پيام
کانگرس بين‌المللی زنان افغانستان کانگرس بين‌المللی زنان افغانستان

 

 

برگزارشده در شهر آرنهم (هالند)

۹ مارچ  ۲۰۰۸ برابر به ۲۰ حوت ۱۳۸۶

 

کانگرسِ بين‌المللی زنان افغانستان يکجا با برگزاری صدمين سالگرد هشتم مارچ روز جهانی زن، از جانب اتحاديه‌ی انجمن‌های افغان‌هـا در هالند با همکاری سازمان اجتماعیOxfam NOVIB Netherlands) ) به تاريخ نهم مارچ ۲۰۰۸ در شهر آرنهم کشور هلند فراخوانده شده بود، موفـقانه پايان يافت.

کانگرس به خاطر ارزيابی وضعيت ناگوار زنان در داخل افغانستان و جستجوی راه‌های بيرون رفت ازآن، پايان دادن به خشونت در برابر زنان و تأمين برابری آنها در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سياسی و  فرهنگی و هم‌چنين چگونه‌گی همگرائی آنها با محيط هلند برگزار شده.

در کار کانگرس بيشتر از ۴۰۰ تن از هالند و اروپا اشتراک کرده که ۸۰ درصد آنرا زنان و۲۰ درصد را آقايان تشکيل ميدهند. شرکت خانم هنديا افغانستان، فرزند شاه امان الله، شاه آزادیخواه و حامی آزادی زن همراه با اشتراک مهمانان دعوت شده از افغانستان محترمه نجيبه حسينی سناتور، محترمه شيلا عضو اکادمی علوم که وضع موجود زنان، دستاوردها و دشواری‌های آنان را به بررسی گرفتند وهم چنان اشتراک شمار زيادی از کارشناسان و فعالان نهضت زنان و نمايندگان سازمان‌های سياسی و نهادهای اجتماعی هالند که با ابراز نظريه‌های علمی وانطباقی، پيشنهادهای سازنده و مشخص شان کار کانگرس را سمت وسوی ثمربخش بخشيدند و آنرا پربار ساختند.

 اشتراک کننده‌ گان اين همايش بزرگ بر اين باور اند که مسئله زنان يکی از بنيادی‌ترين مسايل روند جاری سياسی- اجتماعی کشور به حساب ميرود و حل نهايی آن در چهارچوپ يک جامعه دموکراتيک، آزاد وعادلانه ميسر است. در کانگرس وضع موجود زنان و مسايل مبرم آنها در داخل و خارج افغانستان به بحث و بررسی گرفته شد و برای بهبود وضع زنان افغانستان، نگاتی زيرين را ارايه می‌دارد و توجه ارگان‌ها و بنياد‌های ذيربط را می‌طلبد:

·   طرح و تصويب قانون که در برگيرنده‌ی تضمين‌های حقوقی و اجتماعی مبنی بر منع خشونت در برابر زنان، تأمين حقوق و آزادی‌های انسانی زن و تثبيت جايگاه والای آن در خانواده و اجتماع  با درنظرداشت موازين پذيرفته شده در اعلاميه جهانی حقوق بشر، ميثاق رفع تبيعض در برابر زنان ۱۹۷۹ و ميثاق منع خشونت در برابر زنان (۱۹۹۳)، باشد. مسئله برابری حقوقی زنان در همه عرصه‌ها و منع  تبعيض و خشونت در برابر آنها شامل نصاب درسی مکاتب شود.

·   برای تأمين برابری واقعی زنان، ضرورت تأسيس و تقويت شبکه‌های وسيع خدمات اجتماعی اعم از شيرخوارگاه‌ها، کودکستان‌ها، کلينيک‌های حمايه طفل و مادر، انجمن‌های رهنمای خانواده از نيازهای مبرم جامعه ما ميباشد.

·   ايجاد شبکه و مراکز معالجوی و کمک رسانی به زنانی که مصاب به امراض و ساير بيماری‌های روحی- روانی ميباشند، بيشتر از پيش مطرح است.

·   برای کمک و مساعدت‌های مشورتی برای پناهنده گان افغانستان در اروپا بايد سمينارها، و نشست‌های آگاهی‌دهنده برپا شود تا دشواری‌های خانواده گی و انتيگريشن يا همگرائی با محيط و فرهنگ کشور ميزبان را در همکاری با نهادهای ذيعلاقه آن کشورها و موسسات بين‌المللی مورد بحث قرار دهند  و راه‌های عملی بيرون رفت را جستجو نمايند.

 

ما اشتراک کننده گان اين همايش بزرگ بر اين باوريم که:

مسئله آزادی، برابری و داشتن جايگاه‌ی شايسته‌ی زن به تلاش جمعی همه نياز دازد و مبارزه برای برآورده شدن آرمان‌های والای انسانی که آزادی و تأمين حقوق زنان را نيز شامل ميشود، بايد با حضور داشت وسهمگيری فعال، آگاهانه خود زنان نضج گيرد و پويايی يابد. ما برآنيم که برگزاری کانگرس حاضر در راستای تحقق اماج‌های بالا، شکل‌گيری و پويايی جنـبش مستقل دادخواهانه زنان گامی اميد بخش است.

 

         کانگرسِ بين‌المللی زنان افغانستان

هالند؛ شهر آرنهم

۹ مارچ  ۲۰۰۸ برابر به ۲۰ حوت ۱۳۸۶

 

 

 

 


March 16th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها