شماره اول سال سوم ماهنامه مشعل
حمل 1384- مارچ 2005 حمل 1384- مارچ 2005

فرخنده باد دومين سالگرد مشعل

يادداشت مدير مسول

نخست از همه فرارسیدن سال نو،بهارنو و سومین سال میلاد خجستهء ماهنامه "مشعل" را به همه هم ميهنان عزيزو به ويژه خواننده گان گران ارج این ماهنامه شادباش و تهنيت گفته وبرای همهء شان بهروزی وپیروزی درزنده گی آرزو می نمایم.

يک سال ديگر از زنده گي "مشعل" درجامعهء فرهنگی مان گذشت . يک سال پر از تپش وتلاش برای باز تاب حقا یق و واقعیات ملموس زنده گی دراین جهان پر آشوب هزارهء سوم ونشر وپخش نظریات ، دیدگاه ها و پیشنهادات جمع غفیری از روشنفکرانی که دیگر برای حل مسایل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی وطن شان با دگم اندیشی های گذشته برای همیشه وداع گفته اند و پی برده اند که با شعار های پر طمطراق وفیشنی دیروز، حتا در عالم خیال هم نمی توان به ایجاد یک جامعهء آزاد ، آباد ، مترقی و شگوفان دست یافت.

هرچند ياددهاني از کارکردها و تکيه زدن برسکوی افتخارات در واژگان خدمت گزاران فرهنگ مرسوم نبوده و امريست تابو! اما با آنهم هرگاه با ديد گذرا به کارکردهای سال دوم نشراتي "مشعل" نظر اندازيم،به آسانی در می یابیم که مشعل توانسته است دیدگاه ها ، نظریات ، افکار و پیشنهادات سروران و قلم بدستان فرهيخته ما را که در جريان سال،خامه رنجه فرموده و برای نشر وپخش آن انديشه های پربار شان ، "مشعل" را برگزيده بودند، با اصل زرین امانتداری و احترام به آزادی قلم واندیشه به نشر برساند. ناگفته پیداست که در پرتو همین سیاست نشراتی که اساس وبنیاد آن را حرمت به قلم واندیشه تشکیل میدهد، نشریهء مشعل توانست دستاورد های معینی در سال پار کمایی کند که فشردهء ان برای خواننده گان عزیز تقدیم می شود:

نخست اينکه طي سال گذشته تعداد زياد دوستداران "مشعل" در درون کشور به خوانش آن دسترسي پيدا کرده و جغرافيای توزيع و خوانش "مشعل" از کران تا کران ميهن عزيزما رادر برگرفت و روشني "مشعل" چون چراغ فروزانی دربیشترین نقاط کشور پرتوافگند. افزون بر این، باید یاد آور شد که "مشعل" به عزيزترين همراز و دوست آنان مبدل گرديد، چنان که هريک از خواننده گان گرامي "مشعل" در پخش و توزیع این نشریه سهم ارزنده گرفته و حتا با دست نويسي برگ های آن در تعميم انديشه های سودمند که از افکار دانشمندان و قلم بدستان فکور تراوش يافته و در ماهنامه "مشعل" انعکاس مي يابد،نقش ورسالت روشنگرانهء شان را ایفا واداء نمودند که با استفاده ازاین فرصت از فرد فرد آنان اظهار امتنان و سپاس مي گردد.

يکي از جهات عمده و اساسي کار "مشعل" را تشويق و ترغيب جوانان به ويژه جوانان عزيز و برومند در درون کشور که به حق گل های سرسبد جامعه و آينده سازان کشور ما مي باشند،به خواندن ماهنامه "مشعل" و در واقعيت به امر مبارزه در راه تحقق مردم سالاری،دفاع از عدالت اجتماعي،آزادی، تامين رفاه همگاني و در يک سخن دفاع از ارزش های جامعه مدني و مبارزه عليه بنيادگرايي تشکيل مي دهد،زيرا هدف همين است که "مشعل" نه تنها همچون یک نشريه خبری،بلکه به مثابه سازمانده و مبلغ خوب آرمان های والا و شريفانه نيروهای مترقي و پيشرو جامعه ما مبدل گرديده و در دفاع از روحيه وحدت و همبستگي ملي نقش واقعي خويش را اداء سازد. خوشبختانه در اين راستا جوانان آگاه و با درک با "مشعل"

همنوا گرديده و خود ابتکار عمل را به دست گرفته و به جلب دوستداران "مشعل" چه در کانون های علمي،درسي و فرهنگي مانند دانشگاه کابل و چه دراماکن ورزشی ویامحافل ومجالس تفریحی ، مي پردازند. کافي است اگر گفته شود که در شهرکابل باشگاه های خوانش "مشعل" در بين جوانان دانشگاهي و مکاتب ايجاد گرديده است و روزتا روز دامنه آن وسعت مي يابد. به حق مي توان اين جوانان پرتحرک را رهروان صديق راه پاکبازان مبارزه به خاطر انسان و آباداني وطن دانست وخوشبختانه آنان و کارنامه های ماندگار آنان نماد کار و فعاليت "مشعل" مي باشند که به آنان بايد افتخار کرد و مباهات نمود.

به همين سان گروپي از زنان با وقار و قهرمان در شهر پشاور در پخش و توزيع "مشعل" در بين خواهران مهاجرما در آن ديار با وصف مشکلات زياد غربت و پروبلم ناشي از موجوديت بنيادگرايان همت مي گمارند،که قلم از سپاس در برابر آنان عاجز است .

بايد گفت که همزمان با آغاز سال دوم نشراتي ،وب سايت انترنتي (تارنما)مشعل نيز چون دريچه ء نوی بر روزنهء اميد علاقه مندان ماهنامه "مشعل" افزود و درامر خبررساني و نشر مقالات و داشته های ارزنده قلم بدستان ما مؤثرتمام گرديده و مطالب بسیاری راکه بنا به کمبود صفحات در ماهنامه از چاپ آن عاجز بوديم، از آن طريق نشر و در دسترس علاقمندان مطالعه قرار دهیم که هرهفته نوشته های جالب و خواندني اعم از مقالات ، تبصره های بين المللي،موضوعات ادبي،فرهنگي،تاريخي،علمي،معلوماتي،اقتصادی،هنری و اجتماعي پيرامون گوشه های مختلف زنده گي زنان،جوانان،مسايل خانواده گي و دانستنی های ضروری دیگر نشر مي گردد . این مسأله در واقعيت امرتارنمای "مشعل" را به يک مرکز پژوهشي ماهنامه "مشعل" مبدل می سازد که هر روز تعداد زيادی از دوستداران "مشعل" از سراسرگيتي مهمان آن گرديده و از خواندن مطالب جالب و ارزنده که دوستان عزيز ما غرض نشر مي فرستند،مستفيد مي گردند.

قابل تذکر است که احمدعزيزيار جوان بالنده،مستعد و پرکار که در پهلوی مصروفيت های فراوان درسي و هنری اش مسوليت تخنيکي سايت مشعل را نيز داوطلبانه پيش مي برد،نه تنها در طرح و ديزاين وب سايت،بلکه درامر نو آوری و ابتکارات تازه و رنگيني آن مي افزايد،و در اين راه نقش برجسته داشته که زحمات وی درخورستايش و قدرداني مي باشد .

سالي که گذشت از لحاظ تامين ارتباط با خواننده نيز سال پربار و پر از الهام و اميدواری بود.دوستداران "مشعل" از سرتاسر جهان به ويژه درون کشور تعداد بيشمار نامه عنواني اداره "مشعل" فرستاده اند که هريک آن نويد خوش از تاييد و همبستگي آنان با خط نشراتي "مشعل" ميداد ومندرجات پر از صفا و محبت آن نامه ها برای من الهام بخش ، تشویق کننده ومایه دلگرمی برای تلاش در جهت آفرينش و پيگيری اين مسوليت خطير ولي پرافتخار به حساب مي روند، که از تمام آن دوستان گرانقدر در همینجا واز همین طریق اظهار سپاس می نمایم . بایسته می پندارم گفته شود که از آنجايي که عمدتاً این الطاف و زره نوازی های خواننده گان ، بیشتر جنبه ء تشویقی داشته است ، مشعل نتوانسته است که به چاپ تمام آن نامه ها وپیام ها اقدام نماید.

در فرجام در حالي که يکبار ديگر سالگرد "مشعل" را به همه دوستداران آن صميمانه شادباش مي گويم،از همه دوستان و عزيزان جليل که طي اين سال از هيچ نوع همکاری و همبسته گي با نشريه خود شان دريغ نورزيدند سپاس و امتنان عميق خويش را ابراز داشته و آرزومندم که سال تازه نشراتي نيز با نوشته های گرانسنگ ،مشوره های نيکو و محبت های گرم و صميمانه همهء آنان همراه باشد تا "مشعل" بتواند بيشتر از اين راه خود را در بين هم ميهنان ما باز نموده و به يک نشريه واقعاً مردمي و دوست داشتني همگان قرار گيرد .

بگذار مشعل هميشه پر فروغ باشد


در این شماره می خوانید :
فرخنده باد دومين سالگرد مشعل
يادداشت مدير مسول

طرح :
مرامنامه نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان

فساد سياسي در افغانستان
دستگير صادقي

نوروز، تاريخ وفرهنگ
استاد صباح

پیام های دوستان بمناسبت سالگرد مشعل

برگ های از تاريخ روابط خارجی افغانستـــــــــــــــــــــان

پیوست به گذشته
ازمحمد ولی
ازدواج های اسارتبار و فاجعه آفرين در افغانستان
بخش پاياني از انجنير غلام سخي ارزگاني
رسالت و موقف روشنفکران در شرايط فعلي افغانستان
از نبي پور
پدیده و" ناهمگونی های املایی":
يادداشت اداره مشعل

تعلق در شعر خداوندگار سخن و معانی ملک الکلام حضرت بیدل

پیوست به گذشته
سلیمان راوش

اساس گذاران موسيقي افغانستان

استاد محمدنبي نتو
از محمدسرور زهتاب

و موضوعات جالب و خواندنی دیگر ...
September 23rd, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شماره های مشعل