علت گسترش خونریزیها در کشور چیست ؟
فخرزاد فخرزاد

کنون انسان ز انسان میگریزد

چو وحشی بریکی دیگر ستیزد

                                 ازینکه خانه خود را بسازد

                                     هزاران خانه را خاکش ببیزد

به انسانان چه آفت ها رسیده

به بازی خون یکدیگر بریزد

( ترجمه از اردو به نظم فارسی )

 

درین اواخر نیروهای متخاصم به گسترش خونریزیهای به سابقه دست زده اند سیل خون در کشور جاریست همه روزه ده ها تن شهروندان ما مورد حملات نیروهای مخا لف ٫ قرار گرفته سرقت های مسلحانه ٫ اختتاف ها ٫ ماین گذاری روی جاده ٫ حملات انتحاری دهشت و وحشت رو به افزایش است اعمال نفوذ استخبارات خارجی بخصوص آی اس آی جنگ سالاران ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ تریاک سالاران ٫ زورمندان ٫ عاملین فساد اداری در ارگانهای امنیتی سبب شده که مورال رزمی قوت های مسلح ضعیف شود که تسلیم دادن سلاحهای محاربوی بواسطه بیست تن پولیس در ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان یکی از مثال برجسته آن میباشد که این واقعه را رسانه ها طور تصویری به نشر رسانده اند .

بارک اوباما در جریان جلسه بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان تاکید نمود .

که ثبات در افغانستان وپاکستان برای ماموریت امریکا در جهت شکست دادن القاعده و طالبان در منطقه قطعی میباشد .

اضافه نمود مهمترین هدف از کار انداختن شبکه القاعده انهدام ظرفیت آن از ضرر رساندن نه تنها در ایالات متحده امریکا بلکه به مردم تمام عقاید و ملت ها در سراسر جهان میباشد .

ثبات در افغانستان و پاکستان برای ماموریت یاد شده قطعی است .

گرچه سخنان فوق در ظاهر بسیار خوشایند میباشد اما مردم ما در جریان عمل درک کرده اند که مبارزه با القاعده تروریزم و طالبان طی سالهای گذشته یک تکتیک بوده نه استراتیژی .

سرمنشی ملل متحد از گسترش خشونت ها بعد از اعلان نتایج انتخابات هوشدار میدهد اضافه مینماید در شش ماه اول سال عیسوی بیش از نوصد واقعه خونین در افغانستان صورت گرفته است در حالیکه طی همین مدت سال گذشته از شش صد واقعه بیش نبود .

آگاهان امور هوشدار فوق را یک فشار غرض آرام ساختن مردم بخاطر پوشانیدن ملیونها تقلب ٫ تخلف و دستبرد که در جریان انتخابات صورت گرفته میدانند .

بالای اسمعیل خان وزیر انرژی و آب برق در شهر هرات حملات انتحاری صورت گرفت که در نتیجه چهار تن کشته و چندین تن به شمول محافظین آن زخمی شدند .

و وزیر مذکور یک روز قبل از موجودیت شصت گروه مسلح غیرمسول در هرات اظهار نگرانی نموده و علت ناامنی های متذکره گروهای فوق را خوانده و خواهان برکناری یوسف نورستانی والی ولایت مذکور شد .

و تقاضا نمود غرض تامین امنیت و ثبات باید همکاری مجاهدین سابق جلب شود .

مردم میگویند آزموده را آزمودن خطاست.

مسولین بلند پایه امریکا از موجودیت شورای کویته طالبان به رهبری ملاعمر و کم دسترسی ارگانهای امنیتی خویش به شورای مذکور اظهار نگرانی نموده اضافه مینماید که شورای مذکور نقطه ئی مصئون و مرکز جلب و جذب پرورش آموزش جنگجویان بوده .

و حالا هدایات جنگ افروزان در داخل افغانستان از مرکز مذکور داده میشود .

مردم به نسبت ادعای عدم دسترسی قوت های امریکائی را به مرکز فوق یک فریب کاری محض غرض اغفال مردمان کشورهای منطقه و جهان دانسته و می افزایند که القاعده و سایر نیروهای تروریستی یک وسیله توسعه طلبی برای اداره آی اس آی و حامیان خارجی آن بوده و میباشد .

رسانه ها خبر میدهند .

که در نشست اخیر وزرا خارجه افغانستان و امریکا تفاهم شده که حامد کرزی در دور اول انتخابات و درصورت تدویر انتخابات به دور دوم  برنده میباشد .

مردم میگویند بالای همه چیز بازی بالای ریش بابه هم بازی .

فرمانده ارشد نظامی نیروهای امریکا یکبار دیگر خواهان اعزام سربازان بیشتر به افغانستان شد .

مقامات امریکائی گفته اند .

اوباما تازمانیکه استراتیژی جدید روشن طرح و تهیه ننماید درین رابطه هیچ تصمیم اتخاذ نمی نماید .

مشاورین اوباما درین رابطه به اعزام سربازان بیشتر نظریات واحد ندارند .

در حال حاضر یک صدهزار سرباز خارجی که بیش از شصت هزار آن امریکائی میباشد در افغانستان حضور دارند .

مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست در صورت همکاری و حمایت صادقانه قوت های موجود از قوت های افغانی  تامین امنیت ثبات واقعی در کشور امکان پذیر است نه اعزام سربازان خارجی بیشتر به سرزمین ما .

آقای گیتس وزیر دفاع امریکا میگوید .

خروج قوت های خارجی شکست دوم قدرت های بزرگ در افغانستان بوده و به منافع طالبان و سایر گروهای دهشت افگن میباشد .

مردم میگویند تمام دهشت افگنان محصول کار سه دهه اخیر اداره آی اس آی و عده کشورهای منطقه و جهان بوده که بدون اجازه انها صلاحیت یک فیر را ندارند .

گلاب منگل والی هلمند میگوید .

جنگ اصلی در افغانستان بر سر مواد مخدر است ما اگر میخواهیم تروریزم را نابود سازیم باید مواد مخدر را که بهترین وسیله تمویل طالبان در جنگ میباشد نابود سازیم .

مردم میگویند یکی از اهداف کشورکشایان مبدل ساختن کشور ما به پایگاه مافیای جهانی مواد مخدر بوده و میباشد در مقابله با آنها به همکاری صادقانه بین المللی نیاز است .

بارک اوباما و دبیر کل ناتو یکبار دیگر برای از بین بردن القاعده و تامین صلح و ثبات در کشورما و منطقه باهم توافق کرده اند .

مردم میگویند وقت آن رسیده به جای حرف زدن های بسیار یک گام عملی برداشته شود .

همچنان افراد مذکور در مورد طرح یک راهبرد درست یاد آور شده اند .

آگاهان امور میگویند تطبیق راهبرد واقعی به خردگرائی ٫ تخصص گرائی و واقعیت گرائی نیاز دارد .

سخنگوی وزارت دفاع ملی به نسبت گسترش ناامنی ها در ولایات شمال کشور اظهار نگرانی نمود اضافه مینماید که عده زیاد شورشیان باشنده گان کشورهای آسیای میانه میباشند .

مردم شمال کشور به نسبت بی تفاوتی قوت های داخلی و خارجی در موجودیت شورشیان مذکور به تشویش میباشند .

اسامه بن لادن از کشور های اروپائی خواست تا عساکر خود را از افغانستان خارج سازند .

مردم میگویند اگر نامبرده از جمله گماشته شده کشورهای خارجی اگر نمیباشد .

چرا در مقابله ده هاهزار قوت های خارجی که امنیت سلطان زاده های عربستان سعودی را تامین کرده اند اظهار نظر نمی کند .

ویا اینکه فلسطینی ها بیش از چهل سال میشود مورد هجوم آتش صیهونستان قرار گرفته اند با آنها صادقانه همکاری نمی نماید .

ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانی نیز خواهان خروج نیروهای غربی از افغانستان شد ا.

گاهان امور کشتار های جمعی افراد بیگناه و ادامه خونریزیهای بی مورد را حل منازعه ندانسته و یکی از راهای مساعد بیرون شدن قوت های خارجی ها را از افغانستان تامین صلح و ثبات و حل منازعات بین تمام نیروهای درگیر از رای مذاکره و مفاهمه دانسته و میدانند

خشونت های خانواده گی مثل هفته های گذشته در حا لت گستر ش است دو خانم توسط شوهرش در ولایت هلمند کشته شد ٫ شانرده تن در ولسوالی اندل ولایت غزنی بواسطه یک عضو فامیل کشته شده و نفر مذکور نیز خود کشی نمود یک شاگرد سیزده ساله در ولایت خوست راهی مکتب روان بوده به اساس فیر قوت های خارجی کشته شد بالای دو تن دختر در ولایات سمت شمال تجاوز جنسی صورت گرفته ٫ اختتاف ها و چالش های امنتیی در ولایت جنوب غرب رو به افزایش است .

معاون نماینده سرمنشی ملل متحد در افغانستان به نسبت افشای تقلب گسترده که در جریان انتخابات صورت گرفته از وظیفه اش برکنار شد .

نماینده سرمنشی ملل متحد میگوید .

مبارزه با فساد اداری و بهبود حکومت داری از کار های محوری دولت آینده خواهد بود می افزاید در تقلبات انتخاباتی مسولین دولت و عده از کاندیدان ریاست جمهوری دست داشتند او در ادامه سخنانش گفت ازین به بعد به جنگ سالاران یعنی دلالان قدرت نباید وقت داد .

به تقویه و افزایش قوت های مسلح با تجهیز ماشین الات محاربوی پیشرفته نیز تاکید نمود .

و علت پیوستن عده را با طالبان عدم تطبیق قانون در جامعه خواند .

در حالیکه سنجر وزیر مشاور  دولت افغانستان .

کشورهای خارجی را به دست داشتن فساد گسترده متهم مینماید آگاهان امور را عقیده برآنست که حامد کرزی و یارانش به نسبت که در حمایت عاملین فساد اداری قرار داشته و دارند نمیتوانند فساد را در کشور ریشه کن سازند .

آقای وآصفی از موجودیت صدها دوسیه مقامات ذیصلاح در رابطه به فساد اداری  یاد آور میشود .

آقای اوریا یک تن از آگاهان امور کشور میگوید .

فساد سازمان یافته در کشور وجود دارد که تمام ارگانهای دولت را تحت شعاع خویش قرار داده عده از اعضای پارلمان از گسترش فساد در شهرداری کابل حرف میزنند و میگویند تمام زمین های دولتی به شمول ولسوالی ده سبز توسط زورمندان غضب شده .

داکتر عبداله عبداله وزیر داخله کشور را در انجام امور کارهایش ناکام خوانده اضافه مینماید فساد گسترده در ارگانهای وزارت داخله وجود دارد .

معاون برکنار شده سرمنشی ملل متحد در کابل کای آیدی را به همکاری در جریان انتخابات به نفع حامد کرزی متهم نموده و علت برکناری خویش را پافشاری اش برشمارش سه هزار محل تدویر انتخاباتی وانمود کرده است .

مسولین میگویند که در آینده قریب شرکت برق را خصوصی میسازند آگاهان امور و مردم خصوصی سازی شرکت مذکور را یک جفای عظیم مثل غیر فعال و خصوصی سازی سایر نهادهای دولتی که در خدمت اکثریت مردم افغانستان قرار داشته و دارند دانسته و اضافه مینمایند که عمل مذکور یک گام است به نفع مافیای اقتصادی و تشنه گان ثروت های مادی و معنوی کشور .

رسانه ها از توزیع سلاح به سران جنگی سابق توسط اورگانهای نا معلوم خبر میدهند از طرف دیگر عده از سران معلوم الحال با اظهارات غیر مسولانه مردم مارا مشوش ساخته اند .

رئیس اتحادیه اروپا اظهار داشت .

تاوقتیکه نتایج انتخابات معلوم نشود موضع خویش در رابطه به افغانستان روشن نمیسازد .

مردم میگویند هرکسیکه ازین طوفان تقلب گسترده سربلند نماید به نفع ملت تمام نمیشود زیراکه مشروعیت نظام مورد سوال خواهد بود .

جنرال امر خیل میگوید که اردوی ملی قبل از به قدرت رسیدن مجاهدین به انقطا مواجه و منحل شده بود .

مردم میگویند به اساس تپ وتلاش جنرال حمید گل نشست که بین احمد شاه مسعود و گلبدین حکمتیار در سال 1371 صورت گرفت یکی از شرایط فیصله آتش بس آنها انحلال اردوی ملی تاکید شده بود .

که موضوع فوق در جریده شهادت حزب اسلامی همان وقت به نشر رسید و اضافه مینمایند نواز شریف نیز انحلال اردوی ملی افغانستان را در ستره محکمه پاکستان از دستاورده های بزرگ خویش خوانده ازهمین لحاظ مورد عفو قرار گرفت .

آگاهان امور یکی از عوامل گسترش خونریزیهای سه دهه اخیر را حمایت قدرت های خارجی از اداره آی اس آی دانسته واضافه مینمایند تازمانیکه کشورهای مذکور از حمایت پاکستان صادقانه دست بردار نشوند نمیتوان به تامین صلح و ثبات واقعی در کشور های منطقه بخصوص در افغانستان امیدوار بود .

یکی از عوامل دیگر تشدید شدن خشونت ها .

مهاجمین افغانها را در طول تاریخ خار چشم در مسیر عبور و مرور شان دانسته و میدانند .

آنها عملا درک کرده که با موجودیت یک دولت مستقل نیرومند افغانی آزادانه نمیتوانند به غارت ثروت های مادی و معنوی کشورهای منطقه بخصوص افغانستان دستیاب شوند .

ازهمین لحاظ بود که هفده سال قبل قوتهای رزمنده مارا زیر بهانه های  مختلف بواسطه گماشته گان خویش منحل و سایر نهادهای دولتی و ملی را از تهداب نابود و به قیمت هزاران ملیارد دالر وسایل و تجهیزات آنرا به کشور پاکستان انتقال دادند .

مردم میگویند ما زمانی فرزندان خود را به خدمت دوره مکلفیت سربازی می فرستیم که یک دولت بدون تقلب گسترده در جامعه حاکم باشد که از عزت ٫ شرافت ٫ استقلال ٫ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دفاع نماید .

نه به یک دولت که مطابق خواست خارجی ها ٫ عاملین تجاوز جنسی و قاچاقبران مواد مخدره را مورد عفو قرار دهد .

خلاصه اینکه بیرون رفت از دشواریهای فوق و جلوگیری از گسترش خونریزیهای بیشتر نیاز به یک راهبرد انطباقی مطابق خواست اکثریت مردم افغانستان مثل آب حیات ضروری بوده و میباشد که طور فشرده خدمت خواننده گان گرامی تقدیم میدارم .

ایجاد یک اداره شایسته سالار ٫ متخصص ٫ واقعیتگرا .

تقویه قوای مسلح مدرن ٫ جلب افسران مسلکی ٫ تحصیلکرده ٫ متجرب .

ایجاد تفاهم همکاری بین قوت های افغانی ٫ خارجی و همچنان آیساف ٫ ناتو ٫ ائتلاف .

مسدود نمودن لانه های تروریزم ٫ منابع تمویل ٫ تسلیح آنها در آنطرف خط دیورند

قانونی شدن قوت های خارجی و افغانی شدن عملیاتهای محاربوی .

مساعد نمودن زمینه جلب اعتماد مخا لفین مسلح که به اساس ناگزیریها با شورشیان پیوسته اند .

حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از توریدات اجناس و مواد غیر ضروری ٫ تجملی ٫ بی کیفیت و یا اجناس که در داخل خواست های هموطنان مارا مرفوع میسازد مطابق نظام اقتصاد بازار .

احیا و بازسازی نهادهای دولتی ٫ خصوصی ٫ مختلط ٫ کوپراتیفی ٫ تامین عدالت بین آنها غرض انجام رقابت سالم جلوگیری از لیلام نمودن نهادهای مذکور زیرنام خصوصی سازی .

مواظبت از دارائی ها عامه مثل زمین معادن ٫ جنگلات ٫ آثار باستانی وغیره .

توزیع قرضه های طویللمدت با مفاد کم جهت  رشد و انکشاف تولیدات داخلی .

میکانیزه شدن زراعت و سایر بخش های تولیدی مانند پیشه وران ٫ صنعت کاران و غیره .

جلب اعتماد سرمایه داران ملی و بین المللی غرض سرمایه گذاری در بخش های افتصادی ٫ تولید ی ٫ تجارتی ٫ زراعتی ٫ فرهنگی ٫ صحت و غیره .

مبارزه قاطع با کشت قاچاق ٫ ترافیک ٫ مواد مخدر ٫ انحرافات اخلاقی ٫ فساد اداری ٫ قانون ستیزی ٫ فرهنگ ستیزی ٫ زن ستیزی ٫ فقر ٫ بیکاری ٫ و بیسوادی .

مساعد نمودن زمینه معارف متوازن بخاطر پرورش و آموزش ملیونها تن اطفال کشور و جذب آنها به ادارات نهادهای تحصیلات عالی و نیمه عالی با استفاده ازعلوم معاصر جهانی توجه جدی بخاطر نجات نهادهای فرهنگی از این وضع دشوار .

همکاری مسالمت آمیز با کشورهای منطقه ٫ جهان و جلب آنها غرض تامین صلح و ثبات و همکاری اقتصادی ٫ اجتماعی ٫ فرهنگی .

و عدم مداخله در امور یکدیگر .

به خاطر رسیدن به اهداف فوق و انسانی از نیروهای صلح طلب و پارلمان های جهان بخصوص  مجالس گانگرس و سنا امریکا احترامانه تقاضا مینمائیم .

که مردم ما و کشورهای منطقه را به خاطر آینده خوشبخت درین رابطه یاری رسانند .

درغیر از ان ادامه خونریزیهای بیشتر برای کشورهای منطقه و جهان پیامد ناگوار خواهد داشت .


October 3rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات