سفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
ارسالي بنفشه ميترا
تلاش سوريه براي حفظ زبان سه هزارساله آرامي دولت سوريه قصد دارد طي پروژهاي يكي از قديميترين و مهمترين زبانهاي دنياي باستان را از خطر نابودي حفظ كند. كارشناسان بر اين باورند كه بينالنهرين خاستگاه زبان آرامي است، جايي كه مردم براي اولين بار قريب سه هزار سال پيش، از اين زبان براي گفتگو استفاده ميكردند. به عقيده محققان حضرت عيسي نيز به اين زبان تكلم ميكرده است. اما امروزه از اين زبان تنها در سه روستايي كه در نواحي مركزي سوريه واقع شدهاند استفاده ميشود و حتي مردمان اين روستاها نيز براي انتقال اين زبان به نسل هاي بعدي و زنده نگه داشتن آن نيازمند كمك هستند. به گزارش ايبيسي نيوز، اهالي يكي از اين روستاهاي مسيحي نشين به نام روستاي ماآلولا كه در نزديكي كوههاي كلمون در شمال دمشق، پايتخت سوريه واقع شده است، مراسم دعاي روز يكشنبه خود را به دو زبان آرامي و عربي برگزار ميكنند. در داخل كليساي اين روستا كه كليساي سنت سرژ نام دارد، پدر توفيق ايد روزهاي يكشنبه دعايي را به زبان آرامي ميخواند. او درباره زبان آرامي ميگويد در حقيقت مدتها پيش از اين، زبان آرامي زبان تمام ساكنان اين نواحي بوده است و حضرت عيسي نيز به اين زبان تكلم ميكرده است. اما اكنون تنها در روستاهاي ماآلولا، يبادين و سركا از اين زبان استفاده ميشود روستاييان خارج از كليسا به زبان آرامي درباره مسائل روزمره خود گفتگو ميكنند. ژوزف شاربيت كه به زبان آرامي با دوستش، مايك خوري، مشغول گفتگو درباره محصول انجير امسال است در پاسخ به سوالي در مورد آينده زبان آرامي ميگويد من مي ترسم روزي اين زبان از بين برود. البته خوشبختانه امروزه يك موسسه در اين روستا وجود دارد كه زبان آرامي را به كودكانمان آموزش ميدهد و بنابراين ما هنوز ميتوانيم اين زبان را زنده نگه داريم. او در ادامه اضافه ميكند اكنون زبان آرامي بيش از سه هزار سال قدامت دارد و ما نيز ميخواهيم آن را به نسلهاي بعدي منتقل كنيم مايك خوري نيز كه به زبان آرامي به سئوالها پاسخ ميدهد ضمن اشاره به اين مطلب كه آرامي قديميترين زبان خاورميانه است اضافه ميكند مردم دمشق از هزار سال پيش از ميلاد مسيح به زبان آرامي صحبت ميكردند. اما امروز تنها در سه روستا از زبان آرامي استفاده ميشود، البته يك موسسه جديد دولتي سعي دارد كه اين زبان را زنده نگه دارد. ما به اين زبان افتخار ميكنيم مسيحيان حدود ده درصد از جمعيت سوريه را تشكيل ميدهند و زبان آرامي براي اين اقليت به منزله ارتباط مستقيم با عيسي مسيح محسوب ميشود.
نقشه برجسته سفالي پرده از چهره ساكنان اوليه نقش برجسته چهره مرموز مردي كه از روي يك ظرف سفالي خيره به نقطهاي نامعلوم چشم دوخته است، چهره حقيقي ساكنان اوليه فيجي را براي دانشمندان آشكار كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، محققان اين «كشف خارقالعاده» را به منزله يك سر نخ و نشانهاي اساسي تلقي كرده و مدعي هستند كه به وسيله اين تصوير ميتوانند خاستگاه ساكنان اوليه جزاير جنوب اقيانوس آرام را مشخص كنند. در حقيقت آنها با كشف اين ظرف سفالي و مشاهده تصوير مرد ريشداري كه روي اين ظرف نقش شده است، به اين نتيجه رسيدهاند كه احتمالاً ارتباطي بين ساكنان اوليه اين منطقه و جزايري كه هزاران كيلومتر دورتر قرار دارند وجود دارد. ساكنان اوليه اين ناحيه حدود سه هزار سال پيش به اين محل مهاجرت كردند. چنين به نظر ميرسد كه اين ظرف از آثار لاپيتاها باشد. لاپيتاها از جمله اقوامي هستند كه از سالها پيش هيچ اثري از آنها در تاريخ مشاهده نشده است. ظاهراً اين قوم كه زماني در نواحي جنوبي منطقهاي زندگي ميكردند كه امروزه تايوان خوانده ميشود، هزاران سال پيش به پولينزي مهاجرت كردهاند. لازم به ذكر است كه اين قطعه سفالي قديميتر از تمامي قطعات سفالي باستاني ديگري است كه تاكنون در فيجي پيدا شدهاند. در همين راستا دانشگاه سات پاسيفيك، كه در مجمع الجزاير فيجي واقع شده است، در بيانيهاي اعلام كرده است كشف طرح چهرهاي سه بعدي بر روي قطعات سفالي به نحوي كه چهره نيز كاملاً قابل تشخيص باشد، در بين آثار باقي مانده از لاپيتاها در مجمع الجزاير فيجي امري كاملاً بي سابقه است. روزلين كامور، از موسسه علوم وابسته به دانشگاه سات پاسيفيك ميگويد طبق گزارش بررسيهاي ظاهري، اين صورت عجيب و هولناك داراي يك بيني بزرگ و برجسته، چشم چپ و چيزي شبيه به مژه است. همچنين آثاري نيز روي اين طرح به چشم ميخورند كه به نظر ميرسد موي سر اين مرد بودهاند و هلالي كه در زير صورت او قرار دارد نيز ظاهراً زماني نشان دهنده موي ريش او بوده است. كشف چهره مذكور فرصت مناسبي در اختيار دانشمندان قرار داده است تا مطالعه دقيقتري درباره خصوصيات چهره ساكنان اوليه مجمع الجزاير فيجي انجام دهند. به عقيده دانشمندان آنها اجداد مردم پولينزي هستند. اين مطلب را نيز نبايد از نظر دور داشت كه كشف يكي از سفالهاي منقوش لاپيتاها در محلي خارج از جزاير شمالي گينه نو و پاپوآ و در فاصله 3400 كيلومتري از اين جزاير بيسابقه است. پروفيسور پاتريك نان، استاد جغرافياي دانشگاه سات پاسيفيك در اين باره مي گويد با اين كشف ميتوان نتيجه گرفت كه ساكنان اوليه فيجي از جزايري بسيار دور به نام مجمع الجزاير بيسمارك به اين جا نقل مكان كردهاند. علاوه بر اين، كشف فوق ميتواند به اختلاف نظري كه درباره نحوه مسكوني شدن مجمع الجزاير پولينزي وجود داشت نيز خاتمه دهد. مجمع الجزاير پولينزي شامل مجموعهاي از جزاير جنوب اقيانوس آرام ميشود كه در مثلثي فرضي واقع شدهاند كه از شمال تا هاوايي، از جنوب و جنوب شرق تا نيوزلند و از شرق تا راپانويي و يا جزيره ايستر امتداد مييابد. قطعة سفالي مذكور در حوالي ساحل ناتادولا بيچ در غرب سووا، مركز فيجي و در محوطه گردشگري جزيره ويتي لوو پيدا شده است.
ويليام شكسپير صوفي بوده است تأثير ويليام شكسپير بر فرهنگ غرب آن قدر است كه اكنون او را بزرگترين نماينده بريتانيا در دنيا ميدانند. حال ادعا ميشود كه آثار او به آموزههاي فرقه اسلامي صوفيگري شباهت دارد. اعلام اين خبر بخشي از يك برنامه يك هفتهاي است كه بر اسلام تمركز دارد و با هدف بررسي نگرانيهاي حاصل از برنامه «جنگ با ترور» آمريكا و توجه به پيوندهاي اسلام و فرهنگ بريتانيا برگزار خواهد شد. به گزارش گاردين، اين تئوري را دكتر مارتين لينگز كه در ميان دانشگاهيان انگلستان از احترام بسياري برخوردار است مطرح كرد. لينگز كه اكنون 96 سال دارد و خود از پيروان صوفيگري به شمار ميرود ميگويد: شكسپير مطمئناً به صوفيگري علاقه پيدا ميكرد. آشكارا ميتوان ديد كه او درباره فرقهاي مشابه اطلاعات فراواني داشته است. لينگز معتقد است كه اصول بنيادين تفكر صوفيانه در نوشتههاي شكسپير مشهود است. او ميگويد نمايشنامههاي شكسپير تضاد و كشمكش ميان دنياي در حال پيدايش مدرنيسم و نوعي نظام ارزشي عرفاني و سنتي را نشان ميدهند، و مشخص است كه او هم مانند صوفيان سخت طرفدار سنت و امور روحاني بوده است. لينگز ميگويد: «آن زمان پايان قرون وسطا و آغاز بيديني بود. آغاز روشنگري و عصر مدرن. در اين ميان شكسپير آخرين پايگاه سنت بود.» لينگز كه مسئول نگهداري از نسخ و كتابهاي چاپي شرقي و نسخ خطي قرآن در موزه بريتانيا بوده است ميگويد: اشتباه است كه ميگوييم ما چيز زيادي در مورد شكسپير نميدانيم، چرا كه او در آثارش حاضر است. لينگز معتقد است كه در نمايشنامه «شاه لير» سفر ادگار مانند جستجوي صوفي براي حقيقت است و در همين راه است كه جوينده راه حق از شخصيتهايي مانند فرشتگان كمك ميگيرد. دانشمندان اسكلت خانواده موتزارت را آزمايش ميكنند گروهي از باستانشناسان بقاياي اقوام نزديك ولفگانگ آمادئوس موتزارت، بزرگترين آهنگساز تمامي دوران، را دوباره بررسي خواهند كرد تا مشخص شود جمجمهاي كه در زيرزميني در اتريش يافت شده واقعاً از آنِ موتزارت است يا خير. اين دانشمندان كه چند اسكلت را از مقبره خانوادگي موتزارت در زادگاه او، شهر سالتزبرگ، بيرون آوردهاند بقاياي خواهرزاده 16 ساله او با نام ژانت را كشف كردند كه ميتواند نشان دهد جمجمهاي كه اكنون در بنياد موتزارت در سالتزبرگ نگهداري ميشود از آنِ اين اهنگساز بزرگ است. موتزارت در سال 1791 در 35 سالگي درگذشت و در شهر وين در گوري دفن شد كه ظاهراً بعداً هم افراد ديگري در آن دفن شدند، بنابراين مشخص نيست كه چه بر سرِ اسكلت او آمده است. اما ميگويند يكي از گوركنهايي كه كار دفن او را انجام دادند بعداً جمجمه او را كه البته فك پايين نداشت برداشته است. اين جمجمه بالاخره در سال 1901 به بنياد موتزارت رسيد. گرهارد رايتر، باستانشناسي كه مسئوليت حفاريهاي اخير را بر عهده دارد، ميگويد اميدوار است با به دست آوردن دياناي از اقوام موتزارت و مقايسه آن با دياناي موجود در جمجمه تعيين كند كه آيا اين جمجمه واقعاً به موتزارت تعلق دارد. به گزارش گاردين، كشف اسكلت خواهرزاده نوجوان موتزارت از اين جهت اهميت بسيار دارد كه به گفته رايتر دياناي اين خانواده از طرف اعضاي مونث آن منتقل شده است. دانشمندان تاكنون 9 جمجمه و تعداد زيادي استخوان در مقبره خانوادگي موتزارت يافتهاند، از جمله بقاياي پدر موتزارت، لئوپولد، و همسر او، كونستانز. دكتر هربرت اولريش، آسيبشناس طب عدلي، كه اسكلت آلمانيها و اتريشيهاي معروف را بررسي كرده ميگويد متقاعد شده است كه جمجمه بنياد موتزارت واقعاً به او تعلق ندارد. او ميگويد: من در سال 1999 قالب اين جمجمه را بررسي كردم، و به نظرم تمامي ويژگيهاي آن نشان ميدهند كه اين جمجمه به يك زن تعلق داشته است. نكته اينجاست كه كسي بهدرستي نميداند گور او در كجاست، بنابراين تنها راه شناسايي او آزمايش دياناي است. دانشمندان احتمالاً نتايج آزمايشات خود را در سال 2006 همزمان با دوصد و پنجاهمين سالگرد تولد موتزارت اعلام خواهند كرد.
سفال و سفالگري در چين به بيش از 11700 سال ميرسد قدمت سفال و سفالگري در چين به بيش از 11700 سال ميرسد و شامل دورانها و انواع گوناگوني از قبيل سفالهاي تك رنگ، سفالهاي رنگي، سفالهاي لعاب دار رنگي و غيره ميشود. نمايش 619 قطعه شي باستاني قاچاق مصر 619 قطعه از آثار باستاني مصر كه اواخر دهه نود ميلادي به طور قاچاق از اين كشور خارج شده بودند، پس از اين كه هفته گذشته از لندن به مصر بازگشتند، روز دوشنبه در اين كشور به نمايش گذاشته شدند. به گزارش رويترز، ضاحي هواس، رئيس شوراي عالي آثار باستاني مصر دراينباره گفت اين آثار ابتدا به صورت غير قانوني از مصر خارج شد و به كشور سوييس منتقل شدند، اما نهايتاً در سال 2000 در فرودگاه لندن توقيف شد و از آن سال تاكنون در اين كشور از آنها نگهداري ميشد. در بيانيه وزارت فرهنگ مصر نيز درباره اين اشيا آمده است اين قطعات عموماً به اواخر دوران فراعنه و دوران رومي ــ يوناني تعلق دارند. در بين اين اشيا يك تابوت سنگي نيز وجود دارد كه سطح آن با گچ پوشانده شده و روي آن بخشهايي از كتاب مردگان به خط هيروگليف نقش شده است مصريان باستان به طور معمول بخشهايي از متن كتاب مردگان و يا نقوشي مربوط آن كتاب را با مردگان خود همراه ميكردند تا پس از مرگ راهنماي آنان در دنياي ديگر باشد. هواس شخصاً چند قطعه از اين آثار از جمله يك تابوت را در موزيم مصر از بسته بندي خودش خارج كرد. اشيا عودت داده شده علاوه بر اين تابوت شامل مجموعهاي از گلدانها، چراغها، ظروف، طلسم و مجسمه ها ميشوند. هواس در ادامه سخنانش گفت كارشناسان مصري كه به انگلستان فرستاده شده بودند اصالت اين آثار را تاييد كردهاند. او ضمناً اضافه كرد كه مدارك به دست آمده نشان ميدهند كه اين اشيا در سال 1997 ميلادي به طور غير قانوني از مصر خارج شدهاند. دولت مصر مدتي است كه براي بازگرداندن آثار باستاني اين كشور كه در مجموعههاي خارجي قرار دارند اقدامات گستردهاي را آغاز كرده است. اين اقدامات شامل درخواست عودت آثاري نظير مجسمه نيمتنه نفرتيتي از موزيم برلين و سنگ رزتا از موزه بريتانيا نيز ميشود.
May 9th, 2005
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
تلاش سوريه براي حفظ زبان سه هزارساله آرامي دولت سوريه قصد دارد طي پروژهاي يكي از قديميترين و مهمترين زبانهاي دنياي باستان را از خطر نابودي حفظ كند. كارشناسان بر اين باورند كه بينالنهرين خاستگاه زبان آرامي است، جايي كه مردم براي اولين بار قريب سه هزار سال پيش، از اين زبان براي گفتگو استفاده ميكردند. به عقيده محققان حضرت عيسي نيز به اين زبان تكلم ميكرده است. اما امروزه از اين زبان تنها در سه روستايي كه در نواحي مركزي سوريه واقع شدهاند استفاده ميشود و حتي مردمان اين روستاها نيز براي انتقال اين زبان به نسل هاي بعدي و زنده نگه داشتن آن نيازمند كمك هستند. به گزارش ايبيسي نيوز، اهالي يكي از اين روستاهاي مسيحي نشين به نام روستاي ماآلولا كه در نزديكي كوههاي كلمون در شمال دمشق، پايتخت سوريه واقع شده است، مراسم دعاي روز يكشنبه خود را به دو زبان آرامي و عربي برگزار ميكنند. در داخل كليساي اين روستا كه كليساي سنت سرژ نام دارد، پدر توفيق ايد روزهاي يكشنبه دعايي را به زبان آرامي ميخواند. او درباره زبان آرامي ميگويد در حقيقت مدتها پيش از اين، زبان آرامي زبان تمام ساكنان اين نواحي بوده است و حضرت عيسي نيز به اين زبان تكلم ميكرده است. اما اكنون تنها در روستاهاي ماآلولا، يبادين و سركا از اين زبان استفاده ميشود روستاييان خارج از كليسا به زبان آرامي درباره مسائل روزمره خود گفتگو ميكنند. ژوزف شاربيت كه به زبان آرامي با دوستش، مايك خوري، مشغول گفتگو درباره محصول انجير امسال است در پاسخ به سوالي در مورد آينده زبان آرامي ميگويد من مي ترسم روزي اين زبان از بين برود. البته خوشبختانه امروزه يك موسسه در اين روستا وجود دارد كه زبان آرامي را به كودكانمان آموزش ميدهد و بنابراين ما هنوز ميتوانيم اين زبان را زنده نگه داريم. او در ادامه اضافه ميكند اكنون زبان آرامي بيش از سه هزار سال قدامت دارد و ما نيز ميخواهيم آن را به نسلهاي بعدي منتقل كنيم مايك خوري نيز كه به زبان آرامي به سئوالها پاسخ ميدهد ضمن اشاره به اين مطلب كه آرامي قديميترين زبان خاورميانه است اضافه ميكند مردم دمشق از هزار سال پيش از ميلاد مسيح به زبان آرامي صحبت ميكردند. اما امروز تنها در سه روستا از زبان آرامي استفاده ميشود، البته يك موسسه جديد دولتي سعي دارد كه اين زبان را زنده نگه دارد. ما به اين زبان افتخار ميكنيم مسيحيان حدود ده درصد از جمعيت سوريه را تشكيل ميدهند و زبان آرامي براي اين اقليت به منزله ارتباط مستقيم با عيسي مسيح محسوب ميشود.
نقشه برجسته سفالي پرده از چهره ساكنان اوليه نقش برجسته چهره مرموز مردي كه از روي يك ظرف سفالي خيره به نقطهاي نامعلوم چشم دوخته است، چهره حقيقي ساكنان اوليه فيجي را براي دانشمندان آشكار كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، محققان اين «كشف خارقالعاده» را به منزله يك سر نخ و نشانهاي اساسي تلقي كرده و مدعي هستند كه به وسيله اين تصوير ميتوانند خاستگاه ساكنان اوليه جزاير جنوب اقيانوس آرام را مشخص كنند. در حقيقت آنها با كشف اين ظرف سفالي و مشاهده تصوير مرد ريشداري كه روي اين ظرف نقش شده است، به اين نتيجه رسيدهاند كه احتمالاً ارتباطي بين ساكنان اوليه اين منطقه و جزايري كه هزاران كيلومتر دورتر قرار دارند وجود دارد. ساكنان اوليه اين ناحيه حدود سه هزار سال پيش به اين محل مهاجرت كردند. چنين به نظر ميرسد كه اين ظرف از آثار لاپيتاها باشد. لاپيتاها از جمله اقوامي هستند كه از سالها پيش هيچ اثري از آنها در تاريخ مشاهده نشده است. ظاهراً اين قوم كه زماني در نواحي جنوبي منطقهاي زندگي ميكردند كه امروزه تايوان خوانده ميشود، هزاران سال پيش به پولينزي مهاجرت كردهاند. لازم به ذكر است كه اين قطعه سفالي قديميتر از تمامي قطعات سفالي باستاني ديگري است كه تاكنون در فيجي پيدا شدهاند. در همين راستا دانشگاه سات پاسيفيك، كه در مجمع الجزاير فيجي واقع شده است، در بيانيهاي اعلام كرده است كشف طرح چهرهاي سه بعدي بر روي قطعات سفالي به نحوي كه چهره نيز كاملاً قابل تشخيص باشد، در بين آثار باقي مانده از لاپيتاها در مجمع الجزاير فيجي امري كاملاً بي سابقه است. روزلين كامور، از موسسه علوم وابسته به دانشگاه سات پاسيفيك ميگويد طبق گزارش بررسيهاي ظاهري، اين صورت عجيب و هولناك داراي يك بيني بزرگ و برجسته، چشم چپ و چيزي شبيه به مژه است. همچنين آثاري نيز روي اين طرح به چشم ميخورند كه به نظر ميرسد موي سر اين مرد بودهاند و هلالي كه در زير صورت او قرار دارد نيز ظاهراً زماني نشان دهنده موي ريش او بوده است. كشف چهره مذكور فرصت مناسبي در اختيار دانشمندان قرار داده است تا مطالعه دقيقتري درباره خصوصيات چهره ساكنان اوليه مجمع الجزاير فيجي انجام دهند. به عقيده دانشمندان آنها اجداد مردم پولينزي هستند. اين مطلب را نيز نبايد از نظر دور داشت كه كشف يكي از سفالهاي منقوش لاپيتاها در محلي خارج از جزاير شمالي گينه نو و پاپوآ و در فاصله 3400 كيلومتري از اين جزاير بيسابقه است. پروفيسور پاتريك نان، استاد جغرافياي دانشگاه سات پاسيفيك در اين باره مي گويد با اين كشف ميتوان نتيجه گرفت كه ساكنان اوليه فيجي از جزايري بسيار دور به نام مجمع الجزاير بيسمارك به اين جا نقل مكان كردهاند. علاوه بر اين، كشف فوق ميتواند به اختلاف نظري كه درباره نحوه مسكوني شدن مجمع الجزاير پولينزي وجود داشت نيز خاتمه دهد. مجمع الجزاير پولينزي شامل مجموعهاي از جزاير جنوب اقيانوس آرام ميشود كه در مثلثي فرضي واقع شدهاند كه از شمال تا هاوايي، از جنوب و جنوب شرق تا نيوزلند و از شرق تا راپانويي و يا جزيره ايستر امتداد مييابد. قطعة سفالي مذكور در حوالي ساحل ناتادولا بيچ در غرب سووا، مركز فيجي و در محوطه گردشگري جزيره ويتي لوو پيدا شده است.
ويليام شكسپير صوفي بوده است تأثير ويليام شكسپير بر فرهنگ غرب آن قدر است كه اكنون او را بزرگترين نماينده بريتانيا در دنيا ميدانند. حال ادعا ميشود كه آثار او به آموزههاي فرقه اسلامي صوفيگري شباهت دارد. اعلام اين خبر بخشي از يك برنامه يك هفتهاي است كه بر اسلام تمركز دارد و با هدف بررسي نگرانيهاي حاصل از برنامه «جنگ با ترور» آمريكا و توجه به پيوندهاي اسلام و فرهنگ بريتانيا برگزار خواهد شد. به گزارش گاردين، اين تئوري را دكتر مارتين لينگز كه در ميان دانشگاهيان انگلستان از احترام بسياري برخوردار است مطرح كرد. لينگز كه اكنون 96 سال دارد و خود از پيروان صوفيگري به شمار ميرود ميگويد: شكسپير مطمئناً به صوفيگري علاقه پيدا ميكرد. آشكارا ميتوان ديد كه او درباره فرقهاي مشابه اطلاعات فراواني داشته است. لينگز معتقد است كه اصول بنيادين تفكر صوفيانه در نوشتههاي شكسپير مشهود است. او ميگويد نمايشنامههاي شكسپير تضاد و كشمكش ميان دنياي در حال پيدايش مدرنيسم و نوعي نظام ارزشي عرفاني و سنتي را نشان ميدهند، و مشخص است كه او هم مانند صوفيان سخت طرفدار سنت و امور روحاني بوده است. لينگز ميگويد: «آن زمان پايان قرون وسطا و آغاز بيديني بود. آغاز روشنگري و عصر مدرن. در اين ميان شكسپير آخرين پايگاه سنت بود.» لينگز كه مسئول نگهداري از نسخ و كتابهاي چاپي شرقي و نسخ خطي قرآن در موزه بريتانيا بوده است ميگويد: اشتباه است كه ميگوييم ما چيز زيادي در مورد شكسپير نميدانيم، چرا كه او در آثارش حاضر است. لينگز معتقد است كه در نمايشنامه «شاه لير» سفر ادگار مانند جستجوي صوفي براي حقيقت است و در همين راه است كه جوينده راه حق از شخصيتهايي مانند فرشتگان كمك ميگيرد. دانشمندان اسكلت خانواده موتزارت را آزمايش ميكنند گروهي از باستانشناسان بقاياي اقوام نزديك ولفگانگ آمادئوس موتزارت، بزرگترين آهنگساز تمامي دوران، را دوباره بررسي خواهند كرد تا مشخص شود جمجمهاي كه در زيرزميني در اتريش يافت شده واقعاً از آنِ موتزارت است يا خير. اين دانشمندان كه چند اسكلت را از مقبره خانوادگي موتزارت در زادگاه او، شهر سالتزبرگ، بيرون آوردهاند بقاياي خواهرزاده 16 ساله او با نام ژانت را كشف كردند كه ميتواند نشان دهد جمجمهاي كه اكنون در بنياد موتزارت در سالتزبرگ نگهداري ميشود از آنِ اين اهنگساز بزرگ است. موتزارت در سال 1791 در 35 سالگي درگذشت و در شهر وين در گوري دفن شد كه ظاهراً بعداً هم افراد ديگري در آن دفن شدند، بنابراين مشخص نيست كه چه بر سرِ اسكلت او آمده است. اما ميگويند يكي از گوركنهايي كه كار دفن او را انجام دادند بعداً جمجمه او را كه البته فك پايين نداشت برداشته است. اين جمجمه بالاخره در سال 1901 به بنياد موتزارت رسيد. گرهارد رايتر، باستانشناسي كه مسئوليت حفاريهاي اخير را بر عهده دارد، ميگويد اميدوار است با به دست آوردن دياناي از اقوام موتزارت و مقايسه آن با دياناي موجود در جمجمه تعيين كند كه آيا اين جمجمه واقعاً به موتزارت تعلق دارد. به گزارش گاردين، كشف اسكلت خواهرزاده نوجوان موتزارت از اين جهت اهميت بسيار دارد كه به گفته رايتر دياناي اين خانواده از طرف اعضاي مونث آن منتقل شده است. دانشمندان تاكنون 9 جمجمه و تعداد زيادي استخوان در مقبره خانوادگي موتزارت يافتهاند، از جمله بقاياي پدر موتزارت، لئوپولد، و همسر او، كونستانز. دكتر هربرت اولريش، آسيبشناس طب عدلي، كه اسكلت آلمانيها و اتريشيهاي معروف را بررسي كرده ميگويد متقاعد شده است كه جمجمه بنياد موتزارت واقعاً به او تعلق ندارد. او ميگويد: من در سال 1999 قالب اين جمجمه را بررسي كردم، و به نظرم تمامي ويژگيهاي آن نشان ميدهند كه اين جمجمه به يك زن تعلق داشته است. نكته اينجاست كه كسي بهدرستي نميداند گور او در كجاست، بنابراين تنها راه شناسايي او آزمايش دياناي است. دانشمندان احتمالاً نتايج آزمايشات خود را در سال 2006 همزمان با دوصد و پنجاهمين سالگرد تولد موتزارت اعلام خواهند كرد.
سفال و سفالگري در چين به بيش از 11700 سال ميرسد قدمت سفال و سفالگري در چين به بيش از 11700 سال ميرسد و شامل دورانها و انواع گوناگوني از قبيل سفالهاي تك رنگ، سفالهاي رنگي، سفالهاي لعاب دار رنگي و غيره ميشود. نمايش 619 قطعه شي باستاني قاچاق مصر 619 قطعه از آثار باستاني مصر كه اواخر دهه نود ميلادي به طور قاچاق از اين كشور خارج شده بودند، پس از اين كه هفته گذشته از لندن به مصر بازگشتند، روز دوشنبه در اين كشور به نمايش گذاشته شدند. به گزارش رويترز، ضاحي هواس، رئيس شوراي عالي آثار باستاني مصر دراينباره گفت اين آثار ابتدا به صورت غير قانوني از مصر خارج شد و به كشور سوييس منتقل شدند، اما نهايتاً در سال 2000 در فرودگاه لندن توقيف شد و از آن سال تاكنون در اين كشور از آنها نگهداري ميشد. در بيانيه وزارت فرهنگ مصر نيز درباره اين اشيا آمده است اين قطعات عموماً به اواخر دوران فراعنه و دوران رومي ــ يوناني تعلق دارند. در بين اين اشيا يك تابوت سنگي نيز وجود دارد كه سطح آن با گچ پوشانده شده و روي آن بخشهايي از كتاب مردگان به خط هيروگليف نقش شده است مصريان باستان به طور معمول بخشهايي از متن كتاب مردگان و يا نقوشي مربوط آن كتاب را با مردگان خود همراه ميكردند تا پس از مرگ راهنماي آنان در دنياي ديگر باشد. هواس شخصاً چند قطعه از اين آثار از جمله يك تابوت را در موزيم مصر از بسته بندي خودش خارج كرد. اشيا عودت داده شده علاوه بر اين تابوت شامل مجموعهاي از گلدانها، چراغها، ظروف، طلسم و مجسمه ها ميشوند. هواس در ادامه سخنانش گفت كارشناسان مصري كه به انگلستان فرستاده شده بودند اصالت اين آثار را تاييد كردهاند. او ضمناً اضافه كرد كه مدارك به دست آمده نشان ميدهند كه اين اشيا در سال 1997 ميلادي به طور غير قانوني از مصر خارج شدهاند. دولت مصر مدتي است كه براي بازگرداندن آثار باستاني اين كشور كه در مجموعههاي خارجي قرار دارند اقدامات گستردهاي را آغاز كرده است. اين اقدامات شامل درخواست عودت آثاري نظير مجسمه نيمتنه نفرتيتي از موزيم برلين و سنگ رزتا از موزه بريتانيا نيز ميشود.
May 9th, 2005
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
مسایل تاریخی
- علی رستمینقش پیش نهاده هایی تاریخی وسامان یابی های بعدی قدرت درتأسیس وافول حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب وطن)
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادجهاد و جنگ در افغانستان قبل از آمدن قطعات شوری به حمایت پاکستان و رهبری امریکا آغاز شد
- سیداحسان واعظیبخش دوم نقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- سیداحسان واعظینقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- داکتر حمیدالله مفیدفرود دو ستاره درخشان از کهکشان اندیشه وخرد
- علی رستمی ببرک کارمل بااندیشه عدالت خواهانه به خاموشی رفت
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرآریایی ها یا تورک ها؟
- عبدالو کیل کوچی دسامبردر آیینهء تاریخ
- عبدالو کیل کوچیمحمود بریالی ابر مرد جنبش چپ وترقی خواه افغانستان
- محمد عوض نبی زادهنا یب سالارمحمد حسین خان پیکارجوی رزمگاه میوند وغزنیگک
- خلیل وداد چگونه س.د.ج.ا. به س.خ. ج.ا. تعویض شد
- مترجم: ا. م. شیریانقلاب اکتبر! استالین. نوسازی- کودتای لیبرالی
- نویسنده: نجیب سرغندوی نهضت خدایی خدمتگاری و نقش آن دربیداری پشتونها
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرتوران
- حسن پیمانامیرتیمورموئسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی قسمت-6
- حزب کارایران(توفان)انقلاب اکتبر ناقوس مرگ سرمایه داری بود
- ظهو رالدين دبرېالي انقلاب دکاليزې په وېاړ
- زمان هوتکبمناسبت هفدهمین سالشهادت داکترنجیب الله
- رحمت اله رواندشهید داکتر نجیب اله داوولسم تلین په یاد
- جلال بايانی کاوشگرشـــهيد داکتر نجيب الله
- جلال بايانی کاوشگرهفده سال قبل درقلب افغانستان کابل حماسه تاريخ رخ داد
- نصیراحمد – مهمند پیړی،پیړی زغم او پیچ دی وګالل شی
- داکتر حبیب منګل دافغانستان دخپلواکۍ غورزنګ ته لنډه کتنه
- نویسنده : مهرالدین مشیدروزی که زمامداران ناکاره در سایۀ آن صرف احساس فربهی کرده اند
- حسن پیمانامیرتیمور موئسس سبک اصیل هنر معماریوحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی5
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادحقایقِ تلخِ جنگِ 1979-1991 افغانستان از زبان نظامیان شوروی پیشین
- عبدالوکیل کوچی نگاه مختصری به تاریخ کوشانی ها
- انجنیر فضل احمد افغان شاه امان الله غازی و خط سیاه دیورند
- میر عنایت الله سادات معضلۀدیورند
- تتبع ونگارش؛تلخیص وترجمه: ازحسن پیمانامیر تیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آ سیای وسطی قسمت(4)
- امان معاشر؛ خبرنگار آزادهشت ثور آوردن مجاهدین رو بزوال از کوه ها به قدرت جنرال دستم
- ا. م. شیریزادروز لنین، روز شرمندگی ما
- عتیق الله مولویزادهاز دین پروری، تا دین فروشی!!
- حسن پیمان امیرتیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنک ومدنیت آسیای وسطی قسمت 3
- نوشته کریم پوپل تاریخ نوروز کهن
- نجم کاويانیيادی از نوروز در کابل قديم
- تتبع ونگارش-ترجمه وتلخیص: ازحسن پیمانامیرتیمور موسس سبک اصیل هنرمعماری وحامی فرهنگ ومدنیت اسیای وسطی-2-
- دوکتور امین برین زوریدوکتور امین برین زوری
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادیهودیت در افغانستان
- ارسالی صمیمیبازگشت «لنین» به «خجند»
- حسن پیمانشمۀ ازخدمات وکارنامه های امیرتیموردرأئینۀ تأریخ
- سلیمان راوشجشن سده
- حسن پیمانتأریخ وخدمات زنده ومشهود امپراتوری تیموریان محال است به فراموشی سپرده شود
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادمناسبات سابق دولت افغانستان و اتحاد شوروی آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی در ششم جدی به افغانستان
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- عتیق الله مولوی زادهزندگی از کاخ تا کا نتینر!
- سرلوڅ مرادزیبرتانوي هند او برتانوي پنجاب دواړه، د پښتنو د ویښتیا ضد !
- سرلوڅ مرادزیډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- نویسنده : مهرالدین مشیدبالاخره امریکایی ها سر به بالین بیمار نظامیان پاکستانی این بازوی زرهی تروریزم جهانی نهادند
- عبدالوکیل کوچید سامبر نقطه عطف درتاریخ جنبش داد خواهانه مردم افغانستان
- سرلوڅ مرادزی ډیورڼد کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون دوهمه برخه
- انجنیر فضل احمد افغانخط سیاۀ دیورند مولود دسایس انګلیس و روسیه
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- فرزاد رمضاني بونششناسايي يا عدم شناسايي ديورند؟
- انجینر محمود صافی دافغانستان دتاریخ ځلانده ستوری احمد خان « احمد شاه بابا » درانی کال
- سید ذا کر شاه ( ســــــــــادات) (( د ډیورند کرښې غندل یا د پاکستان ســـــــره دښمنی))
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او څرګند دریځونه
- بیداربمناسبت کنفرانس بین المللی لندن و عدم پذیرش دیورند خط فاصل
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- عزیز آریانفرنیاز تاریخی به بازگشت به توافقات ژنو
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- سرلوڅ مرادزید ډیورند کرښې پریکړه به، لروبر افغانان خپله کوي
- ارسالی صمیمیبرگی از تاریخ جنگ جهانی دوم/ چگونه مسکو تسلیم آلمان ها نشد
- میر عنایت الله سادات نگاهی به تاریخ آریانا
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بخش آخر
- جلال بايانیبزرگ مردان تاریخ
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش دوازدهم
- شبيراحمد طالب وزيران اوخاطرې
- رسول پويانجايگاه هرات در مدنيت خراسان
- محمدنبی عظیمیسفر دیگر به جلال آباد
- عزیزه عنایت خامۀ درفرا راه آزادی !
- نصیراحمد - مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو دشهیدانواوغازیانوپه یاد
- دوکتور جلال بايانی « روح شاه غازی امان الله شاد و پر نور باد »
- انجنیر ظهو رالدین اندیشپراو دا
- محمدنبی عظیمیتعرض متقابل قوای مسلح افغانستان
- نوشته کریم پوپل اشغال و تاراج کابل از زمان تاسیس الی امروز
- سلیمان راوششهروندان شهر (جندان)
- محمدنبی عظیمی درحاشیه تعرض متقابل
- رسول پویاننقش استعمار در تخریب تمدن خراسان
- رسول پویانخراسان بعد از فروپاشی امپراتوری تيموريان
- رسول پویان ریشه های خراسان کهن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش هشــــــــــــــــتم
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخـــش هفتـــــــــــــم
- ا. م. شیریپراودا در ۱۰۰ سالگی: زنده و رزمنده
- اسدالله جعفریمیلاد گل سرخ
- عبدالحی نزهت افزودن دشواری کارعاقلانه نیست
- فوادشاه امان الله خان غازى از نظر احمد شاه مسعود كى بود؟
- انجنېر ظهو رالدین اندېشپر فا شیزم د بري ورځ یعنی دامپرېا لیزم دنیمی تنی ښخول په شوري سوسېا لیستي هېواد کی
- نویسنده : مهرالدین مشید نباید بیش از این بهایی برای ویرانی این سرزمین پرداخت
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش ششم
- نوشته صوفی کریم فیضانی حملات اعراب در افغانستان
- انجنیر ظهورالدین اندیشد افغا نستان د خلک دمو کراتیک گوند داد شهیدا نو او اتلانو دسور گوند ټولو غړو ته له پو رته نه تر کښته پو رې
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بقیه بخش پنجم
- نبی حیدری معلم جنک یا صلح
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بقیه بخش چهارم
- تهیه وترتیب:میرمحمدشاه رفیعیچهره امروزی تپه مرنجان ورازهای تاریخی آن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد -- 4
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد - 3-
- سلیمان راوشتندیس های بامیان مجسمه های بودا نیستند
- حسن پیمانبیادبودسلسال وشهمامه تندیسهای بودا دو همبزم ودو همسنگ
- حسن پیمانافشارخونین وقتلهای زنجیره یی انگیزۀ اتحادخلقهای تحت استبداد
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد
- رحمت اله رواند روسانو يرغل او وتل دواړه تېروتني وې
- احمدولي بدخشياداي ديني به قربانيان فاجعة افشار
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- عتیق گلشمه ازجنایات بعضی گروه های ماوئیستها درافغانستان
- محمد نبی عظیمیچرا از مرگ می ترسید ؟
- جمعه خان صوفيلر وبر دوه افغان که يو افغان؟ (يوولسمه او آخري برخه)
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (اتمه برخه)
- عبدالو کیل کوچی فرخنده باد چهل وهفتمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- حمید محویتآتر بی نوایان
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادآمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- تهیه کننده : عبدالقدیر میرزاییسقوطِ یک امپراتوری!
- محمد عارف عرفان رازهای حقیقی دعوت ارتش شوروی
- حمید محویدر بارۀ [کشته شدن پلخانوف(؟)]
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- صدیق رهپو طرزیما و نو آوری، تجدد و مدرنیزم
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (پنځمه برخه)
- داکترآریننام ببرک کارمل جاویدانه است زیرا توده های مردم آنرا ستوده اند
- عبدالو کیل کوچیپنجمین سالگرد وفات محمود بریالی را گرامی میداریم
- صدیق رهپو طرزیدیورند: سر و صدا برای هیچ
- محمدنبی عظیمیسپیده ها این جا آرام انــد
- محمد عوضازمكتب مبارزهء رفيق ببرك كارمل بياموزيم
- علی رستمیببرک کارمل ستارهء درخشان مبارزِ عدالتخواهء کشور
- عبدالو کیل کوچیببرک کارمل بزرگ مرد تاریخ
- دوکتور نثار احمد صدیقینام ببرک کارمل جاودان و روانش شاد باد
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟(٢ مه برخه)
- عزیز آریانفرچگونه دهلیز واخان ایجاد و به زور به افغانستان داده شد
- جمعه خان صوفيلر و بر: دوه افغان که يو افغان؟
- انجنېر ظهورالدين اندېشبه افتخار سالګرد انقلاب پېروزمند و زنجير شکن سوسياليستی اکتبر
- گزارشگر از انگلیسی به پارسی: صدیق رهپو طرزیده اسطوره در مورد افغانستان
- انجنېر ظهورالدين انديشبمناسبت سالمرګ انقلابی دلير وانديشمند خلل ناپذير
- از کریم پوپل روش سیاسی دولتها وملیتهای افغانستان در طول تاریخ
- عدالتدشمن هرگز وارد شهر لنين نخواهد شد!
- عبدالو کیل کوچی ماندگاران تاریخ
- نصیراحمد – مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو
- سليمان راوش به پیشواز 28 ـ اسد
- انجنېر ظهورالدين اندېشدافغانستان دخلکو دملی_ازادی بخښونکي انقلاب دکاليزی په وياړ
- گزارنده: عزیز آریانفرمقاله دوم نقش دولت «کیرپاند» در با هم آمیزی فرهنگ های آسیای میانه
- عزیز آریانفرشاهنشاهی پنج صد ساله تاجیکی- ایرانی کیرپاند در مرزهای باختری چین
- حامدعلمیرساله روزشمار وقایع افغانستان از سال 1747 الی اخیر سال 2010
- نوشته کریم پوپلظهور وزوال اردوهای افغانستان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دوازدهم وپایانی
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش 11
- گزارشگر از زبان انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دهم
- سرلوڅ مرادزیلندن کې ډيورند جرګه د پنجاب پر سر کلک ګوزار
- تهیه کننده:امان معاشر نامه ی خواجه حافظ شیرازی برای امیر تیمور
- عبدالصمد ازهرخود کشی یا قتل بخش نهم
- محمدنبی عظیمی لحظاتی با ازهر بزرگوار
- محمدنبی عظیمی آیا روزی تاریخ حــــرب کشور ما نوشته خواهد شد؟
- عبدالصمد ازهر اسرار مرگ میوندوال بخش نهم
- ازهر عبدالصمداسرار مرگ میوندوال بخش هشتم
- محمد همایون سرخابی شهر غلغله در ماتم نبود بودای بزرگش هنوز میگرید
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوالبخش هفتم
- محمدنبی عظیمیتا لحظهء انــــتقال مسؤولیت
- گزارش از انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش ششم
- اسدالله جعفریآیاافشار باردیگر تکرار خواهد شد؟
- سید عبدالقدوس «سید»جنگ افشار
- خلیل الله سکندریواقعیت های پنهان در ماجرا های عیان افغانستان
- محمد همایون سرخابی نگاه مختصری پیرامون زندگی پرافتخار ظهیرالدین محمد بابر
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش پنجم
- محمد عالم افتخارسید جمال الدین افغانی ؛ اَبَر انسانی که از نو باید شناخت !
- سرلوڅ مرادزی پاچاخان د بهرنیو پوهانو په نظر کې
- صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دور تیموریان
- میرعنایت الله سادات نظری بر موافقتنامه ای دیورند
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا قتل؟ بخش چهارم
- نویسنده : مهرالدین مشیدامریکا و بازی بزرگ در کشوری که دشنۀ مقاومت گلوی هر مهاجمی را شگافته است
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ بخش های دوم و سوم
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزاد آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- ا. م. شیریبمناسبت زادروز استالین
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ
- نویسنده: ولادیمیر پلاستون ببرک کارمل تا آخرین نفس های خود به حقانیتِ راهی که خود انتخاب نموده بود باور داشت
- ع.رستمی ببرک کارمل نماد وحدت!
- ر. حسنهفته اول دسامبر یاد آور روز های فقدان دو شخصیت مبارز نستوه کشور
- نوشته از ع. بصیر دهزادبخاطر 14چهاردهمین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی گرامی وجاویدان باد نام وخاطره تابناک زنده یاد ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی چهارمین سالروز وفات زنده یاد محمود بریالی را گرامی میداریم
- احمدشاه سرخابییادی از جاودان یاد ببرک کارمل و برادر و همرزم فقید ش محمود بریالی!
- سرورددیورند کرښه دتکړه پوهانو وځیړ نو ته ضرورت لري
- عزیز آریانفردرنگی بر سر نام کشور ما- افغانستان
- عزیز آریانفرراز نهانی نامه دوست محمد خان به نیکلای یکم- امپراتور روسیه
- عزیز آریانفرآیین نامه داخلی انقلابیون جوان افغان (جوانان افغان)
- شباهنگ راددر یادمان کمونیست رزمنده «ارنستو چه گوارا»
- دکتر بیژن بارانکوچ آریاییها از شمال خزر
- سرلوڅ مرادزی د تاریخ پاڼه : کوز پښتانه او د افغانستان خپلواکي
- سليمان راوش تجاوزانگليس ، روس و امريکا بر افغانستان يا يک دروغ بزرگ
- اکادمیسن دستگیر پنجشیریحملات بر نیروهای چپ و پیامد های آن
- عزیز آریانفرگستره «اروآسیای میانه بزرگ»
- احسان لمر یادی از خانوادهء ناظر صفر
- داکتر . و .ع . خاکسترفراز های از زند ه گی یهودان در افغانستان
- نوشته صدیق رهپو طرزیتمدن «سند ـ هلمند» آغاز گر تاریخ ما
- انجنیر زلمی نصرت مهمندافغانستان د«جواهر لعل نهرو»له نظره!
- لیکونکی : نجم الدین « سعیدی »دعلامه دوکتورمحمد سعید « سعید افغانی»د «۲۵» تلین په ویاړ !
- سيد احسان " واعظی"تمدن های آريانای کهن و خراسان باستان
- آصفه صبابه مناسبت سی امین سال شهادت شاد روان محمدطاهربدخشی
- عبدالوکیل کوچیفرخنده باد چهل و پنجمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- مرادزیستر پاچا خان : ملي هویت ، خپلواکي ، ملي ژبه او تعلیم
- علی رستمی چهل وپنجمین سالکرد حزب دموکراتیک خلق افغانستا ن را گرامی داشت !
- داود کرنزی بمناسبت سومین سالگرد وفات رفیق بریالی
- یعقوب هادینام و نیکوئی های رفیق ببرک کارمل جاودان باد
- سید احسان واعظی شخصیت نام اوری که باتاریخ زیست
- ترجمه و تحشیه از خلیل وداداز انقلاب اکتوبر تا انقلاب ثور
- سيد احسان " واعظی"تمدن هاي آرياناي كهن و خر اسان باستان
- احسان واعظی جايگاه والا و ارزشمند فيض محمد کاتب هزاره دربازتاب رويدادهای سياسی و تاريخ نگاری کشور
- رحمت اله رواند سنبلی نهمه نیټه د پښتنو اوبلوڅو د پیوستون د ورځی په یاد
- مرادزئ د وږي ۹ مه د پښتونستان ورځ
- نوشته : میرمحمد شاه "رفیعی"آرزوهای فراموش ناشده شهدای به خون خفته
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- پژوهش: ظاهردقیق ماسترعلوم سیاسیحکومت مجاهدین(!)وبرکناری نقابهای تقدس آنان
- محمد عوض نبی زا د ه سی ومین سالروز شهادت علامه محمد اسمعیل مبلغ فرخنده و گرامی باد
- دکتورخلیل وداد (بارش)خاطرات مهندس هُلندی فان لوتسنبورگ ماس
- محمد عوض نبی زا دهدرويش علي خان هزاره اولین نایب الحکومهءهرات دردولت درانیها
- میرعبدالواحد ساداتسخنی چند پیرامون شخصیت والای غبار
- محمد عوض نبی زا ده بنیادعلیخان هزاره مبارزهمیشه درسنگرو یکی ازمدافعین راستین استقلال کشور
- محمد عوض نبی زا دهشیرمحمدخان هزاره جنگاورقهرمان و یکی از فاتحین اصلی معرکهءمیوند
- ترجمه و تحشیهء دکتور خلیل وداد نخستین مداخلهء نظامی شوروی به افغانستان
- سیدحسن رشاددو یاد و دو خاطره
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرافغانستان در مراحل نخست توسعه مستقل (سال های دهه 1920)
- محمد عوض نبی زا ده میر یزدان بخش بهسودی نماد ازایمان و مقاومت ،قربانی توطیه و پیمان شکنی
- محمد عوض نبی زا د ه یکصد وپا نزدهمین سا لیا د شهادت میرمحمدعظیم بیگ سه پای
- نسیم جویا جویاــ پرچم شجاعت و نبرد مردم افغانستان به خاطر ازادی,عدالت وترقی
- محمد عوض نبی زا دهچهل و سومین سا لگرد وفات زنده یاد برات علی تا ج یکی ازپیشآهنگان ، نهضت مشروطه خواه و دموکرات گرامی باد
- محمد عوض نبی زا دهیکصدوپنجمین سال تولد فرقه مشرفتح محمد خان میر زاد یکی از پیش قراولان جنبش مشروطیت کشور فرخنده باد!
- محمد عوض نبی زا دهبیست و ششمین سا لیا د وفات محمد ابراهیم گا و سواریکی ازپیشگامان نهضت دهقا نی وضد استبداد گرامی با د!
- جنرال محمد یاسین امیریهشتاد سال از تولد ببرک کارمل شخصیت استثنایی تاریخ معاصرکشورمی گذرد
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبي زاده نقش و مقام مردم هزاره دردولت و جامعه طی دوونیم قرن اخیر
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟(قسمت ششم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- مشعلشخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت پنجم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت چهارم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبی زاده یادی ازمبارزقهرمان عبدالخالق شهید
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ )قسمت سوم (
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت دوم )
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- دپلوم انجنیر خلیل الله معروفی جوانمرد لک بخش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- نصرت شاد يادي از “ مولانا “ ملانصرالدين !
- محمدعوض نبی زاده معرفی مختصریکعده ازمبارزین شاخص مردم هزاره درجنبیشهای ضد استبدادی و استعماری
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ويرايش وگردآورنده جانبازنبردنخستين سلطنت يک زن ازسلاله غزنويان در جهان اسلام
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ظريفيبه بها نهء هشتا دهفتمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان
- آتوسا سلطان زاده فيلسوفاني كه پيامبر شدند !
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- دوکتور.م. پکتیا وا ل بمنا سبت هشتا دو هفت مین سا لګر د استر دا د استقلا ل ملی افغانستا ن
- محمدعوض نبی زاده هزاره جات یا هزارستان ازدیدگاه ونظر مورخین
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- نصرت شاد توماس هابس متفكر و فلسفه سياسي دولت
- عليشاد لربچه ژان ژاك روسو
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- عليشاد لربچه زنون ؛ اهل كيتون
- نوشتهء: زمری کاسی شناسنامهء يکتن ازمشروطه خواهان، يک مبارز گمنـــام و افشای يک ترورسياسی ديگر؛
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشوردرمورد هفت وهشت ثور
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پر شوردر مورد هفت وهشت ثور
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشور در مورد هفت و هشت ثور(بخش شـشم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشور در مورد هفت وهشت ثور بخش چهارم
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر مورد هفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- سراج الدین ادیبروز جهانی کارگر وتشکیل سازمان بینالمللی کار
- سراج الدین ادیب جهان در آیینه ء رویداد های تاریخ (اول تا 31 می )
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمدوليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- کريم حقوقابونصر فارابي ارسطوی شرق
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش نخست
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رضا شادابهویت قومی هزاره ها و سادات هزاره
- ارسالي آرش فروزی با مبارز آتشين راه نجات مردم داکتر محمودی آشنا شويم
- سراج .اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخ
- دوکتورمحمد شعيب مجددیمسابقه تير اندازی در زمان تيموريان هرات
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش نخست
- اسکاریحسن صباح وجنبش اسماعيليه
- دستگيرصادقيغارت ميراثهای فرهنگي و تاريخي
- صباحچگونه ابوریحان بیرونی قاره آمريکا را کشف کرد؟
- داکتر وفاهوشی مین مردی که تاريخ را رقم زد
- صباحاولين سفير زن درتاريخ کابل زمين
- صباحگوشه ي ا ززندگي جاودانه مرد خراسان
- استادصباحابوالفضل بيهقی مورخ امپراتوري غزنويان
- سراج الدين اديببمناسبت 86 مین سال استقلال افغانستان
- تهيه و تدوين از بصيرشررتاريخ ، آزادي ،صلح واستقلا ل
- عينيسيرتاريخي فاجعه ملي ومجرمين جنگي
- رسالتروزا زن بحث انگيزتاريخ
- استادصباحميمنه د راورا ق تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحچهل سال اسماعیلیه بعد از وفات حسن صباح
- استادصباحتاريخ عمومي اسماعیلیه هاواوضاع خراسا ن
- نبشهءايشرداسالاحمدالله هندوی افغانستانیم؟!
- تهيه و ترتيب از اشرف بهروزفشرده اي از تاريخ فرانسه
- انجنيرغلام سخي ارزگانيبه بهانه يي گرامي داشت از روز جهاني مادر
- ارسالي جواد نصريانزن در آنسوي تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحيعقوب ليث صفاري مرد خرد وپيکا ر
- ارسالي صيقلرويدادها ي تاريخي
- ارسالي بنفشه ميتراآخرين تغييرات سياسي جهان در دهه پسين سده دوهزار عيسايي
- ارسالي فرحت شکوهمندگفتار بزرگان
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- ارسالي بنفشه ميترامجموعه ای از دانستنی ها
- گردآورنده وتلخيص استادصباحسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحگسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر
- نسرین مفیدردپای زن افغان در تاریخ
- نسرين مفيدهشتم مارچ روز جهاني زن در پهنای تاريخ
- ارسالي محبوب شاملعقايد اسماعيليه
- ارسالي ميلاد بهزادتاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستا ن
- ارسالي نسترن نيلابمروري برآيين کا تو ليک
- ارسالي شامل سالارد رمورد زرتشت و زرتشتیا ن چه میدانیم؟
- ارسالي فريدون کيومرثمهاتما گاندی منجی صلح وپيام آورآزادي
- ارسالي بکتاش نهيردرباره اصطلاح شيعه
- استاد صباحکمي ازحقا يق ناگفته وتاريخي سرزمين خراسان
- ارسالي جواد نصريانتاريخ ظهور و مؤسس مذهب معتزله
- ارسالي اميد برهاناهل حديث و حنابله
- ارسالي جواد نصريانوهابيت چگونه بوجودآمد؟
- استاد صباحتاريخ مذ هب اسماعيليه
- ارسالي دانش آرزوتاریخ اروپا
- ارسالي اميد آهنگربابل درکجا واقع بود؟
- ارسالي جواد نصريانپنج دهه از تصویب اعلاميه جهاني حقوق بشر ميگذرد
- ارسالي اميد آهنگرامپراتوری اسکندر چه وسعت داشت ؟
- ارسالي عمران مهربانچه نيرويي ملتها را به حرکت در مي آورد؟
- ارسالي ميلاد دوستچه کسی می تواند تاریخ بنو یسد؟
- ارسالي مشهيد مهوشبِنِدِتو كروچه
- ارسالي اميد آزموننظرمن در باره تاريخ
- ارسالي مشهيد اميلسا ما نيان
- ارسالي داکتر بصيرجنگ نفت
- ارسالي احمد منصور آگاهنهروآزاده مرد آزادي
- ارسالي وليد نصرياندرتاريخ ا مريکا چه گذشته است؟
- استاد صباحلحظه يي دردهليزهاي تاريخ
- ارسالي سالار هوشمندبه بها نه، سالروز ترور مهاتما گاندی
- ارسالي داکتربصيرتاريخ و هويت ملي ما
- ارسالي شامل صباحلحظه يي با تاريخ
- دستگير صادقيگراميداشت از مبارزات قهرمانانهً مردم با شهامت افغانستان در حفظ استقلال کشور