دههء (۱۹۹۰-۱۹۹۷)
در۸ ثور سال ۱۳۷۱ رژیم دموکراتیک در کابل سقوط کرد و مجاهدین(!) پایتخت را تصرف کردند. دولت(!) مجاهدین(!) بر اساس توافقهای پیشاور در همان سال (۱۳۷۱) برپا گردید. جنبش های مقاومتِ پراگنده و خودجوش مردم افغانستان دربرابر قشون شوروی با جهاد(!) مجاهدین(!) افغان فرق فاحش و بنیادی دارد. مردم افغانستان در مقاطع مختلف تاریخی در برابر استعمار و تجاوز بیگانگان جنگیده اند، ولی رهبران سیاسی کشور به دلیل وابستگی های بیرونی، حاصل مبارزات و فداکاریهای این مردم را با خارجیها به معامله نشسته و افتخارات تاریخی این مردم را در پای بیگانگان ریخته اند. در افغانستان تقریباً هیچ پادشاه و حاکمی را سراغ نداریم که بازتابِ کامل ارادۀ مردم بوده و توسط بیگانگان بر سرنوشت مردم این سرزمین تحمیل نگردیده باشد. همانگونه که حکومتِ به اصطلاح مجاهدین در اثر پشتیبانی و دخالت مستقیم کشورهای غربی و همسایه به وجود و به قدرت رسیدند و با به وجود آوردن طالبان نیز از صحنهء سیاست افغانستان رخت برچیدند. حکومتِ به اصطلاح مجاهدین هیچ دست آورد و نکتهء مثبتی برای مردم افغانستان در قبال نداشته است که شایستهء یاد آوری باشد. و نقطهء عطفی ننگین در تاریخ ما به حساب می آید، با عواقب ویرانی و دربدری و کشتارهای دسته جمعی و درهم ریخته گی شیرازۀ ملی افغانستان را در قبال داشت. زیرا مجاهدین(!) باساس یک اندیشهء مترقی و یک جریان خود جنبش به وجود نیامده بود و این جریان صرف در اثر پشتیبانی اقتصادی و نظامی و سیاسی امریکا و ممالک غربی و ایرن و پاکستان به وجود آمد و نیز از بین رفت.
سازمان امنيت و اطلاعات داخلى پاکستان ( (ISI با کمک سازمان جاسوسى امريکا (CIA) و پول هايى که عربستان سعودى به گروههای اسلامی افغانستان میداد تنظیم های هفتگانه و هشتگانه جهادی مستقر در پاکستان و ایران را به وجود آوردند، و بدین ترتیب بعداً طالبان را احیاء و تشکیل نمودند؛ با کمک سيا و با کمک عربستان سعودى به تدريج جريان طالبان در دستگاه نظامی در سازمان اطلاعات پاکستان هم رشد پيدا کرد.
با به قدرت رسیدن مجاهدین(!)، چهره ی اصلی آنان هویدا گشت، با ورود به کابل همه نقابهای تقدس شان کنار زده شد و هوس و جذبه قدرت بر تمام آرمانهای جهادی و اسلامی غلبه کرد، ماهیت واقعی شان زمانی بیشتر آشکار و افشا شد که در ورود به شهرهای بزرگ و خصوصاً کابل بر سر تقسیم قدرت و ثروت به جان هم افتادند و در راه رسیدن به این هدف، در قدم اول کوچه ها و خانه های مردم را چور و چپاول و بین خود تقسیم کردند و وزارت خانه هارا نیز چور و چپاول کردند. چنانکه شهری را از دشمن فتح کرده باشند، شروع کردند به تصرف نقطه به نقطه شهر، آنهم نه به صورت یک گروه متحد و فاتح، بلکه به صورت گروه های گوناگون و متضاد، هرکدام بر مخروبه ای از یک وزارت خانه بیرقی بلند کردند.
در نهایت افغانستان به مرکز تروریزم جهانی و مواد مخدر، تصفیه های نژادی، نسل کشیها، زن ستیزیها و هزاران فاجعه و بد بختی دیگر، از جمله تخریب تندیسهای بودا- آن میراث گرانبهای فرهنگی کشور و بشریت به وجود آمد متأسفانه مردم ما صاحب همچون سر نوشتی گردید. به صدای دکتور نجیب ﷲ هیچکس به شمول خود وی توجه نکرد که میگفت مبادا خلای قدرت به وجود آید و در پی آن بی نظمی و انارشی بر اوضاع تیره گردد. عملآ چنان شد و دهسال تمام سراپای جامعه را بحران مزمن فرا گرفت و هرآنچه که به خون جگر و عرق جبین ملیونها انسان زحمتکش کشور و به قربانی هزاران تن از میهن پرستان افغانستان ایجاد شده بود، همه به باد فنا رفت. چنان همه چیز ویران و برباد گردید. چنان تمام هستی به نیستی مبدل شد و چنان وضع پدید آمده، مردم را از زندگی ساقط کرد که گویا از آغاز حتی خشت روی خشت گذاشته نشده بود و یا باد و باران و توفان همه چیز را یکسره ویران کرد و یک شبه از بنیاد بر انداخت. بعد از سقوط دولت دموکراتیک سال ۱۹۹۱ جنگهای تنظیمی آنقدر شدت گرفت که در حدود شصت هزار مردم در شهر کابل در طول یک سال شهید، هزاران نفر زخمی، صدها هزار دیگر مهاجر و کابل به ویرانه تبدیل گردید. با به قدرت رسیدن مجاهدین(!) میدان جنگ به یکباره از نقاط پراگنده افغانستان به سطح شهر کابل و در برابر چشمان دنیا کشیده شد و شکل و شدت جدیدی به خود گرفت. احزاب جهادی تمام توان و همت خود را از همه افغانستان جمع کرده به کابل متمرکز کردند، و از نظر ماهوی و هدف نیز شکل تازه ای پیدا کرد. جنگ در کابل و تسلط بر کابل دیگر تصرف یک دره یا قریه نبود، بلکه به منزله تسلط بر تمام افغانستان از سوی این گروهها تلقی می شد، از این لحاظ جنگها بیشتر جنبه حیثیتی، در قدم اول برای گروهها و در قدم دوم برای اقوام ساکن در کشور پیدا کرد. و در سایه این جنگها میزان سهم خود در حکومت آینده را تعیین میکردند. و خاصیت دیگر جنگ های داخلی بعد ازهشت ثور خصوصا در کابل آن بود که اینان با شعار های فریبنده و اعمال حساسیت برانگیز قومی و تا حدی عقیدتی و مذهبی، مردم را نیز به صحنه جنگ کشاندند. مردم افغانستان ندانسته و نخواسته وارد میدان های جنگ شدند و هر قومی بقا و اقتدار خودرا در جنگ های کابل می دیدند، و قلبا از گروههای مورد علاقه که مبنای آنرا قومیت تشکیل می داد، حمایت میکردند.
بعد از سقوط رژیم نجیب یک گروه و یا قوم نمیتوانست بر افغانستان حکومت نمایند، بناً ضرورت ایجاد یک ائتلاف جدید بر پایه اتحاد مجاهدین(!) بود. در موافقتنامه ای ۲۴ اپریل ۱۹۹۲ میان احزاب مقیم پیشاور چارچوبی برای ایجاد یک دولت موقت فراهم آمد. باساس این توافق نامه صبغت اﷲ مجددی برای مدت دو ماه و برهان الدین ربانی برای مدت چهار ماه عهده دار ریاست دولت موقت میشد. پس از ﺁن میبائیست شورای اهل حل و عقد برگزار گردد تا یک دولت موقت را برای مدت هجده ماه تشکیل دهد و زمینه سازی انتخابات سراسری در افغانستان باشد. اما برهان الدین ربانی با دایر نمودن شورای اهل حل و عقد در کابل حکومت خود را به مدت دوسال تمدید نمود. و ائتلاف نزدیک حکومت تاجک تبار ربانی و مسعود در قدم اول با سیاف و گلبدین حکمتیار صورت گرفت.
با اینحال جناح حزب وحدت به رهبری عبدالعلی مزاری و جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم نسبت به احمد شاه مسعود بد گمان شدند و شورای نظار و جمعیت اسلامی افغانستان بعد ها در فکر انحصار مکمل قدرت و حذف تمام نیروها از صحنه بود که بالاخره نتائیج نا مطلوب را به بار آورد و باعث جنگهای خانمانسوزی در شهر کابل و در مجموع افغانستان گردید.
این غصب قدرت توسط ربانی و احمدشاه مسعود و طرفدارانش مخالفتهای جدید گروههای به اصطلاح جهادی پشتون مانند حکمتیار را برانگیخت که در نتیجهء آن مردم کابل شاهد موشکباران های شهر کابل از طرف حزب اسلامی بود که به کشت و خون هزارها انسان منجر گردید. کابل به میدان جنگی تبدیل شد؛ در میان همه گروههایی که قبل براین در بیابان و کوه و قریه جات پراگنده بودند گروههای رنگارنگ و گوناگون مجاهدین(!)، قوای خودرا به سوی کابل سوق داده متمرکز کردند، و هر کوچه به یک گروپی از مجاهدین(!) و به عبارتی رساتر و شایسته تر مهاجمین تعلق گرفت. بخشی از کابل به دوستم، بخشی به گلبدین، بخشی شورای نظار و حزب وحدت اسلامی، حرکت اسلامی، اتحاد اسلامی سیاف و . . . تعلق گرفت. شهرهای بزرگ از جمله کابل در نتیجهء عواقب پیروزی مجاهدین(!)، خانه به خانه و کوچه به کوچه سنگربندی شدند، مبنای این تقسیم را نیز در درجه اول برد راکت و تفنگ شکل می داد و در درجه دوم جغرافیای قومی، هر حزب بسته به انکه در راس ان از کدام قوم وجود داشت، کتله ها و توده های قومی را تحت تسلط روحی و فیزیکی خود درآوردند. ذهنیت مردم را چنان در طول یک سال شکل دادند که اکثر مردم وابسته به یک قوم، فکر میکردند اگر جنگ نکننند توسظ قوم دیگر از صحنه زندگی محو خواهند شد. بنا بر این جنگ برای مردم افغانستان خصوصاً در کابل حکم زندگی را داشت، و در اثر همین تضادهای قومی ایجاد شده از سوی رهبران پیروز هشت ثور، مردم یک منطقه به منطقهء دیگر از کابل رفته نمی توانستند. سفر از یک شهر به شهر دیگر همراه با خطر جانی بود.
این سبب شد که مجاهدین(!) از شکل احزابِ سیاسی با پسوند اسلامی، رفته رفته در طول کمتر از یک سال شکل گروههای قومی و از نگاه نظامی شکل ملیشه های لجام گسیخته و انارشیست را به خود گرفت که به هیچ حقی از حقوق مردم پای بندی نداشتند و تابع هیچ اصلی نبودند و چنین بود که برای اولین بار در تاریخ افغانستان به تقسیم چوکی ها در مقیاس قومیت پرداختند و برای اولین بار وزارت خانه ها به کلیدی و غیر کلیدی و . . . تقسیم بندی شدند و اقوام کشور به حسب داشتن و به چنگ آوردن چوکی کلیدی و غیرکلیدی وزارت، ارزش و اعتبار برای خود جستجو می کردند. و بدین دلیل اقوام گوناگون برای به دست آوردن هویت و ارزش بیشتر و مهمتر، شروع به جنگ بر سر تسلط بر وزارت خانه ها کردند. و بسته به ارزش هر وزارت خانه تعدادی را در راه رسیدن به آن به کشتن دادند.
و طبق پیش بینی داکتر نجیب، جوی خون راه افتاده بود. همه ی این غایله خونین را فاتحان هشت ثور به ارمغان آورده بودند.
در نهایت از اثر اتحاد نا مقدس و نا مردانهء حکومت تاجکتبار ربانی و احمد شاه مسعود با عبدالرب سیاف پشتون، بزرگترین فجایع انسانی، قتل، کشتار و ویرانی محلات مسکونی هزاره های افغنستان متحمل گردید و هزاره ها مرد، زن طفل و ریشسفید هزاره شهید، اسیر، و دارایی های آنان چپاوول گردید. زمانیکه عده ای از رهبران و نخبه گان برادران فارسی زبان تاجک ما که زیر ظلم حکومات مستبد پشتونها قرار میگیرند، اتحاد فارسی وانی و درد و رنجهای مشترک را به میان میکشانند و رنج مظلومین یادی شان میآیند و ازآن سرسخن باز مینمایند، ولی زمانیکه خود شان به قدرت میرسند،عمل آنان ظالمانه تر از حکومتهای استبدادی زمامداران پشتون میباشند و حتی از آنها به جلو قرار میگیرند. قابل یاد دهانی است که برادران تاجک ما هم چنان خاطرهء نا گوار از حکومت ربانی و احمدشاه مسعود دارند. ظلم و ستمی را که مسعود بالای مردم شمالی انجام داده است تاریخ فراموش نخواهد کرد. همین مسعود بود که شمالی را چندین بار به خاک و خون کشاند و هزارها جوان تاجک را به خاطرهیچ به کشتن برابر ساخت و هزار ها برادر تاجک ما خانه و کاشانه ای خویشرا از دست دادند و آواره و مهاجر شدند.
مسعود اشتباه بزرگِ را مرتکب گردید. او حزب اتحاد اسلامی سیاف را نسبت به حزب وحدت و جنبش ملی اسلامی ترجیح داد و تسلیم پلانهای ساخته شده ای سیاف و گلبدین حکمتیار شد. مسعود از دو دیدگاه اباء میورزید که او متهم به همکاری با شیعه و ملیشه دوستم میگردید و ترجیح داد که پشتونهای اسلامیگرا، افراطی را انتخاب نماید، بدین ترتیب او میخواست حکومت خویشرا مشروعیت بدهد. هزاره ها و ازبکها یک کمیت قابل ملاحظهء را در افغانستان تشکیل میدهد و یکی از مردمان اصلی و بومی افغانستان محسوب میگردند. این واقعیتها را مسعود نخواست و یا نمیتوانست درک نماید و یا به طور آگانه به افراطیون اسلامیگرای برادران پشتون پناه برد. او تصور میکرد که مبادا به ناسیونالیزم تاجک متهم شود. در حقیقت هیچ کدامی از تنظیم های به اصطلاح جهادی نماینده گی از ملیتهای که آنها به آن منسوب بودند نمی کردند. متحدین رانده شده ای مسعود (حزب وحدت و جنبش ملی اسلامی) نیز با پشتونهای حزب اسلامی حکمتیار ائتلاف نمودند. ائتلاف سیاسی مهم دیگری که به دنبال ناکامیهای پیشین پا به عرصه وجود گذاشت "شورای عالی هماهنگی" نام گرفت. در زمستان سال ۱۳۷۲ پس از جنگهای شدیدی که بین حزب اسلامی حکمتیار و جنبش شمال به رهبری دوستم از یک سو و دولت مجاهدین(!) از سوی دیگر در گرفت این شورا را پایه گزاری کردند. اعضای این شورا عبارت بودند از "حزب وحدت اسلامی، حزب اسلامی، جنبش اسلامی و جبههء نجات ملی. حزب وحدت پس از جنگهای ۲۳ سنبله ۱۳۷۳ به طور همه جانبه در قالب شورای همآهنگی شرکت جست.
گلبدین حکمتیار که یک سیاستمدار چالباز و زیرک بود توانست به حکومت تاجکتبار ربانی- مسعود بزرگترین ضربه را از طریق جدا ساختن متحدین آن وارد سازد، و از جانب دیگر عبدالرب سیاف را در پهلوی مسعود توظیف نمود، در خفا گلبدین و سیاف به صفت متحدان و دوستان پشتونوالی باقی ماندند. تا اواخر سال ۱۳۷۳ شورای هماهنگی به عنوان مهمترین مخالف حکومت ربانی عمل میکرد. در سال ۱۳۷۴ صبغت اﷲ مجددی پس از شهادت عبدالعلی مزاری در اجلاس شبرغان به عنوان رئیس شورا انتخاب شده بود، استعفی و همراه حزب خود ازین شورا خارج شد. در اوایل سال ۱۳۷۵ حزب اسلامی گلبدین به دولت مجاهدین(!) پیوست و عملا از شورا کناره گرفت. خلاصه اینکه فقر مورالی و اخلاقی در درون حکومت مجاهدین(!) و تنظیم ها بیداد میکرد و آنان نی به خداوند(ج) نی به قرآن پاک و نی به انسانیت ایمان و اعتقاد خویشرا نگاه نمودند، و فقط با خوردن خون و دارائیهای مردم زندگی و حیات خویشرا ادامه دادند.
دولت مجاهدین(!) سه دوره ای مشخص را پشت سر گذاشته است؛ نخست دوره ای استقرار قدرت در کابل، سپس عقب نشینی به سوی تخار که به نام دولت تخار نامیده میشد، دوران سوم دوران تلاش برای باز سازی دولت در مزار است که به نام دولت مزار یاد شده است. با به قدرت رسیدن مجاهدین(!) در سال ۱۹۹۲ قدرت و وزارتخانه ها باساس ترکیب قومی تقسیمات شده بود.
از دیدگاه صاحب این قلم این یک واقعیت به اثبات رسیده است که دولت بر پایه های قومی، مذهبی هیچگاه در هیچ نوعی از جوامع بشری نتوانسته عدالت اجتماعی را تآمین نماید و در آینده تآمین همچو عدالت محال است. پروسه هائیکه در افغانستان جریان دارد یک پروسه تاریخی اشتباه آمیز بوده و در تاریخ این سرزمین نفاق و ستیزه را بین اقوام دامن زده و باعث عقب ماندگی افغانستان، نقض حقوق شهروندان، کینه توزی، تفرقه، توطئه و دسایس بین اقوام و ساکنان این کشور در طول قرنهای متمادی گردیده است. افغانستانِ، فاقد فرهنگ ملی و دچار بحران هویت ملی است که در واقع فرهنگهای بومی، سنتها و هویت قومی اند که شالودهء ممیزات افراد و اشخاص را میسازند، و احساس از همگریزی و باهم ستیزی را تقویت میبخشد و برتری خواهی قومی را رنگینتر و پربار تر مینماید. حکومت مجاهدین(!) از همان آغاز کوشید مشروعین نوین در افغانستان سامان دهد. اما درین راه کامیاب نشد و نتوانست نظام خودرا از استمرار بهره مند سازد. حکومت به اصطلاح مجاهدین خاطره های تلخ تاریخی را برجا نهاده است و در تاریخ ملت ما کسی نمیتواند آنرا از یادها بزداید.
ب - عصر مجاهدین(!) (ویرانی شهرها و کشتار مردم)
عصر حکومت مجاهدین(!) یعنی ویرانی شهر ها، کشتار مردم، اسیر گیری، بی ناموسی و بی عزتی مردم، جنگهای تفریقوی ملیتی، دامن زدن بی اتفاقی، چپاول دارائی های عامه، انهدام ارزشهای مادی و معنوی (موزیم ها، کتابخانه ها، مکاتب، مدارس، پوهنتونها، سینماها، تیاترها . . .) مملکت را که در طول قرون متمادی ایجاد گردیده بودند، انهدام نمودند.
مصیبت جنگ آغاز شدۀ عظمت طلبی توسط تنظیم های مجاهدین(!)، تراژیدی های کم نظیری آفریده بود،. استبداد، زورگویی، زورگیری، تجاوز به حریم خانواده ها، گروگانگیری، ترور، بدبینی های قومی و مذهبی به فرهنگ حاکم جنگسازی مبدل شده بود. انزجار و درجۀ نفرت مردم علیه جنگ و جنگسالاران شدت یافته، مردم به چشم و سر می دیدند که در جریان جنگهای میان گروهی تنظیم های مجاهدین انسانهای بیگناه کشته و ترور می شوند، شهر کابل با تمام داشته های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی آن در نابودی و ویرانی قطعی قرار گرفته است.
ضعف سیاسی و عدم تجربهء دولتداری حکومت تاجک تبار ربانی و مسعود، گروههای جهادی(!) پشتونها را تقویه نمود..حزب وحدت مزاری و جنبش ملی اسلامی دوستم که در رهبری مردم هزاره و ازبک در آن مرحله ای از تاریخ قرار داشتند، نتواستند با حکومت ربانی به خاطر منافع و آرمانهای عالی مردم فارسی زبان تاجک، هزاره و ازبک کنار آید. در صفوف ائتلاف شمال که مسببین اصلی جنگها در کابل بودند، درز عمیقی دهــن کشوده بود و کشمکشهای قدرت میان فرماندهــان معروف جنگ احمدشاه مسعود و عبدالرشید دوستم سر دستۀ ملیشه های شمال بنا بر دلایل گوناگون عود نموده، اختلافات سیاسی، قومی، عظمت طلبی که از همایش جبل السراج در ماه حمل سال ۱۳۷۱ خورشیدی برخاسته بود با راه ندادن ملیشه ها در حریم قدرت کابل، رقابت ها در اشغال و تصرف مناطق مهم شهر چالش ها و دشمنی های جدیدی را در روابط شان به میان آورده بود، به طوریکه چندین بار در طول سال ۱۳۷۱ خورشیدی در داخل شهر و حومه های آن، در میدان هوایی باعث رویارویی های نظامی گردیده، تلفات و ویرانی به وجود آورده بود.
دشمنیها میان حزب وحدت اسلامی با جمیعت اسلامی و شورای نظار که حکومت را در قبضه داشت، مرزبندی های قومی و مذهبی، انتقام گیری های خونین، در میان شان شدت بی سابقه کسب نموده بود. به ویژه در طول جنگهای که در جریان سال از ماه جوزای سال ۱۳۷۱ خورشیدی در میان حزب وحدت (تشییع) و اتحاد اسلامی سیاف (وهــابی) در حومۀ غرب شهر تداوم یافته بود، احمدشاه مسعود و ربانی بنا بر تمایلات ویژۀ مذهبی که اکثرأ از سوی محافل بنیاد گرایی جهانی دیکته میگردید، از اتحاد اسلامی سیاف حمایت همه جانبه به عمل آورده و در سرکوب حزب وحدت سهم فعال گرفته بود. چنین موضعگیری ها و حمایت از اتحاد اسلامی، اوضاع را در یک تشنج جنگی، رویارویی ها و انتقام گیریها مبدل کرده و چندین بار باعث درگیری های جنگی میان حزب وحدت و احمدشاه مسعود در حومۀغربی شهر گردیده بود. در چنین حالی از یکسو تمایلات جناحهای مخالف (حزب اسلامی حکمتیار، حزب وحدت، جنبش ملی دوستم) به ایجاد ایتلاف های جدیدی برعلیه حکومت ربانی و مسعود از انکشاف بیشتری برخوردار گردیده و از سوی دیگر حزب وحدت اسلامی (تشییع) با بسیج حدود (ده هزار نفر) از تفنگداران خود، بخش های اعظم ساحۀ غرب شهر را با توحش کم نظیری تحت کنترول خود نگهداشته، به حیث نیرومند ترین حریف قد برافراشته و با فشردن گلوی اتحاد اسلامی سیاف در غرب شهر، حکومت ربانی و مسعود را به لرزه افگنده بود.
با تداوم جنگهای فرسایشی میان حکومت ربانی،با حزب اسلامی حکمتیار که در چهارآسیاب داخل موضع بود و کرسی صدارت هم در آنزمان از آن او بود، انتقامجویی های خونین به منظور ازبین بردن یکدیگر در میان شان شدت بیشتر یافته بود. هردو جناح با قویترین آتشبارها، اسلحۀ توپچی، راکتی و بمباردمان هوایی که استفاده از آن تنها منحصر در دست احمدشاه مسعود بود، یکدیگر را می کوبیدند، قربانیان اصلی این جنگها، شهروندان کابل بودند که بدون تعلق جنگی و جناحی کشته می شدند.
احمدشاه مسعود که در ماه ثور سال ۱۳۷۱ خورشیدی به کمک مستقیم ملیشه های شمال در کابل قدرت را بدست آورده بود استراتیژی اصلی او را سرکوب حریف اصلی اش حزب اسلامی و بیرون رفتن او از کابل و تصاحب قدرت به گونۀ انحصاری برای گروه خود تشکیل میداد، اما حال تداوم جنگهای خونبار و ویرانگر پوچی استراتیژی پیروزی از طریق نظامی را اثبات کرده و جنگهای مداوم و فرسایشی با تلفات غم انگیزآن هردو جناح را بی رمق گردانیده بود.
اما این روند و گذشت نه ماه جنگ، مناسبات دوستانه میان احمدشاه مسعود که کرسی وزارت دفاع را در حکومت برهان الدین ربانی بدست داشت با عبدالرب رسول سیاف رهبر اتحاد اسلامی که ریشه در قرابت های فکری و اندیشه ای و وابستگی های مشابه آنها به محافل بنیاد گرایی عربی داشت، پیش از پیش تحکیم و برقرار گردیده بود.
متأسفانه ما در طول دهه نود بار ديگـر شاهد كشتار قتل عام گـسترده هزاره ها و شيعيان هستيم. كشتار اول به وسيله تنظیم جهادی تاجيكتبار جمعیت اسلامی در يازده فوريه ۱۹۹۳ م (دلو ۱۳۷۱ ش) و مورد ديگـر درهفده اسد ۱۳۷۷ ش به وسيلهء گروه افراطی طالبان پشتونتبار تحت رهبري ملا عمر در مزار شريف انجام گرفت. واقعه اول كه به فاجعهء افشار معروف است در ساعت يك و نيمه شب با حمله نيروهاي سياف از سه جهت به ناحيه غرب كابل (منطقه شيیعه نشين كابل) اتفاق افتاد. آنان تا ۲۴ ساعت به قتل،كشتار، تجاوز و آتش زدن خانههاي هزاره ها (شيعيان) پرداختند و هزارها نفر را به قتل رساندند.
پس از اين قتل عام، مناسبات هزارهها با اقوام ديگر تغيير كرد، زيرا ايشان دشمن جديدي به نام تاجيكها در نزديك خود پيدا كرده بودند. مقاومت براي رسيدن به حقوق حقه خود، همچنان تا مارچ ۱۹۹۵ م (حوت ۱۳۷۲ ش) و سقوط غرب كابل ادامه داشت.
هزاره ها در تاریخ افغانستان و حتی در رویداد های اخیر بیش از همه از طرف تنظیمهای افراطی جهادی پشتونتبار و شورای نظار احمدشاه مسعود تاجکتبار آسیب دیده اند. حوادث مانند افشار در غرب کابل، تایمنی بیانگر جنایات مشترک غیرانسانی شورای نظار مسعود تاجک و اتحاداسلامی عبدالرب سیاف پشتون میباشد. حوادث مرداد ۷۷ نشان داد که چگونه عده ای از پشتونان متعصب جهادی در تفاهم با حکومت احمد شاه مسعود به قتل عام هزاره ها روی آوردند و فجائیع فراموش ناشدنی را برجا گذاشتند. طالبان چند صد نفر را بر سر قبر عبدالعلی مزاری در جا به قتل رساندند. این عمل خشونت آمیز آنها با مقاومت شدید و خشونت آفرین هزاره ها مواجه گردید. کشتار و کوچهای اجباری هزاره های شییعه در تاریخ افغانستان چیزی تازه ای نیست. از دوران عبدالرحمن اوج گرفته و پس از آن به آرامش و به تدریج تقعیب شد.
افغانستان امروزی دارای تشکیلات قومی بینهایت متنوع و به شدت مسلح است. افغانستان در گرداب گرایشات قومی، به میدان غارت و کشتار شهروندانش تبدیل گردیده که تاریخ تحولات گذشته و معاصر آن روایت گر این واقعیت است. در افغانستان واقعیتها تحریف و یا وارونه عرضه میگردد، ریشه در علایق و تمایلاتی دارد که عمدتاً در بستر قومگرائی شکل و شمایل میپذیرد. فضای حاکم بر روابط میان اقوام در افغانستان، این واقعیت را به تصویر میکشد که مناسبات دوستانه و روابط عاری از تنش به ندرت در کردار و احساسات مردم تجلی یافته اند .بنیاد های که احساس همگرایی و هم پذیریرا در ذهن و باور شهروندان یک جامعه نهادینه می سازند، نهادهای دولتی، غیر دولتی و حلقات روشنفکری اند. در افغانستان این نهادها و حلقات به جای اینکه مرجع الهام و آموزه های هم پذیری برای مردم باشند، بیشتر عصبیت های قومی و مذهبی را برجسته کرده اند.
این یک واقعیت تاریخی است که سلاطین و زمامداران مستبد پشتون در تاریخ بر اقلیتهای ملی درمجموع و به طور خاص بالای هزاره ها و هم ملیتی های خویش ظلم کرده است، ولی نمیشود که خونرا با خون شست. جهان فعلی جهان پلورالیزم و جهان انترناسیونال است و رشد جهان به یک جهت انترناسیونال در حال پیشرفت است، سرحدات از بین میروند،نماینده ای اقلیتهای ملی رئیس جمهور میشوند، خلط ملیتهای مختلف از طریق ذوج ها صورت می پذیرد. بالآخره انسان محور اصلی قرار میگیرد. قیافه های جسمی، فزیکی، محیط و منطقه، قوم اهمیت خویشرا با گذشت هر روز از دست میدهد. و مردم افغانستان به این واقعیت تاریخی هرچه زودتر پی ببرد به همان اندازه زودتر به حل مشکلاتها فائیق خواهند آمد.
ج - آیا نظامهای کمونیستی و رژیم نجیب اﷲ را مجاهدین(!) شکست دادند؟؟؟
این ادعای مجاهدین(!) که کمونیزم را آنان از بین برده اند، موجه جلوه ننموده و حتی مبالغه، خنده آور و گزاف گوئی به نظر میرسد. به نظر بنده، بعضی قوانین دگم اقتصادی نظامهای کمونیستی، هزینه های تخصیص شده ای ملیاردها دالری ممالک غربی و ایجاد هزارها شبکه ی تبلیغاتی غرب علیه کمونیزم و اشتباهات تاریخی رهبران حزب کمونیست شوروی سابق باعث فروپاشی آن نظامها گردید. و سقوط حکومت دموکراتیک افغانستان در خلا ها و نقایص خود آن حکومت جستجو گردیده است، که قضاوت تاریخ با گذشت زمان بر آن شهادت داده است. جناب سلطانعلی کشتمند صدراعظم حکومت جمهوری دموکراتیک و عضو بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا علت شکست نظام دموکراتیک را در اثر خویش "یادداشتهای سیاسی و رویدادهای تاریخی" چنین برشماری نموده است: بروز بی اعتنائی نسبت به برخی از اعضای رهبری و فعالان حزبی از سوی رئیس جمهور و اطرافیانش به نام پرچمیهای طرفدار کارمل، خلقیهای طرفدار شهنواز تنی، ملی گرایان و گرایش به ملی گرائی، ابراز بی اعتنائی در مقابل نمایندگان مردم، کم بها دادن به اوضاع اقتصادی و اجتماعی، دامن زدن اختلافات قومی، بازی با احساسات ملی مردم در ولایات شمال کشور، دامن زدن به خصومتهای اتنیکی و قومی، برخورد تبعیض آمیز و متکبرانه در برابر کادرهای محلی، اشاعه ای برتری جوئی و تحمیل اندیشه ها و تمائیلات خویش بر دگران که از سوی افراد متذکره اعمال میگردید، به نیروی مبدل گردید که کنترول آن دشوار گردید و ارکان دولت جمهوری نجیب اﷲ را از بنیاد لرزاند.
اتحاد شوروی تا پایان دوران حاکمیت میخائیل گرباچوف از دولت نجیب اﷲ با ارسال کمکهای نظامی- اقتصادی و ارائه ای مشوره های سیاسی پشتیبانی مینمود. ولی با فروپاشی اتحاد شوروی در پی حوادث ماه اگست۱۹۹١ و تحت حاکمیت باریس یلتسن وضع دگرگون گردید و از حجم همکاریها در ارتباط با ارسال تجهیزات و مهمات نظامی به افغانستان کاسته شد. فدراسیون روسیه عملآ هیچگونه آمادگی برای حمایت از دولت افغانستان ابراز نمیداشت: این وضع افزون بر موضعگیری جدی پاکستان، ایالات متحده و نمایندگان ویژه سرمنشی ملل متحد که همه روی استعفای نجیب ﷲ از مقام پا فشاری میکرد، به مثابه عوامل بیرونی زمینه های سقوط حاکمیت را تسریع نمود.
با فروپاشی اتحاد شوروی در جریان رخدادهای ماه اگست ۱۹۹۱، حکومت یلتسن هرگونه علاقمندی را نسبت به سرنوشت دولت افغانستان از دست داد و بیشتر تلاشهای خودرا به خاطر رهائی اسیران جنگی اتحادشوروی بدست "مجاهدین" در پاکستان متمرکز کرد.
کوزیروف وزیر امور خارجه و الکساندر روتسکوی معاون اول رئیس جمهور روسیه فعال بودند. آنان در پایان سال ١۹۹١هنگام بازدید از پاکستان در رابطه با مسآله رهائی اسیران شوروی با رهبران مجاهدین(!) دیدار و گفتگو کردند و در جریان آن بایشان اطمینان دادند که ارسال هرگونه کمک مادی، مالی و نظامی به دولت افغانستان را متوقف خواهند ساخت، به دنبال این دیدارها، هیآتی متشکل از برخی رهبران مجاهدین(!) تحت ریاست برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان به دعوت مقامات روسی از مسکو بازدید نمود. روسیه با هیئت متذکره به توافق رسید که افزون بر قطع ارسال تجهیزات تخنیک و مهمات که انجام گرفته بود، پس از آن حتی از ارسال مواد سوخت مورد ضرورت هوا پیماهای نظامی را نیز متوقف خواهند ساخت و عملآ چنین کرد. این عمل به معنی قطع شیریانهای جنگی افغانستان بود. بینن سوان نماینده ملل متحد بنا بر طرح قبلا ساخته شده اش که طبق آن رئیس جمهور دوکتور نجیب ﷲ از مقام ریاست جمهوری باید استعفاء میداد و یک حکومت گذرا گویا متشکل از تکنوکراتها تشکیل میگردید، پا فشاری میکرد. بینن سوان فشار عظیم را بر دکتورنجیب ﷲ و رهبری حزب وطن وارد نمود که در نهایت رئیس جمهور نجیب ﷲ و حلقه ای رهبری حزب وطن و دولت دموکراتیک در برابر آن پا فشاریها تسلیم گردید. به قرار نامه شخصی نجیب ﷲ عنوانی سرمنشی سازمان ملل متحد، او برحسب تقاضای نمایندۀ ویژه سرمنشی از مقام خویش استعفاء داد و در این باره اعلامیه ای مورخ ١٨ مارچ ۱۹۹۲ را صادر نمود. هدف این بود تا راه برای انتقال قدرت به یک شورای به اصطلاح غیر جانبدار و یک دولت انتقالی هموار گردد. باینقرار عملا خلای قدرت که پیش بینی میشد به وجود آمد و برای پرکردن آن، تنظیمهای معینی از مجاهدین(!) پیشدستی کردند و خودرا به کابل نزدیک ساختند.
فرد هالیدی در رساله ای تحت نام "افغانستان، اسلام گرائی و اثرات جنگ سرد" در رابطه به ناکامی نمایندهء ویژهء سازمان ملل متحد و برخوردهای نا شیانه ای وی و همچنان اشتباهات و شتابزدگیهای رهبری حزبی وطن و شخص نجیب ﷲ چنین می نویسد: "نجیب ﷲ، آخرین از میان چهار تن از رهبران ح.د.خ.ا است که در اثر اعتماد اشتباه آمیز در روند میانجگری سازمان ملل متحد قدرت را واگذار نمود". جهان تدابیر واقع بینانه و سازنده در مورد مسئله صلح در افغانستان اتخاذ ننمود، نگرش غرب در آن زمان توآم با بدبینی و بی اعتمادی بود. چناکه تونی بلیر، صدراعظم وقت بریتانیا به این امر در مصاحبه ای در رادیو بی بی سی به تاریخ ۹ اکتبر۲۰۰۱ چنین اذعان نمود: "این احساس واقعی را من دارم و بوش رئیس جمهور امریکا و بسیاری از رهبران دیگر در آن سهیم هستند که در آواخر دهه ۱۹۸۰ و آوائیل دههء ١۹۹۰ ما از افغانستان دوری جستیم. شوروی ها به تازگی افغانستان را ترک کرده بودند و در آن زمان ما بائیست برنامه ای را برای نجات آن کشور تنظیم و اجرا میکردیم و چنین نکردیم".
در نهایت چنین نتیجه گیری میگردد که در ویرانی وطن ما تمام نیروهای ذیدخل و ممالک خارجی اعم از شرق و غرب شریک میباشند، به راه انداختن جنگ سرد و مسابقات تسلیحاتی مابین این قدرتها و کشمکش های نظامی بین آنان وطن عزیز مارا به خرابه تبدیل نمود، هزارها انسان شهید و معیوب گردیدند و ملیونها انسان و هموطنان عزیز ما مهاجر و از وطن خویش فراری شدند. ای دریغا که همه هستی مادی و معنوی وطن ما ازبیخ و بن ریشه کن گردیدند و ملت ستمدیده افغان باید همه چیز را از نواحیاء و اعمار نمایند. و این همه برای ما نهایت دشوار و گران تمام می شود و کار و مبارزۀ خستگی ناپذیر توأم با وحدت و همبستگی مردمان سرزمین ما را ایجاب میکند.
منابع:
۱- افغنستان (عصر مجاهد و برآمدن طالبان) چنگیز پهلوان
۲- یادداشتهای سیاسی و رویدادهای تاریخی سلطانعلی کشتمند (ص.١۰۵۴ -۱۰۵۷)
۳- برگهـــای از کتاب: (جنگـــهــای کابل سال ۱۳۷۱-۱۳۷۵ خورشیدی) جستاری در بارۀ کشتارهــــای جمعی در جنگهـــای کابل
۴- هشت ثور آغاز شکست مجاهدین (۲۶ اپریل ۲۰۰۶ عبدلواحد رفیعی)
۵- نبی زاده، چشم انداز تاریخی تداوم بحران افغانستان
۶- کابل از دولت اسلامی تا جمهوری اسلامی بخش (۳) قصه يی درد انگيز چور و چپاول کابل در دو حاکميت «د - نيک پي پور» و« وطن خواه»، سایت وزین «اصالت»
۷- هزاره ها و نیازمندی به درایت و عقلانیت، واقع بینی و دور اندیشی در فضای انتخابات (عبدالعلیم برهانی بامیانی ۱۱/۲/۱۳۸۸)
منابع انترنیتی در مورد حکومت مجاهدین(!)
ایمل:
مورخ۲۲ ۰۵۲۰۰۹
May 26th, 2009
برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
- علی رستمینقش پیش نهاده هایی تاریخی وسامان یابی های بعدی قدرت درتأسیس وافول حزب دموکراتیک خلق افغانستان(حزب وطن)
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادجهاد و جنگ در افغانستان قبل از آمدن قطعات شوری به حمایت پاکستان و رهبری امریکا آغاز شد
- سیداحسان واعظیبخش دوم نقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- سیداحسان واعظینقش سازنده و ماندگارببرک کارمل در مسیر تاریخ
- داکتر حمیدالله مفیدفرود دو ستاره درخشان از کهکشان اندیشه وخرد
- علی رستمی ببرک کارمل بااندیشه عدالت خواهانه به خاموشی رفت
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرآریایی ها یا تورک ها؟
- عبدالو کیل کوچی دسامبردر آیینهء تاریخ
- عبدالو کیل کوچیمحمود بریالی ابر مرد جنبش چپ وترقی خواه افغانستان
- محمد عوض نبی زادهنا یب سالارمحمد حسین خان پیکارجوی رزمگاه میوند وغزنیگک
- خلیل وداد چگونه س.د.ج.ا. به س.خ. ج.ا. تعویض شد
- مترجم: ا. م. شیریانقلاب اکتبر! استالین. نوسازی- کودتای لیبرالی
- نویسنده: نجیب سرغندوی نهضت خدایی خدمتگاری و نقش آن دربیداری پشتونها
- گزارنده به پارسی دری: عزیز آریانفرتوران
- حسن پیمانامیرتیمورموئسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی قسمت-6
- حزب کارایران(توفان)انقلاب اکتبر ناقوس مرگ سرمایه داری بود
- ظهو رالدين دبرېالي انقلاب دکاليزې په وېاړ
- زمان هوتکبمناسبت هفدهمین سالشهادت داکترنجیب الله
- رحمت اله رواندشهید داکتر نجیب اله داوولسم تلین په یاد
- جلال بايانی کاوشگرشـــهيد داکتر نجيب الله
- جلال بايانی کاوشگرهفده سال قبل درقلب افغانستان کابل حماسه تاريخ رخ داد
- نصیراحمد – مهمند پیړی،پیړی زغم او پیچ دی وګالل شی
- داکتر حبیب منګل دافغانستان دخپلواکۍ غورزنګ ته لنډه کتنه
- نویسنده : مهرالدین مشیدروزی که زمامداران ناکاره در سایۀ آن صرف احساس فربهی کرده اند
- حسن پیمانامیرتیمور موئسس سبک اصیل هنر معماریوحامی فرهنگ ومدنیت آسیای وسطی5
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادحقایقِ تلخِ جنگِ 1979-1991 افغانستان از زبان نظامیان شوروی پیشین
- عبدالوکیل کوچی نگاه مختصری به تاریخ کوشانی ها
- انجنیر فضل احمد افغان شاه امان الله غازی و خط سیاه دیورند
- میر عنایت الله سادات معضلۀدیورند
- تتبع ونگارش؛تلخیص وترجمه: ازحسن پیمانامیر تیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنگ ومدنیت آ سیای وسطی قسمت(4)
- امان معاشر؛ خبرنگار آزادهشت ثور آوردن مجاهدین رو بزوال از کوه ها به قدرت جنرال دستم
- ا. م. شیریزادروز لنین، روز شرمندگی ما
- عتیق الله مولویزادهاز دین پروری، تا دین فروشی!!
- حسن پیمان امیرتیمور موسس سبک اصیل هنر معماری وحامی فرهنک ومدنیت آسیای وسطی قسمت 3
- نوشته کریم پوپل تاریخ نوروز کهن
- نجم کاويانیيادی از نوروز در کابل قديم
- تتبع ونگارش-ترجمه وتلخیص: ازحسن پیمانامیرتیمور موسس سبک اصیل هنرمعماری وحامی فرهنگ ومدنیت اسیای وسطی-2-
- دوکتور امین برین زوریدوکتور امین برین زوری
- برگردان و تبصره از دکتر خلیل ودادیهودیت در افغانستان
- ارسالی صمیمیبازگشت «لنین» به «خجند»
- حسن پیمانشمۀ ازخدمات وکارنامه های امیرتیموردرأئینۀ تأریخ
- سلیمان راوشجشن سده
- حسن پیمانتأریخ وخدمات زنده ومشهود امپراتوری تیموریان محال است به فراموشی سپرده شود
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادمناسبات سابق دولت افغانستان و اتحاد شوروی آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی در ششم جدی به افغانستان
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- سرلوڅ مرادزی برتانوي هند او برتانوي پنجاب، د پښتنو د ویښتیا دښمنان !
- عتیق الله مولوی زادهزندگی از کاخ تا کا نتینر!
- سرلوڅ مرادزیبرتانوي هند او برتانوي پنجاب دواړه، د پښتنو د ویښتیا ضد !
- سرلوڅ مرادزیډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- نویسنده : مهرالدین مشیدبالاخره امریکایی ها سر به بالین بیمار نظامیان پاکستانی این بازوی زرهی تروریزم جهانی نهادند
- عبدالوکیل کوچید سامبر نقطه عطف درتاریخ جنبش داد خواهانه مردم افغانستان
- سرلوڅ مرادزی ډیورڼد کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون دوهمه برخه
- انجنیر فضل احمد افغانخط سیاۀ دیورند مولود دسایس انګلیس و روسیه
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه، څپڅپاند دریځونه او پنځم ستون
- فرزاد رمضاني بونششناسايي يا عدم شناسايي ديورند؟
- انجینر محمود صافی دافغانستان دتاریخ ځلانده ستوری احمد خان « احمد شاه بابا » درانی کال
- سید ذا کر شاه ( ســــــــــادات) (( د ډیورند کرښې غندل یا د پاکستان ســـــــره دښمنی))
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او څرګند دریځونه
- بیداربمناسبت کنفرانس بین المللی لندن و عدم پذیرش دیورند خط فاصل
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- عزیز آریانفرنیاز تاریخی به بازگشت به توافقات ژنو
- سرلوڅ مرادزی ډیورنډ کرښه او روستۍ پراختیاوې
- سرلوڅ مرادزید ډیورند کرښې پریکړه به، لروبر افغانان خپله کوي
- ارسالی صمیمیبرگی از تاریخ جنگ جهانی دوم/ چگونه مسکو تسلیم آلمان ها نشد
- میر عنایت الله سادات نگاهی به تاریخ آریانا
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بخش آخر
- جلال بايانیبزرگ مردان تاریخ
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش دوازدهم
- شبيراحمد طالب وزيران اوخاطرې
- رسول پويانجايگاه هرات در مدنيت خراسان
- محمدنبی عظیمیسفر دیگر به جلال آباد
- عزیزه عنایت خامۀ درفرا راه آزادی !
- نصیراحمد - مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو دشهیدانواوغازیانوپه یاد
- دوکتور جلال بايانی « روح شاه غازی امان الله شاد و پر نور باد »
- انجنیر ظهو رالدین اندیشپراو دا
- محمدنبی عظیمیتعرض متقابل قوای مسلح افغانستان
- نوشته کریم پوپل اشغال و تاراج کابل از زمان تاسیس الی امروز
- سلیمان راوششهروندان شهر (جندان)
- محمدنبی عظیمی درحاشیه تعرض متقابل
- رسول پویاننقش استعمار در تخریب تمدن خراسان
- رسول پویانخراسان بعد از فروپاشی امپراتوری تيموريان
- رسول پویان ریشه های خراسان کهن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش هشــــــــــــــــتم
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخـــش هفتـــــــــــــم
- ا. م. شیریپراودا در ۱۰۰ سالگی: زنده و رزمنده
- اسدالله جعفریمیلاد گل سرخ
- عبدالحی نزهت افزودن دشواری کارعاقلانه نیست
- فوادشاه امان الله خان غازى از نظر احمد شاه مسعود كى بود؟
- انجنېر ظهو رالدین اندېشپر فا شیزم د بري ورځ یعنی دامپرېا لیزم دنیمی تنی ښخول په شوري سوسېا لیستي هېواد کی
- نویسنده : مهرالدین مشید نباید بیش از این بهایی برای ویرانی این سرزمین پرداخت
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بخش ششم
- نوشته صوفی کریم فیضانی حملات اعراب در افغانستان
- انجنیر ظهورالدین اندیشد افغا نستان د خلک دمو کراتیک گوند داد شهیدا نو او اتلانو دسور گوند ټولو غړو ته له پو رته نه تر کښته پو رې
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد بقیه بخش پنجم
- نبی حیدری معلم جنک یا صلح
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد بقیه بخش چهارم
- تهیه وترتیب:میرمحمدشاه رفیعیچهره امروزی تپه مرنجان ورازهای تاریخی آن
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد -- 4
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد - 3-
- سلیمان راوشتندیس های بامیان مجسمه های بودا نیستند
- حسن پیمانبیادبودسلسال وشهمامه تندیسهای بودا دو همبزم ودو همسنگ
- حسن پیمانافشارخونین وقتلهای زنجیره یی انگیزۀ اتحادخلقهای تحت استبداد
- محمدنبی عظیمی جنگ جلال آباد
- رحمت اله رواند روسانو يرغل او وتل دواړه تېروتني وې
- احمدولي بدخشياداي ديني به قربانيان فاجعة افشار
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- عتیق گلشمه ازجنایات بعضی گروه های ماوئیستها درافغانستان
- محمد نبی عظیمیچرا از مرگ می ترسید ؟
- جمعه خان صوفيلر وبر دوه افغان که يو افغان؟ (يوولسمه او آخري برخه)
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (اتمه برخه)
- عبدالو کیل کوچی فرخنده باد چهل وهفتمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- حمید محویتآتر بی نوایان
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزادآمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- تهیه کننده : عبدالقدیر میرزاییسقوطِ یک امپراتوری!
- محمد عارف عرفان رازهای حقیقی دعوت ارتش شوروی
- حمید محویدر بارۀ [کشته شدن پلخانوف(؟)]
- محمدنبی عظیمیجنگ جلال آباد
- صدیق رهپو طرزیما و نو آوری، تجدد و مدرنیزم
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟ (پنځمه برخه)
- داکترآریننام ببرک کارمل جاویدانه است زیرا توده های مردم آنرا ستوده اند
- عبدالو کیل کوچیپنجمین سالگرد وفات محمود بریالی را گرامی میداریم
- صدیق رهپو طرزیدیورند: سر و صدا برای هیچ
- محمدنبی عظیمیسپیده ها این جا آرام انــد
- محمد عوضازمكتب مبارزهء رفيق ببرك كارمل بياموزيم
- علی رستمیببرک کارمل ستارهء درخشان مبارزِ عدالتخواهء کشور
- عبدالو کیل کوچیببرک کارمل بزرگ مرد تاریخ
- دوکتور نثار احمد صدیقینام ببرک کارمل جاودان و روانش شاد باد
- جمعه خان صوفيلر و بر دوه افغان که يو افغان؟(٢ مه برخه)
- عزیز آریانفرچگونه دهلیز واخان ایجاد و به زور به افغانستان داده شد
- جمعه خان صوفيلر و بر: دوه افغان که يو افغان؟
- انجنېر ظهورالدين اندېشبه افتخار سالګرد انقلاب پېروزمند و زنجير شکن سوسياليستی اکتبر
- گزارشگر از انگلیسی به پارسی: صدیق رهپو طرزیده اسطوره در مورد افغانستان
- انجنېر ظهورالدين انديشبمناسبت سالمرګ انقلابی دلير وانديشمند خلل ناپذير
- از کریم پوپل روش سیاسی دولتها وملیتهای افغانستان در طول تاریخ
- عدالتدشمن هرگز وارد شهر لنين نخواهد شد!
- عبدالو کیل کوچی ماندگاران تاریخ
- نصیراحمد – مهمنددافغانستان دخپلواکی دبیرته اخیستلو
- سليمان راوش به پیشواز 28 ـ اسد
- انجنېر ظهورالدين اندېشدافغانستان دخلکو دملی_ازادی بخښونکي انقلاب دکاليزی په وياړ
- گزارنده: عزیز آریانفرمقاله دوم نقش دولت «کیرپاند» در با هم آمیزی فرهنگ های آسیای میانه
- عزیز آریانفرشاهنشاهی پنج صد ساله تاجیکی- ایرانی کیرپاند در مرزهای باختری چین
- حامدعلمیرساله روزشمار وقایع افغانستان از سال 1747 الی اخیر سال 2010
- نوشته کریم پوپلظهور وزوال اردوهای افغانستان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دوازدهم وپایانی
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش 11
- گزارشگر از زبان انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش دهم
- سرلوڅ مرادزیلندن کې ډيورند جرګه د پنجاب پر سر کلک ګوزار
- تهیه کننده:امان معاشر نامه ی خواجه حافظ شیرازی برای امیر تیمور
- عبدالصمد ازهرخود کشی یا قتل بخش نهم
- محمدنبی عظیمی لحظاتی با ازهر بزرگوار
- محمدنبی عظیمی آیا روزی تاریخ حــــرب کشور ما نوشته خواهد شد؟
- عبدالصمد ازهر اسرار مرگ میوندوال بخش نهم
- ازهر عبدالصمداسرار مرگ میوندوال بخش هشتم
- محمد همایون سرخابی شهر غلغله در ماتم نبود بودای بزرگش هنوز میگرید
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوالبخش هفتم
- محمدنبی عظیمیتا لحظهء انــــتقال مسؤولیت
- گزارش از انگلیسی به پارسی صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دوران تیموریان
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش ششم
- اسدالله جعفریآیاافشار باردیگر تکرار خواهد شد؟
- سید عبدالقدوس «سید»جنگ افشار
- خلیل الله سکندریواقعیت های پنهان در ماجرا های عیان افغانستان
- محمد همایون سرخابی نگاه مختصری پیرامون زندگی پرافتخار ظهیرالدین محمد بابر
- عبدالصمد ازهراسرار مرگ میوندوال بخش پنجم
- محمد عالم افتخارسید جمال الدین افغانی ؛ اَبَر انسانی که از نو باید شناخت !
- سرلوڅ مرادزی پاچاخان د بهرنیو پوهانو په نظر کې
- صدیق رهپو طرزیباستانشناسی افغانستان از کهن ترین روزگار تا دور تیموریان
- میرعنایت الله سادات نظری بر موافقتنامه ای دیورند
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا قتل؟ بخش چهارم
- نویسنده : مهرالدین مشیدامریکا و بازی بزرگ در کشوری که دشنۀ مقاومت گلوی هر مهاجمی را شگافته است
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ بخش های دوم و سوم
- تتبع و نگارش امان معاشر، خبرنگار آزاد آمدن قوت های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان
- ا. م. شیریبمناسبت زادروز استالین
- عبدالصمد ازهرخودکشی یا مرگ
- نویسنده: ولادیمیر پلاستون ببرک کارمل تا آخرین نفس های خود به حقانیتِ راهی که خود انتخاب نموده بود باور داشت
- ع.رستمی ببرک کارمل نماد وحدت!
- ر. حسنهفته اول دسامبر یاد آور روز های فقدان دو شخصیت مبارز نستوه کشور
- نوشته از ع. بصیر دهزادبخاطر 14چهاردهمین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی گرامی وجاویدان باد نام وخاطره تابناک زنده یاد ببرک کارمل
- عبدالو کیل کوچی چهارمین سالروز وفات زنده یاد محمود بریالی را گرامی میداریم
- احمدشاه سرخابییادی از جاودان یاد ببرک کارمل و برادر و همرزم فقید ش محمود بریالی!
- سرورددیورند کرښه دتکړه پوهانو وځیړ نو ته ضرورت لري
- عزیز آریانفردرنگی بر سر نام کشور ما- افغانستان
- عزیز آریانفرراز نهانی نامه دوست محمد خان به نیکلای یکم- امپراتور روسیه
- عزیز آریانفرآیین نامه داخلی انقلابیون جوان افغان (جوانان افغان)
- شباهنگ راددر یادمان کمونیست رزمنده «ارنستو چه گوارا»
- دکتر بیژن بارانکوچ آریاییها از شمال خزر
- سرلوڅ مرادزی د تاریخ پاڼه : کوز پښتانه او د افغانستان خپلواکي
- سليمان راوش تجاوزانگليس ، روس و امريکا بر افغانستان يا يک دروغ بزرگ
- اکادمیسن دستگیر پنجشیریحملات بر نیروهای چپ و پیامد های آن
- عزیز آریانفرگستره «اروآسیای میانه بزرگ»
- احسان لمر یادی از خانوادهء ناظر صفر
- داکتر . و .ع . خاکسترفراز های از زند ه گی یهودان در افغانستان
- نوشته صدیق رهپو طرزیتمدن «سند ـ هلمند» آغاز گر تاریخ ما
- انجنیر زلمی نصرت مهمندافغانستان د«جواهر لعل نهرو»له نظره!
- لیکونکی : نجم الدین « سعیدی »دعلامه دوکتورمحمد سعید « سعید افغانی»د «۲۵» تلین په ویاړ !
- سيد احسان " واعظی"تمدن های آريانای کهن و خراسان باستان
- آصفه صبابه مناسبت سی امین سال شهادت شاد روان محمدطاهربدخشی
- عبدالوکیل کوچیفرخنده باد چهل و پنجمین سالگرد تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، حزب قهرمانان وشهیدان !
- مرادزیستر پاچا خان : ملي هویت ، خپلواکي ، ملي ژبه او تعلیم
- علی رستمی چهل وپنجمین سالکرد حزب دموکراتیک خلق افغانستا ن را گرامی داشت !
- داود کرنزی بمناسبت سومین سالگرد وفات رفیق بریالی
- یعقوب هادینام و نیکوئی های رفیق ببرک کارمل جاودان باد
- سید احسان واعظی شخصیت نام اوری که باتاریخ زیست
- ترجمه و تحشیه از خلیل وداداز انقلاب اکتوبر تا انقلاب ثور
- سيد احسان " واعظی"تمدن هاي آرياناي كهن و خر اسان باستان
- احسان واعظی جايگاه والا و ارزشمند فيض محمد کاتب هزاره دربازتاب رويدادهای سياسی و تاريخ نگاری کشور
- رحمت اله رواند سنبلی نهمه نیټه د پښتنو اوبلوڅو د پیوستون د ورځی په یاد
- مرادزئ د وږي ۹ مه د پښتونستان ورځ
- نوشته : میرمحمد شاه "رفیعی"آرزوهای فراموش ناشده شهدای به خون خفته
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- صديق وفا لويَه جَرگه ها ونقش ارزشمند آن در ساختار اجتماعی- سياسی وقانون گذاری افغانستان
- پژوهش: ظاهردقیق ماسترعلوم سیاسیحکومت مجاهدین(!)وبرکناری نقابهای تقدس آنان
- محمد عوض نبی زا د ه سی ومین سالروز شهادت علامه محمد اسمعیل مبلغ فرخنده و گرامی باد
- دکتورخلیل وداد (بارش)خاطرات مهندس هُلندی فان لوتسنبورگ ماس
- محمد عوض نبی زا دهدرويش علي خان هزاره اولین نایب الحکومهءهرات دردولت درانیها
- میرعبدالواحد ساداتسخنی چند پیرامون شخصیت والای غبار
- محمد عوض نبی زا ده بنیادعلیخان هزاره مبارزهمیشه درسنگرو یکی ازمدافعین راستین استقلال کشور
- محمد عوض نبی زا دهشیرمحمدخان هزاره جنگاورقهرمان و یکی از فاتحین اصلی معرکهءمیوند
- ترجمه و تحشیهء دکتور خلیل وداد نخستین مداخلهء نظامی شوروی به افغانستان
- سیدحسن رشاددو یاد و دو خاطره
- گزارنده به دری: عزیز آریانفرافغانستان در مراحل نخست توسعه مستقل (سال های دهه 1920)
- محمد عوض نبی زا ده میر یزدان بخش بهسودی نماد ازایمان و مقاومت ،قربانی توطیه و پیمان شکنی
- محمد عوض نبی زا د ه یکصد وپا نزدهمین سا لیا د شهادت میرمحمدعظیم بیگ سه پای
- نسیم جویا جویاــ پرچم شجاعت و نبرد مردم افغانستان به خاطر ازادی,عدالت وترقی
- محمد عوض نبی زا دهچهل و سومین سا لگرد وفات زنده یاد برات علی تا ج یکی ازپیشآهنگان ، نهضت مشروطه خواه و دموکرات گرامی باد
- محمد عوض نبی زا دهیکصدوپنجمین سال تولد فرقه مشرفتح محمد خان میر زاد یکی از پیش قراولان جنبش مشروطیت کشور فرخنده باد!
- محمد عوض نبی زا دهبیست و ششمین سا لیا د وفات محمد ابراهیم گا و سواریکی ازپیشگامان نهضت دهقا نی وضد استبداد گرامی با د!
- جنرال محمد یاسین امیریهشتاد سال از تولد ببرک کارمل شخصیت استثنایی تاریخ معاصرکشورمی گذرد
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبي زاده نقش و مقام مردم هزاره دردولت و جامعه طی دوونیم قرن اخیر
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟(قسمت ششم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- مشعلشخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت پنجم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت چهارم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- محمدعوض نبی زاده یادی ازمبارزقهرمان عبدالخالق شهید
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ )قسمت سوم (
- تهيه ، تدوين وپژوهش (راد مرد)چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟ (قسمت دوم )
- تهيه ، تدوين وپژوهش )راد مرد)تاريخ سخن ميگويد: چگونه آمريکا شکارافراطيون شد؟
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- دپلوم انجنیر خلیل الله معروفی جوانمرد لک بخش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در كوچه هاى خون و اّتش (جلد دوم)
- نصرت شاد يادي از “ مولانا “ ملانصرالدين !
- محمدعوض نبی زاده معرفی مختصریکعده ازمبارزین شاخص مردم هزاره درجنبیشهای ضد استبدادی و استعماری
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ويرايش وگردآورنده جانبازنبردنخستين سلطنت يک زن ازسلاله غزنويان در جهان اسلام
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- ظريفيبه بها نهء هشتا دهفتمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان
- آتوسا سلطان زاده فيلسوفاني كه پيامبر شدند !
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- دوکتور.م. پکتیا وا ل بمنا سبت هشتا دو هفت مین سا لګر د استر دا د استقلا ل ملی افغانستا ن
- محمدعوض نبی زاده هزاره جات یا هزارستان ازدیدگاه ونظر مورخین
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- نصرت شاد توماس هابس متفكر و فلسفه سياسي دولت
- عليشاد لربچه ژان ژاك روسو
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- عليشاد لربچه زنون ؛ اهل كيتون
- نوشتهء: زمری کاسی شناسنامهء يکتن ازمشروطه خواهان، يک مبارز گمنـــام و افشای يک ترورسياسی ديگر؛
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشوردرمورد هفت وهشت ثور
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پر شوردر مورد هفت وهشت ثور
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رستاخيزمروري برواژه تاريخ
- جليل پرشور در مورد هفت و هشت ثور(بخش شـشم)
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشور در مورد هفت وهشت ثور بخش چهارم
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر مورد هفتم وهشتم ثور
- جليل پرشوردر موردهفتم وهشتم ثور
- سراج الدین ادیبروز جهانی کارگر وتشکیل سازمان بینالمللی کار
- سراج الدین ادیب جهان در آیینه ء رویداد های تاریخ (اول تا 31 می )
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمد وليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- محمدوليبرگ های از تاريخ روابط خارجي افغانستـــــــــــــــــــان
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- سراج الدين اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخي
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- کريم حقوقابونصر فارابي ارسطوی شرق
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آيينهء رويدادهای تاريخ بخش نخست
- گرد اّورنده و مترجم: غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- غفار عريفگذر در کوچه هاي خون و آتش
- رضا شادابهویت قومی هزاره ها و سادات هزاره
- ارسالي آرش فروزی با مبارز آتشين راه نجات مردم داکتر محمودی آشنا شويم
- سراج .اديبجهان در آئينهء رويدادهای تاريخ
- دوکتورمحمد شعيب مجددیمسابقه تير اندازی در زمان تيموريان هرات
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش سوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش دوم
- سراج الدين اديبجهان در آیینه ء رویداد های تاریخ بخش نخست
- اسکاریحسن صباح وجنبش اسماعيليه
- دستگيرصادقيغارت ميراثهای فرهنگي و تاريخي
- صباحچگونه ابوریحان بیرونی قاره آمريکا را کشف کرد؟
- داکتر وفاهوشی مین مردی که تاريخ را رقم زد
- صباحاولين سفير زن درتاريخ کابل زمين
- صباحگوشه ي ا ززندگي جاودانه مرد خراسان
- استادصباحابوالفضل بيهقی مورخ امپراتوري غزنويان
- سراج الدين اديببمناسبت 86 مین سال استقلال افغانستان
- تهيه و تدوين از بصيرشررتاريخ ، آزادي ،صلح واستقلا ل
- عينيسيرتاريخي فاجعه ملي ومجرمين جنگي
- رسالتروزا زن بحث انگيزتاريخ
- استادصباحميمنه د راورا ق تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحچهل سال اسماعیلیه بعد از وفات حسن صباح
- استادصباحتاريخ عمومي اسماعیلیه هاواوضاع خراسا ن
- نبشهءايشرداسالاحمدالله هندوی افغانستانیم؟!
- تهيه و ترتيب از اشرف بهروزفشرده اي از تاريخ فرانسه
- انجنيرغلام سخي ارزگانيبه بهانه يي گرامي داشت از روز جهاني مادر
- ارسالي جواد نصريانزن در آنسوي تاريخ
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحيعقوب ليث صفاري مرد خرد وپيکا ر
- ارسالي صيقلرويدادها ي تاريخي
- ارسالي بنفشه ميتراآخرين تغييرات سياسي جهان در دهه پسين سده دوهزار عيسايي
- ارسالي فرحت شکوهمندگفتار بزرگان
- ارسالي بنفشه ميتراسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- ارسالي بنفشه ميترامجموعه ای از دانستنی ها
- گردآورنده وتلخيص استادصباحسفر تاريخي وهنري د ردنياي باستا ن
- استادصباحگسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر
- نسرین مفیدردپای زن افغان در تاریخ
- نسرين مفيدهشتم مارچ روز جهاني زن در پهنای تاريخ
- ارسالي محبوب شاملعقايد اسماعيليه
- ارسالي ميلاد بهزادتاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستا ن
- ارسالي نسترن نيلابمروري برآيين کا تو ليک
- ارسالي شامل سالارد رمورد زرتشت و زرتشتیا ن چه میدانیم؟
- ارسالي فريدون کيومرثمهاتما گاندی منجی صلح وپيام آورآزادي
- ارسالي بکتاش نهيردرباره اصطلاح شيعه
- استاد صباحکمي ازحقا يق ناگفته وتاريخي سرزمين خراسان
- ارسالي جواد نصريانتاريخ ظهور و مؤسس مذهب معتزله
- ارسالي اميد برهاناهل حديث و حنابله
- ارسالي جواد نصريانوهابيت چگونه بوجودآمد؟
- استاد صباحتاريخ مذ هب اسماعيليه
- ارسالي دانش آرزوتاریخ اروپا
- ارسالي اميد آهنگربابل درکجا واقع بود؟
- ارسالي جواد نصريانپنج دهه از تصویب اعلاميه جهاني حقوق بشر ميگذرد
- ارسالي اميد آهنگرامپراتوری اسکندر چه وسعت داشت ؟
- ارسالي عمران مهربانچه نيرويي ملتها را به حرکت در مي آورد؟
- ارسالي ميلاد دوستچه کسی می تواند تاریخ بنو یسد؟
- ارسالي مشهيد مهوشبِنِدِتو كروچه
- ارسالي اميد آزموننظرمن در باره تاريخ
- ارسالي مشهيد اميلسا ما نيان
- ارسالي داکتر بصيرجنگ نفت
- ارسالي احمد منصور آگاهنهروآزاده مرد آزادي
- ارسالي وليد نصرياندرتاريخ ا مريکا چه گذشته است؟
- استاد صباحلحظه يي دردهليزهاي تاريخ
- ارسالي سالار هوشمندبه بها نه، سالروز ترور مهاتما گاندی
- ارسالي داکتربصيرتاريخ و هويت ملي ما
- ارسالي شامل صباحلحظه يي با تاريخ
- دستگير صادقيگراميداشت از مبارزات قهرمانانهً مردم با شهامت افغانستان در حفظ استقلال کشور