دویست روز برای نجات خاورمیانه
فرامرزدادرس فرامرزدادرس

aschkel.info / lessakele

اسرائیل و مصر، دویست روز فرصت دارند تا با خرد و تدبیر، صلح و آرامش در خاورمیانه و جهان را در برابر رخداد های شومی که در پیش روی می باشد رهایی بخشند. فرماندهان ارتش مصر در برابر فشار های بی اندازه وغیرعادی دولت آقای اوباما در برکناری حسنی مبارک، دوست دیرینه آمریکا ، ایستادگی می کنند.

تنها دویست روز به انتخابات ریاست جمهوری مصر، در سپتامبر آینده در پیش است. مصریان مایل نیستند که آبروی قهرمان جنگ اکتبر را، قربانی مماشات آمریکا با گروه های مسلمانی چون اخوان المسلمین نمایند. آمریکا با بی توجهی به غرور ارتشیان مصر،  تنها به اتکای کمک های نظامی خود به آن کشور، انتظار دارد که فرماندهان مصری دستورات آقای اوباما را بی درنگ انجام دهند.

در این میان اسرائیل مهره کلیدی خاورمیانه ، می کوشد تا برکناری آقای مبارک با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم انجام شود و او با احترام قدرت را ترک نماید. به سود هیچ کس نیست که با کناره گیری شتاب زده حسنی مبارک، خلاء قدرت و در نتیجه هرج و مرج در مصر به وجود آید، این کار تنها به سود حکومت اسلامی ایران و گروه های تندروی مسلمان و در راًس آنان اخوان المسلمین درمصر، خواهد بود و نتیجه آن شکست مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان را به دنبال خواهد داشت، در غیر این صورت ، جهانیان  باید خود را برای پذیرفتن جنگی دیگر در منطقه آماده نمایند، این همان آرزویی است که حکومت اسلامی ایران سال ها  در سر می پروراند.

هفته گذشته دولت اسرائیل در پیامی محرمانه به آمریکا و کشور های اروپایی این خطر را گوشزد نمود. پس از این پیام امیدواری بود که فرماندهان ارتش مصر از پذیرفتن درخواست آمریکا در برکناری زود هنگام حسنی مبارک، سرباز زدند. آنان می گویند مبارک، عملاً از کار ها کنار کشیده است و تنها بر پایه قانون اساسی کشور امضاء کننده فرامین می باشد. مبارک قرار است از ماه ژوئن، سه ماه پیش از برگزاری انتخابات به دلیل بیماری کنار رود و کار ها را رسماً به معاون خود ژنرال عمرسلیمان، واگذار نماید.

 

در چهل وهفتمین کنفرانس امنیتی، که در تعطیلات پایان هفته پیش در مونیخ برگزار شد، اروپایی ها نشان دادند که با برکناری زود هنگام آقای مبارک موافق نیستند، آنها می خواهند که انتقال قدرت در مصر با برنامه ریزی و نظم انجام پذیرد. خانم آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان و میهماندار کنفرانس امنیتی، که تازه از سفراخیرخود به اسرائیل باز گشته است، از تجربه شخصی اش، در انقلاب دموکراتیک آلمان شرقی و اتحاد دو آلمان در سال های 1989 و 1990، سخن گفت او افزود« درمصر، تغییرات به وقوع خواهد پیوست، ولی باید سازنده و با آرامش انجام پذیرد».

سخنان خانم مرکل، یک روز پس از خطبه های نماز جمعه آیت الله خامنه ای به زبان عربی بود، او در خطبه خود خواستار شورش مسلمانان و انقلاب اسلامی در مصر شد. سخنان نسنجیده و غیر سیاسی رهبر انقلاب ایران، واکنش های منفی آمریکا و اخوان المسلمین را به دنبال داشت، این تهدیدات یک روز پیش از برگزاری کنفرانس امنیتی در مونیخ ، شرکت کنند گان در این گردهمایی را به فکر واداشت که در صورت سقوط مصر به دامان گروه ها تندروی اسلامی چه بر سر منطقه و جهان خواهد آمد.

آیت الله خامنه ای، نوشته ای را که پیشاپیش برا ی این سخنرانی فراهم شده بود رو خوانی می کرد، او مانند بیشتر آخوند های ایران، به زبان عربی آشنایی اندکی دارد. خامنه ای هنگامی که رئیس جمهور ایران بود، در سفری به سوریه  برای تشکر از حافظ الاسد، رئیس جمهور وقت سوریه، ناچار شد از مترجم بهره گیرد، تا بتواند چند جمله ساده سپاسگزاری را که برابر آن در زبان فارسی کنونی با اندک دگرگونی وجود دارد بیان نماید. فرصت طلبی خامنه ای، و دیگر آخوند های ایرانی، از رخداد های اخیر در کشور های عربی، آنان را به طمع انداخته است تا در این کشور ها نیز انقلاب اسلامی به راه بیاندازند، این در حالی است که انقلاب اسلامی در ایران، سال ها است که با شکست روبرو شده و بازتاب این تجربه تلخ ایرانیان در میان مردم کشور های عرب و مسلمان بخوبی آشکار است. در این کشورها مردم تنها در پی نان، کار و آزادی می باشند و کوچکترین علاقه ای ندارند تا به سرنوشت ایرانیانی دچار شوند که خود سال گذشته برای دست یابی به آزادی به خیابان ها ریختند و با وحشیگری سرکوب شدند.

 

سرخوردگی اکثریت مسلمانان جهان از انقلاب اسلامی ایران به اندازه ای است که حتی جماعت اخوان المسلمین، نیز از آخوند های ایران دوری می جوید و می کوشد که چهره قابل قبولی از خود در برابر جهان متمدن ارائه دهد، همان کوششی که آیت الله خمینی پیش از رسیدن به قدرت در ایران انجام می داد، او هنگامی که در پاریس بسر می برد وعده داد که خود و دیگر آخوند ها در حکومت تنها نقش مشورتی خواهند داشت. ولی زمانی که به ایران بازگشت وعده های خود را زیر پا گذاشت و برای توجیه آن گفت؛ که از یک تاکتیک اسلامی " خدعه " استفاده کرده است، منظور آیت الله خمینی " تقیه " بود که در فقه شیعه " دروغ مصلحت آمیز "  و حلال بشمار می رود.

چه کسی می توانست باور کند یک روحانی که بیش از هفت دهه از عمرش گذشته باشد، به جهانیان دروغ بگوید.

یکشنبه ششم فوریه، کمال الهلباوی، یکی از مسئولین بلند پایه اخوان المسلمین و سخنگوی پیشین این گروه، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی، در واکنش به خطبه های نماز جمعۀ آیت الله خامنه ای گفت؛ از امام خامنه ای و همه کسانی که از انقلاب پشتیبانی  می کنند بسیار سپاسگزار است. او در این گفتگو از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسلامی ، نیز ستایش کرد و گفت به دور از برخی سخنان محمود احمدی نژاد، وی شخص شجاعی است که حرف هایش را می زند.

سخنان کمال الهلباوی، با اعلامیه رسمی روز جمعه گذشته اخوان المسلمین هماهنگی ندارد، " تقیه " پنهانکاری حقیقت، در باره نیت اصلی این گروه که تسخیر جهان و نابودی اسرائیل است.

امام جعفر صادق (702-767) گفته است:« نه دهم دین تقیه است، از این رو کسی که تقیه نکند دین ندارد ( کتاب الکافی 9/10) همینطور: تقیه ایمان من است و اجداد من آن راانجام می دادند (الکافی 2/174).  چیزی که امروزه نیز اجرا می شود.
لازم به یادآوری است که آیت الله خمینی، اندیشه انقلاب اسلامی خود را از " حسن البناء " (۱۹۰۶-۱۹۴۹) بنیانگذار جماعت اخوان المسلمین، وام گرفته بود، حسن البناء خود ادامه دهنده راه  یک ایرانی بنام " سید جمال الدین اسد آبادی(1838-1897) " بنیانگذار " نهضت بیداری اسلامی "  می باشد.

از اسد آبادی با نام های دیگری چون " جمال الدین افغانی " و " سید محمد بن صفدر الحسینی " نام برده می شود. وی نخستین نظریه پردازان بنیاد گرایی اسلامی و اتحاد اسلام بود. خمینی توانست نزدیک به یک سده پس از جمال الدین اسد آبادی، نظریه انقلابی وی، و مرشد خود حسن البناء، را در ایران به تحقق برساند، ولی این انقلاب از همان آغاز با شکست روبرو شد و روی دست ایرانیان ماند. یک ضرب المثل فارسی می گوید: « مال بد بیخ ریش صاحبش»

اخوان المسلمین، با اعلام کنار گذاشتن مبارزه مسلحانه، در پی آن است که از پشتیبانی مشروط آمریکا برخوردار گردد، آمریکا که در باتلاق های عراق و افغانستان همچنان درگیر است، در نظر دارد با پشتیبانی از اخوان المسلمین، این گروه را مطرح نموده و از آن جایگزین مناسبی برای گروه تروریستی " القاعده " بسازد.

آقای اوباما امیدوار است در راستای این سیاست از پشتیبانی حزب جمهوری خواه آمریکا برخوردار شود. به نظر می رسد که هنوز آمریکایی ها شناخت کافی و ژرفی نسبت به اندیشه های اسلامی و مسائل کشور های مسلمان ندارند، ارزیابی های نادرست آنان از اوضاع منطقه خاورمیانه و گروه های اسلامی، در تصمیم گیری های راهبردی آنان دیده می شود.

 

19 بهمن- هشتم فوریه 2011


February 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی