بیائید شطرنج بيا موزیم
ارسالی انجینیر جمشیدی حکم بين المللي شطرنج ارسالی انجینیر جمشیدی حکم بين المللي شطرنج


فصل دوم قسمت اول بخش دوم به مثال های ذیل توجه شمارا معطوف میدارم نو اموزان گرامی در فصل اول آن با تاریخچه شطرنج ساختار تخته شطرنج موره ها ووظایف انها آشناهی حاصل نموده وکنون پیرامون چگونگی آغاز بازی شطرنج مبحث را دنبال می نمائیم: در قسمت های گذشته در مورد تحریربازی شطرنج علامه های اختصاری به لسان های مختلف ارایه گردیده بود که کنون اختصار نام گذاری لسان انگلیسی را که بیشتر مروج کتاب های شطرنج در سطح جهان وفدراسیون جهانی شطرنج است انتخاب نموده ویک بار دیگر به خاطر می سپاریم: مخفف شاه (ک) وزیر(کیو) فیل(بی) اسپ(ان) روخ(ار) خوردن یابرداشتن ویازدن به(:)یا (اکس) چال و یا حرکت خوب به (!) بسیار خوب (!!) حرکت خراب (؟) بسیار خراب واشتباه(؟؟) حرکت ازجانب موره های سفید(.1) حرکت از جانب موره های سیاه(....1) خط یا فاصله بین حرکت موره سفید ویاموره سیاه از یک نقطه به دیگر نقطه(-) فاصله بین حرکت موره سفید ویاموره سیاه (،) کشت(+) مات ویا تسلیم شدن ویا دنبال نکردن(#)
مثال اول (NO.1) 1.e2-e4,e7-e5 . 2.Ng1-f3,Nb8-c6 3.Bf1-c4,Ng8-f6 تخته شطرنج را مقابل خود قرار داده موره های سفیدرا به قطار پائین طوری جابجانموده که ارقام یک ان دست چپ شما قرار بگیرد ودر پائین خانه اول ان که حروف انگلیسی (آ) تحریر یافته واولین خانه تخته شطرنج از جمله 64 خانه که رنگ ان سیاه است حساب می شود رخ گذاشته شود ودر پهلوی ان خانه (بی) انگلیسی اسپ وبعدآ فیل در خانه (سی) ودرکناران خانه (دی) مخصوص وزیر ودرپهلوی ان شاه که خان (ای) می باشد قرار بگیرد وبعدأدر خانه(اف) فیل دوم ویا فیل مخصوص شاه ودر کنار فیل که خانه (جی )میباشد اسپ دوم ودر پهلوی ان خانه (اچ) رخ دوم که خانه ان سفید است جا بجا گردد وبه همین ترتیب در قطار هشتم تخته موره های سیاه گذاشته میشوندومقابل حرکدام انها پیادهها که محفظین ویا بادی گارد های انها نامیده میشوند قرار دارند وامادگی خودرا بخاطر پیشروی به طرف قطارهای پائینی میگیرند وهر کدام از موره ها امادگی جنگ را دارند ولو که به قر بانی خودش تمام شود به جز از شاه که خودرا قربان نمیکند ودر صورت باختن خودرا تسلیم جانب مقابل مینماید که انرا در شطرنج مات میگویندواگر در درس های گذشته توجه نموده باشید وظایف هر مهره ویا دان شطرنج تذکر داده شده بود وباز هم یک مرتبه دیگر به خاطر اورده میشود که وظیفه رخ یا توپ ویا ستنگر امروزی فیر کردن مرمی به جانب دشمن است کدر سرک ها چهار طرف دور ونزدیک خودرا میزند واز بین میبرد وظیفه اسپ از بین بردن دشمن در خیز های پنهانی بغلی که خیلی خطر ناک است وانرا خیز اسپ میگویند که باید خوب دقیق محاسبه گردد وهر خیز اسپ یکنیم خانه میباشد،وظیفه فیل از بین بردن دشمن در زاویه ها ویا کنج های خانه های دور ونزدیک شطرنج است،وظیفه وزیر باصلاحیت بیشتر وظیفه رخ وفیل را در دور ونزدیک خود انجام میدهدکه موره بسیار قوی تخته بوده نباید در مقابل موره های پائینتر خود تبدیل گردد وزیر در برابر وزیر رخ در برابر رخ واسپ وفیل میشوند که در عوض قربانی یک دیگرویا تبادله شوند ووظیفه شاه نگاه کردن خود از صدمات دشمن که در نزدیکی ان بیاید میتواند که وظیفه وزیر را انجام بدهد به شرط اینکه دشمن تنها باشد وپشتیبانه نداشته باشد وچون اسپ خیزک میزند انرا نمیتواند که گیر کند ولی اگر در پهلوی ان قرار بگیرد میتواند که انرا از بین ببردوصلاحیت اجرائیوی بیشتر را مطابق وزیر ندارد اما قانون برایش طوری صلاحیت داده است که حاکم منطقه وسرقوماندان اعلی میباشد وصلاحیت دارد که پیاده را بجای وزی مقرر و تمام اراکین خودرا به خاطر حفظ خود وغلبه بر دشمن فدا نماید، در اخیر وظیفه پیاده بیچاره که در صف اول محاربه وفدائی نامیده میشوند در اغاز محاربه یک ویا دوخانه به پیش حرکت نموده دشمن رابا برچه خود در بغل ویا کنج مطابق صلاحیت فیل از بین می بردیعنی پیش میرود ودر کنج از بین میبرد وحال می پدازیم در حرکات انها ووظایف محوله انها در تمرین ذیل واغاز بازی که موره سفید جنگ را معمولا اغاز می نماید وشاه سفید به پیاده مربوطه خود دستور میدهد که دوخانه به پیش برود ودر مقابل شاه سیاه نیز حکم صادر مینماید که جلو دشمن گرفته شود و دوخانه نیز حرکت نماید در مورد قدم های بعدی نظر به پلان منظم واستراتیژی کاملا سنجش شده هدف غائی در نظر گرفته شده تکتیک صورت می پزیرد طوریکه اسپ خانه (جی یک) به خانه( اف3 )حرکت نموده تا پیاده دشمن را از بین ببرد ولی قشون سیاه با احساس از بین رفتن عسکر ویا محافظ شاه اسپ خانه (بی8) خودرا غرض نگاه بانی ان از ضربه دشمن به خانه(سی6) هدایت میدهند ویا اینکه خود اسپ بنابر صلاحیت خود که پیاده ویا محافظ شاه را در معرض خطر میبیند فورأدر دفاع آن خودرا میرساند در اجرای وظیه بعدی از جانب سر قوماندانی اعلی به فیل خانه (اف1)وظیفه داده میشود تا در خانه (سی4)جابجا شودولی موره های سیاه غرض از بین بردن محافظ شاه سفید به اسپ خانه (جی8) هدایت میدهند تا در خانه (اف6) اخذ موقع نماید وبه عوض شما بگوئید که جانب قشون سفید چه تدابیر را در پیش خواهند گرفت واین تمرین را چندین مرتبه بالای تخته شطرنج تجربه نمائید تا در اینده بتوانیم گام بیشتر بگذاریم
(NO.1) 1.e2-e4,e7-e5 . 2.Ng1-f3,Nb8-c6 3.Bf1-c4,Ng8-f6 ................................... No.2 1.e2-e4.e7-e5 2.f2-f4,Bf8-c5 3.f4xe5?,Qd8-h4+! 4.Ke1-e2??,Qh4xe4# ........................................ No.3 1.e4,e5 2.f4,Bc5 3.f:e?,Qh4+! 4.Ke2??,Qxe4# ........................................... No.4 1.e2,e5 2.Nf3,d6 3.d4,Nd7 4.Bc4,Be7? 5.d:e,D;e?? 6.Qd5!,Ngf6?? 7.Qxf7#

June 26th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي