انتحار........
سید احمد ضیا  نوری سید احمد ضیا نوری

 

آغاز

حملات انتحاری در درازنای تاریخ شهره نبوده و بسیار کم به وقوع پیوسته است. اما در زمان حاضر انجام دادن این اعمال بسیار شایع شده و مورد استفاده باندهای تروریستی قرار میگرد. حمله انتحاری که بستر شهری را تکان میدهد بسیار وحشتناک و غیر قابل باور است. در همچو رویداد تلخ و حادثه خونین در محل حتمی افراد بی گناهی کشته یا زخمی میشوند. انتحار و خود را منفجر نمودن به قصد آسیب رسانیدن به فرد یا افرادی معین انجام میگیرد و در ضمن برای نا امنی فضای اجتماعی و سیاسی مورد نظر و بر انگیختن ترس و وحشت برای مردم و محیط طرح و اجرا میشود. انتحار یک عمل غیر مشروع و نا جایز بوده و هیچگونه صبغه دینی و شرعی در ادیان نداشته و ندارد، زیرا انتحار به معنی خودکشی است و خود کشی حرام میباشد انسان مالک نفس خود نبوده و نیست بل خداوند رحیم متصرف نفس ها میباشد. قرآنکریم میگوید: کسانیکه به ناحق انسان های بیگناه را به قتل میرسانند جزای آنها برای همیشه آتش جهنم است.

افغانستان و حملات انتحاری

در افغانستان عمل انتحاری که ذریعه ی بمب و یا مواد منفجره صورت میگیرد یک پدیدهء کاملآ جدید و در عین حال وحشیانه محسوب میگردد و بدون آنکه مبالغه را چشمی کلام نماییم میتوان اذعان نمود که در مجموع عموم مردم افغانستان با انجام دادن چنین عمل غیر انسانی و حیوانی مخالف و جدآ متنفر اند.                                         رویداد های انتحاری شهر ها و نقاط مختلف افغانستان را میتوان بطور مختصر و فشرده از چند بعد ارزیابی نمود:  اول:  در برهم زدن امنیت افغانستان و طرح حملات انتحاری، و انفجاری بدون تردید کشورهای منطقه در قدم اول پاکستان و ایران نقش عمده و اساسی را ایفا میکنند چون از یکطرف حکومت نابکار افغانستان را بیشتر از آنچه که بدنام و فاسد است لطمه وارد نموده و تضعیف نمایند از جانب دیگر به جهانیان هویدا سازند که با وجود حضور سنگین نیروهای نظامی خارجی در این کشور، دولت افغانستان در تآمین امنیت و حکومت داری عاجز تر از هر زمانی است.                                                                                                                     دوم:  در یکی از روزنامه های چاپ عربی در کشور فلسطین بنام (العرب) سند به چاپ رسیده است که اسراییل به طالبان و متباقی گروه های تروریستی منطقه، کمک های بیشمار مالی را انجام میدهند، که دور از باور هم نیست ورنه گروه های دهشت افگن و تروریست چگونه قادر خواهند بود تا به تنهایی به جنگ و جدل و بی رحمی هایشان ادامه دهند.                                                                                                                      سوم: ایالات متحده امریکا و شرکایش نه تنها امنیت حقیقی را در افغانستان تآمین نمی کنند و نخواهند کرد بل بیشتر آشفته می نمایند. ثبت اوراق تاریخ است که ازآغاز فاجعه سخت عمیق و دردناک، هولناک و نهایت وحشتناک که در آواخر دهه هفتاد میلادی در افغانستان بوقوع پیوست تاکنون عامل آن امریکا و هم پیمانانش است. اما حال در صدد تآمین (امنیت؟)هستند.  پس اگر کشور ما هیچگونه معضلی مخصومآ بی ثباتی امنیتی نداشته باشد، پس استدلال بقای نیروهای نظامی ناتو در افغانستان برای چه دلیل خواهد بود؟                                                               امریکا خود و نیروهای نظامی ناتو را به بهانه ی در قلب آسیا جاگزین نمود، ولی ساده و سهل آنرا از دست نمیدهد و مهمتر اینکه ذروی شدن ایران خواب از چشمان امریکا و اسراییل ربوده است. از جانب دیگر یگانه دشمن دیرینه مردم افغانستان نخست انگلیسها وسپس همانا نیم قاره هند یا پاکستان امروز این زخم ناسور و نا علاج است که از طرق مختلف توسط جواسیس و نوکرانشان، خصوصآ تروریستان حرفوی، تندروان و اسلامگرایان از داخل خاک پاکستان مسبب تمامی ناامنی ها در افغانستان اند که دلیل آن بوضاحت هویداست و آنهم کوتاه در یک جمله:           اینکه انگلیسها قصور ذلت و سر افگندگی شکست جنگ نزدیک به صد سال قبل را میخواهند به شکل جبران کنند، و پاکستان (هرگز و ابدآ افغانستان با امن را نمیخواهد.) ورنه امنیت قطعی و حتمی افغانستان باعث واژگون شدن اسلام آباد خواهد شد و از جانب دیگر هندوستان چنان ضربه ی محکم و مهلکی بوی وارد خواهد نمود که تا راهش را گم کند.                                                                                                                                                                                                           

 

چهارم: در افغانستان میان خود ملت افغان موضوع مذهب آنچنان به شدت مطرح بحث نیست که چون چند دهه قبل کشتار و خونریزی ادامه داشته باشد اما افغانستان در یک زورآزمایی و کشمکش های سیاسی و منطقویی، منطقه و جهان قرار گرفته است. از ایران تا پاکستان اسراییل الی چین، روسیه، اروپا، امریکا و بیشتر... هر یک به نحوه جنگ را دامن میزنند، مردم را به کام مرگ میکشانند، آتش را بیشتر شعله ور میسازند، بربادی را بجای آبادی ترجیح میدهند، امنیت را به نا امنی میسپارند و از این نوع بازی های رقابت آمیز، خشن، غیر انسانی، ضد بشری و جنایات قرن را توسط این و آن ادامه میدهند. اصل حقیقت اینست که مهره های که شاه و وزیر اند از بلندا تماشا دارند تا ببینند به چه طریق حریف شانرا را از داخل خاک افغانستان ضربه بزنند. دین و مذهب فقط بهانهء است بس و دیگر هیچ.  خون ملت ما از دید این کشورها ذره ی ارزش و اهمیت ندارد.                                              گروه( جنگوی) جنگلی که از لانه های درندگان سرازیر میشوند و مانند گرگان بر رمه ها حمله ور میشوند این مسلمان زاده های شیطان صفت که در کشتار دسته جمعی بی گناهان مذهب را عنوان قرار میدهند، پس با پول اسراییل در صدد نجات کدام اسلام از چنگال اهریمن هستند؟  نجات انسان؟  یا کشتن انسانهای بی گناه و بی دفاع؟   با پول روسیه مبارزه برای کدام دین آیین و مذهب یا( جهاد مقدس؟) را پیش میبرند؟ یا ادامه بربادی، فنا و نیستی جامعه و مردم را؟

 آگاهی مختصر در مورد محرم، نگرش مذاهب و ادیان:

تعریف کوتاه از محرم:  محرم تاريخ است اما نه تاريخ عادی و روز مره زندگی، کار، فعاليت، مصرف و معامله. محرم تاريخ يک تحول عميق و يک انقلاب تاريخ ساز است.  درک عميق عاشورا و امام حسين و فرهنگ عاشورايی ممکن نيست مگر اين که بدانيم که:  حسين کسيت؟ چه اهدافی داشت؟ چرا و چگونه به کربلا آمد؟ و در روز عاشورا چه گذشت؟

مذاهب دیگر :  عده بیشمار اهل سنت روز عاشورا را همانا مرتبط میدانند به نوه پیامبر خدا که در جنگ با یزیدیان در کربلا با هفتاد و دو تن یارانش در سال شصت و یک هجری به شهادت رسیدند. عده ای دیگر اهل سنت عاشورا را سالگرد روزی میدانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند.

ادیان دیگر :                                                                                                                    مهاتما گاندی رهبر استقلال هند:  من زندگی امام حسين، آن شهيد بزرگ اسلام را بدقت خوانده‌ام و توجه کافی صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد يک کشور پيروز گردد، باید از سرمشق امام حسين پيروی کند.                                                                                                       آنطوان بارا مسيحی:  اگر حسين از آن ما بود، در هر سرزمينی براي او بيرقی برم  میافراشتيم و در هر روستايی برای او منبری برپا می ‌نموديم و مردم را با نام حسين به مسيحيت فرا می ‌خوانديم. محرم عاشورا و حضرت حسین مربوط به تمام جهان است

مذهب شیعه :

شیعه در لغت بر دو معنا اطلاق می ‌شود، یکی توافق و هماهنگی دو یا چند نفر بر مطلبی، و دیگری، پیروی کردن فردی یا گروهی، از فرد یا گروهی دیگر. در زبان عربی در اصل به معنای یک، دو یا گروهی از پیروان است. در تاریخ اسلام لفظ شیعه، به معنای اصلی و لغوی‌اش برای پیروان علی بن ابی‌ طالب نام برده شد. اما این لفظ به تدریج معنای اصطلاحی پیدا کرد و تنها بر پیروان حضرت علی که به امامت او معتقدند اطلاق میشود، و با تعالیم جعفر بن محمد به صورت یک مذهب مستقل درآمد.

و.. سخن آخر اینکه اگر صدها حملات مهلک انتحاری وحشیانه دیگر توسط آدمکشان قرن چون:                         ( طالب ـ غالب، ملا ـ مولا، جنگوی ـ جنگی ـ جنگلی، القاعده ـ بی قاعده) و هزاران اسم نا موزون و وهم آفرین در افغانستان اتفاق بیافتد. اگر به تکرار و مکرر دین، آیین، مذهب، محرم یا عاشورا را با دروغ محض بهانه قرار دهند اما..... حقیقت آشکار و هویداست که قدرتمندان، زورگویان و همسایگان یکی دیگری را نمیخواهند که برافغانستان کنترل و تسلط داشته باشد، یا حد اقل روابط.                                                                                    ایکاش بازهم بدانند که تسلط بر خطه ی آریانا ناممکن است، که دست را از آرنج پا را از زانو قطع میکند و سر به نیست میسازد. این فقط ملت ماست که بخاک و خون کشانیده میشوند. حادثه خونین و غم انگیز، حمله انتحاری چند تن خفاش سیه رو در روز دهم عاشورا ششم دسمبر سال روان 2011 م  در شهر کابل و نقاط دیگر کشور که سبب شهادت و مجروحیت بیشمار گردید، خواب از چشم هر انسان با عاطفهء بیننده و شنونده ربود و به عاملین این جنایات بشری نفرین فرستادند و رخداد این پدیده ی جانسوز را بشدت تقبیح نمودند.    

 

                                                                                                              دسمبر 2011 م                                                                                                                     گتنبرک ـ سویدن 


December 18th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي