شماره پنجم سال چهارم ماهنامه مشعل
اسد1385  -  جولای  2006 اسد1385 - جولای 2006

 

 

ايجاد اداره امر بالمعروف و نهي عن المنکر اقدام ضد دموکراتيک

 

 

بکتاش سرور

بنا بر فرمان حامد کرزی مبني بر ايجاد پوليس مذهبي تحت نام امربالمعروف و نهي عن المنکر که گويا اين تصميم از اثر پيشنهاد روحانيون سراسر افغانستان اتخاذ گرديده است مردم مستضعف و بيدفاع ما را شگفت زده ساخته زيرا اين اداره ميراث شوم طالبان بنيادگرا بوده و هموطنان ما از آن خاطره های بي نهايت تلخ و جانکاهي در حافظه شان دارند.اين دستگاه مخوف که با صلاحيت های وسيع اش تحت شعار مذهب و اسلام خواسته است در تمام شئون زنده گي مردم مداخله نموده آزادی های حقهء شان را سلب و محدود ساخته و ايشان را عملاً از داشته های زنده گي محروم سازند، نمي توانند خشم اقشار جامعه ما را پنهان داشته باشد.

بهانهء را که رژيم کابل مبني بر پيشنهاد روحانيون افغانستان جهت ايجاد پوليس مذهبي مطرح نموده است نمي تواند مورد اقناع مردم ما که پنج سال تمام در زير چکمه های استبداد پوليس مذهبي طالبان گذشتاندند،قرار گيرد.فشار نظامي گروه های طالبان و ياران شان به خصوص در استقامت های جنوب و جنوب غرب کشور بوده زيرا اين حملات گسترده و رو به افزايش آنها قوای دولتي،قوای ائتلاف و ناتو را دچار هستريک و سرگيچه نموده و دست و پاچه شده اند و بدينطريق مي خواهند تا به طالبان چراغ سبز نشان داده قسماً حملات شانرا کاهش داده و يا به گفتهء خود شان آنرا مهار سازند.به يقين کامل مي توان اظهار داشت که اين تاکتيک نيز کارا نيفتاده و ثمرهء ندارد.

با ايجاد چنين ادارهء که بازهم از نام مقدس اسلام سوءاستفاده مي گردد،اولتر از همه زنان مظلوم و دربند کشيده ما آسيب بزرگ را متحمل شده و فشارهای بيشتر و بيشتر رواني را متقبل خواهند شد.

به نظر من لازم بود تا آقای رئيس جمهور پيش از انفاذ همچو فرامين در جهت تحقق وعده های انتخاباتي اش عمل مي کرد و زخم های مردم فقير،بي خانه، دربدر،بخصوص قشر جوان که دست تگدی بخاطر لقمه ناني در جاده ها دراز مي نمايند التياب مي نمود.

لازم بود جلو آناني را که با استفاده از مقام شان مصروف اذيت و آزار مردم بوده،به رشوه،اختلاس،تجارت مواد مخدر و ... مبادرت مي ورزند،گرفته و پس از ان در طويل ساختن دستگاه عريض دولتي که بدون آنهم بار دوش بودجه کشور و يا بهتر است بگويم کمک های جامعه بين المللي است مي برآمد.

در شرايط کنوني مبارزه عليه عاملان شر و فساد که در غضب زمين و جايداد مردم با زور ميله تفنگ شان دست بلند دارند بايد الويت داشته باشد،زيرا به گفته مردم کارد به استخوان شان  رسيده است .با دريغ که تظاهرات مسالمت آميز مردم در برابر جور زورگويان با واکنش پوليس مواجه گرديده و به سرکوب آنان منتج شده است .در چنين شرايطي نشود که پوليس مذهبي هم چون آلهء دست زورگويان بنيادگرا گرديده و به جای کنترول از اجرای مناسک ديني در همچو زدوبند ها قرار گرفته و صفحه يي سياه روزگار طالبان را دوباره تکرار کنند.

چه خوب گفته اند که :

 

نه به ما جور و جفا کن نه ز ما دل بستان

نه چنين کن نه چنان

 

 

شماره پنجم سال چهارم ماهنامه مشعل

 

اسد1385  -  جولای  2006

 

در اين شماره مطالب زير را مي خوانيد :

 

 

 

نگاهي به اوضاع سياسي کشور و رسالت نيروهای ملي و دموکراتيک در قبال آن

فضل احمد طغيان

پیشینه تاریخی روابط افغانستان با پاکستان

پروفیسور احمدضیا نیکبین

برگ های از تاريخ روابط خارجي   افغانستـــــــــــــــــــــان

پیوست به گذشته

محمد ولي

شناسنامهء يکتن ازمشروطه خواهان، يک مبارز گمنـــام و افشای يک ترورسياسی ديگر

نوشتهء: زمری کاسی

گذر عمر

محمدنبي عظيمي

ايجاد اداره امر بالمعروف و نهي عن المنکر اقدام ضد دموکراتيک

بکتاش سرور

اساس گذاران موسيقي افغانستان

بخش آما توران

محمد حسين آرمان

محمدسرور زهتاب

 

 

 

و مطالب جالب و خواندني ديگر...

 

 


August 24th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شماره های مشعل