شايسته سالاری بهترين معياردر گزينش نماينده گان منتخب پارلمان
                                             فرزاد فرزاد


کارزار انتخابات پارلماني و شورا های ولايتي سر از تاريخ 17 اگست وارد مرحله حساس و نهايي آن که همانا تبليغات رسمي کانديدان مي باشد گرديد. درين پروسه حدود 2800 نامزد برای 249 کرسي در مجلس سفلي و بيش از 3000 هزار نامزد برای عضويت در شورای ولايتي به مبارزه پرداخته و با هم رقابت مي نمايند که گزينه های گيج کننده برای 11 مليون و 700 هزار رأی دهنده که ثبت نام کرده اند،خواهد بود. اما گفتني است که تعداد زيادی از کانديدان پيش از آن نيز به تبليغات به نفع شان پرداخته و در تلاش بودند تا آرای مردم در حوزه های شانرا جلب نمايند،که هريک بنا به امکانات دست داشته به جلب مردم پيرامون برنامه های انتخابي شان مصروف بودند. به همگان هويدا است که پارلمان بمثابه عاليترين ارگان تقنيني مسوليت وضع قوانين و نظارت برتطبيق آن را داشته ودرين راستا مظهر اراد مردم مي باشد.
ازهمين رو برای کشور ما که بحران های زيادی را پشت سرگذشتانده و هنوزهم در گير آن است،پارلمان نقش ارزنده يي خواهد داشت که برمبنای آن لازم است تا در گزينش نماينده گان دقت لازم بخرچ داده و اصل شايسته سالاری را مدنظر گرفت.زيرا تا جايي که ديده مي شود برای انتخاباتي که در پیش است سه گروپ از کانديدان ثبت نام نموده اند : نماينده گان گروه های جهادی و جنگ سالاران، نماينده گان وابسته به دولت و کانديدان مستقل که گرايش های متفاوت ملي و دموکراتيک دارند. دراين ميان افرادی خود را کانديد نموده اند که افزون بر سوابق سياه گذشته،حتا ازنعمت سواد هم برخوردار نيستند،در حالي که گروپ ديگر شامل نيروهای سيکولار، پيرو اصل دموکراسي و وفادار به منافع عليای مردم مي باشند. بدون شک اين گروپها دارای امکانات متفاوت مادی – تخنيکي و پشتوانهء سياسي هستند. آناني که از ماه ها پيش خوان های رنگين را پهن کرده، با ريا و تذوير مي خواهند گذشته های سياه شانرا در برابر ديده گان مردم سفيد ساخته و به خريد آرای شان بپردازند، باید بدانند که مردم ايشان را مي شناسند و هيچ ترديدی در این امرندارند که اين عالي جنابان؛ پارلمان را نه به خاطر خدمت گذاری به مردم، بلکه به مثابه يگانه پايگاه مصونيت قانوني، سوء استفاده ووسيلهء زراندوزی از مقام معنوی و تختهء خيزی برای دريافت پست های عالي دولتي نشانه گرفته اند. آری مردمان آگاه وچيز فهم ما آنان را مي شناسند و مي دانند که اغوا گری وفريبکاری عادت سخيف اين قماش افراد مفت خور وزور گو است . وسوگمندانه در همين ارتباط بايد گفت که کاش جامعه ما از سطح درک و اگاهي بيشتری برخوردار مي بود و عوام الناس حساب آنها را از حساب کساني که خوان هفت رنگ ندارند ولي در عوض تحصيل يافته ، پاک نفس وبا درد اند و تمام زنده گي اگاهانه شانرا وقف خدمت در راه وطن و مردم نموده اند جدا سازند . بناءً به خاطری که پارلمان به ميدان واقعي مبارزه سياسي و مرکز واقعي دفاع از منافع توده های مليوني زحمتکشان کشورما مبدل گردد، لازم است تا به شخصيت های عالم،مجرب،پاک نفس و وطنپرستان واقعي که دستان شان در هيچ نوع اعمال ناروا و خلاف منافع مردم آلوده نيست رأی اعتماد داد. در پارلمان بايد نماينده گان واقعي مردم که بدون درنظرداشت اصل منطقه یی،تباری،زباني و مذهبي راه يابند تا نه صرف وکيل يک قوم و يا منطقه،بلکه بمثابه خدمتگذار واقعي همه مردمان ساکن در کشورما دوره معينه را با عزت و شرف قوياً در دفاع از حيثيت و آبروی وطن و مردم ما در عرصه ملي و بين المللي سپری نموده و با عملکرد قاطع،مستند،حقوقي و قانوني شان حکومت را در جهت خدمت واقعي به نفع وطن و مردم سوق دهند و پارلمان را به مرکز واقعي تحقق آرمان های والا و انساني شان مبدل سازند.
بگذار پارلمان آينده کشور بمثابه مرکز فکری واقعي قانون گذاری و دفاع از آن ايجاد و دور از همه مصلحت ها و الويت دادن روابط بر ضوابط چون نماد واقعي دموکراسي تجلي يابد، و دور از کنکاش های مضحک برتری جويي سياسي و حذف نظريات و خواستهای واقعي کارشناسان ماهری که بدون شک به کمک مردم عدالت پسند،واقعبين و ترقي خواه کشور ما تعداد شان در پارلمان و شوراهای ولايتي بمراتب بيشتر از تاجران سياسي خواهد بود،مصروف کار بنيادی و رهايي قوانين کشورما از افکارو نظريات قرون وسطايي و متحجر گردد./
September 11th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات