عزیزان چند مقاله و حاشیه بر آن در مورد "هویت قومی هزاره ها" در سایت آرمان به آدرس http://armans.info/index.php
آمده است، عزیزان برای ردیابی این مقاله به آنها مراجعه نمایید.
(تکمله و توضیحی بر نوشتار آقای محسنی و حسینی نسب)
ضمن تشکر از آقای جواد محسنی که تحلیل و نقد عالمانه خود را در اختیار خوانندگان سایت قرار داد. نوشته شما را با دقت کامل خواندم و با تمام وجود درک و تصدیق نمودم. آفرین بر شما و بر بیان رسا، عالمانه و بی طرفانه شما. نوشتار شما را اگر با نوشته آقای حسینی نسب مقایسه کنیم، تفاوت از زمین تا آسمان است. شما ظاهراً طلبه هستید. البته دقیق تر بگویم که عالم فاضل هستید. مورد تأیید خداوند و أمام باشید.
جناب آقای محسنی! نظرات شما را تأیید می کنم که تمام یا لا اقل اکثر اقوام افغانی با بحران هویت مواجه اند. مثلاً در مورد تاجیک ها می توان گفت که کلمه تاجیک امروزه به مجموعه اقوامی اطلاق می شود که بخش وسیع آنها اصلاً تاجیک نیستند. مثل بیشتر اقوام کم شمار تر که در هرات و غور زندگی می کنند و همینطور بسیاری از هزاره های سنی ساکن پنجشیر و تخار و بدخشان جزء تاجیک به حساب می آیند و همچنین بسیاری از شیعیان مثل قزلباش ها، بیات ها، بختیاری ها، و حتی سادات هزاره در سال های گذشته خود را تاجیک عنوان می نمودند.
جناب آقای محسنی! درست فرمودید که بحران هویت در میان سادات هزاره جدی تر و عمیق تر است. سادات محترم هزاره جز در قیافه سیدی شان که با هزاره ها اکثراً تفاوت دارد، دیگر هیچ تفاوت فرهنگی، تاریخی و سنتی دیگری ندارند. چونکه سادات هزاره همواره با هزاره ها حشر و نشر داشته اند و در میان هزاره ها در تمام مناطق هزاره نشین پراکنده بوده و هستند. شاید کمتر قریه صد خانواری را یافت که یک یا چند خانوار سید نباشد. آنها در کمتر منطقه ای مثل بلخاب و بهسود متراکم می باشند. این حشر و نشر و اختلاط کامل با هزاره ها عملاً برای آنها تفاوتی، جز در سیما، باقی نگذاشته است. به نوشته مورخان و سیاحان خارجی، سادات در گذشته احترام فوق العاده ای میان هزاره ها داشته اند که در هیچ جای جهان، حتی در ایران، نظیر نداشته است. سادات، به دلیل انتساب شان به خاندان پیامبر، طی قرون اشراف کامل مذهبی، روحی و روانی اقتدار بسیار بالا بر هزاره ها یافته اند. اما چطور شد که این وضعیت به ضرر سادات محترم هزاره تغییر کرد، شاید به شرایط اجتماعی- منزلتی گذشته هزاره ها- یعنی رانده شدن از تمامی زوایای زندگی اجتماعی- از یک سو و آگاهی روز افزون نسبت به وضعیت سادات در میان هزاره ها و شناخت از سایر جوامع در اثر مهاجرت، و در نتیجه مقایسه سادات سایر مناطق و کشورها با سادات هزاره و نیز تحولات اجتماعی سیاسی افغانستان و مهم تر از همه رفتار جدا انگارانه برخی سادات در قبال هزاره ها و منافع هزاره ها در سطوح عمومی و ملی، از سوی دیگر، باشد. این عوامل باعث شده که سادات هزاره از آن قدسیت و حتی معصومیت و نمایندگی بعضاً عام و تام خدایی و ولایی در اذهان اکثریت هزاره ها، رو به سرازیری گذاشته و احساس کنند که هزاره ها به آنها پشت پا کرده و از این رهگذر حس نفرت فزاینده ای نسبت به هزاره ها پیدا کنند و حتی با رفتار های واگرایانه خود و همسانی و همگانی با اقوام عمده غیر هزاره، اما رقیب با این قوم، از این مریدان سابق خود انتقام بگیرند. کاری که به تقابل و رفتار افراطگرایانه برخی هزاره ها انجامید و هدف تیر پیکان برخی شان قرار گرفت.
جناب آقای محسنی! به باور من منزلت پایین اجتماعی هزاره ها در گذشته در اذهان افغان ها عموماً و سادات هزاره و حتی خود هزاره ها خصوصاً، شاید باعث شده است که سادات هزاره از همسان و یکی دانستن خود با هزاره ها احساس زیان، شرمندگی و همپایگی با کاست قومی دون شأن نمایند و باور کنند که قدسیت نژادی و نسبی خود را با یکی شدن با هزاره ها از دست بدهند. وگرنه، سادات هزاره نسبت به سادات تاجیک، پشتون و ازبک در داخل افغانستان و سادات عرب، ترک، پاکستانی و هندی و حتی سادات هزاره پاکستانی از حیث نسب و حسب نژادی و فضل و کمال معنوی و جمال و شمایل ظاهری بیشتری ندارند. سادات هزاره کوئته خود را همواره هزاره می دانسته اند. [هر چند با سراسر زیر شدن سادات هزاره افغانی از داخل افغانستان در دوران مهاجرت آنها نیز اندکی در فکر خودبرتربینی نسبی و ایلی برآمدند و در صدد تقویت ارتباط و انسجام قوم سادات برآمدند]. هنگام کاندید شدن، نام های سید عبدالحسین هزاره زیاد به چشم خورد و انجمنی هم به نام "انجمن شباب سادات هزاره" نیز آنجا فعالیت می کرد و در علمدار رود (خیابان علمدار) دفتر و تابلویی به همین عنوان داشت. اما چرا از هزاره بودن انگار نداشت، چون هزاره ها در پاکستان به دلیل جان نثاری و رشادت که در جنگ دفاع از پاکستان از خود نشان دادند، از منزلت بالای اجتماعی سیاسی در پاکستان برخوردار شده بودند و هزاره بودن نه تنها مثل افغانستان ننگ نبود، بلکه افتخار شان بود. دلیل اینکه سادات هزاره هزاره ها را در ازدواج هم کفو خود نمی بینند همین منزلت پایین هزاره ها است که در گذشته تاریخی به شدت این مردم سرکوب و منکوب شده اند و همواره نفرت و انزجار نسبت به این تیره تبلیغ می شد. برای توجیه این کار روانی اجتماعی برخی از آگاهان سادات هزاره مثل آقای حسینی نسب، به برداشت خاص از مذهب و مفاهیم مذهبی متوسل می شوند. در حالی که شما طلبه ها و علما خوب می دانید که ازدواج غیر سادات با سادات در مذهب کاملاً امر ممدوح و حتی مستحب تلقی شده و در میان سایر اقوام، از جمله ایران چنانچه که خودت اشاره کردید، امر روا و حتی ایده آل پنداشته می شود.
جناب آقای محسنی! به نظر من، سادات محترم هزاره در یک پارادوکس، تناقض و بن بست لایحل قرار گرفته اند. از یک طرف نمی توانند خود را از هزاره ها تفکیک کنند. چون جدا ماندن آنها- که کمیتی کمتر از بسیاری از اقوام کم شمار افغانی مثل عرب های فارسی زبان افغانی- از هزاره ها، به همان دلیلی که خودت اشاره کرده اید، باعث خواهد شد که عملاً از صحنه های سیاسی- اجتماعی افغانستان حذف شوند و این کار به باور خیلی ها از جمله خود سادات هزاره، خودکشی سیاسی- اجتماعی آنها خواهد بود. از طرف دیگر، ذهن شان آمادگی پذیرش و هضم ادغام شدن در هزاره ها را، آنگونه که در عالم خارج و در سطح اجتماع عملاً هستند، ندارد. شاید مطلع باشید که در زمان تصویب قانون اساسی، دار الانشای کمیسیون قانون اساسی، لستی را ارائه داد و در آن به هویت قومی برخی از اعضای کمیسیون تصویب قانون اساسی داده بود و از جمله در کنار نام خانم بلخی عنوان "هزاره" را گذاشته بود که باعث شد خانم بلخی از این کار احساس خجلت و شرمندگی نماید و با آشفتگی و برآشفتگی تمام در مجلس اعضای کمیسیون و مقامات دار الانشاء انتقاد و اعلام نماید که من سید هستم نه هزاره. شما اشتباه بزرگی کردید که مرا هزاره اعلام کردید.
برای حل این تناقض، برخی از نخبگان سادات هزاره راه حل را در "برجسته سازی هویت شیعگی"، به عنوان نقطه اشتراک سادات هزاره و کلاً شیعیان غیر هزاره با هزاره ها دانسته اند و با قدسیت دادن به اصطلاح "شیعه" و تقابل دادن آن با کلمه "هزاره" عنوان عام و جامع برای قوم هزاره و تیره های وابسته و در نتیجه یک راه منصفانه برای این معضل سیاسی اجتماعی بیابند. این چاره اندیشی برخی از هزاره های مذهبی مفرط و قشری را با خود کرده و در مقابل بسیاری از هزاره ها از جمله هزاره گرایان را به تقابل و حتی تعاند کشانده است.
به نظر من گشایش این بن بست، همانگونه که شما اشاره نموده اید، در استفاده از عنوان "شیعه" در جامعه همواره قومی و قوم مدار افغانستان که تا سال ها و حتی دهه ها قومی خواهد ماند، نیست. بلکه راه حل پاس نگاهداشتن این واژه نیک و متقابل نساختن هزاره های شیعه که از هر شیعه دیگر حتی خود سادات شیعه تراند (رویدادهای تاریخی این واقعیت را بارها نشان داده است)، با آن و استفاده به جای آن در جایش است. آرمان افغانی تمام اقوام افغانی باید تشکیل یک جامعه ملی در افغانستان از همه اقوام و همگرایی فزاینده اقوام افغانی می باشد که رنگ گرایش های گوناگون قومی و زبانی و تشتت های مذهبی در آن به تدریج بپژمرد. ما باید کلمه شیعه و کلمه هزاره را هر کدام در جایش به کار ببریم. در مسایل حقوقی و مذهبی جا دارد که کلمه شیعه به کار رود. اما به کار بردن آن در مسایلی که رنگ اجتماعی و قومی دارد، باعث تشدید تفاوت ها و اختلاف ها می گردد. اختلاف و تفاوت قومی با اختلاف مذهبی چرب تر، پررنگ تر و گسترده تر می گردد. این کار هزاره ها را در تقابل بیشتر و قوی تری با اقوام دیگر قرار می دهد. با حساب قومی، هزاره می تواند با یکایک اقوامی افغانی وارد تعامل و حساب و کتاب شود و در تعاملات سیاسی مثل سال های اخیر با یکایک اقوام دیگر بخصوص پشتون و تاجیک وارد تعامل شود و قومی را با خود کند. اما با حساب شیعگی، یک جبهه گسترده از تمامی اقوام دیگر را در برابر خود ایجاد می کند بدون اینکه در جمع خود عدد قابل توجهی را بیفزاید. به نظر من بگذاریم کلمات بی زبان راحت باشند و هر کدام مفهوم و بار خود را بکشند و از یکی علیه دیگر جفاورزی نکنیم. کلمه شیعه بار مذهبی خود را در میان شیعیان و غیر شیعیان داشته باشد و بار قومیت را به آن نیفزاییم. همانطوری که کلمه سنی در میان اهل سنت و دیگران بار مذهبی خاص خود را دارد. اگر منظور خاص سیاسی در کار نیست و اگر شفافیت و صداقت در کار است، بهتر است مثل هرجای عالم، هر جا کلمه قوم به کار رود، "هزاره" تعبیر کنیم و هرجا که مسایل مذهبی در میان باشد، از کلمه "شیعه" استفاده کنیم. چون استفاده کلمه "شیعه" در جایی که کلمه "هزاره" استفاده شود، جفای نهفته ای بر کسانی اعمال می شود که این عنوان را یدک می کشند. با به کارگیری تعبیر "شیعه" به جای "هزاره" اشخاص با هوش اقوام شیعه از موقعیت اجتماعی سیاسی کشور به نمایندگی از هزاره ها سود می برند. و از طرف دیگر، افراد کیس و زرنگ سایر اقوام مثل گذشته با استفاده از این واژه سرخوردگی هزاره ها را تشدید می کنند و باعث نفاق بیشتری میان اقوام شیعه می شوند. استفاده از کلمه "شیعه" به جای "هزاره" تنها وقتی توجیه داشت و بار منفی کمتر که ما شیعه غیر هزاره و هزاره غیر شیعه در افغانستان نمی داشتیم.
ولی اگر گفتید که حق شیعیان غیر هزاره ضایع می شود، دلیل قانع کننده ای دارم که اقوام دیگر بخصوص سادات هزاره خود را در بده بستان های سیاسی- اجتماعی هزاره حساب کنند و با این کار به امتیازات بالایی می رسند که هیچگاه اقوام نورستانی، عرب و بلوچ نمی رسند. اگر به نمایندگی از یک چهارم جمعیت کشور از بیست و خورده ای وزیر 5 وزیر انتخاب می شوند که 2 تای آنها از سادات هزاره هستند، توجهی جز این ندارد. اگر به نمایندگی از خود سادات هزاره آمده باشند چرا از اقوام کم شمار دیگر مثل عرب و نورستانی و توری نیامده است، در حالی سادات هزاره به مراتب از بسیاری از اقوام دیگر کمتر اند. این بهترین راه حل هست. هم هزاره ها در بذل شدن امتیازات قومی شان به سادات هزاره توجیه می شوند، چون آنها نیز هزاره اند و هم سادات هزاره امتیازات سیاسی- اجتماعی خود را به نحو فزاینده ای ازدست نمی دهند. و هم یک دستی شیعیان تأمین می شود. اگر سادات از یاد شدن به نام هزاره عار و انگار داشته باشند، دلیلی ندارد که خود را مستحق امتیازات اجتماعی خاص هزاره ها بدانند و منطقی نیست که هزاره نباشی ولی از امتیازات و حقوق هزاره بهره مند باشی و نمایندگی هزاره ها را در جاهای متخلف استفاده نمایی. طبق مثل معروف "خودش بیار و اسمش نیار" از مزایای هزارگی استفاده کنی و ا ز داشن نام هزارگی عار داشته باشی.
اگر سادات هزاره و سایر تیره های وابسته به قوم هزاره از ادغام شدن در جامعه در سطح سیاسی و رسمی ابا می ورزند، راه حل دیگری دارم و آنکه بگذارید هر کدام با هویت قومی خود در جامعه رسمیت و تبارز یابند. در نتیجه، هرجا که حساب قومی است، با نام قوم خود پا پیش بگذارند و هر جا که حساب مذهبی باشد با حساب مذهبی و شیعگی خود. این کار که شفافیت شیعیان را در جامعه ملی افغانی نشان می دهد، هیچ منافاتی با ارزش های مذهبی ندارد. هیچ اشکالی ندارد که مقامات انتخابی مثل رئیس جمهوری و رئیس شورای ملی با ائتلاف سیاسی، حزبی و از جلمه توافقات بین الاقوامی انتخاب شوند و هیچ تهافتی با روح دین و مذهب ندارد که هزاره های شیعه در ائتلاف با مثلاً پشتون های سنی در مقابل سادات هزاره شیعه با تاجیک های سنی بر سر ریاست شورای ملی رقابت نمایند. منطقی ترین راه این است که هر جمع و کتله ای باید در راستای منافع خود تبلور یافته و حرکت و تعامل نماید. هزاره ها در مسایل سیاسی- اجتماعی و ملی به عنوان هزاره ظاهر شوند و همان حقوق متناسب با کمیت وجودی خود را ببرند. و هیچ ترسی هم نداشته باشند که شیعیان غیر هزاره را ازدست می دهند. چون مسایل سیاسی و اجتماعی ماهیت مذهبی ندارد و می توانند با اقوام دیگر افغانی ولو غیر شیعه ائتلاف نموده به هدف شان برسند. در نتیجه این گرایش، از مجموع نزدیک به 30 وزیر شاید تمامی 5 وزیر از هزاره ها انتخاب خواهند شد و سادات هزاره و سایر شیعیان غیرهزاره همدوش با اقوام هم شمار خود مثل عرب و بلوچ وارد کابینه خواهند شد.
February 5th, 2006
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- علی رستمینقش پیش نهاده هایی تاریخی وسامان یابی های بعدی قدرت درتأسیس وافول حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب وطن)
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادجهاد و جنگ در افغانستان قبل از آمدن قطعات شوری به حمایت پاکستان و رهبری امریکا آغاز شد
- سیداحسان واعظیبخش دوم نقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- سیداحسان واعظینقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- داکتر حمیدالله مفیدفرود دو ستاره درخشان از کهکشان اندیشه وخرد
- علی رستمی ببرک کارمل بااندیشه عدالت خواهانه به خاموشی رفت
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرآریایی ها یا تورک ها؟
- عبدالو کیل کوچی دسامبردر آیینهء تاریخ
- عبدالو کیل کوچیمحمود بریالی ابر مرد جنبش چپ وترقی خواه افغانستان
- محمد عوض نبی زادهنا یب سالارمحمد حسین خان پیکارجوی رزمگاه میوند وغزنیگک
- خلیل وداد چگونه س.د.ج.ا. به س.خ. ج.ا. تعویض شد
- مترجم: ا. م. شیریانقلاب اکتبر! استالین. نوسازی- کودتای لیبرالی
- نویسنده: نجیب سرغندوی نهضت خدایی خدمتگاری و نقش آن دربیداری پشتونها
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرتوران
- حسن پیمانامیرتیمورموئسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی قسمت-6
- حزب کارایران(توفان)انقلاب اکتبر ناقوس مرگ سرمایه داری بود
- ظهو رالدين دبرېالي انقلاب دکاليزې په وېاړ
- زمان هوتکبمناسبت هفدهمین سالشهادت داکترنجیب الله
- رحمت اله رواندشهید داکتر نجیب اله داوولسم تلین په یاد
- جلال بايانی کاوشگرشـــهيد داکتر نجيب الله
- جلال بايانی کاوشگرهفده سال قبل درقلب افغانستان کابل حماسه تاريخ رخ داد
- نصیراحمد – مهمند پیړی،پیړی زغم او پیچ دی وګالل شی
- داکتر حبیب منګل دافغانستان دخپلواکۍ غورزنګ ته لنډه کتنه
- نویسنده : مهرالدین مشیدروزی که زمامداران ناکاره در سایۀ آن صرف احساس فربهی کرده اند
- حسن پیمانامیرتیمور موئسس سبک اصیل هنر معماریوحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی5
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادحقایقِ تلخِ جنگِ 1979-1991 افغانستان از زبان نظامیان شوروی پیشین
- عبدالوکیل کوچی نگاه مختصری به تاریخ کوشانی ها
- انجنیر فضل احمد افغان شاه امان الله غازی و خط سیاه دیورند
- میر عنایت الله سادات معضلۀدیورند
- تتبع ونگارش؛تلخیص وترجمه: ازحسن پیمانامیر تیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آ سیای وسطی قسمت(4)
- امان معاشر؛ خبرنگار آزادهشت ثور آوردن مجاهدین رو بزوال از کوه ها به قدرت جنرال دستم
- ا. م. شیریزادروز لنین، روز شرمندگی ما
- عتیق الله مولویزادهاز دین پروری، تا دین فروشی!!
- حسن پیمان امیرتیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنک ومدنیت آسیای وسطی قسمت 3
- نوشته کریم پوپل تاریخ نوروز کهن
- نجم کاويانیيادی از نوروز در کابل قديم
- تتبع ونگارش-ترجمه وتلخیص: ازحسن پیمانامیرتیمور موسس سبک اصیل هنرمعماری وحامی فرهنگ ومدنیت اسیای وسطی-2-
- دوکتور امین برین زوریدوکتور امین برین زوری
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادیهودیت در افغانستان
- ارسالی صمیمیبازگشت «لنین» به «خجند»
- حسن پیمانشمۀ ازخدمات وکارنامه های امیرتیموردرأئینۀ تأریخ
- سلیمان راوشجشن سده
- حسن پیمانتأریخ وخدمات زنده ومشهود امپراتوری تیموریان محال است به فراموشی سپرده شود
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادمناسبات سابق دولت افغانستان و اتحاد شوروی آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی در ششم جدی به افغانستان
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- عتیق الله مولوی زادهزندگی از کاخ تا کا نتینر!
- سرلوڅ مرادزیبرتانوي هند او برتانوي پنجاب دواړه، د پښتنو د ویښتیا ضد !
- سرلوڅ مرادزیډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- نویسنده : مهرالدین مشیدبالاخره امریکایی ها سر به بالین بیمار نظامیان پاکستانی این بازوی زرهی تروریزم جهانی نهادند
- عبدالوکیل کوچید سامبر نقطه عطف درتاریخ جنبش داد خواهانه مردم افغانستان
- سرلوڅ مرادزی ډیورڼد کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون دوهمه برخه
- انجنیر فضل احمد افغانخط سیاۀ دیورند مولود دسایس انګلیس و روسیه
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- فرزاد رمضاني بونششناسايي يا عدم شناسايي ديورند؟
- انجینر محمود صافی دافغانستان دتاریخ ځلانده ستوری احمد خان « احمد شاه بابا » درانی کال
- سید ذا کر شاه ( ســــــــــادات) (( د ډیورند کرښې غندل یا د پاکستان ســـــــره دښمنی))
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او څرګند دریځونه
- بیداربمناسبت کنفرانس بین المللی لندن و عدم پذیرش دیورند خط فاصل
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- عزیز آریانفرنیاز تاریخی به بازگشت به توافقات ژنو
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- سرلوڅ مرادزید ډیورند کرښې پریکړه به، لروبر افغانان خپله کوي
- ارسالی صمیمیبرگی از تاریخ جنگ جهانی دوم/ چگونه مسکو تسلیم آلمان ها نشد
- میر عنایت الله سادات نگاهی به تاریخ آریانا
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بخش آخر
- جلال بايانیبزرگ مردان تاریخ
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش دوازدهم
- شبيراحمد طالب وزيران اوخاطرې
- رسول پويانجايگاه هرات در مدنيت خراسان
- محمدنبی عظیمیسفر دیگر به جلال آباد
- عزیزه عنایت خامۀ درفرا راه آزادی !
- نصیراحمد - مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو دشهیدانواوغازیانوپه یاد
- دوکتور جلال بايانی « روح شاه غازی امان الله شاد و پر نور باد »
- انجنیر ظهو رالدین اندیشپراو دا
- محمدنبی عظیمیتعرض متقابل قوای مسلح افغانستان
- نوشته کریم پوپل اشغال و تاراج کابل از زمان تاسیس الی امروز
- سلیمان راوششهروندان شهر (جندان)
- محمدنبی عظیمی درحاشیه تعرض متقابل
- رسول پویاننقش استعمار در تخریب تمدن خراسان
- رسول پویانخراسان بعد از فروپاشی امپراتوری تيموريان
- رسول پویان ریشه های خراسان کهن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش هشــــــــــــــــتم
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخـــش هفتـــــــــــــم
- ا. م. شیریپراودا در ۱۰۰ سالگی: زنده و رزمنده
- اسدالله جعفریمیلاد گل سرخ
- عبدالحی نزهت افزودن دشواری کارعاقلانه نیست
- فوادشاه امان الله خان غازى از نظر احمد شاه مسعود كى بود؟
- انجنېر ظهو رالدین اندېشپر فا شیزم د بري ورځ یعنی دامپرېا لیزم دنیمی تنی ښخول په شوري سوسېا لیستي هېواد کی
- نویسنده : مهرالدین مشید نباید بیش از این بهایی برای ویرانی این سرزمین پرداخت
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش ششم
- نوشته صوفی کریم فیضانی حملات اعراب در افغانستان
- انجنیر ظهورالدین اندیشد افغا نستان د خلک دمو کراتیک گوند داد شهیدا نو او اتلانو دسور گوند ټولو غړو ته له پو رته نه تر کښته پو رې
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بقیه بخش پنجم
- نبی حیدری معلم جنک یا صلح
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بقیه بخش چهارم
- تهیه وترتیب:میرمحمدشاه رفیعیچهره امروزی تپه مرنجان ورازهای تاریخی آن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد -- 4
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد - 3-
- سلیمان راوشتندیس های بامیان مجسمه های بودا نیستند
- حسن پیمانبیادبودسلسال وشهمامه تندیسهای بودا دو همبزم ودو همسنگ
- حسن پیمانافشارخونین وقتلهای زنجیره یی انگیزۀ اتحادخلقهای تحت استبداد
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد
- رحمت اله رواند روسانو يرغل او وتل دواړه تېروتني وې
- احمدولي بدخشياداي ديني به قربانيان فاجعة افشار
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- عتیق گلشمه ازجنایات بعضی گروه های ماوئیستها درافغانستان
- محمد نبی عظیمیچرا از مرگ می ترسید ؟
- جمعه خان صوفيلر وبر دوه افغان که يو افغان؟ (يوولسمه او آخري برخه)
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (اتمه برخه)
- عبدالو کیل کوچی فرخنده باد چهل وهفتمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- حمید محویتآتر بی نوایان
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادآمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- تهیه کننده : عبدالقدیر میرزاییسقوطِ یک امپراتوری!
- محمد عارف عرفان رازهای حقیقی دعوت ارتش شوروی
- حمید محویدر بارۀ [کشته شدن پلخانوف(؟)]
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- صدیق رهپو طرزیما و نو آوری، تجدد و مدرنیزم
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (پنځمه برخه)
- داکترآریننام ببرک کارمل جاویدانه است زیرا توده های مردم آنرا ستوده اند
- عبدالو کیل کوچیپنجمین سالگرد وفات محمود بریالی را گرامی میداریم
- صدیق رهپو طرزیدیورند: سر و صدا برای هیچ
- محمدنبی عظیمیسپیده ها این جا آرام انــد
- محمد عوضازمكتب مبارزهء رفيق ببرك كارمل بياموزيم
- علی رستمیببرک کارمل ستارهء درخشان مبارزِ عدالتخواهء کشور
- عبدالو کیل کوچیببرک کارمل بزرگ مرد تاریخ
- دوکتور نثار احمد صدیقینام ببرک کارمل جاودان و روانش شاد باد
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟(٢ مه برخه)
- عزیز آریانفرچگونه دهلیز واخان ایجاد و به زور به افغانستان داده شد
- جمعه خان صوفيلر و بر: دوه افغان که يو افغان؟
- انجنېر ظهورالدين اندېشبه افتخار سالګرد انقلاب پېروزمند و زنجير شکن سوسياليستی اکتبر
- گزارشگر از انگلیسی به پارسی: صدیق رهپو طرزیده اسطوره در مورد افغانستان
- انجنېر ظهورالدين انديشبمناسبت سالمرګ انقلابی دلير وانديشمند خلل ناپذير
- از کریم پوپل روش سیاسی دولتها وملیتهای افغانستان در طول تاریخ
- عدالتدشمن هرگز وارد شهر لنين نخواهد شد!
- عبدالو کیل کوچی ماندگاران تاریخ
- نصیراحمد – مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو
- سليمان راوش به پیشواز 28 ـ اسد
- انجنېر ظهورالدين اندېشدافغانستان دخلکو دملی_ازادی بخښونکي انقلاب دکاليزی په وياړ
- گزارنده: عزیز آریانفرمقاله دوم نقش دولت «کیرپاند» در با هم آمیزی فرهنگ های آسیای میانه
- عزیز آریانفرشاهنشاهی پنج صد ساله تاجیکی- ایرانی کیرپاند در مرزهای باختری چین
- حامدعلمیرساله روزشمار وقایع افغانستان از سال 1747 الی اخیر سال 2010
- نوشته کریم پوپلظهور وزوال اردوهای افغانستان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دوازدهم وپایانی
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش 11
- گزارشگر از زبان انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دهم
- سرلوڅ مرادزیلندن کې ډيورند جرګه د پنجاب پر سر کلک ګوزار
- تهیه کننده:امان معاشر نامه ی خواجه حافظ شیرازی برای امیر تیمور
- عبدالصمد ازهرخود کشی یا قتل بخش نهم
- محمدنبی عظیمی لحظاتی با ازهر بزرگوار
- محمدنبی عظیمی آیا روزی تاریخ حــــرب کشور ما نوشته خواهد شد؟
- عبدالصمد ازهر اسرار مرگ میوندوال بخش نهم
- ازهر عبدالصمداسرار مرگ میوندوال بخش هشتم
- محمد همایون سرخابی شهر غلغله در ماتم نبود بودای بزرگش هنوز میگرید
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوالبخش هفتم
- محمدنبی عظیمیتا لحظهء انــــتقال مسؤولیت
- گزارش از انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش ششم
- اسدالله جعفریآیاافشار باردیگر تکرار خواهد شد؟
- سید عبدالقدوس «سید»جنگ افشار
- خلیل الله سکندریواقعیت های پنهان در ماجرا های عیان افغانستان
- محمد همایون سرخابی نگاه مختصری پیرامون زندگی پرافتخار ظهیرالدین محمد بابر
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش پنجم
- محمد عالم افتخارسید جمال الدین افغانی ؛ اَبَر انسانی که از نو باید شناخت !
- سرلوڅ مرادزی پاچاخان د بهرنیو پوهانو په نظر کې
- صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دور تیموریان
- میرعنایت الله سادات نظری بر موافقتنامه ای دیورند
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا قتل؟ بخش چهارم
- نویسنده : مهرالدین مشیدامریکا و بازی بزرگ در کشوری که دشنۀ مقاومت گلوی هر مهاجمی را شگافته است
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ بخش های دوم و سوم
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزاد آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- ا. م. شیریبمناسبت زادروز استالین
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ
- نویسنده: ولادیمیر پلاستون ببرک کارمل تا آخرین نفس های خود به حقانیتِ راهی که خود انتخاب نموده بود باور داشت
- ع.رستمی ببرک کارمل نماد وحدت!
- ر. حسنهفته اول دسامبر یاد آور روز های فقدان دو شخصیت مبارز نستوه کشور
- نوشته از ع. بصیر دهزادبخاطر 14چهاردهمین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی گرامی وجاویدان باد نام وخاطره تابناک زنده یاد ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی چهارمین سالروز وفات زنده یاد محمود بریالی را گرامی میداریم
- احمدشاه سرخابییادی از جاودان یاد ببرک کارمل و برادر و همرزم فقید ش محمود بریالی!
- سرورددیورند کرښه دتکړه پوهانو وځیړ نو ته ضرورت لري
- عزیز آریانفردرنگی بر سر نام کشور ما- افغانستان
- عزیز آریانفرراز نهانی نامه دوست محمد خان به نیکلای یکم- امپراتور روسیه
- عزیز آریانفرآیین نامه داخلی انقلابیون جوان افغان (جوانان افغان)
- شباهنگ راددر یادمان کمونیست رزمنده «ارنستو چه گوارا»
- دکتر بیژن بارانکوچ آریاییها از شمال خزر
- سرلوڅ مرادزی د تاریخ پاڼه : کوز پښتانه او د افغانستان خپلواکي
- سليمان راوش تجاوزانگليس ، روس و امريکا بر افغانستان يا يک دروغ بزرگ
- اکادمیسن دستگیر پنجشیریحملات بر نیروهای چپ و پیامد های آن
- عزیز آریانفرگستره «اروآسیای میانه بزرگ»
- احسان لمر یادی از خانوادهء ناظر صفر
- داکتر . و .ع . خاکسترفراز های از زند ه گی یهودان در افغانستان
- نوشته صدیق رهپو طرزیتمدن «سند ـ هلمند» آغاز گر تاریخ ما
- انجنیر زلمی نصرت مهمندافغانستان د«جواهر لعل نهرو»له نظره!
- لیکونکی : نجم الدین « سعیدی »دعلامه دوکتورمحمد سعید « سعید افغانی»د «۲۵» تلین په ویاړ !
- سيد احسان " واعظی"تمدن های آريانای کهن و خراسان باستان
- آصفه صبابه مناسبت سی امین سال شهادت شاد روان محمدطاهربدخشی
- عبدالوکیل کوچیفرخنده باد چهل و پنجمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- مرادزیستر پاچا خان : ملي هویت ، خپلواکي ، ملي ژبه او تعلیم
- علی رستمی چهل وپنجمین سالکرد حزب دموکراتیک خلق افغانستا ن را گرامی داشت !
- داود کرنزی بمناسبت سومین سالگرد وفات رفیق بریالی
- یعقوب هادینام و نیکوئی های رفیق ببرک کارمل جاودان باد
- سید احسان واعظی شخصیت نام اوری که باتاریخ زیست
- ترجمه و تحشیه از خلیل وداداز انقلاب اکتوبر تا انقلاب ثور
- سيد احسان " واعظی"تمدن هاي آرياناي كهن و خر اسان باستان
- احسان واعظی جايگاه والا و ارزشمند فيض محمد کاتب هزاره دربازتاب رويدادهای سياسی و تاريخ نگاری کشور
- رحمت اله رواند سنبلی نهمه نیټه د پښتنو اوبلوڅو د پیوستون د ورځی په یاد
- مرادزئ د وږي ۹ مه د پښتونستان ورځ
- نوشته : میرمحمد شاه "رفیعی"آرزوهای فراموش ناشده شهدای به خون خفته
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- پژوهش: ظاهردقیق ماسترعلوم سیاسیحکومت مجاهدین(!)وبرکناری نقابهای تقدس آنان
- محمد عوض نبی زا د ه سی ومین سالروز شهادت علامه محمد اسمعیل مبلغ فرخنده و گرامی باد
- دکتورخلیل وداد (بارش)خاطرات مهندس هُلندی فان لوتسنبورگ ماس
- محمد عوض نبی زا دهدرويش علي خان هزاره اولین نایب الحکومهءهرات دردولت درانیها
- میرعبدالواحد ساداتسخنی چند پیرامون شخصیت والای غبار
- محمد عوض نبی زا ده بنیادعلیخان هزاره مبارزهمیشه درسنگرو یکی ازمدافعین راستین استقلال کشور
- محمد عوض نبی زا دهشیرمحمدخان هزاره جنگاورقهرمان و یکی از فاتحین اصلی معرکهءمیوند
- ترجمه و تحشیهء دکتور خلیل وداد نخستین مداخلهء نظامی شوروی به افغانستان
- سیدحسن رشاددو یاد و دو خاطره
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرافغانستان در مراحل نخست توسعه مستقل (سال های دهه 1920)
- محمد عوض نبی زا ده میر یزدان بخش بهسودی نماد ازایمان و مقاومت ،قربانی توطیه و پیمان شکنی
- محمد عوض نبی زا د ه یکصد وپا نزدهمین سا لیا د شهادت میرمحمدعظیم بیگ سه پای
- نسیم جویا جویاــ پرچم شجاعت و نبرد مردم افغانستان به خاطر ازادی,عدالت وترقی
- محمد عوض نبی زا دهچهل و سومین سا لگرد وفات زنده یاد برات علی تا ج یکی ازپیشآهنگان ، نهضت مشروطه خواه و دموکرات گرامی باد
- محمد عوض نبی زا دهیکصدوپنجمین سال تولد فرقه مشرفتح محمد خان میر زاد یکی از پیش قراولان جنبش مشروطیت کشور فرخنده باد!
- محمد عوض نبی زا دهبیست و ششمین سا لیا د وفات محمد ابراهیم گا و سواریکی ازپیشگامان نهضت دهقا نی وضد استبداد گرامی با د!
- جنرال محمد یاسین امیریهشتاد سال از تولد ببرک کارمل شخصیت استثنایی تاریخ معاصرکشورمی گذرد
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبي زاده نقش و مقام مردم هزاره دردولت و جامعه طی دوونیم قرن اخیر
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟(قسمت ششم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- مشعلشخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت پنجم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت چهارم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبی زاده یادی ازمبارزقهرمان عبدالخالق شهید
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ )قسمت سوم (
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت دوم )
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- دپلوم انجنیر خلیل الله معروفی جوانمرد لک بخش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- نصرت شاد يادي از “ مولانا “ ملانصرالدين !
- محمدعوض نبی زاده معرفی مختصریکعده ازمبارزین شاخص مردم هزاره درجنبیشهای ضد استبدادی و استعماری
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ويرايش وگردآورنده جانبازنبردنخستين سلطنت يک زن ازسلاله غزنويان در جهان اسلام
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ظريفيبه بها نهء هشتا دهفتمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان
- آتوسا سلطان زاده فيلسوفاني كه پيامبر شدند !
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- دوکتور.م. پکتیا وا ل بمنا سبت هشتا دو هفت مین سا لګر د استر دا د استقلا ل ملی افغانستا ن
- محمدعوض نبی زاده هزاره جات یا هزارستان ازدیدگاه ونظر مورخین
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- نصرت شاد توماس هابس متفكر و فلسفه سياسي دولت
- عليشاد لربچه ژان ژاك روسو
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- عليشاد لربچه زنون ؛ اهل كيتون
- نوشتهء: زمری کاسی شناسنامهء يکتن ازمشروطه خواهان، يک مبارز گمنـــام و افشای يک ترورسياسی ديگر؛
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشوردرمورد هفت وهشت ثور
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پر شوردر مورد هفت وهشت ثور
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشور در مورد هفت و هشت ثور(بخش شـشم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشور در مورد هفت وهشت ثور بخش چهارم
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر مورد هفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- سراج الدین ادیبروز جهانی کارگر وتشکیل سازمان بینالمللی کار
- سراج الدین ادیب جهان در آیینه ء رویداد های تاریخ (اول تا 31 می )
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمدوليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- کريم حقوقابونصر فارابي ارسطوی شرق
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش نخست
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رضا شادابهویت قومی هزاره ها و سادات هزاره
- ارسالي آرش فروزی با مبارز آتشين راه نجات مردم داکتر محمودی آشنا شويم
- سراج .اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخ
- دوکتورمحمد شعيب مجددیمسابقه تير اندازی در زمان تيموريان هرات
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش نخست
- اسکاریحسن صباح وجنبش اسماعيليه
- دستگيرصادقيغارت ميراثهای فرهنگي و تاريخي
- صباحچگونه ابوریحان بیرونی قاره آمريکا را کشف کرد؟
- داکتر وفاهوشی مین مردی که تاريخ را رقم زد
- صباحاولين سفير زن درتاريخ کابل زمين
- صباحگوشه ي ا ززندگي جاودانه مرد خراسان
- استادصباحابوالفضل بيهقی مورخ امپراتوري غزنويان
- سراج الدين اديببمناسبت 86 مین سال استقلال افغانستان
- تهيه و تدوين از بصيرشررتاريخ ، آزادي ،صلح واستقلا ل
- عينيسيرتاريخي فاجعه ملي ومجرمين جنگي
- رسالتروزا زن بحث انگيزتاريخ
- استادصباحميمنه د راورا ق تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحچهل سال اسماعیلیه بعد از وفات حسن صباح
- استادصباحتاريخ عمومي اسماعیلیه هاواوضاع خراسا ن
- نبشهءايشرداسالاحمدالله هندوی افغانستانیم؟!
- تهيه و ترتيب از اشرف بهروزفشرده اي از تاريخ فرانسه
- انجنيرغلام سخي ارزگانيبه بهانه يي گرامي داشت از روز جهاني مادر
- ارسالي جواد نصريانزن در آنسوي تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحيعقوب ليث صفاري مرد خرد وپيکا ر
- ارسالي صيقلرويدادها ي تاريخي
- ارسالي بنفشه ميتراآخرين تغييرات سياسي جهان در دهه پسين سده دوهزار عيسايي
- ارسالي فرحت شکوهمندگفتار بزرگان
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- ارسالي بنفشه ميترامجموعه ای از دانستنی ها
- گردآورنده وتلخيص استادصباحسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحگسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر
- نسرین مفیدردپای زن افغان در تاریخ
- نسرين مفيدهشتم مارچ روز جهاني زن در پهنای تاريخ
- ارسالي محبوب شاملعقايد اسماعيليه
- ارسالي ميلاد بهزادتاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستا ن
- ارسالي نسترن نيلابمروري برآيين کا تو ليک
- ارسالي شامل سالارد رمورد زرتشت و زرتشتیا ن چه میدانیم؟
- ارسالي فريدون کيومرثمهاتما گاندی منجی صلح وپيام آورآزادي
- ارسالي بکتاش نهيردرباره اصطلاح شيعه
- استاد صباحکمي ازحقا يق ناگفته وتاريخي سرزمين خراسان
- ارسالي جواد نصريانتاريخ ظهور و مؤسس مذهب معتزله
- ارسالي اميد برهاناهل حديث و حنابله
- ارسالي جواد نصريانوهابيت چگونه بوجودآمد؟
- استاد صباحتاريخ مذ هب اسماعيليه
- ارسالي دانش آرزوتاریخ اروپا
- ارسالي اميد آهنگربابل درکجا واقع بود؟
- ارسالي جواد نصريانپنج دهه از تصویب اعلاميه جهاني حقوق بشر ميگذرد
- ارسالي اميد آهنگرامپراتوری اسکندر چه وسعت داشت ؟
- ارسالي عمران مهربانچه نيرويي ملتها را به حرکت در مي آورد؟
- ارسالي ميلاد دوستچه کسی می تواند تاریخ بنو یسد؟
- ارسالي مشهيد مهوشبِنِدِتو كروچه
- ارسالي اميد آزموننظرمن در باره تاريخ
- ارسالي مشهيد اميلسا ما نيان
- ارسالي داکتر بصيرجنگ نفت
- ارسالي احمد منصور آگاهنهروآزاده مرد آزادي
- ارسالي وليد نصرياندرتاريخ ا مريکا چه گذشته است؟
- استاد صباحلحظه يي دردهليزهاي تاريخ
- ارسالي سالار هوشمندبه بها نه، سالروز ترور مهاتما گاندی
- ارسالي داکتربصيرتاريخ و هويت ملي ما
- ارسالي شامل صباحلحظه يي با تاريخ
- دستگير صادقيگراميداشت از مبارزات قهرمانانهً مردم با شهامت افغانستان در حفظ استقلال کشور