در اشراق نيلوفر
اکرام کمال
مجموعه شعری خانم سیما سما تحت عنوان "در اشراق نیلوفر " در 112 صفحه جدیدا از زيورچاپ برامده است. اينک یادداشتي که آقای اکرام کمال در مورد مجموعه شعری بجای تقریظ نگاشته است خدمت خواننده گان عزيز مشعل تقديم مي گردد.
تلا لویی ، درنمایه های شعر فربه گارسیالورکا ،آنچه که از همبود وآبگینه اجتماع هسپانیه در یافته بود همانا بافت ها وپرداخت های زیستار روستایی بود که قالب درونی نشیده هایش را با جلا ینده ترین صیقل و از لحاظ طعم نیز سکر آورترین چا شنی ها را می سا ختند . از سلسله جبال پرنه ، تا پسرک های غرناته ،جوشکار قرطبه واتموسفیر مصفای مادرید،همه وهمه از جهت القأ و شهود هنری ، تصاویرو نماد های روشن ترا ویده های فکری ا و را تشکیل میدادند. وی با ا گنا سیو در می آمیخت تا در نمایه های اشعارش ، با زهم ضوابط کهن میهنی اش را تبلور دهد وگاهنامه روستا ها ی ساده زادگاهش را ،از لحاظ پذیرندگی ضوابطش ، مضاعف گرداند. اگنا سییو...عقاب بال گستر ! تکه سرخ دستت را که درفش ملت است برای بیم و هول هر گاو گندی دراهتزاز در آور ا ینجا قاموس تیرمنولوژی ،برویت ترکیبات ظریف وجذاب واژه ها ، خیلی در بالندگی است. واساسآ نیرومندی شاعر نیز در همین است که از گزینش و پیوند معنوی واژه های سچه ،نایاب و جذاب هدف را با چه نوع فکر فربه میتواند که همانند یک سمفونی مواج به حرکت درآورد وچون یک ارمغان ورجاوند،در جامعه هدیه کند. گفتن دارد که در سرایش شعر ،حافظه ،یگانه پشتوانه تخیل است . وبد ینسا ن کشف که بوسیله تخیل دست میدهد بدرستی یارایی و عظمت فکری شاعر را نمایانگر است . لذا ، کشف خوب ، بزرگترین ابتکار شاعر است. کشف را در هیأت جدا کردن صفات از وجود فزیکی اشیا ،در شأ ن و خرد نبوغی نادرنادر پور ، بوفرت میتوان باز نگری کرد. ا ز((سرمه خورشید)) تا ((دختر جام)) و ((چشم ها و دست ها ))گویای صریح کشف های خارقه نادر پور اند. اگر برای آرتور رمبو ، شعر عا لیترین فکتورنبوغی است اما برای ... تی . ا س . ا لیوت ، شور انگیز ترین رقص واژه ها ست . ودر استنتاج ، همین فکتور نبوغی رمبو و شور انگیز ترین رقص واژه های ا لیوت ، یکراست در ربقه و پیوست با نیورون های متکامله مغز وکشف های دراکانه آ ن شاعر یست که سراسر با اشیای جامعه و طبیعت در معامله و آمیزش است .و بمعنای جدی تر اینکه برای آفرینش هنری ،اشیا ...معبد اوست. ودر محرا ب همین معبد است که الهام خویش را باز می یابد وباکارگاه ادراک و اندیشه ، صنعت خویش را تولید و به هدیه میگذارد. سوفوکل و لامارتین و دانته ، در چنین کشافی ها ا ستادان فر هیخته ،ارشد و جهانشمول بودندوهم چنان سا فو و بیلی تیس ...دوشیزگان مینویی ...لیسبوس نیز تهی از ا ینگونه خلاقیت های فکری نبودند. سافو...همسان یک رامشگر پریوش ... آنقدر پر جذبه سرود و نواخت که دیگر تمام شیفتگیهای عشق وهنری اش ، بیک اعجاز مبدل شده بود. این خنیا گر ،پس از جولان نبوغ در چامه های سلیس و شیوا ،در بستر عشق و ظرا فت آنقدر رفت که در فرجام ، آرام نگرفت و لاجرم به ستیغ و قلل کوه عشق پانهاد و مثل یک هلن و مثل یک الاهه پرستید نی ،برای بقا و پایایی افسون و افسانه شعر، روح و روان خود را تا مرز قربانی در سیل خروشا ن عشق ،در افگند وابد یتی آ فرید.
ا رثیه همیشه شگو فای سافو و دوشیزه گان لیسبوس ، پس از طی سده ها ،بگونه خیلی سزنده بدست دوشیزه شجاعی چون فروغ فرخزاد در افتید که با کافه زربفت و ارزنده گی آن چون چلچراغ اعجا ب انگیز ،با نها یت زیور و روشنی ، سکوی متعال خویش را ،مطمینانه دریافت. فروغ ، ابتکاری که همسان سافو ها کرد آن بود که یکسره بمثابه یکزن شعر سرود وتمام احساس ها ،انگیزه و غرایز زن بودن خود را خواست که در قا لب ذهنی شعر ها یش ،جریان دهد. معشوق من ، ........................ با ساق های نیرومندش درپیش چشم من ، چون مرگ ایستاد. (تولدی دیگر ....فروغ ) زهدان جامعه ایران ، زنی چون فروغ را چون یک شا هدخت فرخنده ، بسیار به موقع به زایمان نشست. زمانیکه صدور فرهنگ مومیایی شده اجنبی ، بالای ملت ایران بیداد میکرد . و فر هنگ ا لتزا می ، در رویا رویی با فرهنگی که همسان کالای اقتصادی ،در ازدحام چانه زدن ها و مصاف قرار داشت ، در چنین چا لش فرهنگی ، زن ایران ،چشم انتظار آ ژیری بود که سفینه پریشان فرهنگ ، بویژ ه شعر ملتزم را ...شیپور گردد و راه نجا ت بجو ید . همانا با ودیعه زمان ،از متن و بطن جامعه ایرا ن ، فروغ همچون کاجی که در تمام فصو ل سبز و خرم است زاده شد ،رشد کرد و مثل درفش ، قد بر افراشت. فروغ ، درست یک حادثه تاریخی بود . و حادثه یی که تا ا کنون دقیقأ در تاریخ شعری ایران تکرار نشده است . فروغ ،ا نفجار عقده های درونی زنان ایران بود که در روا ل سده های گاهنامه های هنجا ر شکن ،در قلا ب تعصبا ت جنسی و مذهبی ، ا سیر بودند .
... و ا ین فروغ ،با ا شرا ق خردمندا نه و رستا خیزی خویش ، نه نتها چگس و زنجیره های تعصبا ت جنسی ومذهبی را ا ز هم پا شاند بلکه ا ین کنش و ا ین پژوا ک آ زا دی خوا هی هنری زنانه را به برخی کشور ها نیز ،ا لقأ کرد. شاعر ما نشیده پرداز جامعه خودی ما ، گرا می (سیما سمأ) ا ز طلایه داران آگاه و دلاور فروغ فرخزاد است.زنی که به تمامت معنا.. در خرام های شعری خویش ، زن است .و خواسته است که در تخیل ، تصویر،اندیشه و آ فرینش های سرودگری اش ، صادقانه و قاطعانه یک زن باشد، ..و همچنان در آ ینه شفا فش ، رنگ و آ را یش زنا نه گی را به شگرد کاملا جدی ، میتوان بملاحظه نشست . سیما سمأ ..با سیر افلاکی خود ، ا ز نر د با ن ورزش های شعری خویش ، وقتأ و به کامیابی گذشته است چرا که تمام حجرات مغز و شرا ین جسم خویش را با چاشنی و مزا یای مزا میر فروغ فرخزاد در آمیخته و سپس به اورنگ فرهنگ و کوشک شعری ، هوشیا را نه و بجا تکیه زده است. سیما سمای مهاجر .. مادر وطنش را عاشقانه می ستاید و ا ز فرسخ های دور و دور ، غمگنانه به وا حه ، جلگه ، دریا ، شهر وفلات میهن خود چشم می دوزد تا که سرنوشت ، او را دوباره به آغوش زا دگاهش ، ا نباز گرداند. چامه های هجرت ا و ، با همه آخشیج و حالات لیریک ، دردفاع از حقیقت برتر ، استا تیک و نیز یاد نامه های دقیق ا و هما نند یک ا وتوبیوگرا فی ا ست .و این او تو بیوگرا فی ،بدرستی همرنگ یک تم ، حلول میکنند. و این حلول ، انگار که یک گاهنامه شکوهنده و زیبنده را میسازد . سیما سمأ .. در بازتا ب شعر هایش گاهأ عصیانگر است . و چنان دچار یک جهش و عقل سرخ میگردد که میخواهد یکباره محیط ، طبعیت و ظوا بط نپذیره و اسیدی ، عوض شود . و میخواهد که با گشودن پنجره های نور ، تمام تاریکی ها را بزداید تاکه دهلیز ها مالامال از پرتو صادق ،مشعشع باشد. ودرین ا ستوا ، بپندار که الهام عصیان غریونده شاملو را... مشتاقانه شعار قرار داده است. چراغی در دستم چراغی در برابرم من بجنگ سیاهی میروم . ( هوای تازه ) این معنویت وچنین پیام پدرام ، در شگفتگی های فکری سیما سمأ ، وافرند. و ما نیز چون (( در عطش ماند گان بادیه ها )) اینگونه معنویت ، الهام و پیام های زمردین را ، سراسر چشم انتظاریم .
درفرجام این د یبا چه ، ... و در آماج ا ین نگارش ، باروری ها و آفرینش های خوشگل تر خانم سیما سمأ را ، ارادتمندانه به نیایش می نشینیم تا که همانند غواص قلزم شعر ، مروارید های جلاینده تر و چشمگیرتری را به خوا نندگان خویش ، به ارمغان آورد. (پدرود ! )
و اين هم سروده يي از مجموعه شعری در اشراق نيلوفر زن منم یک زن به من دیوار ها چیست منم مادر به من انبار ها چیست منم یک زن جهان سازم به انسان منم انسان به من سنگسار ها چیست منم یک زن ز دل مفتون میهن منم عاشق به من اسرار ها چیست منم یک زن که پامال است حقوقم منم جوهر به من اخطار ها چیست منم یک زن به رو چادر کشانم منم آفتاب و این پندار ها چیست منم یک زن ، چو مرغ وارهیده منم سیما به من دیوار ها چیست .
July 28th, 2005
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
مجموعه شعری خانم سیما سما تحت عنوان "در اشراق نیلوفر " در 112 صفحه جدیدا از زيورچاپ برامده است. اينک یادداشتي که آقای اکرام کمال در مورد مجموعه شعری بجای تقریظ نگاشته است خدمت خواننده گان عزيز مشعل تقديم مي گردد.
تلا لویی ، درنمایه های شعر فربه گارسیالورکا ،آنچه که از همبود وآبگینه اجتماع هسپانیه در یافته بود همانا بافت ها وپرداخت های زیستار روستایی بود که قالب درونی نشیده هایش را با جلا ینده ترین صیقل و از لحاظ طعم نیز سکر آورترین چا شنی ها را می سا ختند . از سلسله جبال پرنه ، تا پسرک های غرناته ،جوشکار قرطبه واتموسفیر مصفای مادرید،همه وهمه از جهت القأ و شهود هنری ، تصاویرو نماد های روشن ترا ویده های فکری ا و را تشکیل میدادند. وی با ا گنا سیو در می آمیخت تا در نمایه های اشعارش ، با زهم ضوابط کهن میهنی اش را تبلور دهد وگاهنامه روستا ها ی ساده زادگاهش را ،از لحاظ پذیرندگی ضوابطش ، مضاعف گرداند. اگنا سییو...عقاب بال گستر ! تکه سرخ دستت را که درفش ملت است برای بیم و هول هر گاو گندی دراهتزاز در آور ا ینجا قاموس تیرمنولوژی ،برویت ترکیبات ظریف وجذاب واژه ها ، خیلی در بالندگی است. واساسآ نیرومندی شاعر نیز در همین است که از گزینش و پیوند معنوی واژه های سچه ،نایاب و جذاب هدف را با چه نوع فکر فربه میتواند که همانند یک سمفونی مواج به حرکت درآورد وچون یک ارمغان ورجاوند،در جامعه هدیه کند. گفتن دارد که در سرایش شعر ،حافظه ،یگانه پشتوانه تخیل است . وبد ینسا ن کشف که بوسیله تخیل دست میدهد بدرستی یارایی و عظمت فکری شاعر را نمایانگر است . لذا ، کشف خوب ، بزرگترین ابتکار شاعر است. کشف را در هیأت جدا کردن صفات از وجود فزیکی اشیا ،در شأ ن و خرد نبوغی نادرنادر پور ، بوفرت میتوان باز نگری کرد. ا ز((سرمه خورشید)) تا ((دختر جام)) و ((چشم ها و دست ها ))گویای صریح کشف های خارقه نادر پور اند. اگر برای آرتور رمبو ، شعر عا لیترین فکتورنبوغی است اما برای ... تی . ا س . ا لیوت ، شور انگیز ترین رقص واژه ها ست . ودر استنتاج ، همین فکتور نبوغی رمبو و شور انگیز ترین رقص واژه های ا لیوت ، یکراست در ربقه و پیوست با نیورون های متکامله مغز وکشف های دراکانه آ ن شاعر یست که سراسر با اشیای جامعه و طبیعت در معامله و آمیزش است .و بمعنای جدی تر اینکه برای آفرینش هنری ،اشیا ...معبد اوست. ودر محرا ب همین معبد است که الهام خویش را باز می یابد وباکارگاه ادراک و اندیشه ، صنعت خویش را تولید و به هدیه میگذارد. سوفوکل و لامارتین و دانته ، در چنین کشافی ها ا ستادان فر هیخته ،ارشد و جهانشمول بودندوهم چنان سا فو و بیلی تیس ...دوشیزگان مینویی ...لیسبوس نیز تهی از ا ینگونه خلاقیت های فکری نبودند. سافو...همسان یک رامشگر پریوش ... آنقدر پر جذبه سرود و نواخت که دیگر تمام شیفتگیهای عشق وهنری اش ، بیک اعجاز مبدل شده بود. این خنیا گر ،پس از جولان نبوغ در چامه های سلیس و شیوا ،در بستر عشق و ظرا فت آنقدر رفت که در فرجام ، آرام نگرفت و لاجرم به ستیغ و قلل کوه عشق پانهاد و مثل یک هلن و مثل یک الاهه پرستید نی ،برای بقا و پایایی افسون و افسانه شعر، روح و روان خود را تا مرز قربانی در سیل خروشا ن عشق ،در افگند وابد یتی آ فرید.
ا رثیه همیشه شگو فای سافو و دوشیزه گان لیسبوس ، پس از طی سده ها ،بگونه خیلی سزنده بدست دوشیزه شجاعی چون فروغ فرخزاد در افتید که با کافه زربفت و ارزنده گی آن چون چلچراغ اعجا ب انگیز ،با نها یت زیور و روشنی ، سکوی متعال خویش را ،مطمینانه دریافت. فروغ ، ابتکاری که همسان سافو ها کرد آن بود که یکسره بمثابه یکزن شعر سرود وتمام احساس ها ،انگیزه و غرایز زن بودن خود را خواست که در قا لب ذهنی شعر ها یش ،جریان دهد. معشوق من ، ........................ با ساق های نیرومندش درپیش چشم من ، چون مرگ ایستاد. (تولدی دیگر ....فروغ ) زهدان جامعه ایران ، زنی چون فروغ را چون یک شا هدخت فرخنده ، بسیار به موقع به زایمان نشست. زمانیکه صدور فرهنگ مومیایی شده اجنبی ، بالای ملت ایران بیداد میکرد . و فر هنگ ا لتزا می ، در رویا رویی با فرهنگی که همسان کالای اقتصادی ،در ازدحام چانه زدن ها و مصاف قرار داشت ، در چنین چا لش فرهنگی ، زن ایران ،چشم انتظار آ ژیری بود که سفینه پریشان فرهنگ ، بویژ ه شعر ملتزم را ...شیپور گردد و راه نجا ت بجو ید . همانا با ودیعه زمان ،از متن و بطن جامعه ایرا ن ، فروغ همچون کاجی که در تمام فصو ل سبز و خرم است زاده شد ،رشد کرد و مثل درفش ، قد بر افراشت. فروغ ، درست یک حادثه تاریخی بود . و حادثه یی که تا ا کنون دقیقأ در تاریخ شعری ایران تکرار نشده است . فروغ ،ا نفجار عقده های درونی زنان ایران بود که در روا ل سده های گاهنامه های هنجا ر شکن ،در قلا ب تعصبا ت جنسی و مذهبی ، ا سیر بودند .
... و ا ین فروغ ،با ا شرا ق خردمندا نه و رستا خیزی خویش ، نه نتها چگس و زنجیره های تعصبا ت جنسی ومذهبی را ا ز هم پا شاند بلکه ا ین کنش و ا ین پژوا ک آ زا دی خوا هی هنری زنانه را به برخی کشور ها نیز ،ا لقأ کرد. شاعر ما نشیده پرداز جامعه خودی ما ، گرا می (سیما سمأ) ا ز طلایه داران آگاه و دلاور فروغ فرخزاد است.زنی که به تمامت معنا.. در خرام های شعری خویش ، زن است .و خواسته است که در تخیل ، تصویر،اندیشه و آ فرینش های سرودگری اش ، صادقانه و قاطعانه یک زن باشد، ..و همچنان در آ ینه شفا فش ، رنگ و آ را یش زنا نه گی را به شگرد کاملا جدی ، میتوان بملاحظه نشست . سیما سمأ ..با سیر افلاکی خود ، ا ز نر د با ن ورزش های شعری خویش ، وقتأ و به کامیابی گذشته است چرا که تمام حجرات مغز و شرا ین جسم خویش را با چاشنی و مزا یای مزا میر فروغ فرخزاد در آمیخته و سپس به اورنگ فرهنگ و کوشک شعری ، هوشیا را نه و بجا تکیه زده است. سیما سمای مهاجر .. مادر وطنش را عاشقانه می ستاید و ا ز فرسخ های دور و دور ، غمگنانه به وا حه ، جلگه ، دریا ، شهر وفلات میهن خود چشم می دوزد تا که سرنوشت ، او را دوباره به آغوش زا دگاهش ، ا نباز گرداند. چامه های هجرت ا و ، با همه آخشیج و حالات لیریک ، دردفاع از حقیقت برتر ، استا تیک و نیز یاد نامه های دقیق ا و هما نند یک ا وتوبیوگرا فی ا ست .و این او تو بیوگرا فی ،بدرستی همرنگ یک تم ، حلول میکنند. و این حلول ، انگار که یک گاهنامه شکوهنده و زیبنده را میسازد . سیما سمأ .. در بازتا ب شعر هایش گاهأ عصیانگر است . و چنان دچار یک جهش و عقل سرخ میگردد که میخواهد یکباره محیط ، طبعیت و ظوا بط نپذیره و اسیدی ، عوض شود . و میخواهد که با گشودن پنجره های نور ، تمام تاریکی ها را بزداید تاکه دهلیز ها مالامال از پرتو صادق ،مشعشع باشد. ودرین ا ستوا ، بپندار که الهام عصیان غریونده شاملو را... مشتاقانه شعار قرار داده است. چراغی در دستم چراغی در برابرم من بجنگ سیاهی میروم . ( هوای تازه ) این معنویت وچنین پیام پدرام ، در شگفتگی های فکری سیما سمأ ، وافرند. و ما نیز چون (( در عطش ماند گان بادیه ها )) اینگونه معنویت ، الهام و پیام های زمردین را ، سراسر چشم انتظاریم .
درفرجام این د یبا چه ، ... و در آماج ا ین نگارش ، باروری ها و آفرینش های خوشگل تر خانم سیما سمأ را ، ارادتمندانه به نیایش می نشینیم تا که همانند غواص قلزم شعر ، مروارید های جلاینده تر و چشمگیرتری را به خوا نندگان خویش ، به ارمغان آورد. (پدرود ! )
و اين هم سروده يي از مجموعه شعری در اشراق نيلوفر زن منم یک زن به من دیوار ها چیست منم مادر به من انبار ها چیست منم یک زن جهان سازم به انسان منم انسان به من سنگسار ها چیست منم یک زن ز دل مفتون میهن منم عاشق به من اسرار ها چیست منم یک زن که پامال است حقوقم منم جوهر به من اخطار ها چیست منم یک زن به رو چادر کشانم منم آفتاب و این پندار ها چیست منم یک زن ، چو مرغ وارهیده منم سیما به من دیوار ها چیست .
July 28th, 2005
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
معرفی و نقد کتب
- مترجم: پیامفصلهایی از کتاب «نقابزدایی از چهرهٔ اقتصاد: از قدرت و آز تا همدردی و منفعت عامه»
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصل دهم)
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصل نهم) ــ ۲
- مترجم: پیامفصلهایی از کتاب: «نقابزدایی از چهرهٔ اقتصاد: از قدرت و آز تا همدردی و منفعت عامه»
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست سرمایه اثر کارل مارکس (فصل نهم) ــ ۱
- انتشارات تهران ترجمه سومین رمان خالد حسینی با عنوان «و کوهها طنین انداختند» منتشر شد
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصل هشتم)
- خسرو باقریپیر پرنیاناندیش
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصل هفتم)
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصل ششم)
- بر گردان از انور میرستاریکتاب بلژیک و بمب
- عزیزه عنایت مروری براثرگرانبهای نمک درشعر فارسی !
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصل پنجم)
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصلهای سوم و چهارم)
- برگردان از متن فرانسه: م. پیگیرچکیدهٔ جلد نخست «سرمایه»، اثر کارل مارکس (فصلهای اول و دوم)
- ناصر اصغریدر سالگرد قتل تروتسكی، معرفی یك شاهكار
- برگردان، تلخیص و تحلیل از داکتر خلیل ودادخوشحالخان ختک آغازگر ادبیات ملی شعری ( پشتو)
- جميله پلوشهحقوق زن در گذرتاريخ
- ناصر اصغریلنین: معرفی یك كتاب
- Sumaia Frotan افغانی
- اسدالله شفاییماموریت سقوط
- پوهندوی شیما«غفوری»رنگها و برداشت های من
- لنیندربارۀ مبارزۀ مسلحانۀ جدا از توده
- امیر کشفیبرتراند راسل در مقام فیلسوف
- ترجمه محسن فریدنی و ا. صادقینشریات و تشکیلات کارگری
- نگارش از: نذیر ظفرپرستو های شاعرانه
- لنیننامه به کمونیستهای : آلمان ، اتریش و لهستان
- مجموعه آثار لنینبه جمهوریهای شوروی قفقاز
- مجموعه آثار لنین، جلد ۲۴، ص ۵۴-۴۲نامههایی دربارۀ تاکتیکها [1]
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)امنیت ملی
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)پلیسان نواحی مطمئین ترین حافظان جان ومال مردم (محافظت عامه)
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)قوای مسلح پلیس:همکار شاروال درتنظیم شهرها(نظم عامه)
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت) قوای مسلح- فصل دوم - پلیس ترافیک
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت) قوای مسلح- بخش دوم (پلیس وسارندوی)
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)فصل هجده همقوای مسلح
- گزیدۀ مقالات از ولادیمیر ایلیچ لنیندر برخورد به خرده بورژوازی
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)فصل چهاردهم قوای مسلح
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت) فصل سیزدهم قوای مسلح
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت) فصل نهم قوای مسلح
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)قوای مسلح فصل هشتم
- کمونیستهای انقلابیقهرمانان فریب و اشتباهات بلشویکها [1]
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)فصل ششم و فصل هفتمقوای مسلح
- اثر جان پرکینزاعترافات جنايتكار اقتصادي
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)فصل چهارم و فصل پنجم قوای مسلح
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)فصل سوم (قوای مسلح)
- برگردان: شيرين روشارمارکس و قرن بيست و يکم
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)فصل دوم قوای مسلح
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)قوای مسلح
- پراودای. ج. تسره تلی و مبارزۀ طبقاتی
- کمیتۀ از زندان تا تبعیدمدخلی بر جلد یک سرمایه
- ک. کائوتسکی نیروهای محرکه و چشم اندازهای انقلاب روسیه
- شاپور احمديبادهپيمايي با اژدها در تموز
- دگر وال انجینر نصرالله( نصرت)قوای مسلح
- شاپور احمديشعر بيقهرمان
- محمدنبی عظیمی نگاهی به برگردان دوباره کتاب تلک خرس
- شاپور احمديگزيدهي هفتگانه
- پيام پرتوىفلسطين و اسراييل- تجزيه و تحليل از نگاه چپ
- برگردان از عارف عرفانکتاب افغانستان درعقب پرده دود
- شاپور احمديدر حاشیهی متن الف
- امان معاشرروحنامه
- شاپور احمدياندامهاي نقرهاي ما چند نفر
- برگردان- محمدعارف عرفانافغانستان درعقب پردۀ دوُد)بخش ششم)
- شاپور احمديبندهاي پيشكشي فرشتهها
- برگردان- محمدعارف عرفان افغانستان درعقب پردۀ دوُد
- برگردان از عارف عرفانافغا نستان درعقب پرده دود-پی دی اف چهارم
- برگردان از عارف عرفانافغانستان درعقب پرده دود
- شاپور احمديدر پوكههاي زمهرير
- برگردان از عارف عرفانافغانستان درعقب پردۀ دود-دوم
- برگردان از عارف عرفانافغانستان عقب پردۀ دود-اول
- برگردان شاپور احمدیروبن داريو
- پوهندوی شیما غفوریمن و «لبخند شیطان»
- سید محمد اشرف فروغ سگ ها می جنگند
- شاپور احمديگاهي خاطرهي عشقي اندوهناك از زمانهاي اكنون
- امان معاشرافغانستان تخته خیز استعمار
- امان معاشر«ابرها بر شانه»
- امان معاشرسرزمین دسایس
- اسدالله جعفری امام صادق،برهان عرفان- عرفان برهان
- شیرین نظیری فعال حقوق زندخت غروب مجموعه شعر ازبانوعزیزه عنایت
- محمد عالم افتخارموفقیت بزرگ تازه برای کتاب و تئوری گوهر اصیل آدمی
- سلیمان راوشسکوت فرهنگیان { بخش 5}
- امان معاشراندمه ها اثر خلیل حیفی از چاپ برآمد
- شاپور احمديديوها و دلبندگونيپوشم
- داکتر عزیز فاریابینیمی نگاه به ( گلزمین وفا )- مجموعۀ اشعار شادروان استاد سید محمد ( دروگر )
- سلیمان راوشسکوت فرهنگیان
- محمد عوض نبی زادهجلداول کتاب مجموعه ی مقالات
- گزارنده: عزیز آریانفرخاستگاه و پرورشگاه تاجیک ها
- برگردان: ا. م. شیریدوره استالین بگواهی آمار و ارقام بخش چهارم (آخر)
- بقلم دکتر محمود صفریانسفر نامه ی دنیای ارواح پرتوی دیگری از فانوس خرد
- نگاه گر: صدیق رهپو طرزینگاهی به خاطرات محمود طرزی
- نوشته گنادی زیوگانوفدوره استالین بگواهی آمار و ارقام(بخش سوّم)
- نوشته گنادی زیوگانوفدوره استالین بگواهی آمار و ارقام
- ماریا دارومجموعه ء از اشعار دلنشین شاعر جوان محترم « نذیر ظفر » تحت عنوان « شب یلدا » تازه از طبع برآمد
- اثراستثنائی عبیدالله «حبیب»
- سلیمان راوشخُراسان (خوراسان)فصل سوم کتاب نام و ننگ
- عزیز آریانفرنگاهی به کتاب «میراث ایران»ِ ریچارد نلسون فرای
- امان معاشرمعرفی کتاب
- سلیمان راوشخُراسان (خوراسان)بخش دوم
- مصلح سلجوقینگاهی کوتاه به مجموعۀ شعر حسین وفا سلجوقی
- رضا اغنمیسفرنامه دنیای ارواح
- سلیمان راوشخُراسان (خوراسان) فصل سوم کتاب نام و ننگ
- گزارنده عزيز آريانفركتاب تذكر الانقلاب
- صدیق رهپو طرزیآخرین اثر محمود طرزی
- کوچی مسافردروغهای شاخدار
- دوکتور سید احمد جهشدر بارهء کتاب گوهر اصیل آدمی و نظریات محترمه ماریا دارو
- از قلم : ماریا دارونگاهی بر کتاب «گوهر اصیل آدمی» و فهم و هضم آن
- تهیه و نگارش: میر عبدالواحد سادات افغانستان در چنبره یی جيو اکونومی امريکا قسمت پنجم
- لیلا فرجامیرودخانه ای که از ماه می گذرد
- محمود فاضلی بیرجندیآشنایی با برگردانی تازه از یک کتاب
- سلیمان کبیر نوریجایزه ای بالاتر از « نوبل» و « اسکار»... برای کتاب گوهر اصیل آدمی
- میرعبدالواحد ساداتافغانستان در چنبره یی جيو اکونومی امريکابخش چهارم
- تهیه و نگارش: میرعبدالواحد ساداتافغانستان در چنبرۀ جیو اکونومی امریکا
- پروفیسر عبدالواسع لطیفیپا برهنه باز کشت
- فهیمی تجدید تعریف و شناخت انسان در اثر« گوهر اصیل آدمی »
- Translated from Dari by Mir Hekmatuallah SadatAfghanistan: The Land of Epics and Tragedy
- نویسنده اسپندکوهیمشوره های دوستانه
- داکتر سرگی کورگینیان بعد از سرمایه داری مانیفستِ جُنبشِ «ماهیتِ زمان»
- امان معاشرافغانستان اؤزبیکلري خلق قؤشیقلري
- گلن ال. کارلسازمان سیا به روایت بازجوی سیا-11
- میرعنایت الله ساداتآشنایی با سایه روشن
- غلام نبی اوسپرین ــ یورشدافغانستان د ادبیاتو ځلانده« غمي »
- برتراند راسلشناخت ما از جهان بیرونی
- جين هيرشفيلدلابهلاي تيغههاي زمردين
- نوشتۀ ر.رخشانیسرچشمه های مدرنیته
- قیوم بشیرقزلباش و هزاره در لابلای تاریخ افغانستان
- بنیاد عبدالرحمان برومندکشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷
- برگردان شاپور احمديروبن داريو
- اثر جان پرکینزاعترافات جنایتکار اقتصادی
- امیلیا اسپارتکمکثی کوتاه در مورد کتاب «گردنبند مروارید»
- برگردان: ا. م. شیریفصلی از کتاب «پیراهن سیاهان و سرخها: فاشیزم عقلانی و سقوط کمونیسم»قسمت پایانی
- برگردان: ا. م. شیریفصلی از کتاب «پیراهن سیاهان و سرخها: فاشیزم عقلانی و سقوط کمونیسم»قسمت سوّم
- ترجمه از فرانسه به فارسی توسط حمید محوینقد مارکسیسم دربارۀ نظریۀ روانکاوی
- برگردان: ا. م. شیریفصلی از کتاب «پیراهن سیاهان و سرخها: فاشیزم عقلانی و سقوط کمونیسم»قسمت دوم
- برگردان: ا. م. شیریفصلی از کتاب «پیراهن سیاهان و سرخها: فاشیسم عقلانی و سقوط کمونیسم»
- سید نبیل شمیمناله های پناهجویان
- نوشتۀ ایو میشو سنجه های زیبایی شناسی و داوری سلیقه
- نجیبه آرش عجایب هفتگانهء جهان در سده های میانه
- فريدون گيلانیدر باره سه کتاب آخرم
- رضا اغنمیوصیت نامه خدا
- نگارش: ش. بامدادکودکان درجنگ
- مشعل حریردر شگفتی یک گمنام
- گزینۀ نبشته های نیلاب موج سلامگردنبند مروارید
- عبدالحسیب شریفیچاپ و انتشار دو مجموعهي شعر و يك مجموعهي داستان در تخار
- محمداسحاق فیاضیاد گل سرخ
- بزرگترین چالش در مقابل بشریتآینده طلایی
- دکتر عبدالحسین زرین کوبدوقرن سکوت
- سراج الدین ادیب«کتابخانه سیار با صدها آثار کلیدی ماندگار »
- محمود صفریانکتاب وصیت نامه خدا
- حمید محوینقدی دربارۀ : «بادام های زمینی» اثر رضا بی شتاب
- محمد اسحاق ثنا رومان پا برهنه باز گشت
- سلیمان کبیر نورییک پیغام ملی و وطنی و یک دعوت تاریخی و انسانی
- عزیز آریانفرپیرامون کتاب دولت و اپوزیسیون در افغانستان از 1919 تا 1953
- مترجم : حمید محویسومین جنگ جهانی آماده می شود: هدف، ایران
- مترجم : حمید محویسومین جنگ جهانی آماده می شود : هدف ایران
- نوشته هوشنگ معین زادهوصیت نامه خدا
- مترجم : حمید محویتأملاتی در باره ی تاریخ مسیحیت نخستین
- گزارنده به دری: عزیز آریانفردولت و اپوزیسیون در افغانستان
- عبدالو کیل کوچی کتاب ، یادی ازسر زمین شمالی قدیم
- نیلاب موج سلام« پرندگان بیبال » در آبهای سیال
- محمد یعقوب هادییادداشت های «تصویری ازگوانتانامو» تبرئه جنایات مشابه
- شباهنگ رادجنگ و اوضاع افغانستان
- آشیل بخاراییکتابی ؛ همسنگ آثار رهبران کبیر تحولات تاریخ
- سلیمان راوشسه واکنش - تکاوران تیزپوی خرد در خراسان
- نویسنده:عبدالسلام ضعیفعبور از خط سرخ [در گوانتامامو ]
- مـتـرجـــم: ابراهیم شیریاستالین و تجدد بخش پایانی
- ایرینا کورشونوفنیلوفر و آتش
- مـتـرجـــم: ابراهیم شیریاستالین و تجدد بخش پنجم
- مـتـرجـــم: ابراهیم شیریاستالین و تجدد بخش چهارم
- نوشته: گوالیم رابرتس قوهء فکری کودک تانرا بلند ببرید
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرنبرد افغانی استالین
- گزارنده : عزیز آریانفراسناد محرم تازه افشا شده بایگانی های شوروی پیشین در باره افغانستان بخش دوم
- گزارنده : عزیز آریانفراسناد محرم بایگانی های شوروی در باره افغانستان
- ی.بیدار سر نوشت خانواده در جوامع غربی
- امان معاشرراز هستی
- میر عبدالواحد ساداتآشنایی با «مکاتیب افغانی»
- مـتـرجـــم: ابراهیم شیریاستالین و تجدد بخش سوم
- شمس حیدریاردو وسیاست در سه دهه اخیر به زبان انگلیسی
- دکتر بیژن باراننقد کتاب: آنتالوژی صدای اعتراض قلم- تابستان 2009 ایران
- مسعود حنیفخانه وخانواده ،کانون خوشبختی وسعادت
- گنادی زیوگانفاستالین و تجدّد بخش دوّم
- ژرژ پولیتزرفلسفۀ عصر روشنایی و تفکر مدرن
- گنادی زیوگانف استالین و تجدّد
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرمهمان ناخوانده در کابل
- گزارنده به دری: عزیز آریانفربحران اعتماد سال های 1940-1941 در آسیای میانه
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرعملیات «امان الله» و «تبت»
- گزارنده: عزیز آریانفرماجرای پیر شامی [گیلانی]
- گزارنده: عزیز آریانفرواپسین پیروزی نادر خان
- گزارنده: عزیز آریانفرخون های تازه بر زمین نوار قبایل «آزاد»
- نویسنده : مهرالدین مشید "گذرگاۀ بسته" * فریادی در دل سنگین تاریخ
- گزارنده: عزیز آریانفراشغال کابل از سوی قبایل مرزی [هند بریتانیایی] و به پادشاهی رسیدن نادر
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرسرنگونی امان الله خان
- گزارنده: عزیز آریانفرانتقام نافرجام کمینترن در «دهلیز افغانستان»و سرنگونی امان الله خان
- میم -میهن فدا(( جنگ های کابل (( زرافهء قشنگ
- میم -میهن فداجنگ های کابل (( زرافهء قشنگ((
- عزیز آریانفربر گرفته از کتاب نبرد افغانی استالین: سیاست قدرت های بزرگ در افغانستان و قبایل پشتون
- خلیل الله عالم جنگ قصابان نبرد نابرابر
- نویسنده : دکتورغلام حیدریقینسخنی چندپیرامون کتاب « لیلی ومجنون »اثرابوبکریقین (قسمت سوم)
- دوکتورغلام حیدریقینسخنی چندپیرامون کتاب « لیلی ومجنون » اثرابوبکریقین ) قسمت دوم(
- نویسنده : دکتورغلام حیدریقینسخنی چندپیرامون کتاب « لیلی ومجنون » اثرابوبکریقین
- گزارنده: عزیز آریانفرنبرد افغانی استالین(سیاست قدرت های بزرگ در افغانستان وقبایل پشتون)
- نویسنده : پیکارجونکاتی چند پیرامون کتاب « تولدی دیگر»
- میرزا آقا عسگری (مانی)«ظهور»، کتابی برای برونرفت از خرافات
- دوکتور خلیل الله وداد بارشزمامداری امیر حبیب الله کلکانی
- نویسنده : سید عبدالقدوس سیدکتاب جنگ های کابل ۱۳۷۱ – ۱۳۷۵ خورشیدی زیر چاپ رفت
- امان معاشر اعیادمغان
- شریفیچند کوچه دورتر
- ابراهیم سهارکتاب سرنوشت غم انگیز درافغانستان
- امان معاشر بیدلستان و گلدسته
- از دکتر شعاع الدین شفا *ظهور، حکایت من و امام زمان
- رضا اغنمیبشارت
- امان معاشرشگوفه های احساس
- صدیق رهپو طرزینگاهی به کتاب آینده افغانستان
- محمد نبی عظیمیسگ شریر همسایه
- گزارنده به دری: عزیز آریانفر امير امان الله و آسياي ميانه شوروي
- ص.وفانگاهی کوتاه بر يکی دو اثر وکار کردهايی احمد فريد طهماس
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرتاریخ در سیما ها:هنگامه انور پاشا درآسیای میانه و بازتاب آن در افغانستان
- بهرام معصومى كشور ايران، كشور كوروش و داراست
- فضل الرحیم رحیمنام عتیق رحیمی ، در فهرست برنده گان صدوپنچ سال فعالیت جایزه ادبی گنکور فرانسه
- فاطمه سعيدی (مادر شايگان)برای فرزندان من اشک تمساح نريزيد!
- صبورالله ســياه سـنگ"آوای مــاندگار زنان"
- فضل الرحیم رحیم جادوگران و مداریان
- هوشنگ معین زادهظهور
- امان معاشر خاطرات یک کارتونیست
- گزارنده به دری: آریانفر «جمهوری هراتٍ» عبدالرحیم خان [نایب سالار]
- گزارنده به دری: عزیز آریانفر«کابلستانٍ» بچه سقاء (جنوری– اکتبر سال 1929)مشی سیاست داخلی و خارجی
- ديپلوم انجنير عبدالقادر مسعودمژده به علاقه مندان کتاب
- صدیق رهپو طرزیکتابشناسی«محمود طرزی»
- نو شته نذ یر ظفرتاریخ مطبو عات افغانستان یا ضرورت ژور نا لیستان
- محمدنبي عظيمي واهمه های زميني (بخش فرجامین)
- گزارنده به دری: عزیز آریانفر نخستین نبرد سپاهیان شوروی در افغانستان در سال 1929
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش 24)
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرمبارزه دیپلماتیک قدرت ها در افغانستان در سال های 1919- 1921
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش 23)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش 22)
- صدیق رهپو طرزی«طرزی و سراج الاخبار»
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش بيست ويکم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش بيستم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش نزدهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش هژدهم)
- نوشته: محمد اسحاق فياض پشتونستان چالش سياسي افغانستان و پاكستان
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش هفدهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش شانزدهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش پانزدهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش چهاردهم)
- مشعلازســـُـکر تا صَـــــحو
- م.نبی.عظیمی نام وننگ
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش سيزدهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش دوازدهم)
- محمدنبي عظيمي واهمه های زميني (بخش يازدهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش دهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش نهم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش هشتم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش هفتم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش ششم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش پنجم)
- محمدنبي عظيمي واهمه های زميني (بخش چهارم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش سوم)
- محمدنبي عظيميواهمه های زميني (بخش دوم)
- خالد اشککم بود والی شوم
- محمدنبي عظيميواهمه های زمینی
- مشعلازسايه های هول تا واهمه های زميني
- بیرنگ کوهدامنی سایه ناظمی ، حافظ ، شاملو وفروغ درسایه های هول
- نوآم چامسکیاندر بایستنی های امپراتوری قدرت و اعتبار
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- دکتر محمد هاشم فقیریتاریخ در ادبیات
- سليمان راوشنام و ننگ
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- داکترغلام حيدر« يقين »سخنی چندپیرامون کتاب « تخمیس غزلیات حافظ » اثرالحاج ابوبکریقین
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمد عوض نبی زا دهرمان گودی پران باز, بازگوئی گوشهء ازظلم وستم بر مردم هزاره
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميســــــــــایه های هــَـــــــول
- محمدنبي عظيميسايه های هول
- محمدنبي عظيميکنزالمهملات والاکاذيب ( بخش هفتم و پاياني)
- محمدنبي عظيميازســـُـکر تا صَـــــحو
- سیامک زینلیخاک حاصلخیز برای کشت انواع تروریسم
- محمدنبي عظيميازســـُـکر تا صَـــــحو
- مترجم: غفار عريفجنگ هاى خاندان بوش؟!
- مترجم: غفار عريفجنگ هاى خاندان بوش؟!
- مترجم: غفار عريفجنگ هاى خاندان بوش؟!
- ويرايش، تهيه وبرگردان (ناهيد) نگاهي به کتاب جنگ بدون مرز، استعمار جدید جهان
- مشعـلتاجـيکـان در قـرن بـيستـم
- ارسالي فريدون يماسرنوشت غم انگيز در افغانستان
- مترجم: غفار عريفجنگ هاى خاندان بوش؟!
- مترجم: غفار عريفجنگ هاى خاندان بوش؟!
- مترجم: غفار عريفجنگ هاى خاندان بوش؟!
- نويسنده: غفار عريفبه آّن به چه عنوانى بايد قضاوت كرد!؟
- فرزاد بهنامدر تاريكي راه مي رويم
- عبدالولي منگلد افغانستان په ادبي کتابتون کې يوه بله شعري ټولګه ورزياته شوه
- احمد وحید صادقی نگرشی کوتاهی بر گوشه های از زنده گی و اندیشه های فلسفی – عرفانی مولانا جلال الدین محمدبلخی
- محمدنبي عظيمينگاهی به مجموعه ؛ داستانی : رازهای قلعهء قرمز
- سلیم سلیمیچند حرفی در باره پايان رمان « سايه های هول
- فرزاد کنزالمهملات والکاذیب
- محمدنبي عظيمي"نیم نگاهی بر ائتلاف های تنظیمی در افغانستان"
- محمدنبي عظيميواهمه های زمیني
- اکرام کمالدر اشراق نيلوفر
- چند کتاب تازه از میرزاآقا عسگری (مانی)
- کمانگيربخشی از خاطرات جنرال تامی فرانکس : فرمانده پيشين نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان
- جواد نصرياندو قرن با مطبوعات فارسي زبان خارج از كشور در قاره آسيا