سلام بر روزه داران
  نذ یر ظفر نذ یر ظفر

فرا رسیدن ماه مبارک ر مضان را به همه مسلما نان جهان و خا صتا مسلمین مستضعف افغا نستان عزیز خیر مقدم گفته ؛ این ماه مبارک را ؛ ماه استجا بت دعا و نیاز به بارگاه بی نیاز برای تان خوا ها نم .

رمضان ( به فتح را و فتح میم) ماه نهم از سال قمری ؛ ماه روزه ؛ ماه صیام ؛ ر مضان المبارک و ماه مبارک هم میگو یند و صیام در لغت ( بکسر ص) روزه گر فتن ؛ روزه داشتن ؛ امساک از خوردن و آ شا میدن از سحر تا شام است .

رمضان از مصدر ( رمض) به معنای شدت گر ما و تا بش آ فتاب بر رمل .. معنا شده است ؛ انتخاب چنین واژه برا ستی از دقت نظر و لطافت خاص بر خوردار است چرا که سخن از گداخته شدن است و شا ید به تعبیری دگر گون شدن در زیر آفتاب گرم و سو زان نفس و تحمل ضر بات بی امانش ؛ زیرا که رمضان تحمل عطش میباشد؛ عطشی نا شی از از آفتاب سوزان و با گر می شدید روز های تا بستان .

رمضان اسمی از اسما الهی میباشد و نبا ید به تنها یی ذکر کرد مثلا : بگو هیم رمضان آمد و یا رفت بلکه با ید گفت ماه رمضان آمد یعنی ماه را باید به اسم اضا فه نمود و درین رابطه نقل قو لی از حضرت امام محمد با قر علیه السلام پیشکش میکنم که ایشان فر مو دند : نگو هید این است رمضان و نگو هید رمضان آمد و یا رفت زیرا ر مضان اسمی از اسما الله عز جل است که نمی رود و نمی آید ؛ که شی زایل شدنی میرود و می آید ؛ سپس بگو هید بگو هید ماه رمضان و ماه را اضا فه کنید در تلفظ به اسم که اسم ؛ اسم الله عز جل میبا شد و ماه رمضان ماه است که در آن قران کریم نازل شده است.

خداوند عز و جل روزه را برای آزما یش بنده گان واجب فر موده است چنا نکه حضرت پروردگار بنده گان خود را می آزماید و یکی ازین آزمون ها گرفتن روزه ماه مبارک رمضان است چنا که روزه دار از خوردن و آ شا میدن می پر هیزد با و جودیکه همه خوردنی ها و آ شا میدنی ها را در اختیار دارد و فر مان حق تعا لی را میشنود و در عین حال امساک مینماید و هر روزه دار در مهما نی الهی قراردارد که خداوند مهماندار این ماه مبارک است .

 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در مورد ماه مبارک رمضان فر مودند : براستی خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله او بین اغنیا و فقرا مساوات و برابری بو جود آید و این برای آنست که ثروتمندانی که هر گز درد گر سنگی را احساس نکرده اند به فقرا تر حم نمایند ؛ زیرا اغنیا هر گاه خوردنی و آشا میدنی را اراده نمودند و هوس هر نوع ما کو لات و مشروبات کردند برایشان میسر است ؛ پس خداوند متعال روزه را واجب نموده است که تا بین بنده گانش از فقیر و غنی برابری بوجود آید).

فلسفه ماه مبارک رمضان دارای ابعاد گسترده یی است که میتوان با پژو هش در هر بخش آن مطا لب و مضا مین مفید و جا مع را برای جها نیان به ار مغان داد ؛ درین ماه مکبارک چشم گوش ؛ زبان و همه اعضا به تذکیه میپردازد و تنها نخوردن و نه نوشیدن کفایت نمیکند و بایست لباس تقوا را سراپا پو شید و به تذ کیه نفس پرداخت که خداوند رحیم بپاس این ماه مبارک حتی خواب روزه داران را عبادت میشمارد و سا عات و اوقات این ماه مبارک مملو از ثواب است و خوش به سعادت آنانیکه از هر لحظه این ماه مبارک کسب فیض و تقوا میکنند و خداوند همه ما را درین ماه مبارک مورد آمرزش و دعا های ما را مورد استجا بت قرار دهد و بحق این ماه مبارک دشمنان دین وطن و مردم ما را در هر لباسی که هستند شر مسار و به کیفر اعمال شان گر فتار کند و مردم مسلمان و روزه دار ما را از شرور شیا طین و ظلم ظالمین و شیا دین معا مله گر نجات دهد و کسا نیکه دین مقدس ما را مورد استفاده های تجاری و سیا سی شان قرار مید هد به بر کت این ماه مبارک ؛ روی شان را در دنیا و آخرت سیاه گرداند و انبار های انباشه مادی شانرا که از خون شهدا و حق یتیمان جمع شده به آتش عذاب دنیوی و اخروی شان مبدل کند .

 

                                            آمین یا رب العا لمین

 

                                        والسلام علیکم و رحمت الله و بر کاته 


August 31st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي