شماره اول سال چهارم ماهنامه مشعل
حمل 1385- مارچ 2006 حمل 1385- مارچ 2006

 

خجسته باد سالگرد ماهنامه مشعل

 

يادداشت مديرمسوول

 

بهاری ديگری آمد و هم ميهنان ما همراه با مقدم بهار جشن نوروز را گرامي داشتند.اين چهارمين نوروز پيدايش "مشعل" است که برای دوستداران آن چهارسال پيش درست در آغازين روزهای سال چون تحفه يي بهاری به کار نشراتي اش شروع و آرام ،آرام نه تنها در سراسر گيتي ،بلکه از کران تا کران کشور ما در بين دوستدارانش راه  خود را باز کرد .

مي خواهم فرارسيدن سال نو،جشن نوروز ، بهاران وآغازچهارمين سالگرد  کار وتکاپوی مشعل را در پهنه پُر ازهياهوی فرهنگي به همه هم ميهنان گران ارج و به ويژه خواننده گان عزيز ماهنامه مشعل تبريک و تهنيت گفته و بهروزی و شادماني شانرا در کار و زنده گي شخصي و اجتماعي آرزو نمايم .   

 

سه سال برای باز شناسي و تثبيت هويت يک نشريه زمان کوتاهي است،مشعل هنوز در اندر خم يک کوچه هم در آشفته بازار رسانه های گروهي نيست،ولي با آنهم  طي اين مدت کوتاه توانسته است گام های کوچک ولي پُر صلابت و استوار را برداشته، اعتماد وباور خواننده گان را به مشي نشراتي اش جلب نموده و تلاش مي نمايد تا به آيينه يي شفاف تمام نما در غربت سرا مبدل گردد ، که خوشبختانه توانسته است در جمع انبوهي از نشريات برون مرزی جايگاه خود را دريافته و از کاروان عقب نماند .

زيرا همه آناني که مشعل را برای نگارش ديدگاههای علمي و ميهن پرستانه شان برگزيده اند،تنها به يک امر مي انديشند و آن اينکه چه گامي را برای فردای کشورم انجام داده مي توانم وچگونه کار مثمری را برای التيام زخم های گود يا ژرف ميهن مان و دلهای نگران هزاران انسان دردمند جامعه ما تحقق ببخشم تا مصدر خدمتي به هزاران انسان چشم براه ميهن ام گردم .

برمبنای همين اصل در سالي که پشت سر گذشت،مشعل توانست همکاری تعداد زيادی از قلم بدستان ما را جلب کند،که خوشبختانه افزون بر هم ميهنان ما،فرهنگيان همزبان ايراني ما نيز مشعل را برای بازتاب ديدگاه های شان برگزيده و همکاری صميمانه و بي دريغ شان را آغاز نموده اند.

پر مبرهن است که برای همچو نشريه يي که دور از جدل های تباری،زباني و تعصبات کور همانند آن قرار داشته و با ديد روشنگرانه به قضايای امروز و فردای کشور مي انديشد و طلايه داران سياست و نخبه گان فرهنگ پيشرو و پهنه های گوناگون زنده گي اجتماعي در آن قلم زده و داشته های پُربار شان را با خواننده گان در ميان مي گذارند، تجليل از روز پيدايش آن نيز مطرح است .البته نه بمثابه جشن،بلکه چون روز تجديدپيمان و تلاش برای جلب اعتماد بيشتر خواننده گان و باز آفريني و نوآوری ها .

نبايد فراموش کرد که در معرفي و شناخت مشعل و آرمانهای مطروحه آن،تارنمای مشعل نيز چون روزنه يي اميد برای هزاران مشعلدار در شبکه رايانه يي جهاني گرديده است .

تارنمای مشعل که در نتيجه مساعي خسته گي ناپذير آقای احمدعزيزيار گرداننده بخش تخنيکي آن که با ابتکار،خلاقيت و علاقه مندی بي پايان وی هر روز سيمای جديد و بهتری را کسب مي نمايد،اکنون بازگو کننده خواستها و نظريات گروهي بزرگي از مبارزان راستين حق و عدالت گرديده،نه تنها به تربيون واقعي همه نيروهای مترقي و پيشرو جامعه ما قرار گرفته بلکه کار و تلاش های انساني همه آناني را که در راه دفاع از منافع اساسي جامعه ما به مبارزه برحق و بي امان مي پردازند متبلور ساخته و بازتاب مي دهد .

افزون بر آن تالار گفتمان (فاروم)مشعل برای ابراز نظريات باز و بحث و فحص های بي پيرايه به مديريت آقای عظيم بابک به کار آغاز نموده است که نوشتارهايي جالب و خواندني توأم با ابراز نظرهای دوستان در آن نشر مي گردد و هر روز علاقه مندان آن بيشتر و بيشتر مي گردد.

بايد ياددهاني کرد که مشعل به تامين ارتباط با خواننده گان بي نهايت ارج گذاشته و همواره از نکات نظر دوستان خود در بهبود کار استفاده مطلوب را به جا مي آورد. خوشبختانه در سال پيشين بيشتر از هر وقت ديگر مشعل نامه های بي نهايت صميمانه که الهام بخش و مايه دلگرمي و تشويق بيشتر به کار مي باشد،بدست آورده است .

مي خواهم در همين جا از همه عزيزاني که در سال پيشين با قلم و انديشه شان در غنامندی ماهنامه و تارنمای مشعل سهم گرفته و باعث افتخار و مباهات مشعل گرديده اند،به نماينده گي از همه خواننده گان سپاس و امتنان خويش را ابراز داشته و آرزومند تداوم همکاری هميشه گي شان هستم .

مشعل در حالي که آغازچهارمين سال نشراتي اش را گرامي مي دارد ،يکبار ديگر پيمان مي بندد که در راه دفاع از اصول و ارزش های حقوق و ازاديهای دموکراتيک سياسي و مدني،دموکراسي،عدالت اجتماعي و نظام مبتني بر قانونيت ،برضد بنيادگرايي و مبارزه بر ضد انواع ستم از هيچ نوع مساعي دريغ نورزيده و با پيگيری تمام  در کنار مردم آزاده کشورمان ميکوشد تا در سرزمين ما صلح دايمي تحکيم يافته و گردنه هاي خطر پشت سر گذاشته شود و همه مردم افغانستان با هراعتقاد ،انديشه و سليقه بتوانند در کنار هم زنده گي کنند.از همينرو صفحات مشعل در اختيار همه آناني که به ميهن شان مي انديشند قرار داشته و يکبار ديگر همه قلم بدستان و آگاهان سياسي را به همکاری و بازتاب نوشتارهای گرانسنگ شان در مشعل فرا مي خواند.

پيروزی از آن مردم زحمتکش افغانستان است

فرخنده باد سومين سالگرد ماهنامه مشعل

 

 

شماره اول سال چهارم ماهنامه مشعل

 

حمل 1385- مارچ 2006

 

 

 

در اين شماره مطالب زير را مي خوانيد :

 

خجسته باد سالگرد ماهنامه مشعل

 

يادداشت مديرمسوول

 

فرصت سوزی ها

 

دستگير صاد قي

 

سال نو و انتظارات مردم

 

دنيا

 

 

انديشه هايي در بارهء آرمان هايي والای انساني

 

احمدشاه عبادی

 

برگ های از تاريخ روابط خارجي   افغانستـــــــــــــــــــــان

 

پیوست به گذشته

 

محمد ولي

 

 

نوروز باستان و سرودهای نوروزی در سرزمين ما

 

حساس ((اوريا))

 

دوړکینې مینه

یو لند ه کیسه

مفتاح الدین ساپي

 

روايت يک نفرين

پيوست به شماره پيشين

داستاني از محمد نبي عظيمي

 

از عشق تا طلاق

حسينا نثاری مهرپرست

 

 

 

و مطالب جالب و خواندني ديگر...

 

 


April 14th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شماره های مشعل