پیام
همایش زنان  افغانستان در اروپا همایش زنان افغانستان در اروپا

همایش زنان افغانستان که به تاریخ 3/3/2012 کنفرانس علمی و تحقیقاتی زنان افغان مقیم اروپا را در کشور شاهی هالند به میزبانی شورای سراسری زنان هالند به اشتراک بیشتر از (400) تن زنان  و نماینده گان (9) کشور اروپایی جمعآ از (22) نهاد زنان، شخصیت های مستقل زنان، پیشکسوتان جنبش زنان،فعالان سیاسی زنان خبره،دانشمندان،ژورنالیستان،حقوق دانان،هنرمندان،شعرا،نوسینده گان،دکتوران،استادان و همه مادران و خواهران و عده از مردان تدویر گردیده بود.

طی این کنفرانس وضعیت زنان در سه دهه اخیر بر رسی گردیده و پیامی عنوانی زنان افغانستان و جامعه مدنی افغانستان و زنان جهان به تصویب رسید . که طی ان رهکار های بیرون رفت از چالش ها و دشواری های مطروحه موجود در برابر زنان افغانستان مشخص شده و همبستگی بین المللی زنان با زنان افغانستان در مبارزه بخاطر جلو گیری باز گشت تراژیدی اپارتاید جنسی مطالبه گردید.

که درین پیام آمده است:

زنان و مردان عدالت خواه و آزادی دوست!

به هر جریان سیاسی که تعلق داشته باشید،از هر خاستگاه اجتماعی،ملی و قومی که بیایید، هر دین ، مذهب یا کیشی که بر گزیده باشید، این پیام متوجه شماست!

شما که به جهانی عادلانه تر و آزاد تر ، به انسان های خوشبخت تر ، به خانواده های همبسته تر می اندیشید.

شما که ظلم ، خشونت و سلب حقوق زنان ، در هر جایی که باشد خشمگین تان می سازد، شما که میدانید و معتقد هستید که در افغانستان، این سلب حق انسانی زنان، در خشن ترین ، ظالمانه ترین و بدوی ترین شکل آن اعمال میشود و سازمان میآبد.

. ما جمعی از زنان افغان مقیم اروپا ، میخواهیم این خشم از بیعدالتی و زن ستیزی را با شما قسمت کنیم. و زن افغان را در دسترسی به حق انسانی اش ، چه در مهاجرت و چه در وطن ما افغانستان یاری رسانیم.

ما بخوبی میدانیم که برای تآثیر گذاری بر سر نوشت زنان افغان باید متعدد باشیم، متنوع باشیم، متحد باشیم وهدفمند باشیم.

ما صرفآ با شما میتوانیم همهً این ها باشیم.

با شما زن هموطن ما که ظلم و مصیبت زن ستیزان را با گوشت و پوست تان احساس کرده اید.

با شما مرد هموطن ما که خواهران ، مادران و دختران خود و هم میهن خود را سزاوار این قساوت میدانید .

ما در وجود این شورای اروپایی زنان افغانستان ، میخواهیم یکجا با شما براه بیفتیم و :

--دفاع از حقوق سیاسی و مدنی زنان هموطن خود و سایر زنان را در سر لوحة کار خود قرار دهیم.

--از مشارکت آنان در حیات اجتماعی و فر هنگی ملی حمایت کنیم.

--نگزاریم که خشونت علیه زنان، که چه از جانب بسیار زور آوران و چه از جانب کمتر زور آوران بی مجازات قانونی بماند.

--بگوییم و تکرار کنیم .که چرا این خشونت و محروم ساختن زنان از حیات سیاسی و اجتماعی هیچ توجیه فرهنگی و سنتی نمیتواند داشته باشد.

ما متعهد هستیم که در فرجام بحث وسیع دموکراتیک، برنامه خاص برای تآمین حقوق انسانی و مدنی زنان طرح کنیم، سهم خود را در اجرای آن ادا کنیم و اجرای کامل این طرح را از اجرا کننده گان دولتی و غیر دولتی مطالبه نماییم.

ما از میثاق جهانی رفع تبعیض علیه زنان در کشور خود آغاز میکنیم.این اقدام،مبارزهً عدالت خواهانهً زنان کشورما را هویت جهانی خواهد بخشید. و دولت افغانستان را،هر دولتی که باشد به احترام حقوق آنان مکلف خواهد ساخت.

ما در جنب همه موسسات حقوقی ، قضایی،اجرایی،و امنیتی کشور ، شبکهً نهاد های اختصاصی و مستقل تعمیل کنندهً زنان را مطالبه خواهیم کرد.تا هیچ ظلمی از چشم زنان و جامعهً مدنی پوشیده نماند،و مقامات در برابر اقدامات خود پاسخگومی باشد.

ما از دولت ، هر دولتی که باشد، خواهیم خواست که نهاد های سیاسی ، مدنی و اجتماعی زنان را زیر حمایت مستقیم خود قرار دهد.تا همه کس مطالبات آنها را جدی بگیرد.ما خواهیم گفت که چرا و چگونه باید، دقیقآ در کشور ما و همین حالا ، وزارت امور زنان از صلاحیت های وسیع اجرایی برخوردار شود و به ارگان فعال سیاستگزار مبدل گردد.

ما در چارچوب این وزارت ، ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات ویژه در امور زنان را مطالبه خواهیم کرد.

ما سیاست شجاعانه اجتماعی را برای امحای بیسوادی، خدمات صحی ، اجتماعی، حمایه طفل و مادر، کاریابی و ارتقای مهارت های حرفه یی زنان و حمایت از خانواده های بی سرپرست،زنان و اطفال معیوب، معلول و بیجا شده، در مرکز اقدامات حکومت قرار خواهیم داد.

ما برای آنکه زنان بتوانند در شرایط مساعد تر به حیات اجتماعی رو آورند، برای احیای هزاران کودکستان و شیر خواه گاه محل کار و محل زیست در سراسر افغانستان مبارزه خواهیم کرد.تا بد ینوسیله

، دختران وپسران ما سالم تربیه شوند و زمینهً اشتغال برای هزاران زن بوجود آید

میگویم (احیا)نمیگویم (ایجاد) زیرا کودکستان ها و شیر خواه گاه هادر سراسر کشور وجود داشتند و امحای آنها را تصمیم سیاسی میدانم.

ما از برنامهً سراسر رشد ظرفیت ها و مهارت های مسلکی و آموزش زنان دفاع خواهم کرد تا ، دیدن زنان به عنوان کارگر ، داکتر،انجینیر، معلم،مدیر، ریًیس، وزیر و غیره، به امر عادی و روزمرهً مردم مبدل شود.

ما در کنار زنان هموطن خود ، در هر جایی که باشند ، با آنها خواهیم اندیشید، با آنها و با تکیه به ذکاوت و انرژی آنها پیش خواهیم رفت،زنان هموطن خود را در افغانستان ، کمک خواهیم کرد.در کابل، در سایر ولایات، در مبارزهً آن ها برای حق بیشتر، برای زندگی بهتر و برای سهم اجتماعی  و سیاسی بیشترسهیم خواهیم شد.زن مهاجر افغان در اروپا را یاری خواهیم رسانید که درزندگی خود درینجا ، از حقوق اجتماعی بهرمند شود و پیوندش با وطنش، با فرهنگی که در آغوش آن پروریده شده است، پابر جا بماند.زنان و مردان سایر کشور ها را به همبستگی با زنان افغانستان یعنی با زنانی که در (جبههً مقدم) مبارزه برای حق و عدالت انسانی مبارزه می کنند، فرا خواهیم خواند، با مبارزه و تلاش سایر زنان و مردان در کشور ها برای حق بیشتر و عدالت بیشتر ، همبسته خواهیم بود.ما به بازوی شما، به انرژی شما ضرورت داریم به صف ما بپیوندید یا با ما همکار و همراه باشید.

               همایش زنان  افغانستان در اروپا


March 21st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها