدر تبليغ ميکنند؛ اما جهانيان بايد جلو کشت و قاچاق آنرا بگيرند و نگذارند که بخارج صادر شود.

اما داؤد گفت که آنها بخاطر تطبيق کمپاين خزانى کوکنار به بدخشان آمده و به هر طريق ممکن ، مزارع کوکنار را از بين خواهند برد. وى افزود که ١١ هزار پوليس ضد مواد مخدر در ١١ ولايت به شمول بدخشان که در لست کشت کوکنار قرار دارند، به هدف از بين بردن زمينهاى کوکنار ، توظيف خواهند شد .

با اين حال منشى عبدالمجيد والى بدخشان گفت که آنها عبدالبصير حليميار   ولسوال و سمونيار زيارت شاه قوماندان امنيۀ ولسوالى درايم را به علت اينکه در کشت کوکنار دست داشتند، برطرف نموده اند.

اما زيارت شاه دخالت در کشت مواد مخدر را رد کرده و گفت که او چندين فابريکه توليد هيروئين را در آن ولسوالى ، از بين برده  و بدون موجب از وظيفه برکنار شده است. در  اجلاس فيصله شد که هر ولسوال و قوماندان امنيه در صورتى که  از کشت خزانى کوکنار جلوگيرى نکنند، از وظايف شان برکنار ميشوند.

والى بغلان، به ولسوالها و قوماندانهاى امنيه  هشدار داد که اگر جلو کشت کوکنار را نگيرند، از وظايف شان برکنار خواهند شد. سيد اکرام الدين معصومى والى بغلان در گردهمايى که با شرکت صد ها تن از مسؤولين دولتى، هيئت وزارت مبارزه با مواد مخدر و دهاقين در شهرپلخمرى داير شد، اظهار داشت و تاکيد کرد که مزارع کوکنار را در اين ولايت به هر قيمتى از بين خواهند برد. والى بغلان علاوه کرد که در صورتى که ولسوالها و قوماندانهاى امنيه در جلوگيرى از کشت کوکنار عاجز بمانند، برطرف شده و باآنان برخورد قانونى خواهد شد. اما مامور محمدخان ولسوال بغلان مرکزى به نماينده گى از ديگران تعهد نمود که دهاقين را نخواهند گذاشت تا به کشت خزانى کوکنار بپردازند. اين درحاليست که فصل خزانى کوکنار در ماه  عقرب آغاز ميشود و دهاقين از دولت شکايت دارند که تا حال طرحى را که آنان را از کشت کوکنار باز دارد، عملى نکرده است. رمضان راستين به نماينده گى از دهاقين شرکت کننده در اين گردهمآيى گفت که اکثر جوانان سلاح بر دوش و  در جنگ بزرگ شده اند و حالا به سنى رسيده اند که نمى توانند کار و کسب ديگر نمايند و ناگزير اند که کوکنار زرع نمايند. وى افزود :  قاچاقچيان مواد مخدر به دهاقين پول گزاف  و حتى پول پيشکى ميدهند که کوکنار زرع نمايند، در چنين صورتى دولت به دهاقين کمک لازم نمى کند و پلانهايش بر ضد کشت کوکنار ناکام مانده است . به گفتۀ محمد علم راسخ والى سابق بغلان، سال گذشته هزاران جريب زمين بخصوص در ولسوالى هاى اندارب، بغلانها، تاله و برفک و جلگه، کوکنار زرع شده بود که نيروهاى امنيتى توانستند هشتاد در صد آنرا از بين ببرند. جنرال خدايداد گردهمايى امروزى از تشکيل  کميسيون هاى   مرکب از ولسوال، قوماندان امنيه، وکلاى شوراى ولايتى و متنفذين در هر ولسوالى بغلان خبر داد و گفت که  هدف اين کميسيون ها، مانع شدن دهاقين از کشت کوکنار است. خدايداد نيز از تشکيل همچو کميسيونها در ولايت سمنگان در حالى خبر داد که برخى مسؤولين آن ولايت امکان زرع کوکنار را بعيد نمى دانند. طبق بررسى ادارۀ مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد( UNODC )، کشت کوکنار در افغانستان امسال به تناسب سال گذشته ، ٥٩ در صد افزايش يافته است. بر اساس اين بررسى  کوکنار ١٦٥ هزارهکتار اراضى را در سال جارى  در افغانستان دربر ميگيرد. در حاليکه سال گذشته  ، ١٠٤ هزار هکتار زمين رادر برميگرفت و قرار است افغانستان٦١٠٠ تن ترياک به اندازۀ ٩٢ فيصد تمام تدارکات ترياک جهان را درسال جارى توليد کند . والى بدخشان اظهار داشت که هر ولسوال  و قوماندان امنيه که در کشت و قاچاق مواد مخدر دست داشته باشند، برطرف خواهند شد.

اماعبدالودود قوماندان امنيۀ ولسوالى بهارک گفت که   با وجوديکه  او کشت کوکنار را امسال در آن ولسوالى به پنج درصد رسانده است، باز هم درلست سياه   وزارت داخله به اتهام اينکه او در فعال بودن فابريکه هاى هيروئين دخيل است،  شامل گردانيده شده است.

ازمنابع خبري .

 

 


November 5th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مردم چه مي گويند