كابل پايتخت عراق شد
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

 

روزنامه "تلگراف" چاپ لندن با بررسي اوضاع شهر كابل پايتخت افغانستان، ناامني در اين شهر را به بغداد تشبيه كرده و نوشته است: هر خارجي به محض ورود به كابل با شنيدن خطر آدم ربايي، سرقت مسلحانه و حملات تروريستي به شدت مي‌ترسد.

  

 

در اين گزارش آمده است: كابل تا سه سال پيش شهري ديدني و مهيج براي يك ديپلمات يا كارمند خارجي بود، هر خارجي در سايه امنيت شهر مي‌توانست با افغانها ديدار كند، به رستوران برود و از بازار خريد كند اما اكنون اين شهر چهره عوض كرده و ديگر احساس آرامش در بين خارجي‌ها ديده نمي‌شود.

اين گزارش مي‌افزايد: امدادگران خارجي كه تا سال 2005 در بازارهاي كابل گشت و گذار مي‌كردند اكنون خروج از هتل‌هايشان ممنوع شده است، هتل‌هايي كه بيشتر به قلعه نظامي شباهت دارند كه با سيم خاردار و كلاشينكوف محافظت مي‌شوند.

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: خطر جدي به نظر مي رسد، در سال جاري شش امدادگر خارجي در افغانستان كشته شدند و فقط در هفته گذشته نيز دو انگليسي در پايتخت به قتل رسيدند، طالبان تنها خطر موجود نيستند، گرچه آنها عمليات‌هاي خطرناكي را انجام مي دهند مانند حمله به هتل "سرينا" در شهر كابل كه در ماه جنوری انجام گرفت.

اين گزارش با اشاره به اينكه همچنان كه تعهد در دولت كاهش يافته، به همان اندازه جنايت نيز رشد كرده است، مي‌افزايد: كساني كه 10 سال پيش سارقان فقيري بودند اكنون تبديل به سارقان مسلحي شده‌اند كه تاجران ثروتمند افغاني را مي دزدند، و اگر فكر كنند كه مي‌توانند به سراغ خارجيان نيز مي روند.

تلگراف در گزارش خود آورده است: اينكه شهر تا چه اندازه خطرناك شده است جاي بحث است، در اوج آدم ربايي بيشتر خارجيان مقيم كابل فكر مي كنند كه كابل به بدي بغداد نيست و معتقدند كه شرايط از اين بدتر نخواهد شد، زندگي پشت ديوارهاي بلند و تماشاي فيلم در حالي كه نگران آدم ربايي هستيد لطف چنداني ندارد به همين دلايل سازمان‌هايي مانند سازمان ملل در جذب نيرو مشكل پيدا كرده‌اند.

بعد از حمله مسلحانه هفته گذشته به "گيل ويليام" و كشته شدن وي بدست نيروهاي مسلح طالبان ديگر پياده روي در آفتاب پاييزي هم ميسر نيست.

در پايان اين گزارش آمده است: گفت‌وگوهاي هولناك زيادي شنيده‌ مي‌‌شود كه امدادگران خارجي قصد دارند افغانستان را ترك كنند اما تاكنون ديده نشده كه كسي اين كشور را ترك كند.

اين درحالي است كه نظاميان آمريكايي هفت سال پيش به بهانه نا امني به اين كشور حمله كردند و اعلام كردند كه قصد دارند ريشه نا امني را در اين سرزمين نابود كنند اكنون نه تنها اين خطر ريشه كن نشده است بلكه چندين برابر افزايش يافته و نا امني در ابعاد گسترده‌تري نمود پيدا كرده است.


October 28th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی