توافق دولت آمریکا و بانکهای عامل بحران
ترجمه: اکبر تک دهقان ترجمه: اکبر تک دهقان

 

 

منبع: وبسایت صدای آلمان (دوُیچه وله) DW

 

21 دی 1391- 10 ژانویه 2013

 

بحران بازار املاک، بازار مالی آمریکا را هنوز به حال خود رها نمی کند.  در یک سازش، 14 مؤسسه مالی برای جبران خسارتی تا 10 میلیارد دلار، توافق کردند. صاحبان سابق خانه ها، میتوانند احساس رضایت کنند.

-----------

 

در میان بانکهای فوق، سه بانک Bank of America، JPMorgan Chase، Citigroup هم، بعنوان بزرگترین بانکهای آمریکا قرار دارند. این بانکها از سالها قبل بدلیل روشهای سوال برانگیز خود طی اجرای احکام تخلیه خانه های بدهکاران در جریان بحران بازار املاک *1، مورد انتقاد قرار دارند. قبل از همه، سیستم اصطلاحاً "Robo-Signing"، موجب اعتراض گشته است. کارمندان کوفته و تحت عصبیت بانکها، بدلیل تراکم موارد، بزحمت قادر به وقت گذاشتن بمنظور بررسی موارد در حال برخورد شدند. از نظر نهاد دولتی تنظیم کننده بانکی die US-Bankenregulierung، بسیاری از بدهکاران به اینترتیب، بدلیل سربازکردن بحران بازار املاک، بناحق به خیابانها ریخته شدند. برای آنها، این توافق میان بانکها، به دریافت پول منجر خواهد شد. در مجموع، 3.8 میلیون مقروض، میتوانند با جبران خسارتی تا 125 هزار دلار حساب کنند *2.

 

وامهای کم ارزش [فروخته شده از سوی Bank of America به یک بانک دیگر]

 

توافق صورت گرفته، با شدتی دو برابر به Bank of America اصابت میکند: در یک توافق با بانک رهنی Hypothekenbank Fanny Mae، بانک Bank of America باید علاوه بر این، مبلغ 3.6 میلیارد دلار [نقد] به بانک رهنی مزبور بپردازد. Bank of America همچنین [به اضافه مبلغ بالا]، از بانک خواهر بانک رهنی فوق، یعنی Freddy Mac، حجمی بمیزان 6.75 میلیارد دلار وامهای مسکن [سابقاً متعلق  به خود] را بازخرید میکند *3. این دو بانک رهنی، قبل از بروز بحران بازار املاک، از بانکهای نظیر Bank of America وامهای مسکن را خریده بودند. براساس فرض اولیه، بانکهای بزرگ فوق به اینترتیب میتوانستند به سرمایه جدید دسترسی پیدا کنند. اما آنطور که بعداً روشن شد، در موضوع ارائه وامهای مسکن [به مشتریان از سوی Bank of America]، آنها غیرمسئولانه عمل کرده بودند. از این رو، بانک Bank of America باید حالا این پول را بپردازد. مبلغ پرداختی از سوی Bank of America به این دلیل زیاد است، از آنجا که بانک فوق در سال 2008، بزرگترین بانک وام مسکن آمریکا یعنی Countrywide را خریده بود. بانک Countrywide بویژه متهم است، در ارتباط با ارائه وامهای مسکن، بطور سهل انگارانه ای برخورد کرده است *4.

 

------------------------------

توضیحات مترجم

 

*1- بحران بزرگ بازار املاک در آمریکا، از تابستان سال 2007  آشکار گردید. این بحران بسرعت به بازار مالی آمریکا، سپس به اروپا و در ادامه، به کل نظام مالی و اقتصادی بین المللی سرایت کرد.

 

براساس تحلیلهای تاکنونی، اکثر کارشناسان مالی و اقتصادی جهان سرمایه داری متفق القولند، که بحران بازار املاک در آمریکا در نتیجه عملکرد عوامل متعددی بویژه، 1-  تسهیلات دولتی برای صاحب خانه شدن، 2- نرخ بهره پایین تعیین شده از سوی بانک مرکزی آمریکا و 3-  اعطاء درجه بندی خوب به بانکهای تأمین وام مسکن از سوی مؤسسات اعتبار سنجی مالی، زمینه ظهور و گسترش بعدی را یافت. این روند از سال 2000 تا 2007 و دوران دولتهای جرج دبلیو بوش و بیل کلینتون را در بر میگیرد. میزان وام پرداخت شده به مشتریان خواهان صاحب خانه شدن، مرز 700 میلیارد دلار را پشت سر گذاشته بود. آنچه مسلم است، از تابستان سال 2007، صاحبان خانه ها، بطور گسترده دیگر قادر به بازپرداخت بموقع قسط های وامهای خود به بانکها نشده، بانکها یکی پس از دیگری به سوی ورشکستگی سوق داده شدند. با ورشکستگی بزرگترین بانک تأمین سرمایه  آمریکایی یعنی لی من برادرز Lehman Brother,s، ابعاد بحران بر همگان آشکار شد. در نتیجه این بحران بی سابقه، تعداد 3.8 میلیون صاحب خانه بشدت مقروض شده، خانه های خود را از دست دادند.

 

*2- از طریق جبران سازی صورت گرفته، باید از تعداد 3.8 میلیون نفر بدهکار که طی سالهای 2009 تا 2010، خانه های آنها از سوی بانکها ضبط شدند، جبران خسارت گردد. براساس اطلاع اخیر، 3.3 میلیارد دلار از سوی بانکهای بزرگ، مستقیماً به خسارت دیده گان پرداخت میگردد. بقیه 5.2 میلیارد دلار تصویب شده، بمنظور ایجاد تسهیلاتی نظیر کاهش بهره وامها و یا حذف بهره های تاکنون محاسبه شده برای وامهای دریافتی از طریق رهن گذاشتن خانه ها، در نظر گرفته شده اند. البته از بازگشت صاحبان خانه ها به خانه های قدیمی خود، سخنی نرفته است.

 

پیش از این و در فوریه سال 2012 بود که دولت آمریکا در رابطه با تخلیه های اجباری غیرقانونی و عدم ارائه مشورتهای کافی در پرداخت وام از سوی بانکها دست به مذاکره با بانکهای بزرگ زده، سپس با عقد قراردادی برای هزینه 25 میلیارد دلار جبران خسارت توافق کردند، تا سنگینی بار صاحبان بشدت مقروض خانه ها را کاهش دهند.

 

اقدام جدید بانکها و دولت آمریکا در جبران خسارت بی خانمان شده گان ناشی از بحران بازار املاک، نه ناشی از لطف و بخشش بانکها، بلکه ناشی از سود انبوهی است، که بتدریج به صندوق بانکهای آمریکایی سرازیر میگردند. تنها در سه ماهه سوم سال 2012، سود بانکهایی- که در چهارچوب سیستم بیمه سپرده ها توسط بانک مرکزی قرار دارند-، با افزایش نرخی معادل 6.6% نسبت به سال 2006 و 7% نسب به سال 2011، به میزان 37.6 میلیارد دلار [28.7 میلیارد یورو] بالغ گشته است. این افزایش سود فعالیتهای بانکی، از سال 2006 تاکنون بی سابقه است. حتی درآمد خالص بانکها، به میزان 3% ترقی کرده است.

 

ازدید کارشناسان، بانکهای آمریکایی هم اینک، از یکطرف بازهم وامهای بیشتری را پرداخت میکنند، از سوی دیگر، قسطهای وامهای پرداختی بدلیل بهبود وضعیت اشتغال، مرتباً باز میگردند. در کل سال گذشته، فقط 50 بانک آمریکایی ورشکست شده اند، که این نیمی از میزان فوق در سال 2011 را شامل میگردد.

 

هم اکنون نهاد دولتی بیمه سپرده ها die Einlagensicherung Federal Deposit Insurance Corp (FDIC) ، سپرده های موجود را در نزد 7181 بانک آمریکایی، بیمه میکند. هم بانکهای کوچک محلی و هم غولهایی نظیر Bank of America، در این زمره قرار دارند. این نهاد، 694 بانک آمریکایی را بعنوان موارد مسئله دار طبقه بندی کرده، که پیش از این، تعداد 732 بانک را شامل میگردیده است.

 

رئیس نهاد مزبور، مارتین گرون برگ Martin Gruenberg طی اوائل دسامبر سال 2012، در مورد وضعیت بانکهای آمریکایی میگوید: "این یک سه ماهه دیگری بود که طی آن، بانکهایی که نزد این نهاد بیمه شده اند، دوره ای از بهبودی گام به گام و پیوسته را پشت سر گذاشتند."

 

اطلاعات بالا بکمک منبع زیر http://www.wiwo.de/unternehmen/banken/mehr-gewinne-weniger-pleiten-us-banken-im-aufwaertstrend/7480918.html تنظیم شده است.

 

*3- Bank of America حجم وامی به مبلغ 6.75 میلیارد متعلق به خود را، که به صاحبان خانه ها پرداخته بود، احتمالا در سال 2008 و با اطلاع از امکان سقوط ارزش آنها، به بانک Freddy Mac میفروشد. اما بانک دوم بر اثر عدم توانایی مالکان خانه ها در پرداخت قسطهای مبلغ فوق، دچار ورشکستگی میشود. حال بر اساس توافق صورت گرفته، بانک اولیه، این میزان تعهدات مشتریان خود را بقیمت اولیه آنها بازخرید کرده، و از این طریق، ریسک عدم توانایی بازپرداخت وام از سوی صاحبان سابق و یا کنونی خانه ها را خود بعهده میگیرد- بویژه اینکه، Hypothekenbank Fanny Mae و بانک خواهر آن یعنی Freddy Mac، هر دو طی بحران بزرگ مالی ورشکست شده و سپس دولتی شده اند.

 

*4- به این ترتیب، مسئولیت سهل انگاری اقدام بانک رهنی Countrywide را، باید هم اینک Bank of America بعهده بگیرد. از آنجا که احتمالاً از خرابکاری گذشته بانک مسکن خریداری کرده مطلع شده و در واقع  قصد داشته است با فروش وامهای فوق به بانک Freddy Mac، عواقب آتی اشتباه خود در خرید این بانک را، بر دوش بانک دیگری قرار دهد.

 

بانک Countrywide، بزرگترین بانک رهنی آمریکا است، که در تاریخ 1 ژوئیه 2008 از طریق معاوضه سهام به Bank of America فروخته شده، سپس تغییر نام داده است. علیه مسئولین اصلی آن از ماه ژوئن سال 2009، بدلیل معاملات غیرقانونی، تحقیقات قضایی به راه افتاده است.

 

--------------

 

- محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات آماری موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف جمع آوری شده اند.

عنوان اصلی مقاله: بانکهای آمریکایی برای وامهای سرسری خون میدهند

تاریخ اصلی مقاله: 7 ژانویه 2013- 18 دی 1391

نشانی: http://www.dw.de/us-banken-bluten-f%C3%BCr-kreditpfusch/a-16504692

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 


January 10th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی