نقاش اجتماعی ـ رئالیست و گرافیسین انقلابی مکزیکی
در سال 1918 با ریوه را در پاریس اندیشه های بنیادی مورالیسم را توسعه می دهد.
پروفسور هنر در دانشگاه لوس آنجلس و شیلی
دو اردوگاه
گرامی باد روز جهانی کارگر
در سال 1918 با ریوه را در پاریس اندیشه های بنیادی مورالیسم را توسعه می دهد.
پروفسور هنر در دانشگاه لوس آنجلس و شیلی
دو اردوگاه
گرامی باد روز جهانی کارگر
• فیلم نامه اش را بازیگران نوشتند
• ـ برده داران و بردگان -
• خودشان کارگردانی اش کردند
• ما هم به دیدن اش رفتیم
• در سینماهای آن سال های دور.
• جوانی مان
• با این آرزو سپری شد
• که ای کاش
• اسپارتاکوس برنده شده بود
• در نبردِ «یا مرگ یا زندگی ِ
• برده داران و بردگان»
• (مرده یا زنده ی اسپارتاکوس
• فرقی نمی کند
• برای صلیب و چوبه ی دار
• جز آن که
• هزینه ی اعدام اش را
• باید بپردازند، دیر یا زود قاتلان
• تا اعتبار این شعر و اندیشه محک بخورد
• با سنجه ی عدالت تاریخ)
• هنوز که هنوز است
• صف کشیده اند رو در روی یکدیگر
• دو اردوگاه
• در فیلمی سه بعدی
• در متن حرکت پای در زنجیر زمان
• ـ بعد چهارم آن -
• فیلمی که
• تماشاگر ندارد این دفعه
• و آدم های زنده اش
• یا در رکاب سرمایه اند
• یا در اردوگاه زحمت و کار
• و سخن می گویند
• به همه ی زبان های زنده ی دنیا
• فیلمی که در آن
• پایان می یابد
• نبردِ «یا مرگ یا زندگی»
• برای همیشه
• به سود زندگی
• در جهان بی طبقات
• و تازه
• اغاز می شود زندگی
• وقتی که
• روی پرده ی سینمای بزن بزن چهار بعدی
• می آید
• واژه ی «پایان»
***
• و انسان رها شده از بردگی سرمایه
• خواهد گفت فردا:
• «همین دیروز بود
• آرزو می کردم»:
• «ای کاش
• اسپارتاکوس پیروز شده بود
• در نبردِ «یا مرگ یا زندگی ِ
• برده داران و بردگان.»
پایان