اعتماد ما از گوناذ فریبکار سلب شده است
جمعی از فعالان حرکت ملی در داخل و خارج جمعی از فعالان حرکت ملی در داخل و خارج


آزادی و اخلاق در رسانه های همگانی از جمله مسایل مهمی است که توجه هر پژوهشگر عرصه ارتباطات را به خود مشغول کرده است .

اگر بحث آزادی و رسانه و اخلاق را کنار همدیگر قرار بدهیم از مثلث این سه واژه باید انتظار واژه گانی مانند انتقال صحیح اطلاعات و داده ها ، نصب العین قرار دادن منافع اکثریت جامعه میزبان و حاکمیت اصول اخلاقی بر ارکان و افراد یک رسانه به دست آید.

متاسفانه از آن جا که تعریف روشنی از آزادی وجود نداشته و ندارد بنابراین در بسیاری موارد از واژه آزادی استفاده های نابجا و سوئی به عمل آمده است.

وضعیت حاکم بر رسانه های آذربایجانی از جمله تنها رسانه دیداری حرکت ملی ، از وضعیت نابسامانی برخوردار است و هر روز بر پیچیدگی ها و تناقضات آن افزوده می شود به گونه ای که روز به روز بیشتر شاهد رواج و ترویج مسایل غیر اخلاقی و ناپاک (از منظر اخلاق رسانه ای) و سو استفاده از احساسات و عواطف مردم آذربایجان در آن هستیم.

کیفیت برنامه های این رسانه هر روز بیش از پیش در روندی نزولی به راه خود ادامه می دهد و به این دلیل هر روز اعتماد گروه های مختلف مردم از عوام تا فعالان حرکت ملی از آن سلب می گردد . به گونه ای که می توان این رسانه را در حکم آفتی برای فرهنگ و هنر و ادب و اخلاق جامعه آذربایجانی به شمار آورد که اخلاق عمومی جامعه را با تهدید روبرو کرده است.

بیشتر برنامه های این تلویزیون به پخش و نشر اکاذیب و حمله به مقدسات میلیون ها مردم آذربایجانی ، اتهام زنی بر علیه فعالان و جریانات مخالف رئیس شبکه و ... خلاصه می شود تا جایی که انسان فراموش می کند که این رسانه ملی ! است یا تریبون برخی قدرت های خارجی و جناح های حرکت ملی ؟

در اثر عملکرد نامطلوب و مغرضانه گون آذ تی وی دو پدیده مهم ، توسط بانیان و مدیران آن به مسلخ برده شده اند : 1- فرهنگ ملی 2- اصول اخلاقی آزادی . هر دوی این پدیده ها از بنیان های یک جامعه مترقی و پیشرفته هستند که توسط گردانندگان این رسانه به اصطلاح ملی لگد مال شده اند.

این امر زمینه لازم را برای سقوط اخلاقی در جامعه آذربایجانی را بیش از پیش فراهم می کند و مقصر اصلی این اوضاع و شیوع تفکرات منحط  در جامعه آذربایجانی بیش ار پیش فراهم می کند و مقصر اصلی این اوضاع و شیوع تفکرات منحط در جامعه آذربایجانی نا آگاهی مدیران گوناذ از اوضاع جامعه آذربایجانی و یا خواب خرگوشی آن ها است .

هر چند که شاید برخی معتقد باشند بالاخره از اصول دموکراسی و جوامع دموکراتیک روند انتقال آزاد اطلاعات و بیان بی پرده واقعیات است و در این زمینه دموکراسی بوده است که چنین فضایی را به وجود آورده است اما نباید این حقیقت را از یاد برد که حتی در جوامع غربی که دارای تفاوتی ماهیتی با مردمان سنتی شرق هستند در اثر رعایت اصول اخلاقی و نیز با اتکا به کثرت رسانه ای تحت هیچ شرایطی اجازه اهانت به ارزش ها و مقدسات و باورهای مردم داده نمی شود و هیچ رسانه ای با سو استفاده از موقعیت انحصاری خویش آن ها را زیر سوال نمی برد زیرا حداقل در آن جوامع علیرغم کمرنگ شدن برخی از باورها هنوز هم کسانی هستند که اعتقاد دارند وجدان انسان باید همیشه ستاره راهنما و هادی عالی او باشد.

از جمله این نوع عملکردها می توان به موضوعاتی نظیر مراسم عاشورا در آذربایجان و نگاه کج اندیشانه این رسانه به آن اشاره کرد که با اعتراض فعالان ملی روبرو شد و موضوعی که این روزها توسط این رسانه بر جسته می شود مربوط به قبرستان قدیمی روستای سونگون و در خواست مسئولان شرکت مس از اهالی روستا برای انتقال بقایای اجساد اقوام و خویشان به محلی دیگر است . آیا ما به فکر توسعه مس سونگون و آذربایجان نیستیم ؟

آیا ما قادر به بیان حقایق نیستیم که این قبرستان ، قبرستان قدیمی روستا است و فردی از اهالی روستا در زمان زلزله سال 1391 در آن دفن نشده است . چرا که می توانیم  به جای غوغاسالاری و تحریک مردم روستایی ، بهانه مخالفان توسعه آذربایجان را از آن ها بگیریم .

داستان این قبرستان از مرداد ماه 1392 شروع شده بود که شرکت مس ایران در اطلاعیه ای به کلیه صاحبان اموات مدفون در قبرستان سونگون اعلام کرد که تنها تا 20 مهر فرصت دارند تا نسبت به انتقال اجساد بستگان خود به محل تامین شده توسط مجتمع مس سونگون یا محل دلخواه ، اقدام نمایند . در صورتیکه اجساد را منتقل نکنید و پس از انقضای زمان مزبور ، عملیات انتقال راسا توسط مجتمع مس سونگون و تحت نظارت اداره اوقاف صورت می پذیرد .

جالب است بدانیم که به گفته نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت : در حال حاضر زمینی بیرون از ورزقان برای خاکسپاری اموات انتخاب شده تا قبرستان به آن جا منتقل شود .

اما مشخص شده اهالی آن منطقه رضایت به این کار ندارند . آن ها می گویند این زمین ها ، زمین کشاورزی و ما اجازه قبرستان شدن این زمین ها را نمی دهیم .

در پی این اختلاف بین مردم روستا و شرکت مس برخی اهالی روستا بدون توجه به جو سازی ها و شایعات موجود از راه های قانونی در پی احقاق حقوق خویش بر آمدند و با تسلیم شکایتی به دادگاه ورزقان موفق شدند جلوی انتقال بقایای اموات را به محل مورد نظر شرکت مس بگیرند.

از طرف دیگر مردم روستا با رد شایعاتی پیرامون دریافت و یا پرداخت پول به بازماندگان اجساد ، آن را رد کرده اجازه ندهند تا افرادی خارج از روستا با طرح چنین ادعاهایی ادعای خسارت ناوارده را بنمایند .

حالا باید از دست اندرکاران این تنها رسانه به اصطلاح ملی – که با سو استفاده از فضای موجود در جامعه و مردم آذربایجان به شبهه پراکنی و جریحه دار کردن احساسات مردم می پردازد – پرسید که آیا در نظر شما فقط و فقط هدف وسیله را توجیه می کند و شما باید در راه رسیدن به اهداف ناپاک خویش تمام داشته های معنوی و مادی مردم آذربایجان را قربانی کنید ؟

 

 






December 26th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی