پيوست به گذشته
روزنامهْ: Die Welt
شماره 98 سال 1992
نويسنده: Amir Taheri
"تمام قدرت"
با يكدست كلاشنكوف را در بغل گرفته لمس ميكند و با دست ديگر ريش انبوه اش را نوازش ميدهد. و از ((مدل دولت اسلامى)) حرف ميزند، يعنى دولتى كه او خواستار ايجاد اّن بر خرابه هاى چركين بى خدائى در افغانستان ميباشد. گلبدين حكمتيار رهبر حزب اسلامى افغانستان در نزد بعضى ها منحيث "خمينى افغانستان" محسوب ميشود. به همين حساب ملا هاى ايرانى يك فتوا، يك هدايت در ارتباط با مذهب صادر كردند كه حكمتيار بر طبق اّن كشته قلمداد ميگردد.
نامش گلبدين به معنى "گل عقيده" است. او "جنگ مقدس" را بر عليه (رژيم) كابل با تعصب اّغازيد و تعهد سپرد كه تمام دشمنان اسلام را تيرباران ميدارد. او اينطور اظهار نمود: "اسلام مزاح نيست، بلكه دين جنگ و خون ميباشد."
ديگر رهبران مقاومت سعى بخرج دادند تا گل را در يك دسته ئى از تمام مبارزان ببندند. اّنها در حكومت عبورى مقام صدارت را برايش پيشكش داشتند. ليكن گلبدين حكمتيار نميخواهد با بخشى از موفقيت قانع گردد. (او) همه چيز را بخود ميطلبد و اّنهم هر چه عاجلتر. ((ما هيچگونه موفقيت را با (كاربرد) ديپلماسى نمى خواهيم" او چنين تذكار داد: "ما ميخواهيم در نتيجهْ موفقيت خويش داخل كابل شويم. با اّمدن فاتحان بايست شكست خوردگان زانو خم كنند". يك لست سياه با خود دارد كه در اّن نام شانزده هزار نفر درج است، منجمله نام عدهْ بى شمار خانم ها، هر قدر زودتر قوت هاى او كابل را تحت كنترول خويش دراّورند، لابد افراد شامل لست سياه بقتل برسند. او اينگونه ياد اّور شد: "ما خون ميخواهيم"، "تنها خون ميتواند جنايات كمونيست ها را بشويد. و جنايات خائينى را كه در اّرزوى نجات كمونيست ها هستند."
عدم درك و تلاش بى سرحد او ميتواند بروز يك جنگ داخلى ديگر را سبب شود. افراد او با ساير مجاهدين در كابل قبلاً جنگ را اّغاز كرده اند. يك بخشى از جنوب شهر را كنترول ميكنند و نخستين "دشمن اسلام" را دستگير نموده است.
به اين (شدت) و شيوه اين مرد 47 ساله هرگز از دوران طفليت جنگجوى عقيدتى نبوده است. منحيث دانش اّموز دانشكدهْ انجنيرى در كابل اين پيروتسنن در يك قريه در شمال پايتخت با كمونيسم مائو (در اّنوقت اسلاميست ها همچون اّموزش ناديدگان ضعيف بحساب مياّمدند) اّميزش پيدا كرد و بير نوشيد. بعدتر به جمعيت اسلامى "اجتماع اسلامى" پيوست. از نوشيدن بير توبه نمود. ريش خود را ماند و (پروگرام) تيزاب پاشى را به روى دختران دانش اّموز سازماندهى كرد، زيرا اّنها "هيچ حجاب منظم اسلامى" نداشتند.
تيزابى كه از لابراتوار دانشگاه دزدى شده بود، خنثى و بى تاثير بود و به دختران اّسيب رسانيده نتوانست، ليكن گلبدين بمثابه شاهد خون، از زندان بيرون اّمد. به قصد كشتن ظاهرشاه (پادشاه) در سال 1970 كمر بست - ولى (تيرش) به خطا رفت. جنگجويان قهرمان عقيدتى ازين سبب يك دفتر سفرى را انفجار دادند كه بر علاوهْ ساير مسايل ، تكت طياره به اسرائيل را بفروش ميرسانيد. بعد ازكودتاى سال 1973 (26 سرطان سال 1352) كه منجر به سقوط شاه شد، حكمتيار به پاكستان فرارى گرديد، او وقتاً فوقتاً (بداخل كشور) بازگشت مينمود، ولى بعد از اينكه كمونيست ها در سال 1975 اّشكارا قدرت را در دست گرفتند (اين حرف از ريشه نادرست است. اولاً در افغانستان كدام حزبى بنام حزب كمونست وجود نداشت، ثانياً هرگاه منظور نويسنده ح.د.خ.ا باشد، بايد گفت كه در اّنزمان با نافذ شدن قانون جزا اوضاع سياسى اّنقدر در كشور تيره و تار شده بود كه عرصهْ فعاليت و فضاى تنفس را بالاى تمام احزاب و سازمان ها ضيق گردانيده بود و بجز حزب سركارى انقلاب ملى (غورځنګ ملی) ديگران اجازهْ فعاليت علنى را نداشتند - م) و اّغاز به شكار دشمنان خود كردند، حكمتيار سرانجام به پاكستان رفت.
با بقدرت رسيدن ريگن جنبش مقاومت افغانى بالاتر از ده مليارد دالر (قسمت بيشتر اين مبلغ از عوايد نفت عربى) بدست اّورد، بخش قابل ملاحظهْ (اين تخصيص مالى) به (بودجه) حزب اسلامى حكمتيار سرازير شد. علاوتاً اولين راكت استينگر در اختيار همين حزب گذاشته شد كه نقش قاطع و فيصله كن را در ناپديد شدن نيروى هوائى شوروى از اّسمان افغانى ايفاء نمود. يك فير از همين راكت ها يك فروند "هواپيماى" ميگ را مجبور به نشست ساخت كه توسط الكساندر روتسكوى Alexander Rutzkoy معاون رياست جمهورى امروزى روسيه رهبرى ميگرديد. جنگجويان حكمتيار از پيشبرد جنگ در داخل كشور انصراف بعمل اّورده اند و در عوض بمقياس وسيع بدنبال تروريزم ميگردند. او (گلبدين) افراد مسلكى را (به مقصد) منفجر ساختن بم در وسايط از لبنان بخدمت گرفت و يكپايه دستگاه فرستندهْ راديوئى را در افغانستان نصب كرد تا اخبار حصول موفقيت هاى را كه هرگز در ميدان جنگ صورت نپذيرفته بود، نشر بدارد. همچنان از زبان متخصصين و مخترعين غربى نقل قول ميشود كه محتواى گفته هاى اّنها حكمتيار را "استراتژيست بزرگ اسلام از زمان پيغمبر" ميپندارد. نمايش پيشاّمدها و سوابق تاريخى او با صرف مبالغ هنگفت پول دنبال ميشود (تقاضاى پول اضافى را نمود)، توسط پول "رهبران پيشاور" طرفداران "دنباله روان" خود را خريدارى كردند. در سال 1978 عدهْ از قوماندان ها را كه با او (گلبدين) در مخالفت قرار داشتند جهت صرف يك وقت غذاى مكمل و (شنيدن) موزيك دعوت نمود و در اخير تمام شان را به گلوله تفنگ هاى ماشيندار بست و با وجود اينكه نعش كشته شده گان را زير نظر خود داشت، از كسانيكه مساعدت مالى نموده بودند دعوت بعمل اّورد تا بدرگاه خدا شكرانه و عبادت ادا كنند.
نام گلبدين قبل از همه قشرهاى متوسط (جامعه) افغانى را در هراس انداخته است. او واضح ساخت كه جامعه ئى را بوجود خواهد اّورد كه (سيماى) اّن خونين تر از خمينى باشد. حاضر نيست از امريكائى ها و پاكستانى ها اظهار شكران نمايد. اولى "جامعهْ بى خدا" هستند و پاكستانى ها به عقيدهْ او بقدر كافى و با انرژى بر ضد حكمروائى برتانيه در هند نجنگيدند.
با اينكه نسبت به رقيب اصلى خود يعنى مسعود، جنگجويان كمتر دارد، باّنهم طرفداران او واقعاً متعصب (Fanatiker) هستند، اّنها اّماده اند كه (افراد) را بقتل برسانند و يا خود را قربان سازند. او (گلبدين) به تناسب ساير گروپ هاي مقاومت، ذخاير سلاح و پول فراوان در اختيار دارد. هرگاه در همين روزهاى نزديك اردوى رسمى (ارودى ملى افغانستان) منجر به نابودى گردد، خيلى مشكل بنظر ميرسد كه حكمتيار را (از پروسهْ حصول قدرت) بدور نگهداشت.
تعدادى از ناظران اّشكارا به اين عقيده اند كه حكمتيار در جنگ (بارقبايش) در پاكستان نسبتاً به اّرامى برنده شده و راه خود را بمنظور حمله بر كابل اّزاد ساخته است. انكشاف اوضاع بزودى نشان خواهد داد كه اّيا پيشبينى ها به واقعيت ميگرايد و يا خير؟
بهر حال افغان ها يا ضعيف ميباشند و يا بسيار حساس. مسعود و ديگران بخوبى ميدانند كه از ناحيهْ حكمتيار انتظار چه چيزى را بكشند. نخستين گام با اهميت اين خواهد بود كه اّنها بر ضد او چه انجام داده ميتوانند.
مجلهْ هفتگى: Der Spiegel
شماره 29 سال 1992
"خداوند بر كشور فقير ما رحم نمايد"
در افغانستان مجاهدين فاتح سر تقسيم غنايم (بدست اّورده) باهم درجنگند
... جنگى كه طى اّن يكنيم مليون افغان كشته و پنج مليون نفر ديگر مهاجر شدند، در ماه اپريل با سقوط ريس جمهور نجيب الله پايان يافت. ليكن مجاهدين فاتح براى شانزده مليون نفر شهروند اين كشور در قلب اّسيا، صلح را به ارمغان اّورده نتوانستند.
تنها جبهات جنگ نامنظم و برهم و درهم شده است. در انجام (ماجرا) خشونت هاى تازه، مخالفت هاى قومى و مذهبى نقش دارند. پشتون ها در اين هراس ميباشند كه رول رهبرى كننده خويش را در برابر ائتلاف تاجك ها با ساير مليت هاى مستقر در شمال (كشور) از دست ميدهند. مجاهدين اعتدال پسند در راه استقرار دموكراسى اسلامى تلاش مينمايند. بنيادگرايان اهل تشيع دولت مذهبى (دولت خدا) نمونهْ اّيت الله خمينى ميخواهند. اّزادى خواهان كه حتى بالاى گروپ هاى مربوط بخود طور شايد و بايد نظم و حاكميت ندارند، تصادمات خونين را به پيش ميبرند.
با وجود انارشى و بى نظمى (حاكم در جامعه) سقوط نجيب الله زمينهْ بازگشت سيل اّساى مهاجرين را فراهم اّورد. در هر هفته به تعداد بيست هزار نفر مهاجر بوطن خود عودت ميكنند. اّنها بدو استقامت قطار (كاروان وسايط انتقال مهاجرين) مى بندند. بطرف غرب از طريق كوتل خيبر بسمت جلال اّباد - كابل وبسوى جنوب از راه كوتل خوجك (Khojak) در مسير قندهار....
در نمايندگى هاى ملل متحد (در پاكستان) عدهْ زياد فاميل ها كارت مهاجرت و كارت دريافت مواد خوراكى خويش را مسترد ميدارند و در مقابل مقدار = 6 Zenter 100 Pfund) گندم و مبلغ سه هزار كلدار پاكستانى بدست مياّورند....
عودت كنندگان با خوشحالى اميدوار كننده صدا ميكردند: "افغانستان، افغانستان، الله اكبر" ليكن اين خوشحالى و (اميدوارى) اّنها با مشاهدهْ ويرانه ها به (هوا) پرواز مينمود. ساختمان هاى مخروبه از اثر شليك مرمى ها، اراضى ماين فرش شده و باير، جاده هاى پست و بلند (داراى حفره ها و كپرك دار) سوراخ سوراخ ناشى از حركت متداوم تانك ها و توپخانه ها.
چنان يك سفرى همراه با موانع فراوان: در هر ده و يا بيست كيلو مترى جنگجويان خدا با راه بندان ساحهْ حاكميت خويش را نشانى مينمايند. افراد مربوط به گلبدين حكمتيار بنيادگرا بيرق هاى سبز را بالا ميكنند: رنگ سياه منوط به جنبش طرفداران شاه (سابق) پير سيد احمد گيلانى ميشود.
هفت حزب جنبش مقاومت مراكز خويش را در پشاور پاكستان داشتند و از جمله، مهمترين اّنها احمد شاه مسعود جمعيت اسلامى و حزب اسلامى حكمتيار بودند. 9 گروپ جنگجويان شعيه از طرف ايران به ميدان هاى جنگ فرستاده شدند. در ميان اّنها تعداد زياد قوماندان هاى مستقل نيز شامل بودند. تمام اّنها فعلاً بخشى از متاع به غنيمت برده را مال شخصى خود ميسازند. بعد از پيروزى مجاهدين افغانستان مانند يك قالين گلدار (Flikkenteppich) به مناطق تقسيم گرديده كه در هر محل رهبران پارتيزان، سران اقوام و يا اتحاد هاى محلى حاكميت ميرانند.
بسيارى افراد خود را وابسته به مسعود ميدانند و بعضى ها به حكمتيار مى چسپند يعنى دو قوماندانيكه بخاطر گرفتن قدرت در كابل، مسابقهْ جنگ را به پيش ميبرند. اما در زون هاى متعلق به اّنها اّمران ولايات (قوماندان ها) به تنهائى تصميم ميگيرند. اين قوماندان ها ضروريات خويش را شخصاً تامين ميدارند و با ابتكار (در مقابل حملات احتمالى گروه هاى متخاصم - م) از خود دفاع بعمل مياّورند. قدرتى كه توانائى فراهم ساختن دوبارهْ نظم را داشته باشد، موجود نيست (فعلاً) افغانستان مشابه به اّلمان بعد از جنگ سى ساله شده است.
دريوران وسايط بابرى مجبوراند بمنظور حفظ جان خود در پوسته هاى كنترول پول بپردازند. ريس فاميل هاى عودت كننده به تفنگداران تحفهْ كوچكى اّماده ميسازند: سگرت، نان گرده، (قطى و يا بوتل) پپسى كولا....
در مدارس پوسترهائيكه در اّنها تصاوير اطفال در برابر ماين ها رسم شده، نصب گرديده بودند. براى بزرگ سالان بالاى پل درياى كابل يك صندوق نمايشى با فليته، مواد منفجره و نارنجك هاى دستى گذاشته شده بود. روزانه در افغانستان تعداد زياد انسان ها ناشى از انفجار ماين هاى كارگزارى شده قربانى ميگردند.
فعلاً در جلال اّباد، افراد مسلح مربوط به گروپ هاى مجاهدين (در جاده ها) به ندرت ديده ميشوند. حاجى عبدالقدير (40 ساله) ريس شوراى (جهادى) و والى ولايت چنين دستور صادر نموده است: "سلاحداران مجبور هستند كه در جاده ها نباشند." اين قوماندان با انرژى عضو حزب اسلامى يونس خالص شاخهْ منشعب از حكمتيار بود، ليكن در حال حاضر تعلق حزبى ندارد. او (حاجى عبدالقدير) در يك فاميل فيودال ثروتمند محلى زاده شده است.
قدير از اعضاى كليه گروپ هاى مقاومت تقاضا بعمل اّورد تا عكس رهبران خويش را از وسايط دور سازند: "ما همه افغان هستيم." او موفق گرديد كه قرارگاه مشترك مجاهدين را غرض پيشبرد گزمه و پيره تاسيس كند.
بعد از سقوط نجيب الله، مجاهدين عفو عمومى را اعلام كردند. ("اين كار به پيروى از پيغمبر (اسلام) حضرت محمد صلى الله عليه وسلم كه پس از تسخير مكه دشمنان خود را عفو نمود، صورت گرفت") قسميكه ياد اّورى بعمل اّمد در جلال اّباد اعمال انتقام جويانه بوقوع نپيوست. با در پيش گرفتن چنين شيوه قدير در مقابل دشمنان خود علاقمندى نشان داد.
(حاجى عبدالقدير) علت اتخاذ سياست اّشتى جويانه خويش را روى مطالب اّتى استوار ساخت: "اولاً كمونيسم مرده است" و "ثانياً ما به نيروى كار مسلكى نياز داريم." نزد او اين حرف كه معلمين ايديالوژى سابقه را تدريس خواهند داشت، غير قابل تصور به نظر ميرسد. "ما پيش از اينكه به تبديل كتب درسى مدارس بپردازيم، نگرانى هاى ديگرى داريم."....
مايل نيست در مورد كابل پايتخت اّزاد شده حرف بزند. در بخشى از هوتل "كابل" عبدالحق رهبر گوريلا مسكن گزيده است. براى او در حكومت عبورى كه مسعود وزير دفاع اّن ميباشد، مقام وزارت پوليس و نيروهاى امنيتى را پيشنهاد نموده اند.
ليكن به دستور حق (عبدالحق) صرف مجاهدين مربوط به تنظيم خودش گوش فرا خواهند داد. جنگجوى سابقه حرف هاى خود را اين طور خلاصه داشت: "چگونه ميتوانم نام وزير امنيت را بالاى خود بگذارم، در صورتيكه صلاحيت اّنرا نداشته باشم كه از نزد يك جوان پانزده ساله راكت ضد تانك را بگيرم؟"
عدهْ زياد افغان ها به حق (عبدالحق) سپردن يك وظيفه حايل را بين دو رقيب قدرتمند حكمتيار و مسعود اعتماد مى نمايند. او هم مثل حكمتيار پشتون است و همچنان عاليترين سطح روابط را با مسعود تاجك تبار نيز حفظ كرده است. (ليكن) از ايفاى نقش وسطى چيزى بدست نمى اّيد. حق (عبدالحق) خود را در حال حاضر فراموش شده احساس مينمايد.
نه تنها او (عبدالحق)، بلكه جنرال دوستم هم قطعات نيرومندى در اختيار دارد. قطعات ازبك دوستم بمثابهْ نيروى اجير(؟) مدت مديدى در خدمت رژيم كابل قرار گرفتند و با كاربرد بيرحمى ها(؟) از خود نام بجا گذاشتند. سرنوشت نجيب الله زمانى مهرولاك گرديد كه ازبك ها جهت خويش را تغير دادند. جنرال دوستم با احمدشاه مسعود اتحاد نمود. بى فايده معلوم ميشد كه حق (عبدالحق) خروج مليشه هاى ازبك را از پايتخت بدون امن تقاضا ميكرد.
اكثراً در (دنياى) غرب مسعود را ليبرال تر نسبت به رقيب متعصب مذهبى او حكمتيار ميپندارند و در تحت همين عنوان در باره اش ركلام صورت ميگيرد - ارزيابى كه افغان هاى اعتدال پسند را متعجب ميسازد. يك روشنفكر (افغان) اينگونه هوشدار داد: "او (مسعود) نيز مثل حكمتيار يك تبهكار است. اين حرف را برادران مسلمان ميگويند. خدا بر كشور فقير ما رحم كند، هرگاه مسعود رهبر گردد."
افغانستان را موج اسلام سازى توقف ناپذيرى فرا گرفته است. خانم ها اجازه ندارند بدون حجاب كامل و يا دستمال سر (چادر) در جاده هاى كابل گشت و گذار نمايند. فعلاً در ولايات ملا ها رشتهْ سخن را در دست گرفته اند و به دستاّوردهاى مدرن پشت پا ميزنند. در لحظهْ حاضر موجوديت مدارس و محلات اّموزش دختران را بى خدائى ميدانند.
پير سيد احمد گيلانى مرد 60 ساله، وزير خارجه در حكومت عبورى اينطور گلايه نمود: "متعصبين حقوق بشر را پايمال ميكنند." گيلانى علاوه داشت: "معلوم ميشود كه غرب با حصول غلبه بر كمونيسم شوروى اّنهم به كمك ما، ديگر به افغانستان علاقمند نيست." اين طرز ديد ميتواند يك اشتباه (غلطى) فاجعه اّميز را بدنبال داشته باشد. زيرا امكان اّن موجود است كه اين كشور بسوى يك لبنان بزرگ انكشاف يابد: "در اينجا مركز تجارت مواد مخدر و تروريزم بين المللى تشكيل يافته است."
بنابر گفتهْ گيلانى، ماجراجويان از سراسر دنياى اسلام از طريق سرحدات باز به افغانستان مياّيند تا اّموزش سلاح مدرن را فرا گيرند و يك لوژستيك ترور را اعمار بدارند.
جلال الدين حقانى وزير دادگسترى وضعيت ملت بى رهبر خود را چنين توصيف نمود: "افغانستان به يك وسيلهْ نقليه (موتر) سر برداشته (وحشى) بدون راننده (Chouffeuer) ميماند." اين قوماندان ميدان معركه از زمان جنگ رهائى بخش يك شوراى صلح را بمنظور ميانجيگرى ميان فاتحان رهبرى ميكند. يك وظيفهْ بدون پاداش خوب. در اّغاز ماه جولاى سال 1992 حقانى شخصاً در زير باران اّتش مرمى قرار گرفت و تعدادى از محافظين اش كشته شدند. او كه ميخواست در كابل بين دو گروپ (متخاصم) ميانجيگرى نمايد، يكى ازين حزب ها با تانك و توپخانه بالاى قرارگاه مركزى حقانى حمله نمود....
معمولاً جنگ زمانى شعله ور ميگردد كه با تاريكى هوا قيود شبگردى نافذ ميشود. با تفنگچه هاى ماشيندار گلوله هاى روشن سرخ رنگ (مرمى هاى رسام) را بسوى اّسمان شليك ميدارند و در اطراف شهر نارنجك ها انفجار مينمايند. يك افغان تلاش كرد تا به خارجى ها اين اّتشبارى را "فيرهاى تمرينى" جلوه دهد.
تعداد زياد مردم بار ديگر از پايتخت اّسيب ديده خارج ميگردند. اولتر از همه پشتون ها از طبقهْ متوسط به جلال اّباد و پاكستان و يا قندهار ميروند و در شاهراه هاى دور و دراز موج بزرگ عودت كنندگان و سيل عظيم مهاجرين جديد در رفت و اّمد اند....
يك عضو شوراى تاسيس شده در قندهار اينطور گفت: "ايالات متحدهْ امريكا و ساير كشورهاى غربى در دوران جهاد، بر ضد كمونيست ها اسلحه ارسال داشتند، حالا اّنها مجبور هستند تا با بذل كمك هاى انكشافى در كنار ما قرار گيرند."
شوراى قندهار "بنام خدا" نامهْ عنوانى وزير همكارى هاى اقتصادى (اّلمان) در بن با اين متن نگاشته است: "در قندهار صرف محزوبه ها باقى مانده، مدارس و درمانگاه ها غير قابل استفاده ميباشند. شبكات برق رسانى و تامين اّب (اّشاميدنى) از بين رفته اند. فراهم ساختن ماحتياج مردم روز به روز دشوار تر شده ميرود. ما از جلالتماب عالى قلباً خواهشمنديم تا هر چه زودتر ما را كمك بدارند."
تا كنون ارائه پاسخ به نامه به تاق نسيان گذاشته شده است.
مجلهْ هفتگى: Der Spiegel
شماره 19 سال 1992
نويسنده: Bernd Dorler
"يك تجمع از جولاگك هاى شيطان"
حاكميت جنگجويان خدا در كابل
بعد از ورود گله (وار) مجاهدين كه چون غارتگران به كابل فرو ريختند و نمايندگى هاى خارجى را تلاشى كردند. از عملكرد غارتگرى و چور و چپاول حتى اّنعده پروژه ها و (موْسسات) در امان نماندند كه به جنگجويان عقيدتى بخاطر نگهبانى اّنها قومانده داده شده بود. وزارت خانه ها، قصر رياست جمهورى (ارگ) بانك ها از تكاوى تا بام عمارت به ويرانه مبدل گرديده و مانند صحرا برهنه و خالى (اموال اّنها به تاراج رفته بود) شده بودند.
اّيا اّزاد كنندگان و مبارزين پيشين يك نظم بهتر را بوجود مياّورند و يا غارتگرى بى سرحد را؟ اين نداى هوشدار دهنده ئى ميباشد كه بزودى بار دگر هيولاى نو، 16 مليون افغان را تهديد ميكند. اين بار (افغان ها) را نه خطر فاتحان اجنبى، بلكه خطر از سوى هموطنان خود شان تهديد ميدارد.
بعد از گذشت سيزده سال جنگ داخلى (اين نه يك جنگ داخلى، بلكه زور اّزمائى ابر قدرت ها و مبارزه بين سيستم هاى متضاد جهانى بود - م) و خروج اشغالگران شوروى و سقوط رئيس جمهور نجيب الله، ورود مجاهدين به كابل بايست پايان فصل خونين را نشان ميداد.
صبغت الله مجددى مرد 67 ساله در روز سه شنبه گذشته هنگام حلف وفادارى منحيث رئيس جمهور موقت (عبورى) با جرأت تمام حرف از "مرحلهْ جديد صلح" بميان اّورد. ريش سفيد تحصيل كرده در رشتهْ اسلام كه قبلاً در پشاور پاكستان حكومت غير فعال جلاى وطن را رهبرى مينمود، فعلاً در برابر يك وظيفهْ حل ناپذير قرار گرفته است: او بايست حكومت ائتلافى را به اشتراك كليه رهبران مليت هاى مختلف و گروپ هاى مجاهدين كه عميقاً دشمن يكديگر ميباشند، تشكيل دهد.
بر اساس نظر يك ديپلمات اروپاى شرقى شدت اين مشكلات به اّن ميماند كه "صحبت از تجمع جولاگك هاى شيطان بمنظور بافت يك جالى (شبكه) مشترك بميان اّيد بدون اينكه در اجراى اين كار يكديگر خود را دندان بگيرند."
رئيس جمهور جديد را به انجام اين كار بخصوص مقاومت رهبر ياغى بسيار با نفوذ واميدارد: گلبدين حكمتيار مرد 43 ساله فرمانده بيست هزار نفر جنگجوى حزب اسلامى ميخواهد در (سرزمين) هندوكش يك جمهورى اسلامى را از نوع بنيادگرائى اعلام كند و در رأس اّن (نظام) خودش قرار گيرد.
حكمتيار بعوض اينكه از پيوستن خود (به حكومت جديد) اّمادگى نشان داده باشد به رئيس جمهور جديد در وقت اشغال وظيفه و براى همهْ رهبران شورشى افغانى (Worlads) پيام مخصوصى فرستاد:
در همان وقتى كه مجددى سوگند وفادارى ياد مينمود، چندين راكت در نزديكى هاى قصر رياست جمهورى پرتاب شد. راكت ها را جنگجويان حكمتيار از مواضع خود در كوه هاى (اطراف) كابل به مركز شهر شليك كردند.
ليكن مجددى دست و پاچه نشد (خون سرد باقى ماند - م) و رنگ نباخت. اين مرد مذهبى دستار برسر در ميان دندان هاى خود چنين زمزمه ميكرد: با وجود همه (عكس العمل ها) پروسهْ صلح توقف ناپذير است. او (مجددى) در انتخاب شدن خود (بحيث رئيس جمهور) هرگز نميتواند شاكر مردمى بودنش باشد، زيرا بسيارى از افغان ها تا هفتهْ گذشته راجع به سوابق پروفيسور فلسفهْ اسلامى در دانشگاه كابل اطلاعى نداشتند.
با وجود نام بلند بالاى "جبههْ نجات ملى افغانستان" تنظيم مجددى بى اهميت ترين تشكيل مجاهدين (جنگجويان) اسلام بود. ليكن موقف ضعيف اين تحصيلكرده و تقررش بوظيفهْ رياست جمهورى عبورى در حال حاضر كمك كننده محسوب ميگردد، زيرا او در نظر رقيبانش انسان خطرناك بحساب نمى اّيد، رقيبى پنداشته ميشود كه هر لحظه بركنارى او اّسان است.
مجددى در هنگاميكه چريك هاى مجاهد تاجك تبار و وزير دفاع اّينده، احمدشاه مسعود داخل كابل شدند اين كلمات را ياد اّورى نمود: "برادران قهرمان!" شما "ضامن انكشاف صلح اّميز كشور ما" هستيد. بعنوان پروتوگونيست ها (رشته داران سخن و بازيگران اصلى و مبارزين پيشين - م)، مجاهدين كه به بازو هاى خود بازو بندهاى سبز را با نوشتهْ "دولت اسلامى افغانستان" بسته كرده بودند، خيلى اندك بدرد بخور محاسبه شده ميتوانند. بعوض اينكه نظاميان مسلمان به يكنيم مليون نفر شهروندان شهر (كابل) امنيت با اطمينان را فراهم ساخته باشند، برعكس در دو هفتهْ گذشته بر تن كابل جامهْ ترور پوشانيدند و بجاى نظم و اّرامش، انارشى و بى نظممى را بوجود اّوردند. يكى از افسران خادم ملل متحد با داشتن تجارب از جريان جنگ داخلى در لبنان با ناراحتى چنين ابراز نظر نمود: "اوضاع بسيار خراب تر از اين حالت (كه فعلاً در كابل جريان دارد - م) در بيروت هم وجود نداشت."
هر لحظه (اين امكان وجود دارد - م) كه كابل به شهر ارواح مبدل گردد. اّب و برق (بالاى مردم) قطع شده است. دوكانها و مغازه ها و ماركيت ها قفل بسته اند. رهگذرانيكه در جاده ها در حال تردد هستند خطر اّنرا احساس مينمايند كه از طرف مجاهدين محبوس گردند و يا جبراً به جبههْ جنگ اعزام شوند.
گلبدين حكمتيار كه تلاش داشت با در كنترول در اّوردن نقاط مهم و استراتژيك پايتخت خود را بحيث مهرهْ اصلى در قدرت اّينده (در افغانستان) بحركت در اّورد، در جنگ برادران بخاطر تسلط بر كابل به شكست حساسيت اّورى رو برو گرديد. در روز چهارشنبه قطعات رهبر بنيادگر مجبور شد تا نخستين شكست را متحمل شوند....
عقب نشننى شرماّور هيچگاه ختم تلاش هاى حكمتيار را در بر نمى گيرد. در درهْ لوگر در جنوب شرق پايتخت رهبر ياغى به تعداد پنجاه عراده (چين) تانك و چند هزار چريك مسلح را بمنظور حملهْ جديد اّماده كرده است.
زمانيكه مجددى وظيفهْ خويش را اشغال مينمود، صدر اعظم پاكستان نواز شريف جهت يك بازديد كوتاه به كابل اّمده بود كه در محدود زمانى اين رويداد وضعيت زندگى اّرام به نظر ميرسيد و شهروندان كابل شروع به دفن مرده هاى خويش كه شمارشان به چند صد نفر تخمين زده ميشد، كردند.
تنها در يك منطقه شهر بخاطر استحكامات در بالاحصار كهنه كه ميدان نبردهاى تلخ و سنگين بود به تعداد پنجصد نفر اهالى غير نظامى قربانى درگيرى ها ميان گروه هاى مجاهدين گرديدند. مجيد رشيد يك جوان بيست و هفت ساله كارمند در يك هوتل، در سوگ شهادت خواهر، كاكا و پسر كاكاى خود قرار داشت كه در نتيجهْ انفجار يك مرمى توپ بر بام منزل شان همراه با چهارده نفر از همسايه ها جام شهادت نوشيدند. رشيد ميگويد: "زمانى صرف از روس ها نفرت داشتيم، فعلاً از مجاهدين نيز نفرت داريم. اين ها شيطان هاى كلاشنكوف دار هستند."
ليكن خروج جنگجويان خدا را (از شهر) تا مدت هاى ديگر بايست انتظار برد. اّنها فرمانروايان جديد كابل ميباشند. چريك هائيكه تعداد بى شمار از اّنها تا كنون بالغ نيستند، چهار راهى ها را در داخل شهر اشغال كرده اند. از عابرين حيرتزده ميطلبند تا تذكره هاى خود را نشان دهند و با بى اعتنائى و شليك مرمى تفنگ به تلاشى موترها و سرويس ها ميپردازند.
ادامه دارد
March 5th, 2006
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- علی رستمینقش پیش نهاده هایی تاریخی وسامان یابی های بعدی قدرت درتأسیس وافول حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب وطن)
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادجهاد و جنگ در افغانستان قبل از آمدن قطعات شوری به حمایت پاکستان و رهبری امریکا آغاز شد
- سیداحسان واعظیبخش دوم نقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- سیداحسان واعظینقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- داکتر حمیدالله مفیدفرود دو ستاره درخشان از کهکشان اندیشه وخرد
- علی رستمی ببرک کارمل بااندیشه عدالت خواهانه به خاموشی رفت
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرآریایی ها یا تورک ها؟
- عبدالو کیل کوچی دسامبردر آیینهء تاریخ
- عبدالو کیل کوچیمحمود بریالی ابر مرد جنبش چپ وترقی خواه افغانستان
- محمد عوض نبی زادهنا یب سالارمحمد حسین خان پیکارجوی رزمگاه میوند وغزنیگک
- خلیل وداد چگونه س.د.ج.ا. به س.خ. ج.ا. تعویض شد
- مترجم: ا. م. شیریانقلاب اکتبر! استالین. نوسازی- کودتای لیبرالی
- نویسنده: نجیب سرغندوی نهضت خدایی خدمتگاری و نقش آن دربیداری پشتونها
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرتوران
- حسن پیمانامیرتیمورموئسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی قسمت-6
- حزب کارایران(توفان)انقلاب اکتبر ناقوس مرگ سرمایه داری بود
- ظهو رالدين دبرېالي انقلاب دکاليزې په وېاړ
- زمان هوتکبمناسبت هفدهمین سالشهادت داکترنجیب الله
- رحمت اله رواندشهید داکتر نجیب اله داوولسم تلین په یاد
- جلال بايانی کاوشگرشـــهيد داکتر نجيب الله
- جلال بايانی کاوشگرهفده سال قبل درقلب افغانستان کابل حماسه تاريخ رخ داد
- نصیراحمد – مهمند پیړی،پیړی زغم او پیچ دی وګالل شی
- داکتر حبیب منګل دافغانستان دخپلواکۍ غورزنګ ته لنډه کتنه
- نویسنده : مهرالدین مشیدروزی که زمامداران ناکاره در سایۀ آن صرف احساس فربهی کرده اند
- حسن پیمانامیرتیمور موئسس سبک اصیل هنر معماریوحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی5
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادحقایقِ تلخِ جنگِ 1979-1991 افغانستان از زبان نظامیان شوروی پیشین
- عبدالوکیل کوچی نگاه مختصری به تاریخ کوشانی ها
- انجنیر فضل احمد افغان شاه امان الله غازی و خط سیاه دیورند
- میر عنایت الله سادات معضلۀدیورند
- تتبع ونگارش؛تلخیص وترجمه: ازحسن پیمانامیر تیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آ سیای وسطی قسمت(4)
- امان معاشر؛ خبرنگار آزادهشت ثور آوردن مجاهدین رو بزوال از کوه ها به قدرت جنرال دستم
- ا. م. شیریزادروز لنین، روز شرمندگی ما
- عتیق الله مولویزادهاز دین پروری، تا دین فروشی!!
- حسن پیمان امیرتیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنک ومدنیت آسیای وسطی قسمت 3
- نوشته کریم پوپل تاریخ نوروز کهن
- نجم کاويانیيادی از نوروز در کابل قديم
- تتبع ونگارش-ترجمه وتلخیص: ازحسن پیمانامیرتیمور موسس سبک اصیل هنرمعماری وحامی فرهنگ ومدنیت اسیای وسطی-2-
- دوکتور امین برین زوریدوکتور امین برین زوری
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادیهودیت در افغانستان
- ارسالی صمیمیبازگشت «لنین» به «خجند»
- حسن پیمانشمۀ ازخدمات وکارنامه های امیرتیموردرأئینۀ تأریخ
- سلیمان راوشجشن سده
- حسن پیمانتأریخ وخدمات زنده ومشهود امپراتوری تیموریان محال است به فراموشی سپرده شود
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادمناسبات سابق دولت افغانستان و اتحاد شوروی آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی در ششم جدی به افغانستان
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- عتیق الله مولوی زادهزندگی از کاخ تا کا نتینر!
- سرلوڅ مرادزیبرتانوي هند او برتانوي پنجاب دواړه، د پښتنو د ویښتیا ضد !
- سرلوڅ مرادزیډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- نویسنده : مهرالدین مشیدبالاخره امریکایی ها سر به بالین بیمار نظامیان پاکستانی این بازوی زرهی تروریزم جهانی نهادند
- عبدالوکیل کوچید سامبر نقطه عطف درتاریخ جنبش داد خواهانه مردم افغانستان
- سرلوڅ مرادزی ډیورڼد کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون دوهمه برخه
- انجنیر فضل احمد افغانخط سیاۀ دیورند مولود دسایس انګلیس و روسیه
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- فرزاد رمضاني بونششناسايي يا عدم شناسايي ديورند؟
- انجینر محمود صافی دافغانستان دتاریخ ځلانده ستوری احمد خان « احمد شاه بابا » درانی کال
- سید ذا کر شاه ( ســــــــــادات) (( د ډیورند کرښې غندل یا د پاکستان ســـــــره دښمنی))
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او څرګند دریځونه
- بیداربمناسبت کنفرانس بین المللی لندن و عدم پذیرش دیورند خط فاصل
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- عزیز آریانفرنیاز تاریخی به بازگشت به توافقات ژنو
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- سرلوڅ مرادزید ډیورند کرښې پریکړه به، لروبر افغانان خپله کوي
- ارسالی صمیمیبرگی از تاریخ جنگ جهانی دوم/ چگونه مسکو تسلیم آلمان ها نشد
- میر عنایت الله سادات نگاهی به تاریخ آریانا
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بخش آخر
- جلال بايانیبزرگ مردان تاریخ
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش دوازدهم
- شبيراحمد طالب وزيران اوخاطرې
- رسول پويانجايگاه هرات در مدنيت خراسان
- محمدنبی عظیمیسفر دیگر به جلال آباد
- عزیزه عنایت خامۀ درفرا راه آزادی !
- نصیراحمد - مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو دشهیدانواوغازیانوپه یاد
- دوکتور جلال بايانی « روح شاه غازی امان الله شاد و پر نور باد »
- انجنیر ظهو رالدین اندیشپراو دا
- محمدنبی عظیمیتعرض متقابل قوای مسلح افغانستان
- نوشته کریم پوپل اشغال و تاراج کابل از زمان تاسیس الی امروز
- سلیمان راوششهروندان شهر (جندان)
- محمدنبی عظیمی درحاشیه تعرض متقابل
- رسول پویاننقش استعمار در تخریب تمدن خراسان
- رسول پویانخراسان بعد از فروپاشی امپراتوری تيموريان
- رسول پویان ریشه های خراسان کهن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش هشــــــــــــــــتم
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخـــش هفتـــــــــــــم
- ا. م. شیریپراودا در ۱۰۰ سالگی: زنده و رزمنده
- اسدالله جعفریمیلاد گل سرخ
- عبدالحی نزهت افزودن دشواری کارعاقلانه نیست
- فوادشاه امان الله خان غازى از نظر احمد شاه مسعود كى بود؟
- انجنېر ظهو رالدین اندېشپر فا شیزم د بري ورځ یعنی دامپرېا لیزم دنیمی تنی ښخول په شوري سوسېا لیستي هېواد کی
- نویسنده : مهرالدین مشید نباید بیش از این بهایی برای ویرانی این سرزمین پرداخت
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش ششم
- نوشته صوفی کریم فیضانی حملات اعراب در افغانستان
- انجنیر ظهورالدین اندیشد افغا نستان د خلک دمو کراتیک گوند داد شهیدا نو او اتلانو دسور گوند ټولو غړو ته له پو رته نه تر کښته پو رې
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بقیه بخش پنجم
- نبی حیدری معلم جنک یا صلح
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بقیه بخش چهارم
- تهیه وترتیب:میرمحمدشاه رفیعیچهره امروزی تپه مرنجان ورازهای تاریخی آن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد -- 4
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد - 3-
- سلیمان راوشتندیس های بامیان مجسمه های بودا نیستند
- حسن پیمانبیادبودسلسال وشهمامه تندیسهای بودا دو همبزم ودو همسنگ
- حسن پیمانافشارخونین وقتلهای زنجیره یی انگیزۀ اتحادخلقهای تحت استبداد
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد
- رحمت اله رواند روسانو يرغل او وتل دواړه تېروتني وې
- احمدولي بدخشياداي ديني به قربانيان فاجعة افشار
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- عتیق گلشمه ازجنایات بعضی گروه های ماوئیستها درافغانستان
- محمد نبی عظیمیچرا از مرگ می ترسید ؟
- جمعه خان صوفيلر وبر دوه افغان که يو افغان؟ (يوولسمه او آخري برخه)
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (اتمه برخه)
- عبدالو کیل کوچی فرخنده باد چهل وهفتمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- حمید محویتآتر بی نوایان
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادآمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- تهیه کننده : عبدالقدیر میرزاییسقوطِ یک امپراتوری!
- محمد عارف عرفان رازهای حقیقی دعوت ارتش شوروی
- حمید محویدر بارۀ [کشته شدن پلخانوف(؟)]
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- صدیق رهپو طرزیما و نو آوری، تجدد و مدرنیزم
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (پنځمه برخه)
- داکترآریننام ببرک کارمل جاویدانه است زیرا توده های مردم آنرا ستوده اند
- عبدالو کیل کوچیپنجمین سالگرد وفات محمود بریالی را گرامی میداریم
- صدیق رهپو طرزیدیورند: سر و صدا برای هیچ
- محمدنبی عظیمیسپیده ها این جا آرام انــد
- محمد عوضازمكتب مبارزهء رفيق ببرك كارمل بياموزيم
- علی رستمیببرک کارمل ستارهء درخشان مبارزِ عدالتخواهء کشور
- عبدالو کیل کوچیببرک کارمل بزرگ مرد تاریخ
- دوکتور نثار احمد صدیقینام ببرک کارمل جاودان و روانش شاد باد
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟(٢ مه برخه)
- عزیز آریانفرچگونه دهلیز واخان ایجاد و به زور به افغانستان داده شد
- جمعه خان صوفيلر و بر: دوه افغان که يو افغان؟
- انجنېر ظهورالدين اندېشبه افتخار سالګرد انقلاب پېروزمند و زنجير شکن سوسياليستی اکتبر
- گزارشگر از انگلیسی به پارسی: صدیق رهپو طرزیده اسطوره در مورد افغانستان
- انجنېر ظهورالدين انديشبمناسبت سالمرګ انقلابی دلير وانديشمند خلل ناپذير
- از کریم پوپل روش سیاسی دولتها وملیتهای افغانستان در طول تاریخ
- عدالتدشمن هرگز وارد شهر لنين نخواهد شد!
- عبدالو کیل کوچی ماندگاران تاریخ
- نصیراحمد – مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو
- سليمان راوش به پیشواز 28 ـ اسد
- انجنېر ظهورالدين اندېشدافغانستان دخلکو دملی_ازادی بخښونکي انقلاب دکاليزی په وياړ
- گزارنده: عزیز آریانفرمقاله دوم نقش دولت «کیرپاند» در با هم آمیزی فرهنگ های آسیای میانه
- عزیز آریانفرشاهنشاهی پنج صد ساله تاجیکی- ایرانی کیرپاند در مرزهای باختری چین
- حامدعلمیرساله روزشمار وقایع افغانستان از سال 1747 الی اخیر سال 2010
- نوشته کریم پوپلظهور وزوال اردوهای افغانستان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دوازدهم وپایانی
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش 11
- گزارشگر از زبان انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دهم
- سرلوڅ مرادزیلندن کې ډيورند جرګه د پنجاب پر سر کلک ګوزار
- تهیه کننده:امان معاشر نامه ی خواجه حافظ شیرازی برای امیر تیمور
- عبدالصمد ازهرخود کشی یا قتل بخش نهم
- محمدنبی عظیمی لحظاتی با ازهر بزرگوار
- محمدنبی عظیمی آیا روزی تاریخ حــــرب کشور ما نوشته خواهد شد؟
- عبدالصمد ازهر اسرار مرگ میوندوال بخش نهم
- ازهر عبدالصمداسرار مرگ میوندوال بخش هشتم
- محمد همایون سرخابی شهر غلغله در ماتم نبود بودای بزرگش هنوز میگرید
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوالبخش هفتم
- محمدنبی عظیمیتا لحظهء انــــتقال مسؤولیت
- گزارش از انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش ششم
- اسدالله جعفریآیاافشار باردیگر تکرار خواهد شد؟
- سید عبدالقدوس «سید»جنگ افشار
- خلیل الله سکندریواقعیت های پنهان در ماجرا های عیان افغانستان
- محمد همایون سرخابی نگاه مختصری پیرامون زندگی پرافتخار ظهیرالدین محمد بابر
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش پنجم
- محمد عالم افتخارسید جمال الدین افغانی ؛ اَبَر انسانی که از نو باید شناخت !
- سرلوڅ مرادزی پاچاخان د بهرنیو پوهانو په نظر کې
- صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دور تیموریان
- میرعنایت الله سادات نظری بر موافقتنامه ای دیورند
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا قتل؟ بخش چهارم
- نویسنده : مهرالدین مشیدامریکا و بازی بزرگ در کشوری که دشنۀ مقاومت گلوی هر مهاجمی را شگافته است
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ بخش های دوم و سوم
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزاد آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- ا. م. شیریبمناسبت زادروز استالین
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ
- نویسنده: ولادیمیر پلاستون ببرک کارمل تا آخرین نفس های خود به حقانیتِ راهی که خود انتخاب نموده بود باور داشت
- ع.رستمی ببرک کارمل نماد وحدت!
- ر. حسنهفته اول دسامبر یاد آور روز های فقدان دو شخصیت مبارز نستوه کشور
- نوشته از ع. بصیر دهزادبخاطر 14چهاردهمین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی گرامی وجاویدان باد نام وخاطره تابناک زنده یاد ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی چهارمین سالروز وفات زنده یاد محمود بریالی را گرامی میداریم
- احمدشاه سرخابییادی از جاودان یاد ببرک کارمل و برادر و همرزم فقید ش محمود بریالی!
- سرورددیورند کرښه دتکړه پوهانو وځیړ نو ته ضرورت لري
- عزیز آریانفردرنگی بر سر نام کشور ما- افغانستان
- عزیز آریانفرراز نهانی نامه دوست محمد خان به نیکلای یکم- امپراتور روسیه
- عزیز آریانفرآیین نامه داخلی انقلابیون جوان افغان (جوانان افغان)
- شباهنگ راددر یادمان کمونیست رزمنده «ارنستو چه گوارا»
- دکتر بیژن بارانکوچ آریاییها از شمال خزر
- سرلوڅ مرادزی د تاریخ پاڼه : کوز پښتانه او د افغانستان خپلواکي
- سليمان راوش تجاوزانگليس ، روس و امريکا بر افغانستان يا يک دروغ بزرگ
- اکادمیسن دستگیر پنجشیریحملات بر نیروهای چپ و پیامد های آن
- عزیز آریانفرگستره «اروآسیای میانه بزرگ»
- احسان لمر یادی از خانوادهء ناظر صفر
- داکتر . و .ع . خاکسترفراز های از زند ه گی یهودان در افغانستان
- نوشته صدیق رهپو طرزیتمدن «سند ـ هلمند» آغاز گر تاریخ ما
- انجنیر زلمی نصرت مهمندافغانستان د«جواهر لعل نهرو»له نظره!
- لیکونکی : نجم الدین « سعیدی »دعلامه دوکتورمحمد سعید « سعید افغانی»د «۲۵» تلین په ویاړ !
- سيد احسان " واعظی"تمدن های آريانای کهن و خراسان باستان
- آصفه صبابه مناسبت سی امین سال شهادت شاد روان محمدطاهربدخشی
- عبدالوکیل کوچیفرخنده باد چهل و پنجمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- مرادزیستر پاچا خان : ملي هویت ، خپلواکي ، ملي ژبه او تعلیم
- علی رستمی چهل وپنجمین سالکرد حزب دموکراتیک خلق افغانستا ن را گرامی داشت !
- داود کرنزی بمناسبت سومین سالگرد وفات رفیق بریالی
- یعقوب هادینام و نیکوئی های رفیق ببرک کارمل جاودان باد
- سید احسان واعظی شخصیت نام اوری که باتاریخ زیست
- ترجمه و تحشیه از خلیل وداداز انقلاب اکتوبر تا انقلاب ثور
- سيد احسان " واعظی"تمدن هاي آرياناي كهن و خر اسان باستان
- احسان واعظی جايگاه والا و ارزشمند فيض محمد کاتب هزاره دربازتاب رويدادهای سياسی و تاريخ نگاری کشور
- رحمت اله رواند سنبلی نهمه نیټه د پښتنو اوبلوڅو د پیوستون د ورځی په یاد
- مرادزئ د وږي ۹ مه د پښتونستان ورځ
- نوشته : میرمحمد شاه "رفیعی"آرزوهای فراموش ناشده شهدای به خون خفته
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- پژوهش: ظاهردقیق ماسترعلوم سیاسیحکومت مجاهدین(!)وبرکناری نقابهای تقدس آنان
- محمد عوض نبی زا د ه سی ومین سالروز شهادت علامه محمد اسمعیل مبلغ فرخنده و گرامی باد
- دکتورخلیل وداد (بارش)خاطرات مهندس هُلندی فان لوتسنبورگ ماس
- محمد عوض نبی زا دهدرويش علي خان هزاره اولین نایب الحکومهءهرات دردولت درانیها
- میرعبدالواحد ساداتسخنی چند پیرامون شخصیت والای غبار
- محمد عوض نبی زا ده بنیادعلیخان هزاره مبارزهمیشه درسنگرو یکی ازمدافعین راستین استقلال کشور
- محمد عوض نبی زا دهشیرمحمدخان هزاره جنگاورقهرمان و یکی از فاتحین اصلی معرکهءمیوند
- ترجمه و تحشیهء دکتور خلیل وداد نخستین مداخلهء نظامی شوروی به افغانستان
- سیدحسن رشاددو یاد و دو خاطره
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرافغانستان در مراحل نخست توسعه مستقل (سال های دهه 1920)
- محمد عوض نبی زا ده میر یزدان بخش بهسودی نماد ازایمان و مقاومت ،قربانی توطیه و پیمان شکنی
- محمد عوض نبی زا د ه یکصد وپا نزدهمین سا لیا د شهادت میرمحمدعظیم بیگ سه پای
- نسیم جویا جویاــ پرچم شجاعت و نبرد مردم افغانستان به خاطر ازادی,عدالت وترقی
- محمد عوض نبی زا دهچهل و سومین سا لگرد وفات زنده یاد برات علی تا ج یکی ازپیشآهنگان ، نهضت مشروطه خواه و دموکرات گرامی باد
- محمد عوض نبی زا دهیکصدوپنجمین سال تولد فرقه مشرفتح محمد خان میر زاد یکی از پیش قراولان جنبش مشروطیت کشور فرخنده باد!
- محمد عوض نبی زا دهبیست و ششمین سا لیا د وفات محمد ابراهیم گا و سواریکی ازپیشگامان نهضت دهقا نی وضد استبداد گرامی با د!
- جنرال محمد یاسین امیریهشتاد سال از تولد ببرک کارمل شخصیت استثنایی تاریخ معاصرکشورمی گذرد
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبي زاده نقش و مقام مردم هزاره دردولت و جامعه طی دوونیم قرن اخیر
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟(قسمت ششم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- مشعلشخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت پنجم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت چهارم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبی زاده یادی ازمبارزقهرمان عبدالخالق شهید
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ )قسمت سوم (
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت دوم )
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- دپلوم انجنیر خلیل الله معروفی جوانمرد لک بخش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- نصرت شاد يادي از “ مولانا “ ملانصرالدين !
- محمدعوض نبی زاده معرفی مختصریکعده ازمبارزین شاخص مردم هزاره درجنبیشهای ضد استبدادی و استعماری
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ويرايش وگردآورنده جانبازنبردنخستين سلطنت يک زن ازسلاله غزنويان در جهان اسلام
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ظريفيبه بها نهء هشتا دهفتمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان
- آتوسا سلطان زاده فيلسوفاني كه پيامبر شدند !
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- دوکتور.م. پکتیا وا ل بمنا سبت هشتا دو هفت مین سا لګر د استر دا د استقلا ل ملی افغانستا ن
- محمدعوض نبی زاده هزاره جات یا هزارستان ازدیدگاه ونظر مورخین
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- نصرت شاد توماس هابس متفكر و فلسفه سياسي دولت
- عليشاد لربچه ژان ژاك روسو
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- عليشاد لربچه زنون ؛ اهل كيتون
- نوشتهء: زمری کاسی شناسنامهء يکتن ازمشروطه خواهان، يک مبارز گمنـــام و افشای يک ترورسياسی ديگر؛
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشوردرمورد هفت وهشت ثور
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پر شوردر مورد هفت وهشت ثور
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشور در مورد هفت و هشت ثور(بخش شـشم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشور در مورد هفت وهشت ثور بخش چهارم
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر مورد هفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- سراج الدین ادیبروز جهانی کارگر وتشکیل سازمان بینالمللی کار
- سراج الدین ادیب جهان در آیینه ء رویداد های تاریخ (اول تا 31 می )
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمدوليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- کريم حقوقابونصر فارابي ارسطوی شرق
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش نخست
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رضا شادابهویت قومی هزاره ها و سادات هزاره
- ارسالي آرش فروزی با مبارز آتشين راه نجات مردم داکتر محمودی آشنا شويم
- سراج .اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخ
- دوکتورمحمد شعيب مجددیمسابقه تير اندازی در زمان تيموريان هرات
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش نخست
- اسکاریحسن صباح وجنبش اسماعيليه
- دستگيرصادقيغارت ميراثهای فرهنگي و تاريخي
- صباحچگونه ابوریحان بیرونی قاره آمريکا را کشف کرد؟
- داکتر وفاهوشی مین مردی که تاريخ را رقم زد
- صباحاولين سفير زن درتاريخ کابل زمين
- صباحگوشه ي ا ززندگي جاودانه مرد خراسان
- استادصباحابوالفضل بيهقی مورخ امپراتوري غزنويان
- سراج الدين اديببمناسبت 86 مین سال استقلال افغانستان
- تهيه و تدوين از بصيرشررتاريخ ، آزادي ،صلح واستقلا ل
- عينيسيرتاريخي فاجعه ملي ومجرمين جنگي
- رسالتروزا زن بحث انگيزتاريخ
- استادصباحميمنه د راورا ق تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحچهل سال اسماعیلیه بعد از وفات حسن صباح
- استادصباحتاريخ عمومي اسماعیلیه هاواوضاع خراسا ن
- نبشهءايشرداسالاحمدالله هندوی افغانستانیم؟!
- تهيه و ترتيب از اشرف بهروزفشرده اي از تاريخ فرانسه
- انجنيرغلام سخي ارزگانيبه بهانه يي گرامي داشت از روز جهاني مادر
- ارسالي جواد نصريانزن در آنسوي تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحيعقوب ليث صفاري مرد خرد وپيکا ر
- ارسالي صيقلرويدادها ي تاريخي
- ارسالي بنفشه ميتراآخرين تغييرات سياسي جهان در دهه پسين سده دوهزار عيسايي
- ارسالي فرحت شکوهمندگفتار بزرگان
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- ارسالي بنفشه ميترامجموعه ای از دانستنی ها
- گردآورنده وتلخيص استادصباحسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحگسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر
- نسرین مفیدردپای زن افغان در تاریخ
- نسرين مفيدهشتم مارچ روز جهاني زن در پهنای تاريخ
- ارسالي محبوب شاملعقايد اسماعيليه
- ارسالي ميلاد بهزادتاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستا ن
- ارسالي نسترن نيلابمروري برآيين کا تو ليک
- ارسالي شامل سالارد رمورد زرتشت و زرتشتیا ن چه میدانیم؟
- ارسالي فريدون کيومرثمهاتما گاندی منجی صلح وپيام آورآزادي
- ارسالي بکتاش نهيردرباره اصطلاح شيعه
- استاد صباحکمي ازحقا يق ناگفته وتاريخي سرزمين خراسان
- ارسالي جواد نصريانتاريخ ظهور و مؤسس مذهب معتزله
- ارسالي اميد برهاناهل حديث و حنابله
- ارسالي جواد نصريانوهابيت چگونه بوجودآمد؟
- استاد صباحتاريخ مذ هب اسماعيليه
- ارسالي دانش آرزوتاریخ اروپا
- ارسالي اميد آهنگربابل درکجا واقع بود؟
- ارسالي جواد نصريانپنج دهه از تصویب اعلاميه جهاني حقوق بشر ميگذرد
- ارسالي اميد آهنگرامپراتوری اسکندر چه وسعت داشت ؟
- ارسالي عمران مهربانچه نيرويي ملتها را به حرکت در مي آورد؟
- ارسالي ميلاد دوستچه کسی می تواند تاریخ بنو یسد؟
- ارسالي مشهيد مهوشبِنِدِتو كروچه
- ارسالي اميد آزموننظرمن در باره تاريخ
- ارسالي مشهيد اميلسا ما نيان
- ارسالي داکتر بصيرجنگ نفت
- ارسالي احمد منصور آگاهنهروآزاده مرد آزادي
- ارسالي وليد نصرياندرتاريخ ا مريکا چه گذشته است؟
- استاد صباحلحظه يي دردهليزهاي تاريخ
- ارسالي سالار هوشمندبه بها نه، سالروز ترور مهاتما گاندی
- ارسالي داکتربصيرتاريخ و هويت ملي ما
- ارسالي شامل صباحلحظه يي با تاريخ
- دستگير صادقيگراميداشت از مبارزات قهرمانانهً مردم با شهامت افغانستان در حفظ استقلال کشور