خوشه چين خوشه چين

شب هنگامی بود حوالی نه شب  دریکی از محافل خوشی میان هوتل نبات واقع در کشورهالند، یکعده از سیاست شناسان و سیاست مداران با سا بقه و کم سا بقه دور میز نشسته بودند. نا گها ن گفت و شنودها پیرامون اوضاع و اطراف افغا نستان حرف های سیاسی ردو بدل شد. و در ضمن حرف های پیش کشیده شد که جنبش پرا گنده و تیت و پرک سیاسی نقش خودرا در آ ینده های سیا سی افغا نستان چگونه یا فته میتواند و هم زمینه های نزدیکی گروپ ها و پرا گنده که به گونۀ حوضچه ها اینجا و آ نجا در آمده اند و قابلیت حرکت را آ ن طوریکه لازم است ندارند وباید کاری صورت بگیرد که ا زین حوضچه ها، آب ها را درجریان انداخت، تا این آ ب های متحرک در مسیر حرکت یکدیگر خودرا بیا بند وباهم هم آغوش شوند و دارای انرژی قوی که قا بلیت چرخ دادن ا سیاب هار ا پیدا نماید و از مصرف این ا نرژی مردم آ رد بدست ا ورند و در غیر آ ن  دریک محل  استادن همیش آ ب استاده را بوی گند میگیرد. یک مراتبه فرید سیاوش گفت تا زما نیکه گذشتۀ حزب دموکراتیک خلق نقد و به بر رسی گرفته نشود، به مشکل میتوان گفت که این تشکیلات پر اگند ه زیر یک سقف گرد هم بیا یند.  با شنیدن این مطلب کلمه نقد به نظر من خیلی جالب افتاد با آ نکه قابل ملا حظۀ از دا نشمندا ن معنی نقد را میدا نند ود رین باره مقالات و مضامینی را به رشته تحریر در آورده اند. و لی من خواستم نقد را به گونۀ که خودم میدانم معرفی نما یم. گرچه که گذشتۀ سیاسی افغا نستان ازلحاظ سوابق تاریخی اش، ازکانالهای استخبارات بین ا لمللی ، روابط شخصیت های کلیدی مقامات رهبری به این مرکز و یا آ ن مرکز افشا و معرفی گردیده است این خودش یک نوع نقد است. ولی بد بختی دراینجا است که چشم سفیدی هم از خود حد و اندازه دارد. این گونه افراد همان قمار بازانی اند که همیش گفتند آ ب که از سر پرید چه یک نیزه چه صد نیزه.                                                                                                                                                  نقد: کلمۀ نقد به معنی سره کردن، جداکردن پول خراب(( نا چل،چهارتکه، نمبربدل)) ازپول درست وصحیح، ظاهرساختن عیب ها یا خوبی های کلام و یا معرفی کار نامه های شخصیت های تاریخی ، سیاسی ، علمی و فر هنکی، به مقا یسه گرفتن کارهای دست راستیها با دست چپیها در ایام ماموریت ، تول و ترازو کردن آ نها در امور کشور داری و مردم داری  ویا پولیکه در زمان خرید، از طرف خریداردفعتآپرداخته میشود. دو کاند اران همیشه دادو معا مله خودرا  نقد معامله می کنند. چنانچه که  در هر دوکان به این عبارت در دیوار دوکان با خط درشت وروشن نو شته شده بود این طور:

                           قرض قند، هفته جنگ ، ماه منکر، سال قسم، آ خر د شمن                                                                                     اما در افغا نستان با آ نکه در چانته چیزی ندارند همه چیز را قرض میخواهند که معا مله کنند، علی الخصوص سیاست مداران  کشورما این کار را کرده اند. بعضآ سیاست مداران کشور، از راست ترین گرفته تا به چپ ترین از نام توده و مردم سوء استفاده کرده اند. زیر عنوان توده ها حزب سا خته اند و حزب را بنام مدافع خلق وکارگر معرفی کرده اند. زمانیکه به اریکه قدرت آ ورده شده اند. بعضی از آ نها توده هارا از پشت سر خنجر زده اند. خود را صاحب هرنوع امکانات مادی و معنوی ساخته اند. ودر روز دشوارپا به فرار گذاشته اند بی واسطه ها را در میدان به چنگ دشمن رها کردند و از آ نطرف کوه ها و و دشت ها بازهم هکت رهبری توده هارا مینما یند. بعد ازین تعریف شنیدم که گفت ازین نو شته ها مقصدتوچه است؟ جواب گفتم:

راه مقصد درازاست

  نو به سفرم

سرا سیمه نیستم

کمر بسته

شمله به سرم

خوشه های

باد برده را

آ ب آ ورده را

که هریک اند

 توته های جگرم

درجنگل و بته

 چسپیده را

برای چیدن

اینجا و آ نجا

خیزمیزنم و می پرم

از گوشه وبیشه

جمع جور کرده

به خرمن جای میبرم

خد مت به خلق

وجیبۀ من ا ست

زبان بازی وزبان شناسی

و زبان فروشی

کار من نیست

من نوکرزحمتکشان

لر و برم

 این کار 

همت مردانه میخواهد

 بلی!میخواهد

 جوا ن تازه نفس

جا نا نه و مستانه

میخواهد

 مگر نه

نمی خواهد

فرزند نازدانه ودردانه

نمیخواهد

  

شنیدم کسی گفت که گپ تاریخی زدی وبازپرسید که چه وقت تاریخ ا سا س گذا شته شد؟.                                                                                             جواب: زما نیکه بنی آ د م، مسیرطولانی مشقتها را «گرمی وسردی روزگار»را پشت سرگذاشت وقا نون، نفی درنفی(( مبارزه اضداد)) برای آدم مجال آن را داد که به بلوغ فکری برسد.زما نیکه آدم به بلوغ فکری رسید. فکر کرد، ا ند یشید، گوگرد را درداد،اندیشه راچراغان ساخت.آغازحرکت وسمت زنده گی رادرروشنائی اند یشه وتفکربنا نهاد که این سنگ بنارامابنام اساس تاریخ مینامیم.یعنی که تاریخ ازحرکت انسان به سوی ا دامه حیات آغازگردیده است.زما نیکه تاریخ نام خودرا یافت.مرحلۀ زندگی آغازشد.اینجااست که انسان برای فهمیدن بهتروبیشترمیخواهد خودرا به سوی حقیقت نزدیک نماید،رسیدن به سوی حقیت جادۀپرخم وپیچ است.باید این راه را،پیچ خورده تا ب خورده بپیما ئی، یعنی که به رقابتهای علمی وفنی سردچارمیشوی،هرانسان متعقل،اندیشمندومتفکرخودرادرمقابل آئینه قرارمیدهد جهات مثبت ومنفی اندیشه هارا  دربرابرهم قرارمیدهد بربنیاد تحقیقات وکشفیات وتجارب، علم و فن را اساس می گذارند جهات مثبته را رشد و توسعه میدهند  جهات منفی آ نرارد مینما یند.                                                                                                                                                                         بلی انسان این زیباترین موجودآفریده شده ومخلوق خداوندی است،دارای جوهرذاتی به خود است.                                 به هیچ کس پو شیده وپنهان نیست. اکثریت قابل ملاحظۀ آ دم ها را عقیده بر آن است که تفکر از چرا؟ و برای چه و چگونه به خاطر چه بوجود می آید. ازینکه سوال ها گونه گونه اند. تفکرات و اندیشه ها گو نه گونه میباشند. بنآ برای حقانیت و اثبات تفکر و اندیشه پای نقد بیچاره درمیان کشیده میشود. نقد به مانند گل سرخ با پاهای سبز و خارهای زننده برای بیان موضوع  ساده ترین راه را برای انکشاف اندیشه و تفکر هموارمی سازد. جولانگاه نقد فقط میدان ترد نمودن اندیشه کهنه وساختن اندیشه نو است.نقد راما میتوانیم به منزلۀ جولانگاه دریافت حقیقت بیان نما ئیم یعنی که از طریق راه رفتن به پهنۀ وسیع نقد حقیقت کشف میشود. کلید نقد شناخت است.شناخت زمانی بوجود می آید که ذهن شنونده ظرفیت پذیرش اندیشۀ جانب مقابل راداشته باشد. خوبیهای اندیشه ها زمانی پدیدار میگردند که ماهیت علمی آن خوب آموخته شود. زمانیکه آموزش صورت گرفت و آموزش به درک آموزنده مبدل گشت.آنگاه شخص منتقد میتواند به نقد اندیشه و تفکر بپردازد. در صورت عدم دستر سی به ما هیت علمی اندیشه (( نقد )) به منزلۀ فیر را کت از آ نطرف کوه ها به شهر ها ومراکزپرنفوس شهرهای افغا نستان است. ازینکه جرو بحث ها ازجانب وا بستگان قبلی حزب دموکراتیک خلق افغا نستان مطرح میگردد. و می گو یند که برای تشکل جنبش چپ سیاسی در شرایط نوین سیاسی ضرور است که گذشتۀ حزب به نقد گرفته شود. به اساس تعریف بالا، شخص منتقد مجبور است تا در باره حزب دموکراتیک خلق افغا نستان  ازظهور تا به زوال آن معلومات مکمل داشته باشد،ازبرنامه واساس نامۀ آ ن معلومات کافی دا شته باشد، علتها ودلایل بوجود آ مدن حزب دمو کراتیک خلق را بداند و توضح داده بتواند آ یا در آ ن شرایط ایجاب مینمود که ما حزبی با چنین بر نامه و اساس نا مه داشته باشیم و هم دلیل عدول از مشی مرامی حزب را بداند که چرا؟ بعد از کو دتای ثورو نقصانی که ازین متوجه توده ها شد و چرا ما دچار تلفات بی حدو حصر قشر آ گاه جوان از همه بخش های ( خلق ، پرچم ، دموکرا تیک نوین، سازا ، سفزا ، گروه کار ، زرغو نست ها، سا سمان  کا ر گران جوان، جمعیت انقلابی زحمت کشان و غیره ) گردیدیم؟علتها و دلایل انشعاب حزب دموکراتیک خلق را در سال 1346 بداند و تا ثیرات منفی آ نرا درانکشافات جنبش چپ سیاسی که وطن پرستان را به حیث دشمنان آشتی نا پذیرتقسیم بردونمود،توضح داده بتواند، وبگوید که این تقسیم بندی هاوگروپ بندیهای سیاسی عمد تآ دروجود دوشخصیت سیاسی(( عوامل داخلی و خارجی)) حزب را به شاخه های جدید انکشاف داد که خود این ضربه دیگری بود درپیکر جنبش چپ سیاسی، منتقد توضح داده بتواند که پراگندگی سیاسی باعث شد که بی اعتمادیها رادربین هواه خواهان جنبش به میان آورد و باعث آ ن گردد که بی اعتمادی دربین جنبش چپ سیاسی، راه را برای ایجاد اختلافات، قومی لسانی ، مذهبی ، نژادی، سمتی هموار گرداند، اندیشۀ پیش روان عصررا درتارخام خود خواهی های خود بپیچانند.  و منتقد بعد از بیان انتقاد ات توان ایجاد فورمول بیرون رفت ازبحران را دا شته باشد.تا دررو شنائی آن جنبش پیشرومترقی دیگر به دنبال فرکشن  های ما فیائی و ماجرا جوئی های سیاسی که همیش بحران های سیاسی را آ فریده اند نروند.                                                                                                                    و این هم بداند که چراازمانی که حزب دموکراتیک خلق افغا نستان سیر نزولی خودرا پیمود وسقوط کرد. ازان تاریخ به بعد حرفی از وطن پرستی، دفاع میهنی، کارو زحمت، پیشرفت، انکشاف، تغیروتحول، دموکراسی،عدالت،مسا وات وغیره ......ازین قبیل ادبیات مقبول ومعقول سر زبا ن ها نیامد، مراحل جدیدی یکی پشت سرهم نمودار گردید ند که هر کدام فاجعه آفرینی کرد هرمرحله را بنام کفن کش قدیم یادکردند وهرکس بیان مینمود که از بد بدترش توبه. چشم امید به کنفرانس بن بسته شد، ازآ غا زش تا به اکنون با همه زرق و برق، اعلانات ورکلام هایش درکشورما ، جا نشین جنگ نشد به عوض ابعاد جنگ را وسیع ساخت ودارد که این جنگ  راازحالت جنگ منطقوی به جنگ جهانی بکشاند. درنتیجۀ پایان جنگ درآ تشکده خاکستر باقی میماند. ولی مأ یوسی و نا امید شدن کارشیطان است که از دربار خدا رانده شده است. انسان های وجود دارد روی این مسایل می اندیشند که درین ما جراها انسان تلف و از جمله انسان زحمت کش افغا نستان تلف میشود و این انسانهای بادرک و با احساس حد اعظمی تلاش به خرج میدهند که که این پرابلم خانمان سوز ملی و بین ا لمللی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و راه بیرون رفت ازین بحران بین المللی را به جامعه جهانی پیش نهاد نمایند.

آ تشکده عبارت از افغا نستان و خا کستر تودهای بی دفاع کشورمیباشد.

 

 

 

 


March 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات