گراميداشت از مبارزات قهرمانانهً
مردم با شهامت افغانستان در حفظ استقلال کشور
دستگير صادقي
کمي بيش از هشتادو پينج سال از امروز به تاريخ 23 فبروری سال 1919 شاه امان الله بعد از کشته شدن پدر، به کمک آزادی خواهان وطن دوست در کابل اعلام پادشاهي کرد و استقلال کامل کشور، از جمله استقلال در تاًمين مناسبات سياسي با کشور های مختلفه جهان را شجاعانه و با صدای بلند اعلام داشت.
کشته شدن امير حبيب الله و به قدرت رسيدن شاه امان الله تصادفي نبود. در دهه دوم قرن بيستم که جنگ اول جهاني بخشي از دنيای ما و عمدتا اروپا را بر سر تقسيم مجدد جهان در کام خود کشانيده و کابوس وحشت و انسان کشي همه يي ممالک پيشرفته آن زمان را در بر گرفته بود، آزادی خواهان کشور های آسيايي فرياد آزادی خواهي و استقلال طلبي را به صدا در آورده بودند. آنها به شيوه های گوناگون و از آن جمله پخش و نشر نشرات مختلفه در بيداری افکار مردم بر ضد استيلا گران اروپايي و استبداد شاهان خودکامه، فعالانه در کار بودند.
در اين راستا، آزادی خواهان افغانستان بيش از ديگران در به ثمر رسانيدن آرمان استقلال و آزادی سهم داشتند. مشروطه اول و نشر سراج الاخبار يکي از بهترين نمونه ها بود که در مبارزه بر ضد فعاليتهای استعمارگرانهً انگليس و ترويج افکار آزادی خواهانه، تاًثير عميقي در فضای سياسي کشور بجا ميگذاشت.
از اين طريق، تعداد زيادی از مشروطه خواهان با جسارت و شجاعت کامل خواسته ها و نظريات شان را با مردم در ميان ميگذاشتند و در اين راه، جانهای عزيز خود را قربان ميکردند. خاطره شهامت و شجاعت اين راد مردان بزرگ چون " واصف ها " هيچگاه فراموش خاطر وطن دوستان افغان نمي گردد.
به تعقيب شکست مشروطه خواهان اول، مشروطه خواهان دوم که خود را " جوانان افغان " مي ناميدند، در ترويج افکار آزادی خواهانه و استقلال طلبانه، ياری مي رسانيدند. مشروطه خواهان دوم امير حبيب الله را اولين حلقه استبداد داخلي و نماينده استعمار خارجي دانسته و نه سال پس از سرکوب وحشيانه مشروطيت اول در سال 1918 در شب جشن تولد امير، هنگامي که موتر حامل وی از شور بازار کابل عبور ميکرد مورد سؤقصد قرار دادند که جان به سلامت برد.
امير حبيب الله به استبداد جابرانه خود همچنان ادامه ميداد و بيشترينه اوقات خود را به خوشگذراني و عياشي سپری مي نمود. مصارف بزرگ دربار امير که به شيوه های آميخته در دربارهای اروپای و سلطان های شرقي آراسته مي گرديد، بسيار بالاتر از توان مردم بود. مردم مکلف بودند تا اين همه مصارف غير ضروری را بصورت مستقيم و يا غير مستقيم بپردازند، و اين امر به نفرت و انزجار بيشترآنها دامن ميزد.
ادامه استبداد و خود کامگي امير، و وابستگي وی به خارج، دست به دست هم داد تا بالاخر وی به تاريخ 21 فبروری سال 1919 توسط يکي از اعضای " حزب سری دربار" و يا به گفته يي " حزب جنگ " در کله گوش لغمان کشته شود و پسرش امان الله که در کابل نيابت ميکرد و از محبوبيت کافي برخوردار بود به پادشاهي رسد.
شاه امان الله به تاريخ سيزدهم اپريل سال 1919 در يک سخنراني پرحراتي در محضر عام، يکبار ديگر استقلال کشوررا اعلام کرد و مردم را از برنامه اصلاحات خويش مبني بر آزادی و مساوات، رفع ظلم و استبداد و همچنان مبارزه عليه فساد و رشوت مژده داد که اين همه از آرمان های قلبي مردم افغانستان بازتاب مي يافت و دقيقا در يک مرحله بسيار حساس تاريخ کشور از جانب وی به صدا درآمد.
پروفيسر لودويک آدمک در اين باره مي نويسد: " وقتي امان الله به مسند سلطنت نشست، فضای سياسي در کابل تغيير ديده بود. انديشه های دموکراسي، مليتخواهي، ضمانت مشترک اسلامي، خوداراديت و سوسياليسم در دژهای کوهستاني افغانستان راه يافته بود. سراج الاخبار با لحن مليت خواهي انديشه های تازه و جديدی را در افغانستان گسترش داده و از تجريد روشنفکری، افغانستان را وارهانيد. "
شاه امان الله بر علاوه ارسال نامه به وايسرای هند مبني بر معرفي افغانستان به حيث يک کشور آزاد و مستقل و آماده گي برای انعقاد عهدنامه جديد، پيام هايی به روسای کشور های روسيه، جاپان، ايالات متحده امريکا، فرانسه و ترکيه نيز فرستاد که درآنها با اعلام استقلال کامل افغانستان، تاًمين روابط دوستانه و متقابل دولتي با کشور های متذکره مطالبه شده بود. نماينده شاه امان الله، محمد ولي خان در راًس هیئتي به روسيه شوروی و ساير کشورهای اروپايي مسافرت کرد که در قدم نخست موجب شناسايي دولتين افغانستان و شوروی گرديد.
دولت استعماری برتانيه در چنان اوضاع و احوال به چالش بزرگی مواجه گرديد. اين دولت از احتمال قيام ها و شورشها در هند و اقوام سرحدی، تحريک احساسات مسلمانان جهان عليه آن به خاطر فعاليتهای خصمانه آن کشور عليه دولت عثماني که هنوز هم خلافت اسلامي را در دست داشت و از همه مهمتر از تجربه تلخ جنگهای اول و دوم خود با افغانها هراس داشت. اين دولت حاضر بود به نحوی از مصالحه دست يابد که غرور استعماری آن و آنهم پس از پيروزی در جنگ اول جهاني، زياد صدمه نبيند.
مذاکرات صلح در سه مرحله آغاز گرديد که مرحله اول آن در راولپندی به امضای معاهده صلح مؤرخ 18 اگست سال 1919 انجاميد. مرحله سوم مذاکرات در کابل انعقاد يافت و در 22 نوامبر سال 1921 به امضای عهدنامه يي منجر گرديد که در واقع معاهده تصديق استقلال افغانستان و بر قراری مناسبات از جمله روابط تجارتي ميان دو کشور ميباشد.
اسناد مراحل سه گانه مذاکرات صلح ميان افغانستان و برتانيا نشان دهنده آن است که اين مذاکرات و معاهدات ناشي از آن، از جانب برتانيا تواًم با غرور استعماری و فريب و تهديد همراه بوده و تا آخرين لحظات، محيلانه تلاش شده که به نحوی از انحا حقوق مشروع مردم افغانستان بحيث يک کشور مستقل و آزاد ناديده گرفته شود. اين مرحله از تاريخ افغانستان، مانند ساير مراحل بعدی، ايجاب کنکاش و بازبيني عميق و ميتوديک تاريخی را مي نمايد که بايد از جانب مؤرخان آگاه از رموز، بيطرفانه مورد ارزيابي قرار گيرد.
آواني که بخش بزرگي از جهان زير ستم و غارت استعماری استعمارگران اروپايي قرار داشت، مردم با شهامت و دلير افغانستان، با روح سرشار از آزادی خواهي، تجاوزگران برتانيوی را دو بار ( مشهور به جنگهای اول و دوم افغان و انگليس ) سر افگنده و سر کوفته از سرزمين خود راندند و اجاره ندادند تا يوغ استعمار بر گردن بر افراشته شان نهاده شود و به حيث يک کشور مستعمره ثبت تاريخ گردد.
افغانستان از جمله محدود کشورهای است که دوران استعمار را سپری ننموده و از زخمها و آلام اين دوران تا حدود زيادی مصئون مانده است. بايد ياد آور شد که موجوديت انگليسها در افغانستان همواره مؤقتي و با مشکلات جدی همراه بوده است. اين دولت استعماری در دوبار هوس اشغال افغانستان بيشترين بخشي از افسران و سربازان خود را از دست داده و مليونها پوند خساره مند گرديده، و بدون کمترين دست آورد، سرافگنده اين خاک را ترک گفته است. تجربه ناگوار اقامت مؤقتي و رويارويي با آزادی خواهان افغان، برتانيا را به اين نتيجه رسانيد که نمي تواند حاکميت استعماری خود را در افغانستان برقرار سازد، لذا با پرداخت مقدار معيين پول در سال به امرای حريص و عياش افغان و عقد معاهدات شخصي، استقلال افغانستان را محدود ساخت.
بر اساس اين معاهدات که ميان هند برتانيوی و امرای افغانستان عقد گرديد، روابط خارجي افغانستان محدود شد. اين معاهدات بنابر اظهارات رسمي مقامات برتانيا کاملا ماهيت شخصي داشت و ني دولتي. معاهدات مذکور صرف تا حيات امرا از اعتبار برخوردار بودند. زماني که امير حبيب الله کشته شد، معاهدات موصوف با هند برتانيوی که ماهيت دولتي نداشت، خود به خود از اعتبار ساقط گرديد؛ بنابران زمامداران جديد افغانستان، مطالبات و تقاضاهای متفاوتي را مطرح ساختند و آنها در برابر هند برتانيوی کدام تعهد و مکلفيت قبلي نداشتند تا آن را با تصديق و يا تائيد مجدد برتانيا از اعتبار برخوردار گرداند.
لودويک آدمک در اين باره مي نويسد: " حکومت هند از اين که استقلال افغانستان را به حيث يک حقيقت مسلم بپذيرد و يا رد کند، متحير بود. چون حکومت برتانيه برای مدتهای مديدی اصرار ميورزيد که معاهدات افغان و انگليس عبارت از تعهداتي مي باشد که با شخص امير عقد شده، پس اندرين فرصت دشوار بود از آن تقاضای امان الله که معاهده جديدی با افغانستان عقد گردد، ممانعت و جلوگيری نمايد. "
شاه امان الله با اعلام پادشاهي، مساله استرداد استقلال کامل افغانستان را بنابر اراده مردم افغانستان مطرح ساخت و عملا به نماينده گي از يک کشور مستقل و آزاد و يکجا با دولت مردان مدبر و آگاهي افغان در اين عرصه اقدامات مبتکرانه و جسورانه نمود و آنها را شجاعانه در عمل پياده نمود. در حقيقت بايد اذعان نمود که استقلال کامل افغانستان از همان تاريخ ـ 23 فبروری سال 1919 ـ يعني اعلام پادشاهي شاه امان الله آغاز ميگردد.
اين يک حقيقت روشن است که شاه امان الله آرزوی پيشرفت و سربلندی افغانستان را در دل مي پرورانيد و ميخواست وطنش مانند ساير کشورهای پيشرفته جهان از ترقي و تعالي برخوردار گردد و مردم به رفاً اجتماعي دست يابند. وی طرفدار معارف و مخالف جدی جهل و عقبگرايي بود. مردم افغانستان از تمام برنامه های انکشافي او صميمانه استقبال کردند، چنانچه در پروگرام انکشاف معارف بنام اعمار مکاتب در هر روپيه، چند پول اضافي مي پرداختند تا مکاتب بيشتر در کشور اعمار گردد. شاه امان الله ضد هر نوع ستم و تبعيض بود و تمام مردم افغانستان را با داشتن اقوام مختلف و مذاهب متفاوت دوست داشت و همه را افغان ميدانست. وي در مراسم مذهبي هر يک اشتراک ميکرد و آنان را در راه تحکيم وحدت ملي و اعمار وطن تشويق ميکرد. او ميدانست که بدون آزادی فردی، آزادی مطبوعات و دموکراسي، آزادی کامل مفهومي ندارد.
در دوران سلطنت شاه امان الله فضای سياسي افغانستان بطور بنيادی و کيفي تغيير نمود و برای بار اول در تاريخ کشور آزادی سياسي و مصئونيت شخصي ولو به پيمانه محدود در روابط بين افراد و دولت پديدار گرديد. اولين قانوی اساسي کشور بنام " نظامنامهً اساسي دولت افغانستان " در 19 اپريل سال 1923 در لويه جرگه به تصويب رسيد. شاه با عشق و علاقه و پشتکار مي کوشيد تا بر خرابه های نظام کهنه قبايلي و خانخاني شالوده دولت و اداره عصری را پيريزی نمايد. وی به کمک مشروطه خواهان دوم و پشتيباني عامه مردم، افغانستان عقبمانده را در يک مدت کوتاه به يکي از کشورهای مطرح در جهان و منطقه مبدل ساخت.
با دريغ و درد فراوان که دشمنان استقلال، آزادی، ترقي و تعالي وطن، بخاطر منافع آزمندانه استعماری و جبران غرور صدمه ديده خويش از طريق گماشتگان و عناصر فروخته شده داخلي، در سقوط دولت اماني و از بين بردن تمام دست آورد های آن بطور بسيار محيلانه و سيستماتيک سعي و تلاش نمودند تا مشعلي را که بر بنياد آرمانهای والا و انساني مردم افغانستان در سطح ملي و دولتي بر افروخته شده بود، خاموش سازند. با خاموش ساختن اين مشعل مقدس برای سالهای طولاني، استبداد سياه و سکوت مرگباربر کشور حاکم گرديد. کشوری که ميرفت تا جای مناسبي در جامعه بين المللي احراز نمايد، از رشد و ترقي اجتماعي و اقتصادی برخوردار گردد و سرآمد کشور های منطقه باشد، به زندان بزرگ مبدل و محکوم به عقبماندگي تاريخي گرديد.
بايد با صراحت اذعان نمود که تراژيدی افغانستان اصولا از سقوط دولت اماني آغاز و تا اکنون به اشکال متفاوت ادامه داشته است. حالا که افغانستان عزيز تحجر و ستم طالباني را در ظلمت جهل و فقر، بدبختي و ذلت، جنگ و ويراني از سر مي گذراند، نياز به احيای آن مشعلي که درست هشتادوپينج سال قبل برافروخته شده بود، به يک ضرورت مبرم حياتي مبدل گرديده که هست و بود کشور و مردم افغانستان به آن سخت در پيوند است.
وظيفه مقدس و پُرافتخار تمام افغانهای آزادی خواه و ترقي پسند که به آينده تابناک افغانستان مي انديشند، و عشق وطن و مردم هنوز در دل و روان شان زنده هست، اين است که متحدانه و برادرانه برای نجات وطن بينديشند و مشعل استقلال و آزادی را همچنان زنده نگهدارند؛ و در حفظ و حراست از آن جانبازانه تلاش نمايند.
به روان پاک شهدای راه آزادی، ترقي و عدالت، درود مي فرستيم و خود را موظف به ادامه آن راه و آرمانها ميدانيم.
تاريخ روابط سياسي افغانستان از زمان امير عبدالرحمن تا استقلال . اثر لودويک . دبليو. آدمک افغانستان شناس مشهور و استاد دانشگاه اريزونا .
مترجم علي محمد زهما. موسسه نشراتي افغان کتاب صفحه 181
همان کتاب صفحه 146
September 20th, 2004
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
کمي بيش از هشتادو پينج سال از امروز به تاريخ 23 فبروری سال 1919 شاه امان الله بعد از کشته شدن پدر، به کمک آزادی خواهان وطن دوست در کابل اعلام پادشاهي کرد و استقلال کامل کشور، از جمله استقلال در تاًمين مناسبات سياسي با کشور های مختلفه جهان را شجاعانه و با صدای بلند اعلام داشت.
کشته شدن امير حبيب الله و به قدرت رسيدن شاه امان الله تصادفي نبود. در دهه دوم قرن بيستم که جنگ اول جهاني بخشي از دنيای ما و عمدتا اروپا را بر سر تقسيم مجدد جهان در کام خود کشانيده و کابوس وحشت و انسان کشي همه يي ممالک پيشرفته آن زمان را در بر گرفته بود، آزادی خواهان کشور های آسيايي فرياد آزادی خواهي و استقلال طلبي را به صدا در آورده بودند. آنها به شيوه های گوناگون و از آن جمله پخش و نشر نشرات مختلفه در بيداری افکار مردم بر ضد استيلا گران اروپايي و استبداد شاهان خودکامه، فعالانه در کار بودند.
در اين راستا، آزادی خواهان افغانستان بيش از ديگران در به ثمر رسانيدن آرمان استقلال و آزادی سهم داشتند. مشروطه اول و نشر سراج الاخبار يکي از بهترين نمونه ها بود که در مبارزه بر ضد فعاليتهای استعمارگرانهً انگليس و ترويج افکار آزادی خواهانه، تاًثير عميقي در فضای سياسي کشور بجا ميگذاشت.
از اين طريق، تعداد زيادی از مشروطه خواهان با جسارت و شجاعت کامل خواسته ها و نظريات شان را با مردم در ميان ميگذاشتند و در اين راه، جانهای عزيز خود را قربان ميکردند. خاطره شهامت و شجاعت اين راد مردان بزرگ چون " واصف ها " هيچگاه فراموش خاطر وطن دوستان افغان نمي گردد.
به تعقيب شکست مشروطه خواهان اول، مشروطه خواهان دوم که خود را " جوانان افغان " مي ناميدند، در ترويج افکار آزادی خواهانه و استقلال طلبانه، ياری مي رسانيدند. مشروطه خواهان دوم امير حبيب الله را اولين حلقه استبداد داخلي و نماينده استعمار خارجي دانسته و نه سال پس از سرکوب وحشيانه مشروطيت اول در سال 1918 در شب جشن تولد امير، هنگامي که موتر حامل وی از شور بازار کابل عبور ميکرد مورد سؤقصد قرار دادند که جان به سلامت برد.
امير حبيب الله به استبداد جابرانه خود همچنان ادامه ميداد و بيشترينه اوقات خود را به خوشگذراني و عياشي سپری مي نمود. مصارف بزرگ دربار امير که به شيوه های آميخته در دربارهای اروپای و سلطان های شرقي آراسته مي گرديد، بسيار بالاتر از توان مردم بود. مردم مکلف بودند تا اين همه مصارف غير ضروری را بصورت مستقيم و يا غير مستقيم بپردازند، و اين امر به نفرت و انزجار بيشترآنها دامن ميزد.
ادامه استبداد و خود کامگي امير، و وابستگي وی به خارج، دست به دست هم داد تا بالاخر وی به تاريخ 21 فبروری سال 1919 توسط يکي از اعضای " حزب سری دربار" و يا به گفته يي " حزب جنگ " در کله گوش لغمان کشته شود و پسرش امان الله که در کابل نيابت ميکرد و از محبوبيت کافي برخوردار بود به پادشاهي رسد.
شاه امان الله به تاريخ سيزدهم اپريل سال 1919 در يک سخنراني پرحراتي در محضر عام، يکبار ديگر استقلال کشوررا اعلام کرد و مردم را از برنامه اصلاحات خويش مبني بر آزادی و مساوات، رفع ظلم و استبداد و همچنان مبارزه عليه فساد و رشوت مژده داد که اين همه از آرمان های قلبي مردم افغانستان بازتاب مي يافت و دقيقا در يک مرحله بسيار حساس تاريخ کشور از جانب وی به صدا درآمد.
پروفيسر لودويک آدمک در اين باره مي نويسد: " وقتي امان الله به مسند سلطنت نشست، فضای سياسي در کابل تغيير ديده بود. انديشه های دموکراسي، مليتخواهي، ضمانت مشترک اسلامي، خوداراديت و سوسياليسم در دژهای کوهستاني افغانستان راه يافته بود. سراج الاخبار با لحن مليت خواهي انديشه های تازه و جديدی را در افغانستان گسترش داده و از تجريد روشنفکری، افغانستان را وارهانيد. "
شاه امان الله بر علاوه ارسال نامه به وايسرای هند مبني بر معرفي افغانستان به حيث يک کشور آزاد و مستقل و آماده گي برای انعقاد عهدنامه جديد، پيام هايی به روسای کشور های روسيه، جاپان، ايالات متحده امريکا، فرانسه و ترکيه نيز فرستاد که درآنها با اعلام استقلال کامل افغانستان، تاًمين روابط دوستانه و متقابل دولتي با کشور های متذکره مطالبه شده بود. نماينده شاه امان الله، محمد ولي خان در راًس هیئتي به روسيه شوروی و ساير کشورهای اروپايي مسافرت کرد که در قدم نخست موجب شناسايي دولتين افغانستان و شوروی گرديد.
دولت استعماری برتانيه در چنان اوضاع و احوال به چالش بزرگی مواجه گرديد. اين دولت از احتمال قيام ها و شورشها در هند و اقوام سرحدی، تحريک احساسات مسلمانان جهان عليه آن به خاطر فعاليتهای خصمانه آن کشور عليه دولت عثماني که هنوز هم خلافت اسلامي را در دست داشت و از همه مهمتر از تجربه تلخ جنگهای اول و دوم خود با افغانها هراس داشت. اين دولت حاضر بود به نحوی از مصالحه دست يابد که غرور استعماری آن و آنهم پس از پيروزی در جنگ اول جهاني، زياد صدمه نبيند.
مذاکرات صلح در سه مرحله آغاز گرديد که مرحله اول آن در راولپندی به امضای معاهده صلح مؤرخ 18 اگست سال 1919 انجاميد. مرحله سوم مذاکرات در کابل انعقاد يافت و در 22 نوامبر سال 1921 به امضای عهدنامه يي منجر گرديد که در واقع معاهده تصديق استقلال افغانستان و بر قراری مناسبات از جمله روابط تجارتي ميان دو کشور ميباشد.
اسناد مراحل سه گانه مذاکرات صلح ميان افغانستان و برتانيا نشان دهنده آن است که اين مذاکرات و معاهدات ناشي از آن، از جانب برتانيا تواًم با غرور استعماری و فريب و تهديد همراه بوده و تا آخرين لحظات، محيلانه تلاش شده که به نحوی از انحا حقوق مشروع مردم افغانستان بحيث يک کشور مستقل و آزاد ناديده گرفته شود. اين مرحله از تاريخ افغانستان، مانند ساير مراحل بعدی، ايجاب کنکاش و بازبيني عميق و ميتوديک تاريخی را مي نمايد که بايد از جانب مؤرخان آگاه از رموز، بيطرفانه مورد ارزيابي قرار گيرد.
آواني که بخش بزرگي از جهان زير ستم و غارت استعماری استعمارگران اروپايي قرار داشت، مردم با شهامت و دلير افغانستان، با روح سرشار از آزادی خواهي، تجاوزگران برتانيوی را دو بار ( مشهور به جنگهای اول و دوم افغان و انگليس ) سر افگنده و سر کوفته از سرزمين خود راندند و اجاره ندادند تا يوغ استعمار بر گردن بر افراشته شان نهاده شود و به حيث يک کشور مستعمره ثبت تاريخ گردد.
افغانستان از جمله محدود کشورهای است که دوران استعمار را سپری ننموده و از زخمها و آلام اين دوران تا حدود زيادی مصئون مانده است. بايد ياد آور شد که موجوديت انگليسها در افغانستان همواره مؤقتي و با مشکلات جدی همراه بوده است. اين دولت استعماری در دوبار هوس اشغال افغانستان بيشترين بخشي از افسران و سربازان خود را از دست داده و مليونها پوند خساره مند گرديده، و بدون کمترين دست آورد، سرافگنده اين خاک را ترک گفته است. تجربه ناگوار اقامت مؤقتي و رويارويي با آزادی خواهان افغان، برتانيا را به اين نتيجه رسانيد که نمي تواند حاکميت استعماری خود را در افغانستان برقرار سازد، لذا با پرداخت مقدار معيين پول در سال به امرای حريص و عياش افغان و عقد معاهدات شخصي، استقلال افغانستان را محدود ساخت.
بر اساس اين معاهدات که ميان هند برتانيوی و امرای افغانستان عقد گرديد، روابط خارجي افغانستان محدود شد. اين معاهدات بنابر اظهارات رسمي مقامات برتانيا کاملا ماهيت شخصي داشت و ني دولتي. معاهدات مذکور صرف تا حيات امرا از اعتبار برخوردار بودند. زماني که امير حبيب الله کشته شد، معاهدات موصوف با هند برتانيوی که ماهيت دولتي نداشت، خود به خود از اعتبار ساقط گرديد؛ بنابران زمامداران جديد افغانستان، مطالبات و تقاضاهای متفاوتي را مطرح ساختند و آنها در برابر هند برتانيوی کدام تعهد و مکلفيت قبلي نداشتند تا آن را با تصديق و يا تائيد مجدد برتانيا از اعتبار برخوردار گرداند.
لودويک آدمک در اين باره مي نويسد: " حکومت هند از اين که استقلال افغانستان را به حيث يک حقيقت مسلم بپذيرد و يا رد کند، متحير بود. چون حکومت برتانيه برای مدتهای مديدی اصرار ميورزيد که معاهدات افغان و انگليس عبارت از تعهداتي مي باشد که با شخص امير عقد شده، پس اندرين فرصت دشوار بود از آن تقاضای امان الله که معاهده جديدی با افغانستان عقد گردد، ممانعت و جلوگيری نمايد. "
شاه امان الله با اعلام پادشاهي، مساله استرداد استقلال کامل افغانستان را بنابر اراده مردم افغانستان مطرح ساخت و عملا به نماينده گي از يک کشور مستقل و آزاد و يکجا با دولت مردان مدبر و آگاهي افغان در اين عرصه اقدامات مبتکرانه و جسورانه نمود و آنها را شجاعانه در عمل پياده نمود. در حقيقت بايد اذعان نمود که استقلال کامل افغانستان از همان تاريخ ـ 23 فبروری سال 1919 ـ يعني اعلام پادشاهي شاه امان الله آغاز ميگردد.
اين يک حقيقت روشن است که شاه امان الله آرزوی پيشرفت و سربلندی افغانستان را در دل مي پرورانيد و ميخواست وطنش مانند ساير کشورهای پيشرفته جهان از ترقي و تعالي برخوردار گردد و مردم به رفاً اجتماعي دست يابند. وی طرفدار معارف و مخالف جدی جهل و عقبگرايي بود. مردم افغانستان از تمام برنامه های انکشافي او صميمانه استقبال کردند، چنانچه در پروگرام انکشاف معارف بنام اعمار مکاتب در هر روپيه، چند پول اضافي مي پرداختند تا مکاتب بيشتر در کشور اعمار گردد. شاه امان الله ضد هر نوع ستم و تبعيض بود و تمام مردم افغانستان را با داشتن اقوام مختلف و مذاهب متفاوت دوست داشت و همه را افغان ميدانست. وي در مراسم مذهبي هر يک اشتراک ميکرد و آنان را در راه تحکيم وحدت ملي و اعمار وطن تشويق ميکرد. او ميدانست که بدون آزادی فردی، آزادی مطبوعات و دموکراسي، آزادی کامل مفهومي ندارد.
در دوران سلطنت شاه امان الله فضای سياسي افغانستان بطور بنيادی و کيفي تغيير نمود و برای بار اول در تاريخ کشور آزادی سياسي و مصئونيت شخصي ولو به پيمانه محدود در روابط بين افراد و دولت پديدار گرديد. اولين قانوی اساسي کشور بنام " نظامنامهً اساسي دولت افغانستان " در 19 اپريل سال 1923 در لويه جرگه به تصويب رسيد. شاه با عشق و علاقه و پشتکار مي کوشيد تا بر خرابه های نظام کهنه قبايلي و خانخاني شالوده دولت و اداره عصری را پيريزی نمايد. وی به کمک مشروطه خواهان دوم و پشتيباني عامه مردم، افغانستان عقبمانده را در يک مدت کوتاه به يکي از کشورهای مطرح در جهان و منطقه مبدل ساخت.
با دريغ و درد فراوان که دشمنان استقلال، آزادی، ترقي و تعالي وطن، بخاطر منافع آزمندانه استعماری و جبران غرور صدمه ديده خويش از طريق گماشتگان و عناصر فروخته شده داخلي، در سقوط دولت اماني و از بين بردن تمام دست آورد های آن بطور بسيار محيلانه و سيستماتيک سعي و تلاش نمودند تا مشعلي را که بر بنياد آرمانهای والا و انساني مردم افغانستان در سطح ملي و دولتي بر افروخته شده بود، خاموش سازند. با خاموش ساختن اين مشعل مقدس برای سالهای طولاني، استبداد سياه و سکوت مرگباربر کشور حاکم گرديد. کشوری که ميرفت تا جای مناسبي در جامعه بين المللي احراز نمايد، از رشد و ترقي اجتماعي و اقتصادی برخوردار گردد و سرآمد کشور های منطقه باشد، به زندان بزرگ مبدل و محکوم به عقبماندگي تاريخي گرديد.
بايد با صراحت اذعان نمود که تراژيدی افغانستان اصولا از سقوط دولت اماني آغاز و تا اکنون به اشکال متفاوت ادامه داشته است. حالا که افغانستان عزيز تحجر و ستم طالباني را در ظلمت جهل و فقر، بدبختي و ذلت، جنگ و ويراني از سر مي گذراند، نياز به احيای آن مشعلي که درست هشتادوپينج سال قبل برافروخته شده بود، به يک ضرورت مبرم حياتي مبدل گرديده که هست و بود کشور و مردم افغانستان به آن سخت در پيوند است.
وظيفه مقدس و پُرافتخار تمام افغانهای آزادی خواه و ترقي پسند که به آينده تابناک افغانستان مي انديشند، و عشق وطن و مردم هنوز در دل و روان شان زنده هست، اين است که متحدانه و برادرانه برای نجات وطن بينديشند و مشعل استقلال و آزادی را همچنان زنده نگهدارند؛ و در حفظ و حراست از آن جانبازانه تلاش نمايند.
به روان پاک شهدای راه آزادی، ترقي و عدالت، درود مي فرستيم و خود را موظف به ادامه آن راه و آرمانها ميدانيم.
تاريخ روابط سياسي افغانستان از زمان امير عبدالرحمن تا استقلال . اثر لودويک . دبليو. آدمک افغانستان شناس مشهور و استاد دانشگاه اريزونا .
مترجم علي محمد زهما. موسسه نشراتي افغان کتاب صفحه 181
همان کتاب صفحه 146
September 20th, 2004
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
مسایل تاریخی
- علی رستمینقش پیش نهاده هایی تاریخی وسامان یابی های بعدی قدرت درتأسیس وافول حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب وطن)
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادجهاد و جنگ در افغانستان قبل از آمدن قطعات شوری به حمایت پاکستان و رهبری امریکا آغاز شد
- سیداحسان واعظیبخش دوم نقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- سیداحسان واعظینقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- داکتر حمیدالله مفیدفرود دو ستاره درخشان از کهکشان اندیشه وخرد
- علی رستمی ببرک کارمل بااندیشه عدالت خواهانه به خاموشی رفت
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرآریایی ها یا تورک ها؟
- عبدالو کیل کوچی دسامبردر آیینهء تاریخ
- عبدالو کیل کوچیمحمود بریالی ابر مرد جنبش چپ وترقی خواه افغانستان
- محمد عوض نبی زادهنا یب سالارمحمد حسین خان پیکارجوی رزمگاه میوند وغزنیگک
- خلیل وداد چگونه س.د.ج.ا. به س.خ. ج.ا. تعویض شد
- مترجم: ا. م. شیریانقلاب اکتبر! استالین. نوسازی- کودتای لیبرالی
- نویسنده: نجیب سرغندوی نهضت خدایی خدمتگاری و نقش آن دربیداری پشتونها
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرتوران
- حسن پیمانامیرتیمورموئسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی قسمت-6
- حزب کارایران(توفان)انقلاب اکتبر ناقوس مرگ سرمایه داری بود
- ظهو رالدين دبرېالي انقلاب دکاليزې په وېاړ
- زمان هوتکبمناسبت هفدهمین سالشهادت داکترنجیب الله
- رحمت اله رواندشهید داکتر نجیب اله داوولسم تلین په یاد
- جلال بايانی کاوشگرشـــهيد داکتر نجيب الله
- جلال بايانی کاوشگرهفده سال قبل درقلب افغانستان کابل حماسه تاريخ رخ داد
- نصیراحمد – مهمند پیړی،پیړی زغم او پیچ دی وګالل شی
- داکتر حبیب منګل دافغانستان دخپلواکۍ غورزنګ ته لنډه کتنه
- نویسنده : مهرالدین مشیدروزی که زمامداران ناکاره در سایۀ آن صرف احساس فربهی کرده اند
- حسن پیمانامیرتیمور موئسس سبک اصیل هنر معماریوحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی5
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادحقایقِ تلخِ جنگِ 1979-1991 افغانستان از زبان نظامیان شوروی پیشین
- عبدالوکیل کوچی نگاه مختصری به تاریخ کوشانی ها
- انجنیر فضل احمد افغان شاه امان الله غازی و خط سیاه دیورند
- میر عنایت الله سادات معضلۀدیورند
- تتبع ونگارش؛تلخیص وترجمه: ازحسن پیمانامیر تیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آ سیای وسطی قسمت(4)
- امان معاشر؛ خبرنگار آزادهشت ثور آوردن مجاهدین رو بزوال از کوه ها به قدرت جنرال دستم
- ا. م. شیریزادروز لنین، روز شرمندگی ما
- عتیق الله مولویزادهاز دین پروری، تا دین فروشی!!
- حسن پیمان امیرتیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنک ومدنیت آسیای وسطی قسمت 3
- نوشته کریم پوپل تاریخ نوروز کهن
- نجم کاويانیيادی از نوروز در کابل قديم
- تتبع ونگارش-ترجمه وتلخیص: ازحسن پیمانامیرتیمور موسس سبک اصیل هنرمعماری وحامی فرهنگ ومدنیت اسیای وسطی-2-
- دوکتور امین برین زوریدوکتور امین برین زوری
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادیهودیت در افغانستان
- ارسالی صمیمیبازگشت «لنین» به «خجند»
- حسن پیمانشمۀ ازخدمات وکارنامه های امیرتیموردرأئینۀ تأریخ
- سلیمان راوشجشن سده
- حسن پیمانتأریخ وخدمات زنده ومشهود امپراتوری تیموریان محال است به فراموشی سپرده شود
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادمناسبات سابق دولت افغانستان و اتحاد شوروی آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی در ششم جدی به افغانستان
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- عتیق الله مولوی زادهزندگی از کاخ تا کا نتینر!
- سرلوڅ مرادزیبرتانوي هند او برتانوي پنجاب دواړه، د پښتنو د ویښتیا ضد !
- سرلوڅ مرادزیډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- نویسنده : مهرالدین مشیدبالاخره امریکایی ها سر به بالین بیمار نظامیان پاکستانی این بازوی زرهی تروریزم جهانی نهادند
- عبدالوکیل کوچید سامبر نقطه عطف درتاریخ جنبش داد خواهانه مردم افغانستان
- سرلوڅ مرادزی ډیورڼد کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون دوهمه برخه
- انجنیر فضل احمد افغانخط سیاۀ دیورند مولود دسایس انګلیس و روسیه
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- فرزاد رمضاني بونششناسايي يا عدم شناسايي ديورند؟
- انجینر محمود صافی دافغانستان دتاریخ ځلانده ستوری احمد خان « احمد شاه بابا » درانی کال
- سید ذا کر شاه ( ســــــــــادات) (( د ډیورند کرښې غندل یا د پاکستان ســـــــره دښمنی))
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او څرګند دریځونه
- بیداربمناسبت کنفرانس بین المللی لندن و عدم پذیرش دیورند خط فاصل
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- عزیز آریانفرنیاز تاریخی به بازگشت به توافقات ژنو
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- سرلوڅ مرادزید ډیورند کرښې پریکړه به، لروبر افغانان خپله کوي
- ارسالی صمیمیبرگی از تاریخ جنگ جهانی دوم/ چگونه مسکو تسلیم آلمان ها نشد
- میر عنایت الله سادات نگاهی به تاریخ آریانا
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بخش آخر
- جلال بايانیبزرگ مردان تاریخ
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش دوازدهم
- شبيراحمد طالب وزيران اوخاطرې
- رسول پويانجايگاه هرات در مدنيت خراسان
- محمدنبی عظیمیسفر دیگر به جلال آباد
- عزیزه عنایت خامۀ درفرا راه آزادی !
- نصیراحمد - مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو دشهیدانواوغازیانوپه یاد
- دوکتور جلال بايانی « روح شاه غازی امان الله شاد و پر نور باد »
- انجنیر ظهو رالدین اندیشپراو دا
- محمدنبی عظیمیتعرض متقابل قوای مسلح افغانستان
- نوشته کریم پوپل اشغال و تاراج کابل از زمان تاسیس الی امروز
- سلیمان راوششهروندان شهر (جندان)
- محمدنبی عظیمی درحاشیه تعرض متقابل
- رسول پویاننقش استعمار در تخریب تمدن خراسان
- رسول پویانخراسان بعد از فروپاشی امپراتوری تيموريان
- رسول پویان ریشه های خراسان کهن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش هشــــــــــــــــتم
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخـــش هفتـــــــــــــم
- ا. م. شیریپراودا در ۱۰۰ سالگی: زنده و رزمنده
- اسدالله جعفریمیلاد گل سرخ
- عبدالحی نزهت افزودن دشواری کارعاقلانه نیست
- فوادشاه امان الله خان غازى از نظر احمد شاه مسعود كى بود؟
- انجنېر ظهو رالدین اندېشپر فا شیزم د بري ورځ یعنی دامپرېا لیزم دنیمی تنی ښخول په شوري سوسېا لیستي هېواد کی
- نویسنده : مهرالدین مشید نباید بیش از این بهایی برای ویرانی این سرزمین پرداخت
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش ششم
- نوشته صوفی کریم فیضانی حملات اعراب در افغانستان
- انجنیر ظهورالدین اندیشد افغا نستان د خلک دمو کراتیک گوند داد شهیدا نو او اتلانو دسور گوند ټولو غړو ته له پو رته نه تر کښته پو رې
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بقیه بخش پنجم
- نبی حیدری معلم جنک یا صلح
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بقیه بخش چهارم
- تهیه وترتیب:میرمحمدشاه رفیعیچهره امروزی تپه مرنجان ورازهای تاریخی آن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد -- 4
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد - 3-
- سلیمان راوشتندیس های بامیان مجسمه های بودا نیستند
- حسن پیمانبیادبودسلسال وشهمامه تندیسهای بودا دو همبزم ودو همسنگ
- حسن پیمانافشارخونین وقتلهای زنجیره یی انگیزۀ اتحادخلقهای تحت استبداد
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد
- رحمت اله رواند روسانو يرغل او وتل دواړه تېروتني وې
- احمدولي بدخشياداي ديني به قربانيان فاجعة افشار
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- عتیق گلشمه ازجنایات بعضی گروه های ماوئیستها درافغانستان
- محمد نبی عظیمیچرا از مرگ می ترسید ؟
- جمعه خان صوفيلر وبر دوه افغان که يو افغان؟ (يوولسمه او آخري برخه)
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (اتمه برخه)
- عبدالو کیل کوچی فرخنده باد چهل وهفتمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- حمید محویتآتر بی نوایان
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادآمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- تهیه کننده : عبدالقدیر میرزاییسقوطِ یک امپراتوری!
- محمد عارف عرفان رازهای حقیقی دعوت ارتش شوروی
- حمید محویدر بارۀ [کشته شدن پلخانوف(؟)]
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- صدیق رهپو طرزیما و نو آوری، تجدد و مدرنیزم
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (پنځمه برخه)
- داکترآریننام ببرک کارمل جاویدانه است زیرا توده های مردم آنرا ستوده اند
- عبدالو کیل کوچیپنجمین سالگرد وفات محمود بریالی را گرامی میداریم
- صدیق رهپو طرزیدیورند: سر و صدا برای هیچ
- محمدنبی عظیمیسپیده ها این جا آرام انــد
- محمد عوضازمكتب مبارزهء رفيق ببرك كارمل بياموزيم
- علی رستمیببرک کارمل ستارهء درخشان مبارزِ عدالتخواهء کشور
- عبدالو کیل کوچیببرک کارمل بزرگ مرد تاریخ
- دوکتور نثار احمد صدیقینام ببرک کارمل جاودان و روانش شاد باد
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟(٢ مه برخه)
- عزیز آریانفرچگونه دهلیز واخان ایجاد و به زور به افغانستان داده شد
- جمعه خان صوفيلر و بر: دوه افغان که يو افغان؟
- انجنېر ظهورالدين اندېشبه افتخار سالګرد انقلاب پېروزمند و زنجير شکن سوسياليستی اکتبر
- گزارشگر از انگلیسی به پارسی: صدیق رهپو طرزیده اسطوره در مورد افغانستان
- انجنېر ظهورالدين انديشبمناسبت سالمرګ انقلابی دلير وانديشمند خلل ناپذير
- از کریم پوپل روش سیاسی دولتها وملیتهای افغانستان در طول تاریخ
- عدالتدشمن هرگز وارد شهر لنين نخواهد شد!
- عبدالو کیل کوچی ماندگاران تاریخ
- نصیراحمد – مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو
- سليمان راوش به پیشواز 28 ـ اسد
- انجنېر ظهورالدين اندېشدافغانستان دخلکو دملی_ازادی بخښونکي انقلاب دکاليزی په وياړ
- گزارنده: عزیز آریانفرمقاله دوم نقش دولت «کیرپاند» در با هم آمیزی فرهنگ های آسیای میانه
- عزیز آریانفرشاهنشاهی پنج صد ساله تاجیکی- ایرانی کیرپاند در مرزهای باختری چین
- حامدعلمیرساله روزشمار وقایع افغانستان از سال 1747 الی اخیر سال 2010
- نوشته کریم پوپلظهور وزوال اردوهای افغانستان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دوازدهم وپایانی
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش 11
- گزارشگر از زبان انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دهم
- سرلوڅ مرادزیلندن کې ډيورند جرګه د پنجاب پر سر کلک ګوزار
- تهیه کننده:امان معاشر نامه ی خواجه حافظ شیرازی برای امیر تیمور
- عبدالصمد ازهرخود کشی یا قتل بخش نهم
- محمدنبی عظیمی لحظاتی با ازهر بزرگوار
- محمدنبی عظیمی آیا روزی تاریخ حــــرب کشور ما نوشته خواهد شد؟
- عبدالصمد ازهر اسرار مرگ میوندوال بخش نهم
- ازهر عبدالصمداسرار مرگ میوندوال بخش هشتم
- محمد همایون سرخابی شهر غلغله در ماتم نبود بودای بزرگش هنوز میگرید
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوالبخش هفتم
- محمدنبی عظیمیتا لحظهء انــــتقال مسؤولیت
- گزارش از انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش ششم
- اسدالله جعفریآیاافشار باردیگر تکرار خواهد شد؟
- سید عبدالقدوس «سید»جنگ افشار
- خلیل الله سکندریواقعیت های پنهان در ماجرا های عیان افغانستان
- محمد همایون سرخابی نگاه مختصری پیرامون زندگی پرافتخار ظهیرالدین محمد بابر
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش پنجم
- محمد عالم افتخارسید جمال الدین افغانی ؛ اَبَر انسانی که از نو باید شناخت !
- سرلوڅ مرادزی پاچاخان د بهرنیو پوهانو په نظر کې
- صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دور تیموریان
- میرعنایت الله سادات نظری بر موافقتنامه ای دیورند
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا قتل؟ بخش چهارم
- نویسنده : مهرالدین مشیدامریکا و بازی بزرگ در کشوری که دشنۀ مقاومت گلوی هر مهاجمی را شگافته است
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ بخش های دوم و سوم
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزاد آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- ا. م. شیریبمناسبت زادروز استالین
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ
- نویسنده: ولادیمیر پلاستون ببرک کارمل تا آخرین نفس های خود به حقانیتِ راهی که خود انتخاب نموده بود باور داشت
- ع.رستمی ببرک کارمل نماد وحدت!
- ر. حسنهفته اول دسامبر یاد آور روز های فقدان دو شخصیت مبارز نستوه کشور
- نوشته از ع. بصیر دهزادبخاطر 14چهاردهمین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی گرامی وجاویدان باد نام وخاطره تابناک زنده یاد ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی چهارمین سالروز وفات زنده یاد محمود بریالی را گرامی میداریم
- احمدشاه سرخابییادی از جاودان یاد ببرک کارمل و برادر و همرزم فقید ش محمود بریالی!
- سرورددیورند کرښه دتکړه پوهانو وځیړ نو ته ضرورت لري
- عزیز آریانفردرنگی بر سر نام کشور ما- افغانستان
- عزیز آریانفرراز نهانی نامه دوست محمد خان به نیکلای یکم- امپراتور روسیه
- عزیز آریانفرآیین نامه داخلی انقلابیون جوان افغان (جوانان افغان)
- شباهنگ راددر یادمان کمونیست رزمنده «ارنستو چه گوارا»
- دکتر بیژن بارانکوچ آریاییها از شمال خزر
- سرلوڅ مرادزی د تاریخ پاڼه : کوز پښتانه او د افغانستان خپلواکي
- سليمان راوش تجاوزانگليس ، روس و امريکا بر افغانستان يا يک دروغ بزرگ
- اکادمیسن دستگیر پنجشیریحملات بر نیروهای چپ و پیامد های آن
- عزیز آریانفرگستره «اروآسیای میانه بزرگ»
- احسان لمر یادی از خانوادهء ناظر صفر
- داکتر . و .ع . خاکسترفراز های از زند ه گی یهودان در افغانستان
- نوشته صدیق رهپو طرزیتمدن «سند ـ هلمند» آغاز گر تاریخ ما
- انجنیر زلمی نصرت مهمندافغانستان د«جواهر لعل نهرو»له نظره!
- لیکونکی : نجم الدین « سعیدی »دعلامه دوکتورمحمد سعید « سعید افغانی»د «۲۵» تلین په ویاړ !
- سيد احسان " واعظی"تمدن های آريانای کهن و خراسان باستان
- آصفه صبابه مناسبت سی امین سال شهادت شاد روان محمدطاهربدخشی
- عبدالوکیل کوچیفرخنده باد چهل و پنجمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- مرادزیستر پاچا خان : ملي هویت ، خپلواکي ، ملي ژبه او تعلیم
- علی رستمی چهل وپنجمین سالکرد حزب دموکراتیک خلق افغانستا ن را گرامی داشت !
- داود کرنزی بمناسبت سومین سالگرد وفات رفیق بریالی
- یعقوب هادینام و نیکوئی های رفیق ببرک کارمل جاودان باد
- سید احسان واعظی شخصیت نام اوری که باتاریخ زیست
- ترجمه و تحشیه از خلیل وداداز انقلاب اکتوبر تا انقلاب ثور
- سيد احسان " واعظی"تمدن هاي آرياناي كهن و خر اسان باستان
- احسان واعظی جايگاه والا و ارزشمند فيض محمد کاتب هزاره دربازتاب رويدادهای سياسی و تاريخ نگاری کشور
- رحمت اله رواند سنبلی نهمه نیټه د پښتنو اوبلوڅو د پیوستون د ورځی په یاد
- مرادزئ د وږي ۹ مه د پښتونستان ورځ
- نوشته : میرمحمد شاه "رفیعی"آرزوهای فراموش ناشده شهدای به خون خفته
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- پژوهش: ظاهردقیق ماسترعلوم سیاسیحکومت مجاهدین(!)وبرکناری نقابهای تقدس آنان
- محمد عوض نبی زا د ه سی ومین سالروز شهادت علامه محمد اسمعیل مبلغ فرخنده و گرامی باد
- دکتورخلیل وداد (بارش)خاطرات مهندس هُلندی فان لوتسنبورگ ماس
- محمد عوض نبی زا دهدرويش علي خان هزاره اولین نایب الحکومهءهرات دردولت درانیها
- میرعبدالواحد ساداتسخنی چند پیرامون شخصیت والای غبار
- محمد عوض نبی زا ده بنیادعلیخان هزاره مبارزهمیشه درسنگرو یکی ازمدافعین راستین استقلال کشور
- محمد عوض نبی زا دهشیرمحمدخان هزاره جنگاورقهرمان و یکی از فاتحین اصلی معرکهءمیوند
- ترجمه و تحشیهء دکتور خلیل وداد نخستین مداخلهء نظامی شوروی به افغانستان
- سیدحسن رشاددو یاد و دو خاطره
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرافغانستان در مراحل نخست توسعه مستقل (سال های دهه 1920)
- محمد عوض نبی زا ده میر یزدان بخش بهسودی نماد ازایمان و مقاومت ،قربانی توطیه و پیمان شکنی
- محمد عوض نبی زا د ه یکصد وپا نزدهمین سا لیا د شهادت میرمحمدعظیم بیگ سه پای
- نسیم جویا جویاــ پرچم شجاعت و نبرد مردم افغانستان به خاطر ازادی,عدالت وترقی
- محمد عوض نبی زا دهچهل و سومین سا لگرد وفات زنده یاد برات علی تا ج یکی ازپیشآهنگان ، نهضت مشروطه خواه و دموکرات گرامی باد
- محمد عوض نبی زا دهیکصدوپنجمین سال تولد فرقه مشرفتح محمد خان میر زاد یکی از پیش قراولان جنبش مشروطیت کشور فرخنده باد!
- محمد عوض نبی زا دهبیست و ششمین سا لیا د وفات محمد ابراهیم گا و سواریکی ازپیشگامان نهضت دهقا نی وضد استبداد گرامی با د!
- جنرال محمد یاسین امیریهشتاد سال از تولد ببرک کارمل شخصیت استثنایی تاریخ معاصرکشورمی گذرد
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبي زاده نقش و مقام مردم هزاره دردولت و جامعه طی دوونیم قرن اخیر
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟(قسمت ششم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- مشعلشخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت پنجم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت چهارم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبی زاده یادی ازمبارزقهرمان عبدالخالق شهید
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ )قسمت سوم (
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت دوم )
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- دپلوم انجنیر خلیل الله معروفی جوانمرد لک بخش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- نصرت شاد يادي از “ مولانا “ ملانصرالدين !
- محمدعوض نبی زاده معرفی مختصریکعده ازمبارزین شاخص مردم هزاره درجنبیشهای ضد استبدادی و استعماری
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ويرايش وگردآورنده جانبازنبردنخستين سلطنت يک زن ازسلاله غزنويان در جهان اسلام
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ظريفيبه بها نهء هشتا دهفتمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان
- آتوسا سلطان زاده فيلسوفاني كه پيامبر شدند !
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- دوکتور.م. پکتیا وا ل بمنا سبت هشتا دو هفت مین سا لګر د استر دا د استقلا ل ملی افغانستا ن
- محمدعوض نبی زاده هزاره جات یا هزارستان ازدیدگاه ونظر مورخین
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- نصرت شاد توماس هابس متفكر و فلسفه سياسي دولت
- عليشاد لربچه ژان ژاك روسو
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- عليشاد لربچه زنون ؛ اهل كيتون
- نوشتهء: زمری کاسی شناسنامهء يکتن ازمشروطه خواهان، يک مبارز گمنـــام و افشای يک ترورسياسی ديگر؛
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشوردرمورد هفت وهشت ثور
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پر شوردر مورد هفت وهشت ثور
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشور در مورد هفت و هشت ثور(بخش شـشم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشور در مورد هفت وهشت ثور بخش چهارم
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر مورد هفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- سراج الدین ادیبروز جهانی کارگر وتشکیل سازمان بینالمللی کار
- سراج الدین ادیب جهان در آیینه ء رویداد های تاریخ (اول تا 31 می )
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمدوليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- کريم حقوقابونصر فارابي ارسطوی شرق
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش نخست
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رضا شادابهویت قومی هزاره ها و سادات هزاره
- ارسالي آرش فروزی با مبارز آتشين راه نجات مردم داکتر محمودی آشنا شويم
- سراج .اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخ
- دوکتورمحمد شعيب مجددیمسابقه تير اندازی در زمان تيموريان هرات
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش نخست
- اسکاریحسن صباح وجنبش اسماعيليه
- دستگيرصادقيغارت ميراثهای فرهنگي و تاريخي
- صباحچگونه ابوریحان بیرونی قاره آمريکا را کشف کرد؟
- داکتر وفاهوشی مین مردی که تاريخ را رقم زد
- صباحاولين سفير زن درتاريخ کابل زمين
- صباحگوشه ي ا ززندگي جاودانه مرد خراسان
- استادصباحابوالفضل بيهقی مورخ امپراتوري غزنويان
- سراج الدين اديببمناسبت 86 مین سال استقلال افغانستان
- تهيه و تدوين از بصيرشررتاريخ ، آزادي ،صلح واستقلا ل
- عينيسيرتاريخي فاجعه ملي ومجرمين جنگي
- رسالتروزا زن بحث انگيزتاريخ
- استادصباحميمنه د راورا ق تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحچهل سال اسماعیلیه بعد از وفات حسن صباح
- استادصباحتاريخ عمومي اسماعیلیه هاواوضاع خراسا ن
- نبشهءايشرداسالاحمدالله هندوی افغانستانیم؟!
- تهيه و ترتيب از اشرف بهروزفشرده اي از تاريخ فرانسه
- انجنيرغلام سخي ارزگانيبه بهانه يي گرامي داشت از روز جهاني مادر
- ارسالي جواد نصريانزن در آنسوي تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحيعقوب ليث صفاري مرد خرد وپيکا ر
- ارسالي صيقلرويدادها ي تاريخي
- ارسالي بنفشه ميتراآخرين تغييرات سياسي جهان در دهه پسين سده دوهزار عيسايي
- ارسالي فرحت شکوهمندگفتار بزرگان
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- ارسالي بنفشه ميترامجموعه ای از دانستنی ها
- گردآورنده وتلخيص استادصباحسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحگسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر
- نسرین مفیدردپای زن افغان در تاریخ
- نسرين مفيدهشتم مارچ روز جهاني زن در پهنای تاريخ
- ارسالي محبوب شاملعقايد اسماعيليه
- ارسالي ميلاد بهزادتاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستا ن
- ارسالي نسترن نيلابمروري برآيين کا تو ليک
- ارسالي شامل سالارد رمورد زرتشت و زرتشتیا ن چه میدانیم؟
- ارسالي فريدون کيومرثمهاتما گاندی منجی صلح وپيام آورآزادي
- ارسالي بکتاش نهيردرباره اصطلاح شيعه
- استاد صباحکمي ازحقا يق ناگفته وتاريخي سرزمين خراسان
- ارسالي جواد نصريانتاريخ ظهور و مؤسس مذهب معتزله
- ارسالي اميد برهاناهل حديث و حنابله
- ارسالي جواد نصريانوهابيت چگونه بوجودآمد؟
- استاد صباحتاريخ مذ هب اسماعيليه
- ارسالي دانش آرزوتاریخ اروپا
- ارسالي اميد آهنگربابل درکجا واقع بود؟
- ارسالي جواد نصريانپنج دهه از تصویب اعلاميه جهاني حقوق بشر ميگذرد
- ارسالي اميد آهنگرامپراتوری اسکندر چه وسعت داشت ؟
- ارسالي عمران مهربانچه نيرويي ملتها را به حرکت در مي آورد؟
- ارسالي ميلاد دوستچه کسی می تواند تاریخ بنو یسد؟
- ارسالي مشهيد مهوشبِنِدِتو كروچه
- ارسالي اميد آزموننظرمن در باره تاريخ
- ارسالي مشهيد اميلسا ما نيان
- ارسالي داکتر بصيرجنگ نفت
- ارسالي احمد منصور آگاهنهروآزاده مرد آزادي
- ارسالي وليد نصرياندرتاريخ ا مريکا چه گذشته است؟
- استاد صباحلحظه يي دردهليزهاي تاريخ
- ارسالي سالار هوشمندبه بها نه، سالروز ترور مهاتما گاندی
- ارسالي داکتربصيرتاريخ و هويت ملي ما
- ارسالي شامل صباحلحظه يي با تاريخ
- دستگير صادقيگراميداشت از مبارزات قهرمانانهً مردم با شهامت افغانستان در حفظ استقلال کشور