مذاکرات ا. گرومیکو و شاه محمد دوست
داکتر خلیل وداد داکتر خلیل وداد

به اعضای بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.،                  قابل برگشت به کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.           (شعبه اسناد و ارتباط – سکتور یکم                    اعضای علی البدل کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. و

دارالانشأ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

اشد محرم

 

یادداشت متحوای اصلی گفتگوهای ا. ا. گرومیکو با وزیر امور خارجهء ج.د.ا. ش. م. دوست*

مورخ 4 جنوری سال 1980

 

ا.ا. گرومیکو** به ش.م. دوست بمثابهء نمایندهء افغانستان نوین که راه دگرگونیهای عمیق انقلابی را انتخاب کرده و با اتحاد شوروی دوستی عنعنوی دیرینه دارد، شادباش گفت.

در ادامه ا.ا.گرومیکو گفت، درست خواهد بود صحبتهای ما را از آشنانمودن تان با آخرین اخبار نمایندهء دایمی  اتحادشوروی در سازمان ملل متحد واقع نیویارک  او. آ. ترویانسکی بیآغازیم.

ا.ا.گرومیکو ش.م. دوست را با محتوای اخبار مربوط به جلسهء آتی شورای امنیت سازمان ملل پیرامون باصطلاح مسألهء افغانستان آشنا ساخته و ابراز امیدواری کرد، وزیر امورخارجهء ج.د.ا. هرچه زودتر به نیویارک برود. همچنان او در مورد عملکرد نمایندهء دایمی افغانستان در ملل متحد ب. سهاک معلومات داد.

ش. م. دوست: نخست از همه میخواستم سپاس و امتنان قلبی خویش را به خاطر توجه دایمی رهبران اتحادشوروی نسبت به انقلاب، که اکنون وارد مرحلهء نوین تکاملی خود شده است ابراز نمایم.

پیش از حرکت بسوی مسکو با رهبر حزب و دولت ما ببرک کارمل ملاقات نمودم که از من خواست سلامهای گرم و شادباشهای دوستانه اش را به ل.ای. برژنف، آ.اِن. کاسیگین و به شخص شما برسانم.

گرچه من قبلاً نیز از مسکو چندین بار بازدید کرده بودم، مگر آنوقتها بدلایل معینی نتوانسته بودم با دوستان شوروی با چنین صراحت حرف بزنم. اکنون وضعیت به گونهء دیگریست.

من اطمینان دارم که رهبری اتحادشوروی بخوبی از دلایل برکناری ح. امین و گروه وی و همچنان ماهیت رویدادهای جاری درون سیاسی در افغانستان آگاهی دارند، بناً لازم نمیبینم آنها را دوباره مفصلاً توضیح دهم. میخواستم فقط بیک موضوع تأکید نمایم که انقلاب ثور (اپریل) پس از 6 جدی (27 دسامبر) 1979 وارد مرحلهء نوین تکاملی خویش شده است.

اسناد غیر قابل انکاری وجود دارند که ح. امین – این فاشیست طراز جدید و قاتل مردم افغانستان اجنت سی. آی. ای. و امپریالیزم جهانی بوده و منظماً مشی بدنام سازی آرمانهای انقلاب ثور، جنبش دموکراتیکِ افغانستان و دوستی افغانستان- اتحادشوروی را پیش میبرد. ح. امین و گروه وی تعداد زیادی از افراد وفادار به امر حزب و زحمتکشان و میهن پرستان واقعی را جسماً نابود کردند.

سقوط ح. امین و گروه حاکم وی پاسخگوی خواستهای نیروهای دموکراتیک که قلباً علاقمند ترقی افغانستان اند بوده و امری دارای ارزش تاریخی بزرگ بود. اگر حادثهء 27 دسامبر (ششم جدی مترجم) بوقوع نمیپیوست، استقلال ملی افغانستان ازبین رفته و کشور ما میان ایران، پاکستان و چین تقسیم شده و بر سرنوشت آن ایالات متحدهء امریکا و ممالک دیگر غربی مسلط میشدند.

رهبران ح.د.خ.ا. و ج.د.ا. بدلیل کمک بیشایبه، بموقع و عاجل که در پاسخ به درخواست حکومت افغانستان ارایه گردید اظهار سپاس قلبی مینمایند. کمک اتحادشوروی به افغانستان- کاری بزرگ و عادلانه است.

در حال حاضر در افغانستان پروسهء ایجاد جبههء ملی تحت رهبری ح.د.خ.ا. جریان دارد.رهبری نو ح.د.خ.ا. و ج.د.ا در رأس ببرک کارمل همهء آنانی را که سرنوشت کشور برایشان ارزش  دارد، به فعالیت سیاسی دعوت مینماید. تلاشها برای وحدت واقعی ح.د.خ.ا. و ارتقای اتوریته و احیای نقش رهبری کنندهء آن برای بازسازی و بهبود دستگاه دولتی جریان دارد.

وضع داخلی کشور بغرنج و نگران کننده است. طیف وسیع ضد انقلاب بویژه باندهای قاتلین گسیل شده از پاکستان به فعالیت علیه نظام مردمی ادامه میدهند. شورشیان توانسته اند ادارهء بعضی ولایات کشور مانند قندز، تخار، سمنگان و بدخشان را بدست گیرند. مگر با اتکأ به کمک اتحاد شوروی قوای مسلح ج.د.ا. توانستند ضد انقلاب را از آنجاها برانند. در شمال کشور فعلاً آنها فقط در مرکز ولایت بدخشان شهر فیض آباد مسلط اند.

بصورت کل اوضاع در کشور رو به بهبودی ست. البته نقش قطعات محدود نظامی اتحادشوروی در این راستا مثبت است. اقدامات نیک از جانب اتحادشوروی برای اعطای کمک عاجل نظامی به افغانستان نه فقط با واکنش رهبری ح.د.خ.ا. و ج.د.ا. بلکه با استقبال زحمتکشان و میهنپرستان واقعی افغانستان نیز مواجه شده است.

در حالت کنونی رهبری ج.د.ا. سرگرم دفع حملات ضد انقلاب بوده و دایماً روی اقدامات عملی وگامهای اضافی که باید برای بهبود اوضاع  کشور اتخاذ شوند، فکر میکنند. در جلسات بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا.، شورای انقلابی و حکومت ج.د.ا. ببرک کارمل دایماً روی توجه به توصیه های مثبت و بموقع رهبران شوروی تأکید مینمایند. مهم اینست- نباید بیش از این اشتباه کرد؛ در این امر رمز پیروزی انقلاب ثور نهفته است.

میخواستم از جانب خودم از شما رفیق وزیر بخاطر مشوره های مفید تان سپاسگذاری نمایم. ازجمله رهبری ج.د.ا. تمایل جانب شوروی مبنی بر گسیل نمایندگان افغان برای پیشبرد کار لازم در میان دانشجویان افغان بویژه در میان آنعده که سال پار زیر نظر شخص ح. امین انتخاب شده و برای تحصیل آمده اند را مثبت ارزیابی مینماید. نمایندگان نامبرده برای سفر به مسکوآماده میشوند. طوریکه کاردار سفارت ج.د.ا. در اتحادشوروی م.س. دانشجو- که فرد غیر حزبی ولی صادقی ست-  ابراز داشت، گروپهایی از محصلان افغانی به سفارت افغانستان در مسکو آمده و با ابراز پشتیبانی از رهبری جدید آمادگی خویش را برای سازماندهی زندگی نوین اظهار داشتند. امید میرود که پس از ملاقات و مذاکرات همه جانبه با دانشجویان افغانی آنها ماهیت درست اوضاع پس از 27 دسامبر را درک نمایند.

ا.ا. گرومیکو : بدون شک اکثریت دانشجویان افغانی در مؤسسات آموزشی اتحادشوروی راه دفاع قاطع از رهبری جدید ج.د.ا. را انتخاب مینمایند.

ش.م. دوست: توصیهء اتحادشوروی مبنی بر گسیل پیام از جانب ببرک کارمل به خمینی و ضیأالحق (پیامها اکنون آماده میشوند)، همچنان تنظیم ملاقات رییس شورای انقلابی با سفرای عراق، هند و غیره ممالک غیر منسلک با هدف توضیح حوادث بمیان آمده در کشور و تأثیر گذاری فعال بر مناسبات مفید آنان در رابطه به اوضاع افغانستان- خیلی با ارزش اند. این ملاقاتها نیز تنظیم میشوند.

ا.ا. گرومیکو : آیا کنفرانس مطبوعاتی ببرک کارمل برای ژورنالیستان خارجی سازماندهی شد؟

ش.م. دوست: بلی، کنفرانس مطبوعاتی بتاریخ 3 جنوری تشکیل یافت و من توانستم در آن اشتراک کنم، به همین علت در آمدنم به مسکو کمی تأخیر واقع شد.

کنفرانس مطبوعاتی ببرک کارمل مؤفقانه تدویر شده و وطوریکه دیده میشود نتایج مثبت را ببا آورده است. وزارت امور خارجهء ج.د.ا. به سفرای خود در خارج منجمله به سفارت افغانی در مسکو دستور داده تا بدون تأخیر به هر ژورنالیست خارجی که علاقمند سفر به افغانستان باشد، ویزه صادر کنند.

در اخیر میخواستم چند کلمه در مورد مناسبات افغانستان- اتحادشوروی که طور مؤفقانه در همه عرصه ها رشد مینمایند ابراز کنم. دوستی برادرانهء اتحادشوروی و افغانستان و اتکأی همه جانبه به آن شالودهء رشد افغانستان در راه ترقی اجتماعی ست. اعضای ح.د.خ.ا. و زحمتکشان افغانستان معتقد میشوند که ببرک کارمل با اتکأ به پشتیبانی انترناسیونالیستی اتحاد شوروی میتواند دشواریهای کنونی را مؤفقانه حل کند.

رهبری ح.د.خ.ا. و ج.د.ا. بخوبی درک میکنند که کمک نظامی اتحادشوروی به افغانستان در اوضاع کنونی بین المللی امر ساده یی برای اتحادشوروی نبود. اقدام اتحادشوروی مبنی بر گسیل قطعات محدود نظامی به افغانستان که درشرایطی سرنوشت ساز برای انقلاب ثور صورت پذیرفت، باعث تهاجم تبلیغاتی و امواج دروغ پراگنی ایالات متحده و کشورهای دیگر غربی که در رأس سیاست امپریالیزم جهانی قرار دارند، به اتحادشوروی شد.  

باید طور ویژه خاطر نشان گردد که مردم افغانستان، حکومت ج.د.ا. با احترام زیاد به تلاشهای اتحادشوروی در جهت تحکیم صلح جهانی، رفع تشنجات بین المللی و مهترین مسألهء عصر ما که همانا خلع سلاح است، میبینند.

مردم افغانستان فراموش نمیکند که اتحادشوروی دوستش را در غم تنها نگذاشته و آنرا رویارو با امپریالیزم جهانی در رأس ایالات متحد یکه نمیگذارد.  

 رهبران افغان همانند دوستان شوروی یک آرمان و یک  برنامه واحد برای آیندهء افغانستان دارند. اینرا رهبری ج.د.ا. ازمن خواست تا برایتان ابراز نمایم.

ا.ا. گرومیکو : بخاطر گفته های گرم تان به آدرس اتحادشوروی سپاسگذارم. ما تماماً نقطه نظرهایتان را پیرامون اهمیت همه جانبه و استحکام مناسبات دوستانه میان اتحادشوروی- افغانستان و همآهنگی تلاشهای ممالک ما برای دفع قاطع تجاوزات امپریالیزم جهانی تایید مینماییم.

ما خرسندیم، میشنویم که رهبری فعلی ج.د.ا توصیه ها و آرزومندیهای نیک ما را درک مینماید. همزمان میخواستم خاطر نشان سازم که تصیم نهایی برای این یا آن مسأله همیشه حق جانب افغانی بوده و این حق شما و فقط از شما است.

میخواستم چند نکته را رفیق وزیر در رابطه به اوضاعی که فعلاً در شورای امنیت مسلط است و همچنان محتوای بیانیهء تان در اجلاس آتی با شما در میان بگذارم.

البته این نظریات چیزی نهایی نبوده ولی آنها بیانگر نظریات ما، اتحاد شوروی در رابطه به اوضاع پیرامون افغانستان میباشد.

یکم. کشورهای غربی نخست از همه ایالات متحدهء امریکا پروپاگند وسیعی را علیه اتحادشوروی و برضد افغانستان انقلابی که طور جدی راه جامعهء نوین را انتخاب کرده، براه انداخته اند.  امپریالیزم میخواهد « دیگ را تا سر حد فوران بخار بجوشاند».

در این پروپاگند خصمانه چیز جالبی نیست. عجیب میبود اگر امپریالیزم موقف دوستانه در رابطه به دگرگونیهای انقلابی در افغانستان اتخاذ میکرد. در آنصورت ما شما مجبور میشدیم فکر کنیم چه کاری کرده ایم که مورد تحسین امپریالیزم قرار گرفته ایم. بهر حال در سروصدای تبلیغاتی غرب پیرامون اوضاع افغانستان چیزی غیر منتظره وجود ندارد.

دوم. در رابطه به لحن بیانات هیـأت افغانستان در شورای امنیت.

شما رفیق وزیر همه دلایل را دارید که نه بمثابهء متهم بلکه متهم کننده (دادستان) برآمد نمایید. فکر میکنم برای این امر فاکتهای زیادی موجود اند. باینترتیب بسیار مهم است که دفاع نه، بلکه باید حمله کرده و باقاطعیت توطیه های امپریالیزم را افشأ ساخت.

سوم. لازم است طور ویژه خاطر نشان گردد که گسیل قطعات محدود نظامی اتحادشوروی پاسخی ست به درخواستهای  مکرر حکومت ج.د.ا. از رهبری اتحادشوروی. این تقاضاها قبلاً از جانب ن. م. تره کی زمانی که او در مسکو بود و و از طرف ح. امین مطرح شده بودند.

کارتر میخواهد طوری وانمود کند که اتحادشوروی تقاضای اعزام قطعات نظامی را فقط از رهبری جدید افغانستان دریافت کرده است. این نظریهء واهی را باید با قاطعیت و در صورت امکان با اتکأ به روزشمار رد کرده و تذکر داد که بخاطر مداخلات دوامدار از جانب نیروهای خارجی  در امور داخلی افغانستان این کشور مجبور شد متواتراً از اتحادشوروی تقاضای کمک منجمله کمک نظامی را نماید. 

در این بخش بیانیهء تان بجا خواهد بود اگر به اشتراک کنندگان اجلاس شورای امنیت از مادهء 51 منشور سازمان ملل متحد و همچنان از مفاد معاهدهء موجود میان اتحاد جماهیر شوروی و ج.د.ا. در بارهء دوستی، حسن همجواری و همکاری یاددآوری نمایید.

چهارم. لازم است واضحاً تأکید گردد، که قطعات محدود نظامی اتحادشوروی فقط برای کمک به این کشور در دفع تجاوزات دوامدار نیروهای خارجی منجمله از خاک پاکستان جایی که اردوگاههای پناهندگان بکمک امریکا، کشورهای دیگرغربی و چین به مراکز تربیه و اعزام گروههای بیشمار مسلح به خاک افغانستان تبدیل شده اند، آمده اند.

پنجم. تغییر رهبری ج.د.ا. فقط مسألهء درونی افغانستان بوده و مربوط به افغانها ست. و هیچکس حق ندارد به مردم افغانستان بگویید چگونه و چطور باید عمل کند.

نمایندگان کشورهای غربی منجمله تاچر تلاش مینمایند، رابطهء یی میان تغییر رهبری و اعزام نیروهای نظامی شوروی برقرار نمایند، گویا که این دو حادثه باهم پیوند دارند. اما این را نیز باید با تأکید خاطرنشان کرد که هیچ پیوند علتی درین مورد وجود ندارد.- این کار فقط تصادف زمانی ست.

بهتر است به این امر نیز توجه شود که نمایندگان رسمی ایالالت متحده و کشورهای دیگر غربی حتی در زمان ن. م. تره کی ح. امین به همهء جهانیان از اعزام نیروهای نظامی به افغانستان داد میزدند. بناً آنها خود در تضاد «حقایق راستین» خویش قرار میگیرند، گویا ورود قطعات محدود نظامی شوروی پیش از حوادث 27 دسامبر 1979 که به تغییر رهبری افغانستان انجامید؛ صورت گرفته است.

ششم. میشود دوباره اعلام کرد که قطعات محدود نظامی شوروی پس از آنکه ضرورت وجود آن در افغانستان- زمانیکه تجاوزات و توطیه های مسلحانهء خارجی قطع شده و بالنتیجه امنیت افغانستان تأمین گردد،- ازبین برود؛ از این کشور بیرون خواهند شد. 

هفتم. در غرب فریاد زده میشود که در افغانستان اختناق همگانی در برابر شخصیتهای اسلامی ادامه داشته و اینکه در این کشور دین اسلام در خطر است. البته که این «دریغ» نه در رابطه به اعمال امین و قربانیان اختناق وی بلکه در مورد خلع این جلاد مردم افغانستان از حکومت ابراز میشود.

با در نظر داشت اینها در بیانیهء هیأت افغانی بهتر خواهد بود با قاطعیت و جدیت از مشی مثبت اتخاذ شده از جانب حکومت ج.د.ا. در رأس ببرک کارمل در رابطه به اسلام و مسلمانان متدین یاآوری کرد.

هشتم. بهتر است چهرهء ح. این را بمثابهء دیکتاتوری که هوادار نظریهء اختناق وترورهمگانی همهء باشندگان کشور بود، آشکار را ساخت. باید فاکتها و نمونه ها را آورد. و آنها بیشمار اند.

نهم. مثبت و مهم خواهد بود اگر گفته شود، رهبری نو ج.د.ا. تصمیم قاطع خویش را مبنی ایجاد روابط عادی همجواری با کشور های همسایهء ایران و پاکستان اعلام نموده است. البته این اعلامیه را حکومت ج.د.ا. زمانی انجام خواهد داد که مداخله در امور داخلی مردم افغانستان قطع شود، در حالیکه اعزام دسته های مسلح از پاکستان به افغانستان یعنی تجاوز هنوز هم ادامه دارد.

دهم. در رابطه به ازدیاد تحویلدهی اسلحه از جانب ایالات متحده به پاکستان باید گفت که بعضی نیروهای خارجی منجمله ایالات متحده به تامین آرامش نه بلکه برعکس به بیثباتی اوضاع و آتش جنگ در این منطقه علاقمند اند. لازم است با قاطعیت اعلام کرد، که تسلیح «تا دندان» پاکستان با سلاحهای امریکایی نمیتواند به حکومت ج.د.ا. بیتفاوت باشد، زیرا به این وسیله خطر دایمی تجاوز نظامی به افغانستان از جانب پاکستان موجود میباشد. ج.د.ا. مجبور است نگران امنیت خویش در چنین شرایطی باشد.

یازدهم. هویداست که تلاشهایی برای تقابل افغانستان با کشور های دیگر اسلامی صورت میگیرد. در این مورد باید اعلام شود که افغانستان دست دوستی را به همه کشورهای اسلامی حتی به آنانی که زیر درخواستنامهء مربوط به تدویراجلاس شورای امنیت امضأ کرده اند، دراز میکند. مهم است خاطر نشان گردد که رهبری نو ج.د.ا. در عمل آماده است احترام به دین اسلام را نشان دهد و دایماً از جنبش عدم انسلاک پشتیبانی نماید. بهتر خواهد بود گفته شود، هیچ روحانی اعدام نمیشود، مگر اینکه با اسلحه در دست بر ضد حکومت افغانستان بجنگد.

میتوانم رفیق وزیر با اطمینان به شما خاطر نشان سازم که ما اطلاع گرفته ایم عربستان سعودی تصمیم دارد شش کشور همسایه مسلمانش را قانع سازد تا با ج.د.ا. روابط دیپلماتیک شان را قطع نمایند.

دوازدهم. مهم است واضح شود که حکومات کشورهایی که امضای شان در درخواستنامه به رییس شورای امنیت ملل متحد قرار دارد، به فعالیتهای خصمانه علیه مردم افغانستان آغاز کرده اند. افغانستان با استواری در راه تحولات انقلابی پیش میرود و هیچ نیرویی نیست که آنر ا در این راه مانع شود. همزمان اعلام گردد، که رهبری نو ج.د.ا. صادقانه خواستار همکاری با همه کشور ها و حتی با آنهایی که زیر نامهء (فوق الذکر) امضأ نموده اند، میباشد. حکومت ج.د.ا. در آینده نیز در جنبش عدم انسلاک اشتراک فعال خواهد داشت.

  ش.م. دوست: من فقط میتوانم به خاطر مشوره های مثبت و با ارزش بر ای من در مورد ماهیت بیانیه ام در شورای امنیت ملل متحد قلباً از شما سپاسگذاری نمایم، رفیق وزیر.

من نه تنها با دقت آنها را شنیدم بلکه مفصلاً آنها را یادداشت هم کردم. همهء مواردی که شما بیان کردید شالودهء بیانیه ام را در شورای امنیت تشکیل خواهند داد. بازهم از شما بخاطر صحبت صریح و رفیقانه ممنونم.

ا.ا. گرومیکو: من از جانب خود نظریاتم را که به نظر شما برایتان در امر آمادگی به بیانیهء تان مفید خواهند بود، ابراز نمودم. البته، به نسبت کمی وقت این را طور رهنمودی و فشرده انجام دادم. مگر توصیه های رفیقانهء ما تصویر واضح نقطه نظر اتحادشوروی به مسایل مطروحه میباشند.

 نظر به تقاضای شما ما یکسلسله مواد را منجمله در بارهء پایگاههای نظامی امریکا آماده نموده ایم. این مواد به نیویارک همراه با و.س. سافرونچوک که خاص برای کمک بشما، بنابر تقاضای خودتان به آنجا میرود، ارسال میشود.

زمانیکه بالای تان در مورد ورود قطعات نظامی شوروی حمله صورت گیرد، میتوان آن را با قاطعیت و با آوردن دلایل محکم در جهت افشای سیاست تجاوزگرانهء ایالات متحده رد کرد. مثلاً، در کوبا، ایالات متحده با وجود تقاضاهای دایمی حکومت کوبا به استفاده از پایگاه نظامی اش در گوانتانامو ادامه میدهد. این واقعیتِ واضح و خشن مداخلهء ایالات متحده امریکا در امور یک دولت مستقل میباشد.

همچون رفیق به شما و هیأت تان روحیهء عالی، اطمینان و پایداری در دفاع از مواضع تان آرزومیکنم. با نمایندگان دول اشتراک کننده ملاقات نموده و با جرأت ماهیت حوادث افغانستان را توضیح دهید. چون حقیقت با شما و با ما ست.

در رابطه به و.س. سافرونچوک و مذاکرات تان  با همدیگر باید گفت که در جریان مذاکرات تان در نیویارک از دقت و احتیاط باید کار گرفت، بویژه در داخل ساختمانها. ملاقاتها و تبادل نظر را میتوان به نوبت در ساختمانهای نمایندگی دایمی اتحاد شوروی در ملل متحد و یا در سرقونسلی اتحادشوروی در نیویارک انجام داد. بهتر است موضوع آمدن و.س. سافرونچوک به نیویارک جهت کمک به شما زیاد تبلیغ نشود. او رسماً بنام عضو هیأت اتحادشوروی جهت اشتراک در اسامبلهء عمومی ملل متحد میرود که تا کنون اجلاسش ادامه دارد.

ش.م. دوست: بازهم از شما رفیق وزیر بخاطر توجه جدی که به من در جریان ملاقات حاضر مبذول داشتید، سپاسگذاری مینمایم.

میخواستم نظریات تان را در مورد یک سلسله موضوعات دیگر نیز بدانم.

با در نظر داشت حملات احتمالی امریکا و کشورهای دیگر ناتو در رابطه به ورود قطعات محدود نظامی شوروی آیا بهتر نیست، مفصلاً روی ماهیت تجاوزگرانهء فعالیتهای ایالات متحده که در نمونهء گسترش حضور نظامی آنان در منطقهء اوقیانوس هند و خلیج فارس دیده میشود، تماس گرفته شود؟

ا.ا. گرومیکو: اینرا باید حتماً انجام داد. این دلیلی قاطع در دفاع از موضع عادلانهء افغانستان خواهد بود.

ش.م. دوست: آیا در ابطه به چین میشود، چیزی گفت و تا چه حدودی؟

ا.ا. گرومیکو: در صورتی که از جانب نمایندهء چین به آدرس افغانستان حملهء خشن صورت گرفته و یا حرفهای بیمورد زده شود، آنرا باید با قاطعیت پاسخ داد. اما طوریکه ما فکر میکنیم در جریان اجلاس شورای امنیت ملل متحد ضرور نخواهد بود که با تفصیل روی چین مکث شود، زیرا در چنین حالتی نمایندهء چین ازین کار راضی خواهد شد. نباید چینیها را رِکلام (تبلیغ) کرد.

ش.م. دوست: در رابطه  به کمپاین جاری «حقوق بشر» در ایالات متحده و کشورهای دیگر غربی آیا لازم نخواهد بود، از اینکه در افغانستان پس از 27 دسامبر رهبری جدید ج.د.ا. اقدامات بسیار مهمی که با استقبال در کشور مواجه شده- مانند آزادی تمام زندانیان سیاسی صرفنظر از وابستگی طبقاتی، دین، زبان، قومیت، ملیت ایدیولوژی و نظریات سیاسی شان-  را انجام داده؛ یاددآوری کرد؟ ما حالا میتوانیم نمایندگان هر کشور را برای بازدید از زندانهای ما دعوت نماییم، ما محابس خالی داریم.

 ا.ا. گرومیکو: این خیلی عاقلانه  و مهمترین اقدام حکومت ج.د.ا. میباشد. در در اینباره باید مفصلاً  گفت.

 ش.م. دوست: آیا ضرور نخواهد بود که با تفصیل روی فعالیت رهبری جدید ج.د.ا. در رأس ببرک کارمل در روند ایجاد ح.د.خ.ا. و در رابطه به کسانی چون ن.م. تره کی و ح. امین تماس گرفت؟

ا.ا. گرومیکو: البته، توضیح رشد انقلاب اپریل و دستآوردهای ج.د.ا. لازم اند. اما فکر نمیکنم با در نظر داشت محل بیانیه ضرورت به تفصیل مسایل خاص حزبی باشد. بجا خواهد بود نقش رفیق ببرک کارمل بمثابهء رهبری که برای آرمانهای مردم افغانستان برخاسته، برجسته شود.

من بشما سفر خوب و مؤفقیتهای همه جانبه آرزو مینمایم. از آمدن شما به مسکو اعضای بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. و شخص رفیق ل. ای. بریژنف آگاهی دارند. همهء آنها به شما و به رهبران ج.د.ا. سلام و شادباش میگفتند.

ش.م.دوست نیز با گرمی سپاسگذاری کرد.

 

مذاکرات را سکرتر اول شعبهء خاورمیانهء وزارت خارجهء اتحادشوروی آ. س. اوبلوف ترجمه کرد.

 

7.1.سال 80

شماره 020/گ/ث.

35 نسخه مؤرخ 7.1.سال80

 

 

     

 

 

*- شاه محمد دوست وزیر امور خارجهء ج.د.ا. (مترجم)

**- آندری آندریویچ گرومیکو وزیر امور خارجهء اتحاد شوروی(مترجم)


August 15th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی