شماره هشتم سال سوم ماهنامه مشعل
عقرب 1384-اکتوبر2005 عقرب 1384-اکتوبر2005

 

 

 

پارلمان آينده و نگراني های روز افزون

 

 

 

نوشته دنیا

 

انتخابات پارلماني بمثابه گام مهمي در روند دموکراسي در جامعه ما ،به تاريخ 18 سپتامبر سال روان پايان يافت و اينک نتايج نخستين آن، از طريق رسانه های گروهي در دسترس قرار دارد .

انتخابات که در اوج تلاش های 28حزب و سازمانهای سياسي و افراد مستقل برای راه يافتن در پارلمان توأم با تبليغات گسترده دولت بخاطر جلب مردم غرض اشتراک در آن ،تدوير يافت از همان نخستين روزها اين واقعيت را مشهود ساخت که اين پروسه دشوار و پيچيده با چالش های جدی همراه خواهد بود . 

زيرا سرو صداهاچه در جريان وچه پس از انتخابات  و شکاياتي ناشي از تقلب در آن از يکسو ،چانه زني ها و موجوديت کانديدان بيشمار و عمدتاً کساني که پارلمان را چون سپر دفاعي برای روپوش کردن کارهای سوال برانگيز و ناشايسته پيشين شان نشانه گرفته بودند از سوی ديگر،زمينه را برای پيش داوری مساعد ساخته بود .

چنانچه سازمان های حقوق بشر عملاً مخالف اشتراک تفنگ سالاران که طي جنگ های تنظيمي جنايات سنگين و فراموش ناشدني را عليه مردم ما روا داشته اند،تاکيد مي ورزيد؛ولی در نتيجه فقط تني چند رد صلاحيت گرديده و از لست ها حذف گرديدند وبسياری از آنها به انتخابات راه يافتند ، که اين خود شفافيت در پروسه انتخابات را از همان روزهای نخست زير سوال قرار داد . افزون بر آن چاپ برگه های اضافي رای دهي بر اين نگراني ها صحه گذاشت .آنچناني که مشکل پاک شدن رنگ انگشت علي رغم جنجال انگيز بودن آن در انتخابات رياست جمهوری،يکبار ديگر در اين دوره نيز به مشاهده رسيد ،گواه بر اين امر دارد . چنانچه تاکنون جمع کثيری از کانديدان در ولايات مختلف و شهرکابل دست به اعتراض زده و خواستار باز شماری و بررسي بر تقلبات متعدد در روز انتخابات هستند،که کميسيون انتخابات صرف به سبکدوشي بخشي از کارمندان خويش،قرنطينه کردن تعدادی از صندوق های رأی دهي و سلب صلاحيت تني چند از کانديدان بسنده نموده است.

با آنهم خوش بيني هايي وجود داشت مبني بر اينکه دهه هفتاد خورشيدی تکانه جديدی در ذهنيت ها بوجود آورده ، و اکنون مردم پس از مشاهده اين همه آلام و رنج های بيکران و نابساماني های سياسي،نظامي،اقتصادی و اجتماعي که دامنگير آنان است؛ و با درس عبرت از آنهمه جناياتي که توسط دکانداران دين تحت نام "جهاد" انجام يافت با دقت و احساس مسوليت نسبت به سرنوشت ميهن و آينده درخشان فرزندان شان در گزينش نماينده گان منتخب در پارلمان سعي بخرچ خواهند داد،تا سنگ بنای يک نظام پويا،متکي بر اساسات مردم سالاری گذاشته شود.

اما با در يغ نتايج نخستين شمارش آرأ حاکي از آنست که مردم هنوز هم زير تاثير جو حاکم سياسي در کشور قرار داشته و به تبليغات ميان تهي،خوان های رنگين ،وعده و وعيدهای مادی ...و در نهايت امر تهديد و تخويف تفنگ بدستان خون آشام فريب خورده وبه آنان رای داده اند.

 

يکي از ناهنجاری عمده در اين پروسه عدم سهمگيری فعال قشر تحصيل کرده و منور مي باشد . زيرا با تأسف که اين قشر باور و اعتماد شان را نسبت به موثريت رأی شان از دست داده اند،و آنان به راه يافتن زورمندان صرف نظر از رای شان به پارلمان متيقن بودند.

اکنون که نتايج نخستين اعلام گرديده است،بازهم بسياری ها بر سکوی پيروزی تکيه زده و مي خواهند فخرفروشي نموده،و  راه يافتن شان را به پارلمان نمونه يي از اعتماد مردم نسبت به خويش بدانند .در حالي که در پهلوی جو ترس و رعب که هنوز مردم را در گرو خود دارد،يکي از موانع عمده در پيروزی کانديدان مستقل،برترشمردن منافع تباری،زباني و گروهي محسوب مي گردد،که با افسوس از برجسته گي خاصي برخوردار بود، و عمدتاً کانديدان برنده برمبنای رأی هم تباران و هم کيشان شان به پارلمان راه يافتند، تا اينکه برنامه انتخاباتي آنان به دل چنگ زده باشد و مورد ارجحيت قرار گرفته باشد .

و اما از کاستي های تخنيکي کار  در اين پروسه که بگذريم، پرسش اساسي در اينجاست که آيا پارلمان آينده کشور خواهد توانست واقعاً مظهر اراده و خواست توده های مليوني مردمان کشور ما گرديده و بمثابه نهاد واقعي و اساسي قانون گزاری در کشور ما مبدل گرديده و يا بازهم به ميدان عربده بين جنگ سالاران و قدرت طلبان که پارلمان را بمثابه مرکز تحقق خواست های شان پنداشته و با صرف مليون ها افغاني،کرسي آنرا در واقعيت امرخريداری نموده اند،مبدل خواهد گرديد ؟

به هرحال اين واقعيت مبرهن است که اکثريت قاطع در پارلمان وجود نداشته،و يکه تازی های دو لويه جرگه پسين محال خواهد بود، و در اتخاذ تصميم بايد به ديگران نيز گوش داد .

اين بدان معناست که کميت ناچيز روشنفکران،از لحاظ کيفي در روند کار پارلمان از اهميت زياد برخوردار بوده و عملاً ابتکار تهيه و تدوين قوانين را برمبنای منافع ميهن و مردم به عهده خواهند گرفت و با شگردهای تخصصي،پيشينه و تجربه لازم مديريت، نام های شان را در تاريخ پارلمان کشورما ماندگار خواهندساخت .

چنانچه پيش بيني های آگاهان سياسي نيز از تقابل افکار و گروپ های غير متجانس که به همان پيمانه موثريت و موقف آنان در تعيين خطوط کاری پارلمان برازنده خواهد بود،سخن مي رانند .

همان ساني که زنان نيز در پارلمان با همان کميت 71 نفره شان به سه گروپ مختلف که بيان ديدگاههای متفاوت و سليقه های انان مي گردد،به کار شان ادامه خواهند داد.

ولي نبايد از اين واقعيت طفره رفت که يکي از عوامل عمده عدم پيروزی چشمگير روشنفکران در انتخابات پارلماني،همانا پراگنده گي و خط کشي های مصنوعي در صفوف شان بوده و همين کار هم باعث گرديد،تا رأی دهنده گان در گزينش آنان به گروپ های مختلف جدا گردند ،که اميد در آينده با بينش وسيع در رابطه با همچو مسايل زنده گي ساز برخورد نموده و به بزرگ منشي ها و همچو امراض روشنفکری پشت پا بزنند .

با اين همه مشکلات و موانع ياد شده در سر راه پارلمان جديد اين آرزوی همگاني وجود دارد که نماينده گان پارلمان با دلسوزی نسبت به ميهن و مردم شان بيانديشند، و اين افتخار را داشته باشند تا مردم با تاييد از کارکردهای شان طي چهارسال پيشرو،بار ديگر نيز رأی خود را در صندوق های آنان بريزند ./

 

 

 

 


 

 

شماره هشتم سال سوم ماهنامه مشعل

 

مبارزات سرنوشت ساز و تعيين کننده نيروهای ملي و دموکراتيک در پيشرو است

 

محمد داؤد رزميار

 

غارت ميراثهای فرهنگي و تاريخي

 

دستگير صادقي

 

" نهضت میهنی" و مسله وحدت ترقی خواهان افغانستان

 

داکتر آرین

 

  دا جګړه اوږديږي

 

عبدالولي منګل

 

پارلمان آينده و نگراني های روز افزون

 

دنيا

 

ناقوس های بي صدای مرگ از هندوکش تا بابيلون

 

داکترضيا صديقي

 

برگ های از تاريخ روابط خارجي   افغانستـــــــــــــــــــــان

 

پيوست به گذشته

 

محمد ولي

 

نگاهي به سير مهاجرت هم ميهنان ما در آلمان

 

احمدوحيد صادقي

 

با سبدی از گل و جامي از اشک

 

داستان کوتاه از محمدنبي عظيمي

 

يادی از برتولت برشت نمايشنامه نويس،شاعر و نظريه پرداز تياتر

 

احمدشاه عبادی

 

و مطالب جالب و خواندني ديگر ...

 

 

 


November 8th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شماره های مشعل