عیاروطن
خوشه چين خوشه چين

مثل دوغش پاغنده بساز

"سروی شدم به دولت آ زادگی که سر"

"با کس فرونیاورد این طبع سرکشم"

میگویم که

ای مرد ان آزاده

مثل دوغش پاغنده بساز

بگوکه عنصرم سخت تر ازفلزاست. درکورۀ کاوه آ هنگر آ بدیده شده ام، داس میشوم برای دهقان، بیل میشوم برای باغبان، نوک قلم میشوم برای نویسنده، سیم میشوم برای انتقال برق، چکش میشوم برای کوبیدن،سندان میشوم برای مقاومت، در اتحاد با چکش فلزات کج و پلیچ را راست میسازم، خط میشوم روی جاده هموارکه قطاربارداری ومسافربری را باعث انتقال شوم، صدر نشینی ومفته خوری خصلت ما نیست.

  بی انصافی خواهد بود که سی ملیون انسان بی دفاع کشور قربانی یک تعداد ازانگشت شماراوباشان خود فروش ودلا لان سیاسی ووطن فروشان کشورگردند.

اگرچنان نشود که پارا برای اتحاد نیروها ی سیاسی پیشرووآ گاه لچ کرده بودیم ودرهرنوشته دعوتی داده شده بود.مجبورآ چنین میکنیم و چنین میگوئیم.

به حلقات و گروه های سیاسی و مردان آ زاده صفت رسمآ اعلان میگردد. که اعتبار از نشر این مقاله شروع مینمائیم برای سرباز گیری، سر باز از میان نسل جوان  و با استعداد، سرباز گیری از میان احزاب و سازمان های سیاسی ، جوانان هوشیار و خرد مند و با استعداد آ نهارا روی این اصل که جوانان امروز میدانند.                                                      مسئولیت های بعدی سیاست گذاری ها خواه مخواه آ نها را به میدان میکشاند برای اینکه دیرنشده با شد. وبه مانند گذشته غافل گیرنشوند ازهمین اکنون دست به کارمیشوند خود سرنوشت خود وملت خودرا ورق میزنند.

برو فرزند برومند وطن

حلقه بساز

در کورۀ آ هنگر

حلقه بساز

 حلقۀ با لنده بساز

افکا رته جمع کن

   همراه اند یوالکایت

 گنده بساز

 پنجه های دست را جمع

مشت کوبنده بساز

ازآ ب دیدۀ یتیم و خون شهید افتیده به خاک

مرکب تیار کن

نو ک قلمت را به مانند نول بلبل

خو اننده بساز

روی کاغذ حقایق را بنویس

چشم و چراغ بیننده بساز

تا که توده ها بدانند پذیرش ارتش بیگانه درکشورخلاف اراده ملت

در حکم بنده گی است

کنار آ مدن از لحاظ سیاسی  با بگیلان تاریخ

  مایه شرمنده گی است

سربازگیری کن حلقۀ عیارا ن را گسترش بده فرهنگ ناموس پرستان را زنده بساز، پاس آ ب ونمک ارزش دادن به حریم خانواده ها را، شناخت از مقام ومعنویت نخبگان و اهل قلم رابار دیگر درسرلوحۀ اولویتها قراربده بخاطریکه اینها هستند.پته پایۀ رفتن به سوی جهان انسانیت رابرای آدم می آمو زانند، نخبگان میگویند خوشا به حال عیاران« هنرپیشه گان خود کفا و مردان رنج و زحمت روزگاران» که سجده به خوان ارباب قدرت نمیگذارند همیش درفکرآ زادی کشورخود اند. میگویند که فضای کشور برای کارو سازنده گی خیلی وسیع است. هرکسی باید که جا و موقف خودرا از راه دست آ وردهای هنری، علمی تخنیکی و غیره که باعث افتخارات ملت شود پیدا نماید. ازین به بعد هیچ کس حق ندارد به اساس حیله و نیرنگ، دسیسه وتوطئه،چال وفریب از امکانات با لقوۀ یک عده افراد صادق و موُ من سوء استفاده نمایند. خودرا در مراکز قدرت برساند  کشور مارا با اجانب در معامله قرار بدهند بعدآ رفقای خودرا طبق فرمان بادار شان پس گردنی بزنند.

  انگیزۀ که جامعه را به نام های گروه های{ اسلام سیاسی و ضد اسلام سیاسی (( جنگ سرد)) تبدیل نموده بود} برطرف گردیده است. در افغا نستان دیگر (( مسلمان نووکمونست کهنه وجود نداشت وندارد)) همگی از پدران و مادران مسلمان بد نیا آ مده اند. وبه رسم و رواج مسلمانی عروسی مینمایند و به رسم و رواج مسلمانی ختم و خیرات مینمایند.  اما جنگ خاتمه نیافته است. پس برما است که همه باهم به خاطر یک وطن واحد و یک پارچه به خاطررفع انگیزۀ فعلی که وطن ما درآ تش جنگ میسوزد دست به کارشویم. صرف نظر ازینکه دیروز کی چه بود و باید بگوئیم که کی چه نوع کارهای خوب وسازندۀ را برای رفع بحران انجام داده میتواند.

داستان گذ شتگان پند است

هرکه بگذ شت داستانی داشت

                              ( پروین اعتصامی)

شوروی آمد ورفت این آمد وبرگشت، برای شوروی و حواریونش، در سطح ملی و بین ا لمللی داستانی را بجا گذاشت.

"بر همه کاری که در آ ئی نخست"

"رخنۀ بیرون شدنش کن درست"

 برای امریکائیان و متحدینش مشترکآ فهمانده شود که شماهم متوجه قضایای ملی و بین ا لمللی بگردید، موقف غرور و تکبر شما، شمارا به داستان خراب تر از اتحاد شوروی سر دچار میسازد. 

بلی! قبل برین حلقۀ عیاران به خود اجازه نمی د اد که درشرایط موجود خودرا پیش گام وپیش قراول نسبت به دیگران نشان بدهد. چون گل آفتاب پرست  دورمحورآ فتاب به دنبال متحد ساختن نیروها تپید. یگانه سعی و تلاش آ ن برین بوده که جنبش پراگنده در زیر یک سقف گرد هم آ یند.

 به گفتۀ خوشه چین:

اگر خانه اختیا رش

 به دست دیگر است

درآ ن خانه

کوزه وآ فتابه همه

 شکسته ریخته وتیکراست

موجودات روی زمین، حیوانات و نباتات همه ساخته خدا وند بی نیاز است وانسانها را خداوند خلق کرده است.برای بنده گان عادات وکرکتر های منفی و مثبت( فاعل خود مختار) داده است.فاعل منفی درروزآ خرت جزای اعمال خراب خودرا می بیند و فاعل مثبت سزاوارعمل مثبت خود میگردد.

وسایل مدرن،تیلفون وتلگراف، کمپیوتروازین خانواده فعالیتهای مثبتی اندکه به نفع بشریت انجام یافته است.اختلافات قومی لسانی مذهبی (( شیطنت)) فعالیتهای منفی هم ساخته وپرداخته اروپائیها وامریکائیها (( انگلیسها)) است. دام مینشانند شخصیتهای هوشیار را شکار مینمایند(( دزدان چراغ بدست)) تربیت مینمایند.

   میگویند که دولت فاسد: بلی دولت های فاسد را مردم انتخاب نکرده است. دولت های فاسد را با لای مردم افغا نستان دیسانت کرده اند ومیکنند، دولت های فاسد را انسانهای فاسد مورد تا ئید قرارمیدهند.درجا ئیکه فساد وجود  داشته باشد چهار اطراف آن محل بوی کثیف میدهد. اگرازپهلوی بته گلاب بگذری عطر گلاب به مشامت میرسد . بنآ در وجود حاکمیت فاسد ، احزاب فاسد را اشخاص فاسد  طراحی وپی ریزی مینمایند. بخاطرداشته باشید که  شیرهمیش گوشت گنده و فاسدرا میخورد، دولت های استعمارچی که صلاحیت یک کشوررا به اختیارخود گرفتند.خائنین به وطن را دررأس قدرت میگمارند، تا به منافع اقتصادی کشورمتجاوز دردراز مدت وکوتاه مدت نقش خودرا بازی نمایند.

کسی خواهد گفت که چرا این مسئله را جدی میگیری. بلی ما در زمانیکه متعلم بودیم معلم نا لایق و بی کفایت را در داخل صنف راه نمی دادیم چه رسد که در شرایط امروز دارد شخصیت های بی کفایت ونا لایق  و ضعیف النفس خودرا در رأ س رهبری بچسپانند بلی! دورنمی رویم از نزدیک می بینیم. ولوهرحزب سیاسی که باشد بخاطریکه احزاب مربوط به کشور اند ونقش خودرا در فعل و انفعال کشور ادامینمایند.       

اجلاس وسیع نیروهای ملی ،مترقی و دموکرات افغانستان دراروپا !

توافقنامه

مورخ   19 -  اپریل   .2008

شهر ایندهوون

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا در شهر ایندهوون کشور شاهی هالند به تاریخ 19 اپریل 2008 میلادی با اشتراک (   566 ) تن متشکل از بخش های اروپائی احزاب ،آرمان مردم افغانستان ، فعالین صلح افغانستان ، کنگرۀ ملی افغانستان ، نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان ،حزب متحد ملی افغانستان ، سازمان ها و حلقات سیاسی ، شخصیت های مستقل سیاسی و اجتماعی در فضأی دموکراتیک و دوستانه غرض گفتمان سیاسی بمنظور یافتن راه بیرون رفت از حالت بحرانی کشور و جستجوی راه های اثر گذاری این نیروها در مسایل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور برگزار گردید .

اجلاس وسیع نیروهای ملی ،مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا در شرایطی برگزار میگردد که اوضاع سیاسی , نظامی و اجتماعی کشور رو به وخامت مزید گذاشته است . فعالیت های تروریستی وسعت و دامنه بیشتر کسب نموده است.  فساد اداری ، تولید و قاچاق مواد مخدر ، فقر و گرسنگی ، بیکاری وبی امنیتی بیداد مینماید .

اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا   مساعی بخش های اروپائی احزاب ، آرمان مردم افغانستان ، فعالین صلح افغانستان ، کنگرۀ ملی افغانستان ، نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان و حزب متحد ملی افغانستان ، سازمان های سیاسی ، شخصیت های مستقل سیاسی و اجتماعی را در راستأی تحقق اتحاد نیروهای ملی و مترقی ارج گذاشته از آن قاطعانه حمایت نموده و همکاری و همبستگی مزید این ساز مانها را قابل دسترسی و عملی تلقی مینماید.

ازآنجائیکه هدف غا ئی این اجلاس فراهم اوری زمینه های همکاری میان ساز مانها بمنظورایفای نقش ایشان در اوضاع کنونی کشور میباشد بخاطر تطبیق تصامیم و پیگیری در امر دسترسی به اهداف  مطروحه اجلاس مراتب آتی راتوافق مینماید :


1- با تدویر این اجلاس وظایف  کمیسیون تدارک وبرگزاری اجلاس  وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا ختم و بجای آن کمیسیون سازماندهی و هماهنگی امور اروپائی توظیف میگردد.

2- اجلاس بعد از بحث وبررسی دیدگاه های ارائه شده به رهبری بخش های اروپائی احزاب اشتراک کننده در این اجلاس صلاحیت میدهد که الی دوهفته اعتبار از تاریخ تدویر این اجلاس وسیع کمیته را درتفاهم مراکز احزاب نامبرده در داخل کشور جهت ادامه کار تفاهم ،سازماندهی و هماهنگی امور در اروپا توظیف نمایند . توافق به عمل آمد تا دراین کمیته از هر حزب و سازمان سیاسی (  3 )  نفر و از حلقات سیاسی و نهاد های راجستر نا شده (2 ) نفر وبتعداد (  10 ) نفر از میان شخصیت های مستقل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی معرفی شوند.

3- کمیتهً سازماندهی و هم آهنگی امور در اروپا وظیفه دارد تا با راه انداختن جریان مباحثات با ثمر در روشنی اندیشه ها و مسایل سیاسی با اهمیت که دراین اجلاس مطرح گردید ، پیشنهادات مشخص خودرا در جهت ایجاد پلاتفورم مشترک در راستای تشکل اتحاد ها ، ائتلاف ها و در صورت امکان تا سرحد تأسیس سازمان واحد سیاسی ، طرح وبه رهبری احزاب خود در داخل کشور ارائه بدارند.

4- بخش های اروپائی احزاب و جریان های سیاسی که دراین اجلاس وسیع اشتراک ورزیده اند ، زمینه های کار عملی را درجهت رسیدن به یک توافق همگانی این نیروها برای کمیته سازماندهی و هم آهنگی امور اروپائی که ایجاد میگردد مساعد سازند و این کمیته وظیفه دارد تا در تحت نظر شورای اروپائی و مراکز احزاب خویش اقدامات عملی را مرعی دارند .

5- کمیته سازماندهی وهم آهنگی امور اروپائی وظیفه دارد که درامر تفاهم ، صحبت های سازنده و همکاری با سایر سازمانهای سیاسی و شخصیت های موثر مستقل سیاسی طیف های وسیع ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا که تا الحال با این روند یکجا نگردیده اند به اساس طرح های سازنده و اسناد پایه ئی این اجلاس توجه لازم مبذول بدارند .

محتوای مطالب توافق نامه خود بیان میدارد و اشاره میدهد به سازمان های سیاسی راجستر شدۀ دولت اسلامی افغا نستان دو لتی  که مشروعیت خودرا کا ملا از دست داده است. ومیگوید  شما چند حزب سیاسی که چنین یک گرد همائی را برای اتحاد نیروها راه اندازی کردید. و در پایان چنین توافق نا مه را به امضا رسا نیدید. تاکمیتۀ هماهنگی از وجود احزاب وحلقات و شخصیت ها زمینۀ تماس های بیشتری را با احزاب و سازمان های سیاسی دیگر بر قرارنمایند ازان تاریخ به بعد صدا و ادا گم شده است. برای چه؟

به گمانم که به قطعه صاف تان چال میروید . برای رخ دادن قطعه پول ندارید اگربه طرف من نگاه مینمائید که برای تان مثل گذشته ها قرض بدهم نه خیر درین دوره کلاه تان را گرو نمی گیرم (( عقل تان را )) گرو میگیرم که دیگر به همچو کارهای ناروا دست نزنید.

شنیده میشود که درمورد تعریف حزب،گروه،حلقه،شخصیت مستقل.. وغیره وغیره مشکلات دارید ضرور بود که شما درصنف اول مکتب سیاسی درس میخواندید ورنه میتوانید که ازیک جوان هژده ساله امروز بپرسید آ نها به شما جواب قناعت بخش میدهند. این کاررا قبل ا زدائر شدن گرد همآ ئی مد نظرمیگرفتید.

1- در زمان های سابق شخصی دهل زدن را یاد گرفته بود تنها دهل می کوبید ولی فورمولی را که باید دهل کوبیدن خاتمه پیدا نماید یاد نداشت. مردم ازدهل زدن خسته میشدند ومیرفتنددهل زن باقی میماندومیدان خالی.

2- درزمان عبد الرحمن خان شخصی رابه اعدام می بردند زنش ازپشت سرش صدا زد و گفت که برای من کرته گاچ بخمل بیاری.

 دانسته شد که درزیرکاسه نیم کا سۀ است. این ماهیگک های خورد و ریز در میان جو یچه گک ها شنا مینمایند زمانیکه آب جوی دربحررسید ماهی گک ها تحت تآ ثیر نهنگ قرار میگیرند.

"زآ ب خورد ماهی خورد خیزد"

"نهنگ آن به که دردریاستیزد"

************

"مهتری گر به کام شیر در است"

شو خطر کن زکام شیر بجوی

با بزرگی و عزو نعمت و جاه

"یا چومردانت مرگ رویا روی"

دررقابت ها باید که حریف را کنارنزنی، سنگ جنگی زنانه ازبالای پرچال شیشه های مردم را میشکناند. با حریف باید بند بغل مسابقه داد. بخاطریکه درموجودیت حریف دا ئمآ تمرین به کاراست وتوهمیشه به مسابقه حاضرمیباشی، توحق نداری که کسی را از مبارزه حزف نمائی اگر چنین نیست حتمآ تو طرف هستی بخاطریکه تو خودت مشکل آ فرین هستی درین میدان برد وباخت ،حتمآ  باخت خودرا به محاسبه گرفته ای. لیکن درینجا سرنوشت مردم عمده است.اگردیروز ازمشاورین روس کمک میگرفتی خود را سوبه دارمعرفی میکردی، لازم آید ازمشاورین امریکائی دریغ نمی کنی. این دورخودرا سرحد دار معرفی میکنی.

این تعداد 566 نفرحاضر« زرخرید این وآن حزب سیاسی نبودند»  از جاهای دور از کشورهای امریکا واروپائی خودرا با علاقه مندی خاصی رسا نیده بودند. وضعیت گرد همائی و نحوه برخود سخن وران وگردانند گان از نظر آ نها نا امید کننده بود  ومیگویند که اشتراک کردن درهمچو محافل که گرداننده گی آن بدوش چنین افراد بوده باشد را برای خود ننگ میدانیم. درجلسه همه مردمان با تجربه و آ گاه بوده اند آ گاه تر ازان عده مردمانیکه هکت رهبری مینمایند این ها نسل جوان و بالنده اند. درشرایط عصرنوین سیاست راآموخته اند. به زبانهای معتبربین المللی حرف میزنند درکمپیوتر دسترسی دارند. از ساینس و تکنالوژی انکشاف یا فته برخور دارمیباشند، اصول مبارزه را برمبنای خواست و نیاز زمان « ترصد و تعرض وعقب نشینی» اصول مبارزه را اسا س گذاری کرده میتو انند. اینها همه نسل برخاسته ازشرایط  خطا ها و اشتباهات سیاسی میباشند.  درکشورما افغا نستان مردم به زعیم توان مند ملی نیاز دارد. این کارزمان است که در گزینش  چنین یک فردنابغه کارخودرامینماید.اما ما اصطحلا ک شد گان زمان که دیگر توان حرکت را نداریم باید که ازتکرار اشتباهات خود نسل  آ ینده را آ گاه بسازیم و برحذ ربداریم. امید که یاد داشت هذا عدۀ را برافروخته نسازد اگربسازد هم فرقی ندارد.                  

             بی انصافی خواهد بود که سی ملیون انسان بی دفاع کشور قربانی یک تعداد انگشت شماراوباشان، دلا لان سیاسی و وطن فروشان کشورشوند.  


June 29th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات