برژینسکی و کیسینجر: آمریکا قبل از توافق با مسکو درباره سوریه در مسیر اشتباه بود
سی ان ان سی ان ان

در مصاحبه با «سی ان ان»
 

وزیر خارجه اسبق آمریکا و همچنین مشاور اسبق امنیت ملی در مصاحبه با «سی ان ان» تأکید کردند که آمریکا قبل از توافق اخیر با روسیه درباره سوریه در مسیر اشتباهی گام برداشته بود.

 «هنری کیسینجر» و «زبیگنیو برژینسکی» در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه «سی ان ان» تصریح کردند که انگیزه اولیه روسیه در دیپلماسی به کار گرفته در سوریه، ثبات بوده است.

کیسینجر و برژینسکی در مصاحبه با سی ان ان تأکید کردند که توافق ابرقدرت‌ها (روسیه و آمریکا) در خصوص سوریه برای این تهیه شده است که به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اجازه دهد تا با جریان قدرت افراط‌گرایی در منطقه و همچنین در مرزهای کشورهای خود مبارزه کند اما در عین حال توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه همچنین به منظور خارج کردن آمریکا از یک وضعیت دشوار طراحی شده است.

کیسینجر، وزیر خارجه 90 ساله اسبق آمریکا تصریح کرد: پوتین، به نظر من، اسلام افراطی را بزرگترین تهدید امنیت خود می‌داند....وی فرصتی پیدا کرده است تا شاید با ما در رفع یک مشکل مشترک گامی بردارد.

برژینسکی نیز اعلام کرد که دو کشور روسیه و آمریکا منافع دقیقاً یکسان ندارند اما منافع سازگاری دارند.

وی ادامه داد: پوتین به طور خاص نگران است که جمعیت مسلمانان در منطقه قفقاز روسیه احتمالاً به مرز انفجار برسد.

کیسینجر 90 ساله هم در دوران ریاست‌جمهوری «ریچارد نیکسون» و هم «جرالد فورد» فعالیت کرده است و برژینسکی 85 ساله نیز مشاور امنیت ملی «جیمی کارتر» یکی از روسای جمهور آمریکا بوده است.

برژینسکی به سی ان ان گفت که پوتین انگیزه دومی نیز از چنین توافقنامه‌ای درباره سوریه داشت و آن شانس کاهش شأن آمریکا در جهان بود.

وی تأکید کرد: روسیه فرصتی پیدا کرد تا یک بازیگر ویژه در این بازی شود.

وزیر خارجه اسبق آمریکا و مشاور امنیت ملی «جیمی کارتر» تأکید کردند که سیاست آمریکا در سوریه قبل از توافق مسکو و واشنگتن درباره سوریه در امتداد یک مسیر اشتباه قرار گرفته بود.

کیسینجر ادامه داد که فکر می‌کند دولت اوباما بیش از اندازه بر تلاش‌ برای خلع «بشار اسد» رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت متمرکز شده است.

برژینسکی نیز تصریح کرد که حمله به سوریه، همانطور که دولت اوباما قصد انجام آن را داشت، بیهوده و بی‌معنی بوده است.

پیش از آنکه روسیه پیشنهاد امحای سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه را مطرح کند، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مصمم شده بود تا اقدام نظامی علیه دولت سوریه صورت دهد.






September 17th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی